اخبار داغ

در راستای شناساندن اماکن مذهبی شهرستان خوی صورت گرفت؛

زیارتگاه میرفتاح، قطب فرهنگی بخش صفائیه

زیارتگاه میرفتاح، قطب فرهنگی بخش صفائیه
این زیارتگاه به عنوان قطب فرهنگی و یکی از مکانهای گردشگری مذهبی بخش صفائیه از توابع شهرستان خوی محسوب می شود که در 35 کیلومتری شمالغرب خوی و در روستای ممش خان واقع شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آذرنــگاه از آذربایجان غربی؛ بر اساس یک رسم دیرنیه اهالی بخش صفائیه (سکمن آباد) همه ساله در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی با راه اندازی دسته جات و هئیتهای عزاداری از روستاهای این بخش و حتی از شهر خوی جهت اجرای مراسم تعزیه خوانی و عزاداری در زیارتگاه میر فتاح در روستای ممش خان جمع شده و به اجرای مراسم می پردازند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آذرنــگاه,

, ,

, ,

به طوری که بزرگترین اجتماع این بخش که به صورت خود جوش با بیش از 2000 شرکت کننده صورت می گیرد و پذایرائی از آنها با صرف ناهار بر عهده هئیت امناء و اهالی این روستا می باشد که امسال در این دو روز به تعداد 1000 نفر توسط هئیت امنا و بیش از 1000 نفر نیز توسط اهالی روستا از عزاداران عاشق پذیرائی کردند.

,

, ,

, ,

امسال با وجود برف و سرمای زودرس این مراسم با شکوه خاصی برگزار شد، بطوری که شاهد ترافیک سنگینی در مسیر دسترسی به این زیارتگاه بودیم.

,

, ,

, ,

, ,

زیارتگاه میر فتاح به عنوان قطب فرهنگی و یکی از مکانهای گردشگری مذهبی بخش صفائیه از توابع شهرستان خوی محسوب میشود که در 35 کیلومتری شمالغرب خوی و در روستای ممش خان واقع شده است و دارای امکانات رفاهی از قبیل زائر سرا، آشپزخانه، کشتارگاه بوده که با محوطه ای زیبا در دامنه کوه جهت رفاه حال زائران ایجاد شده و در طول سال و در هر هفته علاقمندان زیادی جهت زیارت مزار این سیدجلیل القدر بدانجا می آیند و ضمن زیارت این سید بزرگوار، از مناظر و جاذبه طبیعی منطقه نیز لذت می برند.

,

, ,

یادآوری می گردد که مرحوم میرفتاح در اواخر سلسله زندیه از پدری بنام سیدمرتضی و مادری بنام معصومه که اصالتاً اهل روستای کوهکمر مرند بودند، در محله آستانه علی واقع در محله امامزاده خوی متولد و علوم دینی را در خوی و تبریز تمام می کند و بعلت مهاجرت والدین به روستای ممش خان، این سید بزرگوار در این محل ساکن می شود و در 25 رجب سال 1267 هجری قمری مطابق با سال 1225 شمسی (حکومت محمدشاه قاجار) فوت و در این محل مدفون گردیده است و امروزه نوادگانش هنوز در این روستا سکونت دارند و تولیت آرامگاه را عهده دار می باشند.

,

گفتنی است این سید بزرگوار بواسطه 30 نسل به امام اول شیعیان، امیرالمؤمنین علی(ع) منتسب می باشد.

,

انتهای پیام/ه

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه