اخبار داغ

معرفی کتاب؛

عبور از صحاری؛ سفر به کویر ایران از نگاه یک جغرافیدان

عبور از صحاری؛ سفر به کویر ایران از نگاه یک جغرافیدان
عبوری از صحاری ایران، سفرنامه ای است که به قلم یک جغرافیدان اتریشی در مورد مناطق کویری ایران نوشته شده است. در این کتاب به شگفتی های بسیار زیاد کویر ایران اشاره شده است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبنم همدان امروزه جهان بسیار پیشرفت کرده است و افراد به راحتی از این سوی دنیا به ان سوی دنیا سفر می کنند. پیشرفت تکنولوژی و سهولت سفر موجب شده است که  امروزه نوشتن  سفرنامه بسیار کاهش یابد .در زمان های گذشته ایرانیان زیادی همچون ناصر خسرو سفرنامه می نوشتند و این سفرنامه ها امروز مورد توجه محققان تاریخ قرار گرفته است .
هنگامی که سخن از سفر به میان می آید همه افراد دوست دارند به مکان های سرسبز و زیبا سفر کنند اما سفر به کویر و آشنایی با شگفتی های برای  من همچون معجزه بود .
کتاب عبور از صحاری ایران نوشته آلفونس گابریل پزشک و جغرافیدان اتریشی , سه بار به کویرهای ایران سفر کرد و پنج سفرنامه در این زمینه نوشت. کتاب عبور از صحاری ایران معروفترین آنها است .مترجم این کتاب فرامرز نجد سمیعی می باشد .
در این کتاب به شگفتی های بسیار زیاد کویر اشاره شده است به عنوان مثال شاید هیچ کسی باور نکند که در کویر امکان بارش برف به صورت دانه های درشت  وجود دارد.یکی از دیگر از شگفتی های کویر این است که نمی توانی بر روی هیچ یک  از موقعیت زمینی همچون تپه های برای تشخیص موقعیت  جغرافیایی استفاده نمایی  چون تپه های شنی به صورت شن های  روان کویری مدام در حرکت هستند .مزیت دیگری که سفرنامه الفونس گابریل نسبت به دیگر سفرنامه نویسان همچون سون هدن سوئدی و مارکو پلو دارد این است که نام شهرهای کویری با اسم امروزی آنها ذکر شده است ,به جای آنکه جملات بسیار طولانی را برای توصیف یک مکان بکار ببرد از تصاویر و عکس استفاده کرده است و همچنین برخلاف مارکوپلو که عقاید ایرانیان را  به نقد کشانده است در این خصوص آلفونس گابریل قضاوتی مبنی بر صحیح بودن و یا اشتباه بودن عقاید  کسانی  که با او همراه بوده اند نکرده است .
الفونس گابریل علاقه بسیار زیادی داشت که بتواند از مرکز کویر ایران عبور کند که در طول  زندگی ایشان این امر  میسر نشد .
 الفونس گابریل به علت اینکه جغرافیدان بوده است به خوبی موقعیت های جغرافیایی را در کتاب عبور از صحاری ایران  برای مخاطب توصیف کرده است .کتاب نثر روان و ساده ای دارد و  برای تشخیص هر یک موقعیت ها و مکان ها از عکس استفاده نموده  است .در این کتاب به اداب و رسوم افرادی که همراه الفونس گابریل بوده اند اشاره شده است .
آلفونس گابریل در خصوص کویر می گوید :"کویر کسی را که یکبار گرفتار افسونش شده است رها نخواهد کرد ".

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبنم همدان ,
,
,
,
,
,
,


انتهای پیام /
 

,
,
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه