اخبار داغ

تاملی در رابطه هویت و قوم مدعی؛

پـان‌ها و آمـوزه یـهود

پـان‌ها و آمـوزه یـهود
"قوم از یاد رفته" و "سرزمین پرجبروت باستانی"؛ من همه "پان"ها را مستقیم یا غیر مستقیم مأخوذ از آموزه‌های یهود باید دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، جالب است که هر جا بحث هویت جدی است، پای یهود در میان است. یهود، هم دین است و هم قوم، و شاید همین است که هر جا یهود ورود کند؛ قومیت، لباس ایدئوولوژی می‌پوشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

ملت‌گرایی ایدئولوژیک که آتش جنگ اول بین الملل را افروخت و امپراطوری عثمانی را زمین زد و چالش هیتلر با یهود، آتش جنگ دوم بین الملل را افروخت و نتیجه این جنگ، فلسطین را بلعید.

,

هیتلر با همان چیزی بر یهود آشفت که یهود با آن درصدد تسخیر دنیا بود. قوم برگزیده، شد نژاد برتر و تورات و تابوت عهد شدند تاریخ هگلی و قهرمان تاریخ و ستاره شش پر، شد صلیب شش پر.

,

خروج هیتلر علیه یهود، شبیه انقلاب علیه انقلاب و خروج سوسیالیسم علیه سوسیالیسم بود، در اواخر سده بیست میلادی، و تحقیر، اصلی‌ترین محرک تمامی این خروج ها و رمانتیک، بروز و ظهورش.

,

سمبولیسم و رمانتیسیزم را می توان دو عنصر کلیدی اسطوره سازی‌های معاصر دانست. "قوم از یاد رفته" و "سرزمین پرجبروت باستانی". من همه "پان"ها را مستقیم یا غیر مستقیم مأخوذ از آموزه‌های یهود می دانم.

,

از "پان اسلامیسم" سید جمالی تا پان ایرانیسم و پان ترکیسم و پان عربیسمی که وِرد زبان کسروی و ضیاء گؤگ آلپ و جمال عبدالناصر بود، که این دو تای آخری مولود مستقیم اندیشه سیدجمالی در مستعمرات هم بود.

,

بیایم به امروز؛ آرمان کشورهای بزرگ و نقشه‌های بزرگ. از دینی تا قومی و از قومی تا دینی و تقریبا در تمامی شان یک سابقه نسل کشی پیدا می شود. ولو محدود و موردی. نمی‌گویم اینها همه دستپخت یهودند، اما راست کارشان هست. از رئال تا سور رئال، از آناهیتای نشسته بر بیرق دولت اقلیم اربیل تا پرنده سه پای چوسان قدیم.

,

بگذرم که اگر وارد نمادها شوم حرف بسیار است. القصه اینها همه شبیه همند و پارادوکسیکال هم. یعنی که ضد خود را در خود دارند و همین است که غیر انگار و غیر ستیز هم هستند. شاید برای بقاء. از "ایرانی و انیرانی" تا "عرب و عجم" و "ترک و فارس". حتی می گویم "مسلم و نصیری" موجود در گفتمان داعش، به ضم نون! اگر چه من داعش را بیشتر درونزاد می دانم تا برونزاد؛ اما شبیه هست به اینهایی که شمردم و باید درباره‌اش مستقل حرف زد.

,

بگذرم؛ یهود، آنجا وارد می شود که قرار است تاریخ بازتولید شود برای امروز. تاریخی از دل چند تاریخ دیوار به دیوار و لابد در این میان چیزی باید فرو بریزد. از یک کشور تا یک ملت. و شاید یک دین.

,

مهدی نعلبندی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه