اخبار داغ

رئیس اداره میراث فرهنگی بستک؛

اختصاص ۸۵ میلیون تومان اعتبار جهت بازسازی اثر تاریخی دوگنبدان

اختصاص ۸۵ میلیون تومان اعتبار جهت بازسازی اثر تاریخی دوگنبدان
خنجی گفت: هزینه مرمت دوگنبدان کوخرد بستک با اعتباری بالغ بر ۸۵ میلیون تومان است که در نظر داریم دیوارها و تعمیرات داخلی آن را بازسازی کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ بخش کوخرد از توابع شهرستان بستک است که در غرب استان هرمزگان قرار دارد در پسکرانه‌های بندر لنگه قرار گرفته‌است زمین‌های روستای کوخرد از شمال به کوه ناخ، از جنوب به رودخانه مهران و کوه خآب، از مغرب به هرنگ واز سمت مشرق به روستای چالهٔ کوخرد محدود می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

قدمت کوخرد به پنج هزار سال قبل از ظهور اسلام می‌رسد که نام روستای کوخرد در زمان پیش از اسلام سیبه بوده‌است، حاکمان این محل مناطق بسیاری را زیر نظر داشته‌اند به طوری که خرما و محصولات کشاورزی، از بستک و روستاهای اطراف آن که تحت تصرف آنها بوده به سیبه (کوخرد) انتقال داده می‌شده‌است.

,

مردم سیبه پس از ورود دین اسلام در عهد خلیفه دوم عمربن خطاب مسلمان می‌شوند و نام سیبه را به «کُویِ خِرَد» تغییر می‌دهند که به معنای دیار عاقلان و دانایان و خردمندان و هوشیاران است که در اثر کثرت استعمال و با گذشت زمان به کوخرد تبدیل می‌شود، دین مردم منطقه پیش از ورود اسلام، زرتشتی بوده است ولی امروزه تمامی مردم این شهرستان سنی و مسلمان هستند.

,

داستان‌های عامیانه‌ای روایت می‌شود مبنی بر اینکه مردمانی در شهر بزرگی بنام شهر سیبه زندگی می‌کردند که این مردمان بر اثر سیلی عظیم که از آبراه‌های کوه‌های شمال آن (کوه ناخ) به وجود آمده، از بین رفته‌اند و تعدادی باقی‌مانده‌اند که بنای روستای جدید کوخرد را نهادند.

,

همچنین رسم است که هرگاه مسافری بعد از مدتها از سفر برگردد یا یکی از نزدیکان شخصی، از حج مراجعت نماید ویا فرزند کسی سربازی را به پایان برساند و به خانه مراجعه نماید بالای منزل خود و کلیه اقوام و خویشان به مدت یک هفته یک پرچم سبز افراشته و بدین وسیله خوشحالی خودرا به همه مردم اعلام می‌دارند.

,

این منطقه با رشته کوه‌هایی از دریا جدا شده است که هوای کوخرد و اطراف آن به علت دوری از دریا خشک بوده و به علت نزدیکی به خط استوا مانند سایر مناطق جنوب؛ گرم است، در تابستان بر اثر محصور بودن به وسیلهٔ کوه‌ها، شب‌های گرمی دارد،از اوایل ماه خرداد تا اواسط شهریور بادهایی می‌وزند که اهالی کوخرد این باد را تش‌باد می‌گویند، که مخفف آتش باد است، در تابستان درجهٔ حرارت در جلو آفتاب به ۵۵ تا ۶۰ درجه سانتیگراد و در سایه به ۴۰ تا ۴۵ درجه سانتیگراد می‌رسد.

,

در زمستان اختلاف دمای روز و شب بسیار زیاد است و با آنکه روزها هوا خوب و آفتابی است، شب‌ها سردند و گاهی به صفر و زیر صفر درجه سانتیگراد هم می‌رسند. این اختلاف دمای شب و روز زمستان، بهره‌برداری زمستانه در کشاورزی را دچار اشکال نموده‌است.

,

در کوخرد یک نوع باد دائمی وجود دارد که اغلب به صورت نسیم و در تمامی فصول به جزء روزهای قبل از بارندگی می‌وزد و مشهور به باد شمال است، مسیر این باد غربی – شرقی است و نام آن ارتباطی به جهت شمال ندارد اما در زمستان، چند روز قبل از بارندگی، بادی به عکس باد فوق می‌وزد که مشهور به باد قوس است که به لهجهٔ محلی به آن باد کوش گفته می‌شود، باد قوس یا کوش اگر از یک شبانه‌روز بیشتر بوزد، حتماً پشت سر آن ابری که منشأ آن دریای مدیترانه است ظاهر و باران می‌بارد.

,

باد دیگری که به صورت گردباد و طوفان محلی است در تابستان‌هایی که باران قبلی می‌بارد در اثر اختلاف درجهٔ حرارت مجاور ایجاد شده و درختان نخل را به سبب مرطوب بودن پای آنها از ریشه می‌کند و آنهایی را که بلند و کهن‌سال هستند را می‌شکند.

,

همه این عوامل کافی است تا کوخرد به عنوان بخش گردشگری برای هر توریستی معرفی شود تا برای پی بردن به اسرار این عالم هستی پای در این قسمت از کره خاکی بگذارند، به همین دلیل خبربازسازی مجموعه دوگنبدان از اهمیت بالایی برخوردار است تا بخشی از رونق گردشگری را در دست خود داشته باشد.

,

مجموعهٔ دو گنبدان، آرامگاه علمای کوخرد است، این آرامگاه‌ها در میان گورستان دهستان کوخرد و در هزار متری غرب دهستان واقع شده‌است، یک بنای تاریخی و مذهبی که یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان است، این اثر فرهنگی به سبک و شیوه معماری هندی ساخته شده‌است و چندین بار توسط خیرین و انجمن میراث فرهنگی کوخرد بازسازی شده‌است.

,

در همین رابطه ماشاءالله خنجی رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بستک در گفت و گو با هرمز اظهار کرد: بنای تاریخی دوگنبدان توسط یکی از مشهورترین معماران شهرستان بستک، حاج محمد شریف کاظم معمار بنیادگذاری شده‌است که مرمت آن از روز چهارشنبه ۲۳ مهر آغاز شده است و قرداد آن ۲۵ تا ۳۰ روزه است.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان بستک افزود: دوگنبدان از آثار ثبت ملی است و مقبره سه نفر از مشاهیر و بزرگان کوخرد نیز در آن واقع شده است و با توجه به معماری خاصی که دارد مورد توجه همگان قرار گرفته است بنا از آثار ثبت ملی است.

,

خنجی ادامه داد: هزینه مرمت دوگنبدان با اعتباری بالغ بر ۸۵ میلیون تومان است که در نظر داریم دیوارها و تعمیرات داخلی آن را بازسازی کنیم و در صورت همکاری اعضای شورای شهر، دهیاری و امام جمعه شهرستان کل بنا را نیز مرمت خواهیم کرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه