اخبار داغ

علم شمشیری، آیینی ۹۰۰ ساله در جزیره قشم/ تصاویر

علم شمشیری، آیینی ۹۰۰ ساله در جزیره قشم/ تصاویر
عزاداران و محبین اباعبدالله الحسین(ع) قشمی هر ساله در روز هفتم محرم مراسم علم شمشیری که آیینی کهن و به جا مانده از آبا و اجدادشان هست را در این شهرستان برگزار می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نفل از هرمزعزاداران و محبین اباعبدالله الحسین(ع) قشمی هر ساله در روز هفتم محرم مراسم علم شمشیری که آیینی کهن و به جا مانده از آبا و اجدادشان هست را در این شهرستان برگزار می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

مراسم علم شمشیری که قدمت آن به بیش از ۹۰۰ سال می رسد بازگوکنده سابقه سکونت شیعیان در این جزیره کهن است.

,

این آیین که در طول سال دو بار اجرا می شود با استقبال بی نظیر مردم آن منطقه همراه است و دستجات و هیئت های مذهبی با پای پیاده از علم شمشیری را مسجد علی ابن ابی طالب (ع) شهر قشم به روستای حمیری که در فاصله ۱۱ کیلومتری جزیره قرار دارد می برند.

,

این دسته های عزاداری همراه با نوای مداحان به مرثیه سرایی می پردازند و به یاد تشنه لب کربلا پیاده روی کرده و هنگامی که به روستای حمیران وارد می شوند اهالی آن منطقه با در دست داشتن قرآن و دود کردن اسپند به استقبالشان می آیند.

,

به گفته پیرغلامان این منطقه در اندازه، نوع و شکل این علم سالیان زیادی است که هیچ گونه تغییری ایجاد نشده و آنها معتقدند که این علم شمشیری از نجف اشرف آورده شده که روی تیغه فلزی این علم به خط کوفی مطالبی نگاشته شده است.

,

محل استقرار این علم در مسجد علی‌بن ابیطالب(ع) شهر قشم بوده و در روز هفتم محرم از این مسجد به روستای حمیری می برند و قبل از غروب آفتاب این علم را به جای اصلیش بازمی گردانند.

,

آیین علم شمشیری در طول سال دوبار برگزار می شود؛ در ۱۹ ماه مبارک رمضان و هفتم ماه محرم که جلوی این علم در روستای حمیری گوسفند ذبح می کنند و غذای نذری برای شرکت کنندگان در عزاداری می پزند.

,

هر چند که این مراسم آیین دیرینه در شهرستان قشم است اما همچنان عزاداران امام حسین(ع) از پیر گرفته تا کودک و نوجوان با هدف ترویج و فرهنگ عاشورایی در این مراسم با شکوه شرکت می کنند.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه