اخبار داغ

در سراهای محله چه می گذرد؟

در سراهای محله چه می گذرد؟
سراهای محله که برابر مصوبات قانونی موظف هستند زمینه ساز استفاده از سرمایه های اجتماعی با رویکرد محله محوری و ارتقاء سطح آگاهی شهروندان باشند، این روزها به محلی برای درآمدزایی تبدیل و میزبان کلاس های متعدد آشپزی، لاغری، زبان انگلیسی و ... شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "خط خبر": برابر دستورالعمل ساماندهی مشارکت های اجتماعی در محلات شهر تهران، مجموعه شورایاران و امنای محله با
استفاده از ظرفیت هایی که در اختیار دارند، باید نسبت به افزایش مشارکت مردمی در اداره شهر از طریق به کارگیری توانمندی ها و ظرفیت های مادی و معنوی شهروندان و استفاده مثبت از امکانات محلات، افزایش اعتماد و ارتباط متقابل بین شهرداری و ساکنین محلات، تلاش در جهت احیاء و برجسته سازی هویت و جایگاه محله ای و نیز افزایش همکاری مشترک شهروندان و شهرداری در انجام فعالیت های مختلف فرهنگی، اجتماعی و رفاهی اهتمام داشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از "خط خبر":,
,

,
, ,
,
واقعیت این است که سراهای محله، ظرفیت ممتاز و ویژه ای در اختیار هیات های امنای محلات است که باید به عنوان ابزاری کارآمد در راستای بستر سازی برای جلب مشارکت ساکنان محله در عرصه های فرهنگی و اجتماعی، مشارکت در آموزش و ارتقاء سطح آگاهی شهروندان، شناسایی ظرفیت ها و توانمندی های مردمی در مقیاس محله و مشارکت در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در محله مورد استفاده قرار گیرد. این روزها اما اخبار متعددی از انتقاد برخی مسوولان و نمایندگان مردم در شورای شهر  نسبت به عملکرد سراهای محله منتشر می شود.
,
,
***انتقاد اعضای شورای شهر به عملکرد سراهای محله
, ***انتقاد اعضای شورای شهر به عملکرد سراهای محله,
,
محسن پیرهادی، عبدالمقیم ناصحی و مرتضی طلایی از اعضای منتقد شورای شهر تهران نسبت به عملکرد سراهای محله هستند که اعتقاد دارند سراها از خط اصلی وظایف خود خارج شده اند و بعضا به اجاره داری برای کسب درآمد روی آورده اند. مرتضی طلایی، رییس ستاد هماهنگی شورایاری ها و نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز یکی از منتقدان جدی این وضعیت است که ضمن ابراز نارضایتی از عملکرد سراهای محله، گفت: اخباری در خصوص برگزاری کلاس هایی که در راستای اهداف سراهای محله نیست، به ما رسیده است و در حال حاضر استفاده از سراهای محله آن گونه که باید نیست.
,
,
وی با بیان اینکه هدف از سراهای محله درآمدزایی نبوده است، تاکید کرد: نگاه به درآمدزایی سراها کاملا اشتباه است و وظیفه شورایاران و امنای محلات در سراها، نارت بر موضوع کلاس ها، محتوا و استادی است که تدریس می کند.
,
,
***در سراهای محله چه می گذرد؟
, ***در سراهای محله چه می گذرد؟,
,
 امروز به سراغ یکی از سراهای محله که از نظر فضا و امکانات وضعیت مطلوبی هم دارد رفته و تصاویری از برنامه کلاس ها تهیه کرده است که این صحت این انتقادات را ثابت می کند.
,
, ,
,
برگزاری کلاس های ایروبیک، پیلاتس، لاغری موضعی و بادی بالانس در سالن ورزشی سرا، کلاس زبان انگلیسی، قلاب بافی و بافتنی، انواع اردور و فینگرفود، انواع ژله تزریقی تزیینی، سالاد و دسر، نقاشی با موزاییک شکسته و گلیم بافی زمان قابل توجهی از اوقات کاری هفته را به خود اختصاص داده است.
,
,
در این بین خانه سلامت سرای مذکور که نام آن در اختیار ستاد شورایاری ها محفوظ است، برگزاری کلاس های TA (روانشناسی تحلیل روابط متقابل) نیز جزو معدود عناوین برنامه های با محوریت فرهنگی و سلامت است که در این سرای محله برگزار می شود که البته فعلا نمی توان درباره اهمیت و ضرورت محتوای این دوره قضاوت کرد.
,

,
, ,
,
در این سرا دستاوردهای بانوان توانمند محله نیز هفته ای دو روز در معرض دید و فروش عموم قرار می گیرد. اما این دستاوردها تنها شامل انواع غذا، ترشیجات، کیف و تاج عروس، بدلیجات و نظایر آن می شود و انگیزه درآمدزایی در برنامه ریزی این نمایشگاه غیرقابل انکار است.
,
,
درج شماره تلفن همراه در ذیل آگهی برخی از کلاس های آموزشی نظیر شطرنج و هنرهای رزمی نیز حاکی از صحت روی آوردن سراهای محله به اجاره داری است که به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
,

,
, ,
,
***ضرورت کیفیت کار فرهنگی از نگاه مقام معظم رهبری
, ***ضرورت کیفیت کار فرهنگی از نگاه مقام معظم رهبری,
 
,
واقعیت این است که برخی از سراهای محلات صرفا با انگیزه درآمدزایی بیشتر، راسا یا از طریق اجاره داری نسبت به برگزاری کلاس هایی اقدام می کنند که هیچ تناسبی با اهداف و ماموریت های فرهنگی پیش بینی شده ندارد. مدیران این سراهای محله بعضا با توجیه خودکفایی درآمد و عدم وابستگی مالی به شهرداری تهران کلاس هایی را برگزار می کنند که فاقد نظارت بر محتوا و اساتید دوره بوده و موجب دور شدن سراهای محله از کارکرد اصلی آنها می شود.
,
,
نظری به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیداری که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با ایشان در نوزدهم آذر 1392داشتند که به اهمیت فرهنگ در نسبت با کار اقتصادی اشاره دارد، خالی از لطف نیست:
,
«فرهنگ حاشیه و ذیلِ اقتصاد نیست، حاشیه و ذیلِ سیاست نیست، اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل بر فرهنگند؛ به این باید توجه کرد. نمیتوانیم فرهنگ را از عرصه‌های دیگر منفک کنیم؛ ... گاهی اوقات انسان در یک کاری وارد میشود، یک کار اقتصادی انجام میدهد، [اما] لوازم آن و تبعات فرهنگی آن را توجه ندارد. بله، کار کار بزرگی است؛ کار اقتصادی بزرگی است، منتها بر آن مترتب میشود لوازمی و تبعاتی که برای کشور ضرر دارد؛ فرهنگ این‌جوری است. باید در همه‌ی مسائل آن نکته‌ی فرهنگی را در نظر داشت و نگذاریم که این از یاد برود».
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه