اخبار داغ

حکایت بی سر و سامانی بازار؛

سیاست اقتصادی دولت روحانی چه بلایی بر سر مردم آورد؟/ عملکرد صمت، زیر ذره‌بین دیوان محاسبات کل کشور

سیاست اقتصادی دولت روحانی چه بلایی بر سر مردم آورد؟/ عملکرد صمت، زیر ذره‌بین دیوان محاسبات کل کشور
گرانی، یک تراژدی است که در این دولت روزبه‌روز افسارگسیخته‌تر می‌شود و سرعت افزایش قیمت کالاها شتاب بیشتری به‌خود می‌گیرد و به همان میزان، ذهنیت و تصور سوء‌مدیریت از منظر اقتصادی در اذهان و افکار عمومی پر رنگ‌تر می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رهیاب، گرانی را می توان یکی از بحث برانگیز ترین پدیده های اقتصادی کشور در دوران دولت تدبیر عنوان کرد، تراژدی که در این دولت روز به روز افسارگسیخته‌تر می شود و سرعت قیمت کالاها شتاب بیشتری بخود می گیرد و به همان میزان، ذهنیت و تصور سوء مدیریت از منظر اقتصادی در اذهان و افکار عمومی پر رنگ تر می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب,

سال ۹۹ در حالی به پایان می رسد که محاصره ویروس های کووید۱۹ در استان خوزستان روز به روز تنگ تر می شود، لکن آنچه در این روزهای پایانی سال همچنان موجب هراس مردم گردیده نه شیوع کرونا، بلکه به هم ریختگی بازار و گرانی اقلام ضروری است.

قیمت کالاهای مصرفی همراه با نرخ ارز و مظنه زمین و مسکن و بهای طلا و سکه روند افزایش به خود گرفت و بطور ساعتی محصولات مورد نیاز مردم گران تر می شوند.

همزمان با این روند افسارگسخته افزایش قیمت ها، بی‌تحرکی مسئولان در مقابله با چالش‌های اقتصادی نیز مزید علت شده و نمایش همراهی مسئولان با افزایش قیمت‌ها و عدم مبارزه با عاملان اصلی بهم‌ریختگی بازار، مردم را مستاصل کرده است.

تنش بی سابقه‌ای که اگرچه چالش‌های ۴۰ ساله اقتصاد ایران مثل بحث تحریم‌ها در آن بی‌تقصیر نیستند اما خاصّ و عام معتقدند که علت‌العلل بروز تنش‌های فعلی، «نقص در فرایند نظارت دولت بر قیمت‌ها» است.

دولتی که قرار بود با تدبیر و امید، وعده‌های پرطمطراقی مثل لغو بالمرّه تحریم‌ها و چرخش تندتر چرخ زندگی مردم را به ارمغان بیاورد اما اشکالات و ناکارآمدی‌ های او امروز به حدی رسیده است که حتی حامیانش نیز شرمسار شده‌اند.

موج گرانی در برخی از کالاها و خدمات گرچه همخوانی چندانی با وعده های مسئولان برای تثبیت قیمت ها ندارد ولی به گفته عده ای از شهروندان خوزستانی تشدید گرانی، کم فروشی و افت کیفی برخی مواد غذایی و کالاها بیش از پیش موجب نگرانی شان شده است.

درآمد ماهیانه ای ثابت، بازاری با قیمت های در حال نوسان و دخل و خرجی که تا انتهای ماه کفاف این همه گرانی را نمی دهد همان مواردی است که دغدغه اصلی معیشت مردم کشور شده است.

خصوصا در این ایام اگر سری به بازارهای متنوع خوزستان بزنید این مساله را به عینه خواهید دید که قریب به اتفاق مردم از عدم ثبات قیمت ها در بازار گله مندند.

قشر ضعیف جامعه به دلیل سیر صعودی قیمت مواد غذایی حتی قدرت خرید محصولات غذایی را ندارند، دست‌های فاسد دلالان نیز وضعیت زندگی مردم را سخت تر از قبل کرده است. شوک گرانی کالاها چنان غیرقابل‌باور است که در چندماهه اخیر عمیق‌تر شده و افزایشی چشم‌گیر داشته است.

آشفته بازاری که مدیران هر از گاهی، آماری از بهبودی وضعیت افسارگسیخته و کمر شکن آن می دهند، اما در عمل، تحولی اساسی در زندگی مردم و رفع گرانی های خودساخته دیده نمی شود.

چرا صمت خوزستان به عادی سازی اصرار دارد؟

یکی از بنکداران اهوازی در گفتگو با رهیاب در خصوص کمبود بعضی از اقلام معیشتی ضروری مردم، گفت: کمبود برخی از اقلام رزومره مردم مانند برنج، قند، شکر در بازار ملموس است اما نمی دانم چرا مسئولین سازمان صمت خوزستان اصرار دارند بگوید که این اقلام به صورت عادی در حال توزیع است.

استاندار به وضعیت بازار توجه کند

شبیب جویجری نماینده مردم اهواز در گفتگو با خبرنگار رهیاب اظهار داشت: متولی وضعیت نابه سامان بازار و افزایش قیمت ها در روزهای پایانی سال و ایام عید دستگاه های استانداری، تعزیرات و صمت هستند که انتظار ما این است ستاد تنظیم بازار هر چه سریع تر به ریاست استاندار و مسئولان زیر ربط تشکیل شود.

وی افزود: همچنین نظارت های میدانی همراه با مسئولین مرتبط با بازار افزایش یابد و اقدامات لازم را در خصوص تنظیم بازار متناسب با درخواست مردم و مصوبات، انجام دهند.

نماینده مردم اهواز اضافه کرد: با توجه به اینکه تمام مسئولین از دغدغه های مردم آگاه هستند می بایست عزم خود را برای پیگیری به صورت جهادی جزم کنند.

عملکرد صمت، زیر ذره‌بین دیوان محاسبات کل کشور

جویجری این موضوع مهم از دغدغه های مجلس دانست و ادامه داد: روزی نیست که در کمیسیون های تخصصی و صحن علنی، تذکرات و پیگیری های مستمر نمایندگان نسبت به گرانی و گرانفروشی ها شنیده نشود.

وی با بیان اینکه مجلس با اقدامات نظارتی به صورت تذکر، سوال و استیضاح ورود کرده است، گفت: یکی از بازوهای مجلس دیوان محاسبات کل کشور است، دیوان محاسبات نیز در زمینه ترک فعال مسئولین امر ورود کرده است و امروز به دلیل وضعیت از هم گسیختگی بازار در ایام نزدیک به عید، وزیر صمت و جهاد کشاورزی به دادسرای دیوان محاسبات کل کشور احضار شدند.

نماینده مردم اهواز افزود: در این احضار ضمن ارائه تذکرات لازم، توضیحات وزرا نیز شنیده می شود اگر اظهاراتشان مورد پذیرش قرار نگیرد؛ پرونده های سنگینی برای آن ها تشکیل خواهد شد، مردم از دولت و مجلس انتظار رفع مشکلاتشان دارند.

گرانی وجود دارد اما اولویت چیز دیگری است

امیرحسین نظری رییس سازمان صمت خوزستان در گفتگو با رهیاب پیرامون تمهیدات این سازمان برای ثبات بازار شب عید اظهار داشت: سازمان صمت برای بازار شب عید پیگیری کالاهای اساسی چون شکر، گوشت قرمز و سفید، میوه، برنج و روغن مردم را در دستور کار قرارداده است.

وی با اشاره به دو مطلب گرانی و گران فروشی در خصوص قیمت های لجام گسیخته، عنوان کرد: طبیعتا در رابطه با گرانی بعضی از کالاها با یک واقعیتی مواجه هستیم که قیمت تمام شده آن ها افزایش یافته است اما در خصوص گرانفروشی در سال گذشته ۱۶۵ هزار بازرسی از سطح بازار انجام‌شده که امسال به ۲۰۵ هزار بازدید رسیده و ۲۵ درصد افزایش داشته است.

رییس سازمان صمت خوزستان گفت: این نکته را باید در نظر داشته باشیم که در سال جاری بنابر وظایف این سازمان در ستاد کرونای استان نظارت های لازم بر رعایت پروتکل های بهداشتی در اصناف و بازار بود که این موجب شد بازرسی ها بر ایجاد محدودیت ها برای مقابله با کرونا متمرکز شود.

توانایی تامین میوه ها را نداریم

وی با بیان اینکه گرانفروشی در بازار خوزستان وجود دارد و وظیفه ما برخورد با گران فروش هاست، ادامه داد: در موقعیت هایی که محدودیت هایی در خصوص واردات مواد اولیه وجود دارد اولویت ما تامین کالا است که خوشبختانه در تامین کالاهای اساسی به جز روغن که در یک بازه زمانی ۲۹ روزه تا یک ماهه دچار وقفه در تامین مواد اولیه بودیم، اجازه ندادیم کمبود کالای دیگری در سطح بازار حس شود و فراوانی کالا وجود دارد.

نظری بیان کرد: در موضوع میوه نیز با یک واقعیت هایی مواجه هستیم برای تامین میوه شب عید و تنظیم بازار، توانایی تامین کل میوه ها را نداریم، اما در سردخانه الغدیر ۲ هزار تن میوه را ذخیره سازی کردیم که از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است.

تنظیم بازار عمل می خواهد نه حرف

در حالی که مسئولان بارها از تهیه اقلام اساسی مورد نیاز مردم خبر می دهند، در مغازه ها وضعیت طور دیگری است. به طوری که بسیاری از فروشندگان کرونا را به بهانه ای برای گرانی کالاها تبدیل کرده و سوداگران بازار از وضعیت پیش آمده، به بدترین نحو سواستفاده می کنند.

اذعان مدیر صمت به گرانی و گران فروشی در بازار خوزستان نشان می دهد ریشه همه این نابسامانی ها و مشکلات در سوء مدیریتی است که از مدیریت روحانی و وزرایش به خوزستان سرایت کرده است، تجربه نشان داده تنظیم بازار عمل می خواهد و گرنه با حرف و شعار گرهی باز نمی شود.

پاسخگوی وضعیت گرانی و گران فروشی باشید

سیدکریم حسینی رییس مجمع نمایندگان خوزستان در گفتگو با رهیاب اظهار کرد: روزگذشته جلسه ای با حضور رئیس مجلس و وزیر صمت داشتیم که تاکید مجلس و پیگیری های نمایندگان چه در سطح کشور و چه در سطح استان ها این است که دولت خط اول مقابله با گرانفروشی ها باید باشد و نسبت به این مسئولیت نیز باید پاسخگو باشد.

وی افزود: مجلس نیز در حد وظایف نظارتی که بر عهده دارد اگر نیاز به مصوبه باشد این اقدام را انجام می دهد، بنابراین امروز هیچ مسئولی بلاخص مسئولین حوزه ی وزارت و سازمان صمت در استانها حق ندارد که پاسخگوی وضعیت گرانی و گران فروشی نباشد.

حسینی گفت: برخی مسئولین معتقدند که امروز به همه ابزار مقابله با گرانی نیاز داریم اما اینکه سازمان صمت به بهانه ها کمبود در حوزه ی نیرو انسانی و عدم وجود بازرسان تدبیری برای مقابله با گرانی نداشته باشد اصلا قابل قبول نخواهد بود.

صمت خوزستان از عدم پیگیری زجر می کشد

رییس مجمع نمایندگان خوزستان با بیان اینکه مسئولین صمت باید در بحث توزیع اقلامی که نیازهای این روزها و شب عید است نظارت کافی داشته باشند، ادامه داد: ما نمایندگان در صحبتی که با وزارت صمت و یکی از معاونین وزیر صمت داشتیم اعلام کردند که سازمان صمت خوزستان به درستی پیگیر اقلام مورد نیاز مردم استان نیست، پیگیری سازمان صمت استان در وزارت خانه، پیگیری مسئولین امر در استان لازمه کار است.

وی اضافه کرد: توزیع اقلامی مثل روغن در سایر استان ها مشکلی ندارد اما وقتی به خوزستان می رسیم با مشکلات فراوانی مواجه می شویم این ایراد قطعا در نوع مدیریت است و باید این نوع مدیریت اصلاح شود.

همه برای مبارزه با گران فروشی به خط شوند

حسینی حضور به موقع و حتی اعلام نظر و موضع از سوی مسئولین سازمان صمت در استان در بحث مقابله با گرانفروشی را موثر دانست و اضافه کرد: وزارت صمت اعلام کرده برخی از اقلامی که می گویند با کمبود رو بروست در کشور وجود دارد بنابراین پیگیری اقلام نباید کار شاق و مشکل داری برای مسئولین سازمان صمت در استان باشد.

وی در پایان بیان کرد: در این روزها باید تنظیم بازار و مبارزه با گرانفروشی باید جزء اولویت های کاری همه ی مسئولین استان باشد، ما نمایندگان هم به سهم خودمان پیگیر کمبودهای بازار استان هستیم و خواهیم بود.

قیمت‌ها سرسام‌آور افزایش پیدا کرده‌اند

عبدالرضا جمالی‌پور رییس اتحادیه میوه و تره‌بار اهواز نیز در خصوص وضعیت بازار میوه و تره‌بار در اهواز اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به شب عید، اکثر میوه‌های مرغوب و با کیفیت دپو می‌شوند که همین موضوع، باعث افزایش قیمت میوه به میزان ۵ تا ۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم میوه می‌شود.

وی با مقایسه قیمت میوه نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته تصریح کرد: امسال قیمت‌ها سرسام‌آور افزایش پیدا کرده‌اند و همین مساله، خرید میوه از سوی مردم را تا ۸۰ درصد کاهش داده است.

گروگان گیری معیشت مردم کار همیشگی دولت است

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در گفتگو با خبرنگار این رسانه موضوع اصلی مردم را اوضاع نا به سامان بازار دانست و اظهار داشت: وضع بازارهای توزیع کالاهای اساسی با دو موضوع گره خورده است یکی سوء مدیریت مدیران اجرایی در کنترل حوزه های اقتصادی مرتبط با گرانی کالاهای اساسی و ارز و عدم توجه به قیمت کالاها در بازارها است و دومگره زدن معیشت مردم به مسائل سیاسی است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: گروگان گرفتن معیشت مردم با اهداف سیاسی نتیجه ای جز گرانی و کمبود کالاهای اساسی ندارد برخی اقدامات دولت نشان می‌دهد معیشت مردم از طرف دولت گروگان گرفته شده است.

تدبیری که به نفع دلالان شد

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: دلیل رانت موجود در توزیع ارز یارانه ۴۲۰۰ تومانی می‌توان این گونه روشن کرد که در حدود یک سال گذشته ۵۱ میلیارد دلار نزدیک ۴۵۱ هزار میلیارد تومان الی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده تا دارو و کالاهای اساسی گران نشود نه تنها شاهد گرانی این کالاها بودیم حتی شاهد کمبود آنها در بازار عرضه و تقاضا هستیم. تمام این موارد نشان می‌دهد که قطع به یقین مدیریت وزارتخانه‌ها‌ی مربوطه در کنترل بازار کالاهای اساسی بی نتیجه بوده و همچنین تذکراتی در این خصوص توسط نمایندگان به وزرای مربوطه داده می‌شود تا دولت به این سوء مدیریت‌‌ها پایان دهد.

دولتمردان در 100 روز پایانی با مردم چه می کنند

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: دولت در طول سال‌های گذشته با سوء مدیریت‌هایی که داشته منجر به رشد تورم در جامعه شده و این کنترل نشدن تورم امروز در قالب‌های متفاوت خود را در بازار مصرف کالاهای اساسی نشان می‌دهد، امیدواریم دولتمردان ۱۰۰ روز پایانی شرایط ناخوشاینده معیشتی مردم را درک کنند.

یوسفی خاطر نشان کرد: صف‌های طویل برای خریداری کالاهای اساسی شب عید از مرغ و گوشت گرفته تا میوه و سبزیجات در شان مردم کشور نیست این گرانی‌ها نه تنها باعث کوچک شدن سفره‌های مردم شده بلکه سلامتی آنها را به خطر انداخته است.

دولت تدبیر از ابتدای آغاز به کار خود هیچ گونه دغدغه ای در مهار حقیقی قیمت ها در بازار و حل مشکلات معیشتی نداشته همچنین این ماه های پایانی به طور کلی همه این موارد را رها کرده و صرف بیان آمارهای غیر واقعی سعی در فریب اذهان عمومی دارد.

اما امروز مردم آنقدر که آمارهای دروغین از ثبات بازار از زبان مسئولین شنیده اند که حقیقت را جز قیمت اجناسی که روزانه با آنان سر و کار دارند نمی دانند و قیمتهای که با جیب شان سر سازگاری ندارد؛ باور دارند.

انتهای پیام/

,

سال ۹۹ در حالی به پایان می رسد که محاصره ویروس های کووید۱۹ در استان خوزستان روز به روز تنگ تر می شود، لکن آنچه در این روزهای پایانی سال همچنان موجب هراس مردم گردیده نه شیوع کرونا، بلکه به هم ریختگی بازار و گرانی اقلام ضروری است.

,

قیمت کالاهای مصرفی همراه با نرخ ارز و مظنه زمین و مسکن و بهای طلا و سکه روند افزایش به خود گرفت و بطور ساعتی محصولات مورد نیاز مردم گران تر می شوند.

,

همزمان با این روند افسارگسخته افزایش قیمت ها، بی‌تحرکی مسئولان در مقابله با چالش‌های اقتصادی نیز مزید علت شده و نمایش همراهی مسئولان با افزایش قیمت‌ها و عدم مبارزه با عاملان اصلی بهم‌ریختگی بازار، مردم را مستاصل کرده است.

,

تنش بی سابقه‌ای که اگرچه چالش‌های ۴۰ ساله اقتصاد ایران مثل بحث تحریم‌ها در آن بی‌تقصیر نیستند اما خاصّ و عام معتقدند که علت‌العلل بروز تنش‌های فعلی، «نقص در فرایند نظارت دولت بر قیمت‌ها» است.

,

دولتی که قرار بود با تدبیر و امید، وعده‌های پرطمطراقی مثل لغو بالمرّه تحریم‌ها و چرخش تندتر چرخ زندگی مردم را به ارمغان بیاورد اما اشکالات و ناکارآمدی‌ های او امروز به حدی رسیده است که حتی حامیانش نیز شرمسار شده‌اند.

,

موج گرانی در برخی از کالاها و خدمات گرچه همخوانی چندانی با وعده های مسئولان برای تثبیت قیمت ها ندارد ولی به گفته عده ای از شهروندان خوزستانی تشدید گرانی، کم فروشی و افت کیفی برخی مواد غذایی و کالاها بیش از پیش موجب نگرانی شان شده است.

,

درآمد ماهیانه ای ثابت، بازاری با قیمت های در حال نوسان و دخل و خرجی که تا انتهای ماه کفاف این همه گرانی را نمی دهد همان مواردی است که دغدغه اصلی معیشت مردم کشور شده است.

,

خصوصا در این ایام اگر سری به بازارهای متنوع خوزستان بزنید این مساله را به عینه خواهید دید که قریب به اتفاق مردم از عدم ثبات قیمت ها در بازار گله مندند.

,

قشر ضعیف جامعه به دلیل سیر صعودی قیمت مواد غذایی حتی قدرت خرید محصولات غذایی را ندارند، دست‌های فاسد دلالان نیز وضعیت زندگی مردم را سخت تر از قبل کرده است. شوک گرانی کالاها چنان غیرقابل‌باور است که در چندماهه اخیر عمیق‌تر شده و افزایشی چشم‌گیر داشته است.

,
آشفته بازاری که مدیران هر از گاهی، آماری از بهبودی وضعیت افسارگسیخته و کمر شکن آن می دهند، اما در عمل، تحولی اساسی در زندگی مردم و رفع گرانی های خودساخته دیده نمی شود.
,

چرا صمت خوزستان به عادی سازی اصرار دارد؟

, چرا صمت خوزستان به عادی سازی اصرار دارد؟,

یکی از بنکداران اهوازی در گفتگو با رهیاب در خصوص کمبود بعضی از اقلام معیشتی ضروری مردم، گفت: کمبود برخی از اقلام رزومره مردم مانند برنج، قند، شکر در بازار ملموس است اما نمی دانم چرا مسئولین سازمان صمت خوزستان اصرار دارند بگوید که این اقلام به صورت عادی در حال توزیع است.

,

استاندار به وضعیت بازار توجه کند

, استاندار به وضعیت بازار توجه کند, استاندار به وضعیت بازار توجه کند,

شبیب جویجری نماینده مردم اهواز در گفتگو با خبرنگار رهیاب اظهار داشت: متولی وضعیت نابه سامان بازار و افزایش قیمت ها در روزهای پایانی سال و ایام عید دستگاه های استانداری، تعزیرات و صمت هستند که انتظار ما این است ستاد تنظیم بازار هر چه سریع تر به ریاست استاندار و مسئولان زیر ربط تشکیل شود.

,

وی افزود: همچنین نظارت های میدانی همراه با مسئولین مرتبط با بازار افزایش یابد و اقدامات لازم را در خصوص تنظیم بازار متناسب با درخواست مردم و مصوبات، انجام دهند.

,

نماینده مردم اهواز اضافه کرد: با توجه به اینکه تمام مسئولین از دغدغه های مردم آگاه هستند می بایست عزم خود را برای پیگیری به صورت جهادی جزم کنند.

,

عملکرد صمت، زیر ذره‌بین دیوان محاسبات کل کشور

, عملکرد صمت، زیر ذره‌بین دیوان محاسبات کل کشور,

جویجری این موضوع مهم از دغدغه های مجلس دانست و ادامه داد: روزی نیست که در کمیسیون های تخصصی و صحن علنی، تذکرات و پیگیری های مستمر نمایندگان نسبت به گرانی و گرانفروشی ها شنیده نشود.

,

وی با بیان اینکه مجلس با اقدامات نظارتی به صورت تذکر، سوال و استیضاح ورود کرده است، گفت: یکی از بازوهای مجلس دیوان محاسبات کل کشور است، دیوان محاسبات نیز در زمینه ترک فعال مسئولین امر ورود کرده است و امروز به دلیل وضعیت از هم گسیختگی بازار در ایام نزدیک به عید، وزیر صمت و جهاد کشاورزی به دادسرای دیوان محاسبات کل کشور احضار شدند.

,

نماینده مردم اهواز افزود: در این احضار ضمن ارائه تذکرات لازم، توضیحات وزرا نیز شنیده می شود اگر اظهاراتشان مورد پذیرش قرار نگیرد؛ پرونده های سنگینی برای آن ها تشکیل خواهد شد، مردم از دولت و مجلس انتظار رفع مشکلاتشان دارند.

,

, ,

گرانی وجود دارد اما اولویت چیز دیگری است

, گرانی وجود دارد اما اولویت چیز دیگری است,

امیرحسین نظری رییس سازمان صمت خوزستان در گفتگو با رهیاب پیرامون تمهیدات این سازمان برای ثبات بازار شب عید اظهار داشت: سازمان صمت برای بازار شب عید پیگیری کالاهای اساسی چون شکر، گوشت قرمز و سفید، میوه، برنج و روغن مردم را در دستور کار قرارداده است.

,

وی با اشاره به دو مطلب گرانی و گران فروشی در خصوص قیمت های لجام گسیخته، عنوان کرد: طبیعتا در رابطه با گرانی بعضی از کالاها با یک واقعیتی مواجه هستیم که قیمت تمام شده آن ها افزایش یافته است اما در خصوص گرانفروشی در سال گذشته ۱۶۵ هزار بازرسی از سطح بازار انجام‌شده که امسال به ۲۰۵ هزار بازدید رسیده و ۲۵ درصد افزایش داشته است.

,

رییس سازمان صمت خوزستان گفت: این نکته را باید در نظر داشته باشیم که در سال جاری بنابر وظایف این سازمان در ستاد کرونای استان نظارت های لازم بر رعایت پروتکل های بهداشتی در اصناف و بازار بود که این موجب شد بازرسی ها بر ایجاد محدودیت ها برای مقابله با کرونا متمرکز شود.

,

توانایی تامین میوه ها را نداریم

, توانایی تامین میوه ها را نداریم,

وی با بیان اینکه گرانفروشی در بازار خوزستان وجود دارد و وظیفه ما برخورد با گران فروش هاست، ادامه داد: در موقعیت هایی که محدودیت هایی در خصوص واردات مواد اولیه وجود دارد اولویت ما تامین کالا است که خوشبختانه در تامین کالاهای اساسی به جز روغن که در یک بازه زمانی ۲۹ روزه تا یک ماهه دچار وقفه در تامین مواد اولیه بودیم، اجازه ندادیم کمبود کالای دیگری در سطح بازار حس شود و فراوانی کالا وجود دارد.

,

نظری بیان کرد: در موضوع میوه نیز با یک واقعیت هایی مواجه هستیم برای تامین میوه شب عید و تنظیم بازار، توانایی تامین کل میوه ها را نداریم، اما در سردخانه الغدیر ۲ هزار تن میوه را ذخیره سازی کردیم که از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است.

,

تنظیم بازار عمل می خواهد نه حرف

, تنظیم بازار عمل می خواهد نه حرف,

در حالی که مسئولان بارها از تهیه اقلام اساسی مورد نیاز مردم خبر می دهند، در مغازه ها وضعیت طور دیگری است. به طوری که بسیاری از فروشندگان کرونا را به بهانه ای برای گرانی کالاها تبدیل کرده و سوداگران بازار از وضعیت پیش آمده، به بدترین نحو سواستفاده می کنند.

,

اذعان مدیر صمت به گرانی و گران فروشی در بازار خوزستان نشان می دهد ریشه همه این نابسامانی ها و مشکلات در سوء مدیریتی است که از مدیریت روحانی و وزرایش به خوزستان سرایت کرده است، تجربه نشان داده تنظیم بازار عمل می خواهد و گرنه با حرف و شعار گرهی باز نمی شود.

,

, ,

پاسخگوی وضعیت گرانی و گران فروشی باشید

, پاسخگوی وضعیت گرانی و گران فروشی باشید, پاسخگوی وضعیت گرانی و گران فروشی باشید,

سیدکریم حسینی رییس مجمع نمایندگان خوزستان در گفتگو با رهیاب اظهار کرد: روزگذشته جلسه ای با حضور رئیس مجلس و وزیر صمت داشتیم که تاکید مجلس و پیگیری های نمایندگان چه در سطح کشور و چه در سطح استان ها این است که دولت خط اول مقابله با گرانفروشی ها باید باشد و نسبت به این مسئولیت نیز باید پاسخگو باشد.

,

وی افزود: مجلس نیز در حد وظایف نظارتی که بر عهده دارد اگر نیاز به مصوبه باشد این اقدام را انجام می دهد، بنابراین امروز هیچ مسئولی بلاخص مسئولین حوزه ی وزارت و سازمان صمت در استانها حق ندارد که پاسخگوی وضعیت گرانی و گران فروشی نباشد.

,

حسینی گفت: برخی مسئولین معتقدند که امروز به همه ابزار مقابله با گرانی نیاز داریم اما اینکه سازمان صمت به بهانه ها کمبود در حوزه ی نیرو انسانی و عدم وجود بازرسان تدبیری برای مقابله با گرانی نداشته باشد اصلا قابل قبول نخواهد بود.

,

صمت خوزستان از عدم پیگیری زجر می کشد

, صمت خوزستان از عدم پیگیری زجر می کشد,

رییس مجمع نمایندگان خوزستان با بیان اینکه مسئولین صمت باید در بحث توزیع اقلامی که نیازهای این روزها و شب عید است نظارت کافی داشته باشند، ادامه داد: ما نمایندگان در صحبتی که با وزارت صمت و یکی از معاونین وزیر صمت داشتیم اعلام کردند که سازمان صمت خوزستان به درستی پیگیر اقلام مورد نیاز مردم استان نیست، پیگیری سازمان صمت استان در وزارت خانه، پیگیری مسئولین امر در استان لازمه کار است.

,

وی اضافه کرد: توزیع اقلامی مثل روغن در سایر استان ها مشکلی ندارد اما وقتی به خوزستان می رسیم با مشکلات فراوانی مواجه می شویم این ایراد قطعا در نوع مدیریت است و باید این نوع مدیریت اصلاح شود.

,

همه برای مبارزه با گران فروشی به خط شوند

, همه برای مبارزه با گران فروشی به خط شوند,

حسینی حضور به موقع و حتی اعلام نظر و موضع از سوی مسئولین سازمان صمت در استان در بحث مقابله با گرانفروشی را موثر دانست و اضافه کرد: وزارت صمت اعلام کرده برخی از اقلامی که می گویند با کمبود رو بروست در کشور وجود دارد بنابراین پیگیری اقلام نباید کار شاق و مشکل داری برای مسئولین سازمان صمت در استان باشد.

,

وی در پایان بیان کرد: در این روزها باید تنظیم بازار و مبارزه با گرانفروشی باید جزء اولویت های کاری همه ی مسئولین استان باشد، ما نمایندگان هم به سهم خودمان پیگیر کمبودهای بازار استان هستیم و خواهیم بود.

,

قیمت‌ها سرسام‌آور افزایش پیدا کرده‌اند

, قیمت‌ها سرسام‌آور افزایش پیدا کرده‌اند,

عبدالرضا جمالی‌پور رییس اتحادیه میوه و تره‌بار اهواز نیز در خصوص وضعیت بازار میوه و تره‌بار در اهواز اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به شب عید، اکثر میوه‌های مرغوب و با کیفیت دپو می‌شوند که همین موضوع، باعث افزایش قیمت میوه به میزان ۵ تا ۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم میوه می‌شود.

,

وی با مقایسه قیمت میوه نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته تصریح کرد: امسال قیمت‌ها سرسام‌آور افزایش پیدا کرده‌اند و همین مساله، خرید میوه از سوی مردم را تا ۸۰ درصد کاهش داده است.

,

, ,

گروگان گیری معیشت مردم کار همیشگی دولت است

, گروگان گیری معیشت مردم کار همیشگی دولت است, گروگان گیری معیشت مردم کار همیشگی دولت است,

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در گفتگو با خبرنگار این رسانه موضوع اصلی مردم را اوضاع نا به سامان بازار دانست و اظهار داشت: وضع بازارهای توزیع کالاهای اساسی با دو موضوع گره خورده است یکی سوء مدیریت مدیران اجرایی در کنترل حوزه های اقتصادی مرتبط با گرانی کالاهای اساسی و ارز و عدم توجه به قیمت کالاها در بازارها است و دومگره زدن معیشت مردم به مسائل سیاسی است.

,

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: گروگان گرفتن معیشت مردم با اهداف سیاسی نتیجه ای جز گرانی و کمبود کالاهای اساسی ندارد برخی اقدامات دولت نشان می‌دهد معیشت مردم از طرف دولت گروگان گرفته شده است.

,

تدبیری که به نفع دلالان شد

, تدبیری که به نفع دلالان شد,

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: دلیل رانت موجود در توزیع ارز یارانه ۴۲۰۰ تومانی می‌توان این گونه روشن کرد که در حدود یک سال گذشته ۵۱ میلیارد دلار نزدیک ۴۵۱ هزار میلیارد تومان الی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده تا دارو و کالاهای اساسی گران نشود نه تنها شاهد گرانی این کالاها بودیم حتی شاهد کمبود آنها در بازار عرضه و تقاضا هستیم. تمام این موارد نشان می‌دهد که قطع به یقین مدیریت وزارتخانه‌ها‌ی مربوطه در کنترل بازار کالاهای اساسی بی نتیجه بوده و همچنین تذکراتی در این خصوص توسط نمایندگان به وزرای مربوطه داده می‌شود تا دولت به این سوء مدیریت‌‌ها پایان دهد.

,

دولتمردان در 100 روز پایانی با مردم چه می کنند

, دولتمردان در 100 روز پایانی با مردم چه می کنند,

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: دولت در طول سال‌های گذشته با سوء مدیریت‌هایی که داشته منجر به رشد تورم در جامعه شده و این کنترل نشدن تورم امروز در قالب‌های متفاوت خود را در بازار مصرف کالاهای اساسی نشان می‌دهد، امیدواریم دولتمردان ۱۰۰ روز پایانی شرایط ناخوشاینده معیشتی مردم را درک کنند.

,

یوسفی خاطر نشان کرد: صف‌های طویل برای خریداری کالاهای اساسی شب عید از مرغ و گوشت گرفته تا میوه و سبزیجات در شان مردم کشور نیست این گرانی‌ها نه تنها باعث کوچک شدن سفره‌های مردم شده بلکه سلامتی آنها را به خطر انداخته است.

,

دولت تدبیر از ابتدای آغاز به کار خود هیچ گونه دغدغه ای در مهار حقیقی قیمت ها در بازار و حل مشکلات معیشتی نداشته همچنین این ماه های پایانی به طور کلی همه این موارد را رها کرده و صرف بیان آمارهای غیر واقعی سعی در فریب اذهان عمومی دارد.

,

اما امروز مردم آنقدر که آمارهای دروغین از ثبات بازار از زبان مسئولین شنیده اند که حقیقت را جز قیمت اجناسی که روزانه با آنان سر و کار دارند نمی دانند و قیمتهای که با جیب شان سر سازگاری ندارد؛ باور دارند.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه