اخبار داغ

در راستای نهضت مردمی تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی؛

کتاب "زیر سایه نخل" رونمایی شد/ نوجوان دهه هشتادی راوی شهدای روستا

کتاب "زیر سایه نخل" رونمایی شد/ نوجوان دهه هشتادی راوی شهدای روستا
آیین رونمایی از کتاب "زیر سایه نخل" روایت‌هایی کوتاه از شهدای روستای ایزی شهرستان سبزوار به قلم نویسنده نوجوان محمدحسین ایزی با حضور خانواده معظم شهدا، مسئولان و مردم روستا در حسینیه ارشاد آن روستا برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، یک رزمنده و آزاده دوران دفاع مقدس جمعه شب در آیین رونمایی از کتاب "زیر سایه نخل" در سبزوار گفت: این کتاب روایت‌هایی از شهدای روستای ایزی است که به قلم یک نویسنده نوجوان این روستا نوشته شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

ابوالفضل ارقند افزود: محمد حسین این نوجوان دهه هشتادی با نگارش این کتاب بار دیگر یاد و خاطره خاطره شهدای گرانقدر و شهدای روستای ایزی را زنده کرد.

,

وی تصریح کرد: دوران دفاع مقدس سرشار از زیبایی بود چنانکه سید احمد ایزی نوجوان 14 ساله روستای ایزی با رضایت پدر و مادر در دفتر بسیج شهرستان سبزوار ثبت نام و خود را به منطقه می‌رساند.

,

این رزمنده و آزاده دوران دفاع مقدس گفت: در جبهه چه خبر بود که رزمندگان زمانی که به شهر و منطقه خود باز می‌گشتند بلافاصله دوباره حتی برخی آنها با وجود جراحت عازم جبهه می‌شدند.

,

 ارقند افزود: جبهه سراسر زیبایی، حلاوت، شیرینی و جذابیت بود و فرماندهان بر دلها حکومت می‌کردند.

,

وی اظهار داشت: انقلاب و نظام به برکت خون شهدا ماندگار شده و امروز مسئولان باید قدردان خانواده شهدا جانبازان و آزادگان باشند.

,

شهدا عزت و افتخار را به ایران اسلامی هدیه دادند

, شهدا عزت و افتخار را به ایران اسلامی هدیه دادند,

رئیس دادگستری سبزوار نیز در این مراسم گفت: دوران دفاع مقدس سند افتخار انقلاب اسلامی است و در این میدان شهدا عزت و افتخار را به ایران اسلامی هدیه دادند.

,

میرعلم سیدی افزود: امام خمینی (ره) این دوران را دوران دفاع مقدس نامید چرا که ما مسلمانان موردی به نام جنگ نداریم و در سابقه تاریخی ایرانی و اسلامی به هیچ ملت و تمدنی تعرض نشده است.

,

وی تصریح کرد: در سالهای ابتدایی پیروزی که انقلاب اسلامی هنوز نهال نوپایی بود و ریشه نداونیده بود مردم تصمیم گرفتند از حیثیت، کیان، عزت، ناموس، اعتقاد و خاک خود دفاع کنند.

,

رییس دادگستری سبزوار با اشاره به اینکه هفت شهید روستای ایزی نوجوان و جوان بودند، افزود: امام (ره) با قلب و دل رزمندگان اسلام چه کردند که جوانی 14 ساله آنقدر بلند و عمیق فکر می‌کرد که آغوش گرم خانواده را رها و در سرما و گرما جنوب و غرب کشور راهی جبهه می‌شدند.

,

سیدی با اشاره به اهمیت تکریم خانواده شهدا، افزود: والدین و مادران شهدا همچون امامزادگانی هستند که حفظ حرمت آنها واجب است چرا که فرزندان آنها با از خودگذشتگی و نثار خون خود عزت و سربلندی را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آوردند.

,

نهضت تولید آثار دفاع مقدس و مفاخر کشور شکل بگیرد

, نهضت تولید آثار دفاع مقدس و مفاخر کشور شکل بگیرد,

 مدیر واحد آموزش دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نیز گفت: در منطقه سبزوار وقایع تاریخی بزرگی رقم خورده است که یک نمونه آن در روستای ایزی این شهرستان است. وجود 13 شهید والامقام و نیز شخصیت‌ها و مفاخر بزرگی همچون آیت الله سیادتی و میرزا حسین فقیه سبزواری از این موارد هستند.

,

اسماعیل هاشم آبادی افزود: کتاب "زیر سایه نخل" مجموعه خاطرات 13 شهید روستای ایزی در واقع قیام یک نفره است. یک پسر بسیجی با اینکه دانش آموز است قیام کرد و این کتاب ارزشمند را تولید و منتشر کرد.

,

وی تصریح کرد: آیا برای 13 شهید این روستا که جان خود را فدای اسلام و انقلاب اسلامی کردند یک کتاب در حوزه نشر و تولید محتوا کافی است. باید برای هر شهید این گنجینه‌های ارزشمند یک کتاب نوشته شود.

,

مدیر واحد آموزش دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: درباره مفاخر این روستا همچون آیت الله میرزا حسن سیادتی و میرزا حسین فقیه سبزواری که نقش مهمی در نشر معارف اسلامی داشتند چرا تاکنون کتابی درباره علمای بزرگ این خطه نوشته نشده است.

,

 هاشم آبادی افزود: تاریخ ایزی جای کار فراوانی دارد. زنان روستا که کار پشتیبانی از جنگ را بر عهده داشتند خاطرات آنها باید جمع آوری شود.

,

وی تصریح کرد: این رخداد و نهضت باید فراگیر شود و همه با تمام توان پای کار آیند و نیز روی شخصیت‌ها تاریخی کار شود و این نهضت باید شکل بگیرد. کتاب زیر سایه نخل اولین کتاب این روستا است اما نباید آخرین کتاب نباشد.

,

گوهر بزرگ روستای ایزی، ۱۳ شهید این روستاست

, گوهر بزرگ روستای ایزی، ۱۳ شهید این روستاست,

در مقدمه کتاب "زیر سایه نخل" آمده است: هر شهری به چیزی شهره است، مثلاً کرمان به زیره و کاشان به گلاب. روستاها هم همین گونه‌اند؛ باشتین به شروع قیام سربداران مشهور است و افچنگ و شم‌آباد به داشتن شهدای بی‌شمار در روزهای جنگ. بعضی روستاها اما مثل گنجینه‌هایی هستند که باید غبار از سر و رویشان تکانده شود تا همه مفتون هنرنمایی مردان و زنان و جوانانش شوند. ایزی یکی از همین روستاهاست، پنج کیلومتر با سبزوار فاصله دارد و به‌رغم این نزدیکی، گنج‌های روستا سال‌هاست غریب مانده‌اند...

,

منطقه ایزی روستایی، اهل مبارزه است با خشک‌سالی و نداری و... . دارایی روستایی، توکل است و چشم امیدش به آسمان. وقتی صحبت از مبارزه و قیام علیه شاه شد، مردمان روستا هم در صف مبارزه حاضر شدند. از ایزی می‌آمدند شهر و در دعای کمیل و روضهی امام شهید شرکت می‌کردند و ایمان داشتند به اینکه هر روز عاشوراست و هر زمینی کربلا. برای همین تا وقتی پشت دشمن را به خاک نمالیدند، دست از مبارزه برنداشتند. مردمی که مبارزه را زیر سایهی نخل آموخته بودند؛ نخلی که روز عاشورا زیر سایه‌اش جمع می‌شدند و فریاد می‌زدند «یا حسین شهید». نخل‌گردانی آیین مردم ایزی در روز عاشوراست و نخل نمادی از شهدای کربلا...

,

گوهر بزرگ روستای ایزی، ۱۳ شهید این روستاست؛ شهدایی که سال‌هاست کسی برایشان کاری نکرده است. البته باید خدا را شاکر بود که هنوز بنیاد شهید پایش به روستا باز نشده و قبور شهدا را یکسان‌سازی نکرده است!

,

در مصلای روستای ایزی، چند سنگ مزار با جعبه آینه و پرچم ایران، شرف روستا شده است. سال‌ها این گنجینه‌ها جلوی چشم همه بود تا اینکه دو سال پیش نوجوانی پانزده‌ساله به‌اسم محمد حسین ایزی عزم کرد درباره شهدای روستای ایزی تحقیق کند. متاسفانه بیشترِ پدر و مادر شهدا دستشان از دنیا کوتاه بود و دارایی او فقط اسناد و مصاحبه‌های سال‌های قبل بنیاد شهید بود...

,

در بخشی از این‌کتاب آمده است: انقلاب که پیروز شد کومله‌ها دست به کار شدند. علی هم رفت. کار بلد بود و فعالیت‌هایش را ضد کومله شروع کرد. قرار بود عملیاتی انجام بدهند. علی با دیگر نیروها توانست کومله‌ها را زمین‌گیر کند. کومله‌ها بدجور از دست علی عاصی شدند. به‌خاطر همین برای سرش جایزه گذاشتند و لقبش را گذاشتند چنگیز!

,

رفیقش گفت: «دیدی چی شده؟ کومله‌ها توی یکی از قهوه‌خونه‌ها یه برگه چسبوندن.»_ خب؟_ روش نوشتن: «داغ این علی رو به دل مادرش می‌ذاریم.»

,

کتاب "زیر سایه نخل" که تحقیق و تدوین آن برعهده محمدحسین ایزی بوده، در 180 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 45 هزار تومان از سوی انتشارات «راه‌یار» دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی سبزوار منتشر شده است.

,

 علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند به صفحات مجازی این ناشر به نشانی @raheyarpub و یا سایت vaketab.ir مراجعه کنند.

, raheyarpub, vaketab.ir]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه