اخبار داغ

کارشناس توسعه کشاورزی و روستایی در گفت‌وگو با دانا؛

تفکیک وزارت بازرگانی، مغایر سیاست‌های کلی نظام است/ لزوم ایجاد یکپارچگی در مدیریت زنجیره ارزش پرداخت

تفکیک وزارت بازرگانی، مغایر سیاست‌های کلی نظام است/ لزوم ایجاد یکپارچگی در مدیریت زنجیره ارزش پرداخت
یک کارشناس توسعه کشاورزی و روستایی با انتقاد از طرح تشکیل وزارت بازرگانی عنوان کرد: تنها استدلال افراد موافق طرح، ساماندهی بازار است درحالی‌که ساماندهی بازار ضرورتاً با تشکیل وزارتخانه مستقل امکان‌پذیر نیست.
[

حجت ورمزیار، کارشناس اقتصادی در حوزه توسعه کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره جداسازی وزارت بازرگانی از وزارت صنعت و معدن و تجارت اظهار کرد: تنها استدلال افراد موافق طرح، ساماندهی بازار است درحالی‌که ساماندهی بازار ضرورتاً با تشکیل وزارتخانه مستقل امکان‌پذیر نیست.

راهکار حذف دلالی، تشکیل وزارتخانه‌ای جدید نیست

وی با اشاره به عدم اتصال تولیدکننده به بازار و دلالی واسطه‌ها عنوان کرد: وقتی نهاده با قیمت مناسب به دست تولید‌کننده نمی‌رسد، با افزایش قیمت نهاده، قیمت تمام شده محصول تولیدی نیز افزایش می‌یابد. حال چرا فکر می‌کنیم این مشکل را وزارت بازرگانی می‌تواند حل کند؟ در بحث دلالی و واسطه‌ها نیز به همین صورت است. این موضوع در گرو آن است که کشاورزان در قالب تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها توانمند شوند و به‌صورت مستقیم بتوانند در مراکز عرضه شهری محصولاتشان را عرضه کنند.

این کارشناس توسعه تولیدات روستایی ادامه داد: حال سؤالی که مطرح می‌شود آن است که آیا این موضوع با تشکیل وزارت بازرگانی شکل خواهد گرفت؟ و پاسخ داد از دیدگاه کارشناسی قطعاً این امر محقق نخواهد شد و وضع بدتر خواهد شد.

حذف ارز ترجیحی قیمت تمام شده محصولات را بالا برد

وی با اشاره به اینکه بازار رصدپذیر نداریم و شبکه توزیع ما با مشکل مواجه است، ادامه داد: کارشناسان دائم اعلام کردند ارز ۴۲۰۰ تومانی معیوب است و ایرادات زیادی دارد اما حذف ارز ترجیحی الزاماتی دارد که رعایت نشده و در صنعت دام و مرغ و گوشت به‌شدت با زیان مواجه شده‌ایم.

ورمزیار ادامه داد: در طرح وزارت بازرگانی عنوان شده که بخش‌های مختلف بازرگانی از وزارت جهاد به وزارت بازرگانی منتقل خواهد شد. به طور مثال اتحادیه‌های تعاون روستایی طبق اساسنامه وظیفه دارند زیرمجموعه‌های خود را تجهیز و نهاده آنها را تأمین کنند و اتفاقاً وظیفه ذاتی بخش کشاورزی وزارت جهاد نیز همین موضوع است.

وی توضیح داد: انتقال این بخش به بازرگانی، وظایف بخش کشاورزی را در حوزه آموزش کشاورزان، یکپارچه‌سازی اراضی نظام‌های بهره‌برداری از آب‌وخاک و زمین زیر سؤال می‌برد زیرا این امور ارتباطی به بخش بازرگانی ندارد. در واقع باید دید این وظایف در صورت تشکیل وزارت بازرگانی به عهده چه مجموعه‌ای خواهد بود.

لزوم ایجاد یکپارچگی در مدیریت زنجیره ارزش پرداخت

این کارشناس توسعه کشاورزی و روستایی به بحث یکپارچگی مدیریت زنجیره ارزش پرداخت و گفت: در شرایط فعلی نمی‌توان گفت که تولید در اختیار یک وزارتخانه و بازرگانی در اختیار مجموعه دیگر باشد. بازار نقش مهمی در تشویق تولید دارد و تولیدکننده اگر درآمد خوبی از محل بازار نصیبش شود قطعاً تولید را ادامه خواهد داد.

وی افزود: خاطرات تلخ واردات در زمان حیات وزارت بازرگانی به نام حمایت از مصرف‌کننده و تنظیم بازار و بدون هماهنگی با تولیدکنندگان بلای جان تولید داخل شده بود که این امر باعث خروج سرمایه از بخش کشاورزی شد و تولیدکننده مشاهده می‌کرد که وزارت بازرگانی هیچ توجهی به تولید داخل ندارد. عدم نقص در وزارت جهاد کشاورزی نیز صحت ندارد اما اصل موضوع آن است که زنجیره قبل از تولید تا بازار و بسته‌بندی و غیره همه به‌صورت یک زنجیره واحد مدیریت شود.

انتهای پیام/

 

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا,
,
, راهکار حذف دلالی، تشکیل وزارتخانه‌ای جدید نیست, راهکار حذف دلالی، تشکیل وزارتخانه‌ای جدید نیست,
,
,
,
,
,
, حذف ارز ترجیحی قیمت تمام شده محصولات را بالا برد, حذف ارز ترجیحی قیمت تمام شده محصولات را بالا برد,
,
,
,
,
,
,
,
, لزوم ایجاد یکپارچگی در مدیریت زنجیره ارزش پرداخت, لزوم ایجاد یکپارچگی در مدیریت زنجیره ارزش پرداخت,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه