اخبار داغ

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری مطرح کرد؛

تحقق شعار سال با پیش‌بینی ۱۴ پروژه در منابع طبیعی و آبخیزداری

تحقق شعار سال با پیش‌بینی ۱۴ پروژه در منابع طبیعی و آبخیزداری
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در سال ۱۴۰۰ در راستای عمل به شعار سال ۱۴ پروژه در قالب طبیعت گردی، زارعت چوب، توسعه جنگل، مراتع، آبخیزداری و آبخوان‌‌داری، تولید نهال، و گونه‌های جنگلی و مرتعی پیش‌بینی شده است، این پروژه‌ها ۴۳ زیر پروژه دارند و منابع اعتباری جهت تحقق آن‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ سید اسماعیل صالحی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان، اظهار کرد: بیابان‌زایی دردی است که در چند سال اخیر به جان زمین افتاده و در حال بلعیدن آن است.
وی با اشاره به اینکه بیست و هفتم خردادماه 1400 روز بیابان زدایی نامیده می‌شود، افزود: بیابان زایی صرفا مختص مناطق بیابانی نیست و حتی در مناطق جنگلی و مراتع هم می‌تواند رخ دهد، در واقع هیچ جایی نیست که از آسیب بیابان زایی به دور باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: زمانی در اطراف فرودگاه شهرکرد باتلاق بود اما با گذشت زمان به دلیل عدم برنامه‌ریزی در استفاده از منابع آب زیرزمینی و حفر چاه‌های بی رویه برای تامین آب شهر شهرکرد این دشت خشک شده و به یک بیابان تبدیل شده است.

صالحی با بیان اینکه پدیده بیابان زایی سومین چالش در جهان معرفی شده است، عنوان کرد: در حال حاضر 11 دشت در چهارمحال و بختیاری که زمانی منبع تولید آب بود به عنوان ممنوعه معرفی شده است.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در جهت بیابان زایی شامل طرح تعادل دام و مرتع، جنگل تراشی، پروژه‌های بخش سیلاب، بهره‌گیری از انباشت آب باران با استفاده از 2 هزار و 750 سازه سنگی ملاتی و 100 سد خاکی، احیا شوره‌زارها و.... هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه در سال 99 از سه محل اعتبارات برای اجرای طرح‌های احیای منابع طبیعی در نظر گرفته شد، اضافه کرد: یکی از این سه محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای  172 پروژه با اعتباری بالغ بر 28 میلیارد تومان و با پیشرفت فیزیکی 140 درصد است.

صالحی یادآور شد: منبع دوم اعتبارات ملی برای 159 پروژه با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد و 600 میلیون تومان است که 77 درصد تخصیص حاصل شده و پروژه‌ها نیز 100 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی اظهار داشت: محل سوم اعتبارات استانی است، این اعتبارات بالغ بر 7.5 میلیارد تومان است که برای 99 پروژه پیش‌بینی شده است، این پروژه‌ها نیز 100 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، در کل 430 پروژه با اعتبارات مصوب 41 میلیارد تومان تعریف شده است که از این رقم 35 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: طرح کاداستر با دستور رئیس قوه قضاییه با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان پیگیری شد، هم اینک طرح کاداستر در سه شهرستان تکمیل شده و امید است در 6 ماه نخست امسال جشن تکمیل این طرح در کل استان برگزار شود.

صالحی تاکید کرد: با توجه به اینکه برداشت چوب از جنگل‌های شمال ممنوع شده و واردات آن نیز محدود است لذا در سراسر کشور به زراعت چوب توجه ویژه‌ای شده است.

وی افزود: از دیگر اقدامات صورت گرفته تهیه طرح مرتع داری است، مرتع نباید صرفا برای برداشت علوفه باشد، از مراتع می‌توان برای کشت گیاهان دارویی، بوم‌گردی‌های طبیعی و... نیز استفاده کرد، از همین رو این طرح تهیه شده و تاکنون 118 هکتار آن نیز در سطح استان محقق شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اجرای طرح کاداستر در 816 هزار هکتار از اراضی استان، تعیین حدود ذخیره‌گاه‌های جنگلی، انجام یک هزار و 379 هکتار جنگل کاری اقتصادی کشت گیاهان دارویی در 6 هزار و 532 هکتار، تهیه طرح‌های مرتع‌داری در 649 هزار هکتار، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در 223 هزار هکتار و... از دیگر اقدامات انجام گرفته در سال‌های اخیر به ویژه در سال 99 هستند.

صالحی عنوان کرد: در سال 1400 در راستای عمل به شعار سال 14 پروژه در قالب طبیعت گردی، زارعت چوب، توسعه جنگل، مراتع، آبخیزداری و آبخوان‌‌داری، تولید نهال، و گونه‌های جنگلی و مرتعی پیش‌بینی شده است، این پروژه‌ها 43 زیر پروژه دارند و منابع اعتباری جهت تحقق آن‌ها 100 میلیارد تومان است.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز؛,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه