اخبار داغ

//شناخت نامه

آیت الله جنتی؛ عمار انقلاب و مرد پایان ناپذیر شورای نگهبان

آیت الله جنتی؛ عمار انقلاب و مرد پایان ناپذیر شورای نگهبان
نخستین‌ مسئولیت‌ آیت‌ الله جنتی‌ پس‌ از پیروزی‌ انقلاب، قضاوت‌ در دادگاه‌های‌ انقلاب‌ با حکم‌ امام‌ (ره) در استان‌های خوزستان و تهران بود. از مسئولیت‌های‌ مهم‌ آیت‌ الله جنتی در سال‌های بعد، عضویت‌ در شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌ بود. او در طول‌ عمر این‌ نهاد به عنوان عضو فقها و دبیر این شورا به فعالیت پرداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسیم زنجان، آیت الله علی جنتی یکی از شخصیت های انقلابی نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود که عملکردهای او در طول سالیان متمادی نشان از پایبندی ایشان به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی میباشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسیم زنجان,

در زیر به بررسی زندگینامه و بخشی از آراء و نظرات او خواهیم پرداخت:

,
  • زندگینامه

    آیت‌ الله شیخ احمد جنتی لادانی، در 3 اسفندماه سال 1305، در روستای لادان واقع در سه کیلومتری غرب اصفهان متولد شد. در زمان مبارزات قبل از پیروزی انقلاب علیه رژیم شاه با انتشار اعلامیه و سخنرانی و افشاگری با فعالیت‌های رژیم پهلوی به مبارزه پرداخت. حضور مستمر او در شورای نگهبان از ابتدای تأسیس این نهاد پس از پیروزی انقلاب، نشان از اعتقاد عمیق حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای به آیت‌ الله احمد جنتی است.
    هر چند که عملکرد شجاعانه وی باعث شده تخریب‌های فراوانی علیه وی صورت گیرد، اما او از طی این مسیر و مبارزه با دشمنان انقلاب در سنگر شورای نگهبان خسته نشده و با قوت به راه انقلابی خود ادامه داد. آیت الله جنتی، امام جمعهٔ موقت تهران بوده و از سال 1371 دبیری شورای نگهبان را بر عهده داشته است. وی عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، دبیری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز در کارنامه خود دارد.
     
  • -خانواده

    پدر و مادر
    پدر آیت الله جنتی،‌ مرحوم ملا هاشم، تنها یک فرزند داشت و آن هم احمد جنتی بود. وی از روحانیون وارسته و بزرگی بود که روزهای آغازین هفته را در شهر اصفهان حضور داشت و به تدریس علوم حوزوی می‌پرداخت. مردم روستا اگر دچار اختلافی می‌شدند برای حل و فصل مسائل خود به او مراجعه می‌کردند. ملا هاشم، تا پایان عمر رابطه‌اش را با حوزه علمیه اصفهان قطع نکرده و از محضر عالمان بزرگی همچون حاج آقا رحیم ارباب و حاج سید علی نجف‌آبادی بهره برده بود. درآمدش منحصر به وجوه شرعی و یا از طریق وعظ و خطابه بود.
    مادر آیت الله جنتی نیز زنی پاک و صبور بود و علاوه بر خانه‌داری، قرآن و برخی از کتب دینی را تدریس و بعضی از جلسات مذهبی را نیز اداره می‌کرد.
     
    فرزندان 
    علی جنتی، فرزند آیت الله جنتی است او در حلقه معتمدان اکبر هاشمی رفسنجانی جای دارد. وی از دانش‌آموختگان مدرسه حقانی قم است. در سال 1359، رئیس صداوسیمای استان خوزستان و در سال 1363 استاندار خوزستان شد. در سال 1367 ریاست دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس وقت را برعهده گرفت و در دوران ریاست جمهوری هاشمی به استانداری خراسان و سپس به عنوان سفیر ایران در کویت برگزیده شد و تا پایان دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در این مقام باقی ماند. 
    با پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384، وی از کویت فراخوانده و به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور وقت، مصطفی پورمحمدی، منصوب شد. در سال 1385، در آستانه انتخابات شوراها و مجلس خبرگان از سمت معاونت سیاسی وزیر کنار گذاشته شده و بار دیگر به عنوان سفیر به کویت فرستاده شد؛ اما در سال 1389 از این مقام برکنار شد. علی جنتی، در دولت یازدهم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر حسن روحانی شد.
    محمد حسین جنتی، پسر دیگر آیت الله جنتی، پس از اعلام جنگ مسلحانهٔ مجاهدین خلق علیه جمهوری اسلامی ایران، به حمایت از سازمان مجاهدین برخاست و همراه با همسرش "فاطمه سروری" به زندگی مخفی روی آورد تا اینکه بالاخره در 23 خرداد سال 1361 بر اثر درگیری با نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران کشته شد. همسر وی، فاطمه سروری که در سال 1359 با وی ازدواج کرده بود، بعدها در سال 1367 در عملیات مرصاد کشته شد.
    حاصل ازدواج محمدحسین جنتی و فاطمه سروری فرزندی بود به نام عاصف. وی بعد از مرگ پدر و مادرش نزد پدربزرگ خود، آیت الله جنتی زندگی می‌کرد. عاصف جنتی، در سال 1375، در سن 15 سالگی درحالی‌که مشغول امر به معروف و نهی از منکر بود در یک حادثه رانندگی به شهادت رسید. 

     

  • -دوران نوجوانی

    دوران نوجوانی آیت الله جنتی با اختناق رضاخانی همراه بود. او درباره آن دوران می‌گوید: «حدود 15 سال از عمرم را در زمان اختناق رضاخانی گذراندم، زمانی که لباس روحانی ممنوع شد و حتی لباس‌های سنتی و عمامه‌ها را بر می‌داشتند، کلاه‌های نمدی را پاره می‌کردند، به قبا و عبا ایراد می‌گرفتند، کت و شلوار تا حدی اجباری شده بود، مخصوصاً برای کارکنان دولت، کشف حجاب اجباری بود حتی در روستای ما زنان جرأت نداشتند با آن چادرهای محلی ضخیم به نام "چاپپ" بیرون بیایند.

    مدارس دینی بعضی تعطیل و بعضی تبدیل به دبستان و امثال آن شده بود، بعضی طلاب و روحانیون برای همین، تغییر هویت دادند و بعضی زندگی را به سختی گذراندند. مجالس روضه تعطیل شده بود، اندکی هم که مانده بودند احساس حقارت می‌کردند، امیدی به آینده نداشتند، مساجد خلوت شده بود؛ غرب، کعبه آمال شده بود، پیشرفت‌های علمی و صنعتی همه مردم را با احساس حقارت و غرب‌زدگی مواجه کرده بود، روزی را هم دیدم که نیروهای متفقین در شهر اصفهان کنترل شهر را به عهده گرفته بودند و سر چهارراه‌ها ایستاده بودند، هزار شکر که آن دوران و دوران پس از آن گذشت.»

  • -تحصیلات

    در زادگاه آیت‌ الله جنتی مدرسه‌ای وجود نداشت، این‌چنین بود که به مکتب‌خانه رفت و خود، اندکی از دروس جدید را خواند و بعدها در قم، تا حدودی زبان انگلیسی را فراگرفت. او دورهٔ ادبیات عرب و مقدمات سطح را تا سال 1324 در حوزه علمیه اصفهان گذراند.
    پس از تکمیل مقدمات و طی کردن برخی از دروس سطح، به حوزه علمیه قم رفت. با ورود به قم به تکمیل دروس دورهٔ سطح پرداخت و در درس خارج بزرگانی همچون آیت‌ الله العظمی بروجردی، آیت‌ الله العظمی گلپایگانی و حضرت امام خمینی (ره) شرکت کرد.
     
    دوستان و نزدیکان دوران تحصیل
    آیت‌ الله جنتی در دوران تحصیل خود با افرادی چون شهید سعیدی، شیخ محسن حرم پناهی، شهید مفتح، سید کرامت الله ملک حسینی، شیخ ابوالقاسم خزعلی و شیخ محمدعلی موحدی کرمانی به مباحثه درس می‌پرداخت و با بزرگانی چون شهید بهشتی، شهید قدوسی، آیت‌ الله مصباح یزدی، آیت‌ الله سبحانی، آیت‌ الله مشکینی و آیت‌ الله امینی هم رابطهٔ دوستانه و مصاحبت داشت.
     
  • -مسئولیت ها

    نخستین‌ مسئولیت‌ آیت‌ الله جنتی‌ پس‌ از پیروزی‌ انقلاب، قضاوت‌ در دادگاه‌های‌ انقلاب‌ با حکم‌ امام‌ (ره) در استان‌های خوزستان و تهران بود. از مسئولیت‌های‌ مهم‌ آیت‌ الله جنتی در سال‌های بعد، عضویت‌ در شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌ بود. او در طول‌ عمر این‌ نهاد به عنوان عضو فقها و دبیر این شورا به فعالیت پرداخت.
     
    از دیگر مسئولیت‌های وی در سال‌های پس از انقلاب می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:
    دبیر شورای‌ هماهنگی‌ تبلیغات‌ اسلامی
    ریاست‌ سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی
    نماینده حضرت امام‌ خمینی (ره) و رهبری‌ در اتحادیۀ‌ انجمن‌های‌ اسلامی‌ دانش‌آموزان
    عضویت‌ در شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌ با حکم‌ امام‌ (ره) و رهبری
    دبیر شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی
    امامت‌ جمعۀ‌ موقت‌ قم، کرمانشاه‌ و تهران
    عضویت‌ در شورای‌ پشتیبانی‌ جنگ
    مدیریت‌ در دادگاه‌های‌ انقلاب‌ اسلامی
    نماینده مجلس‌ خبرگان‌ در دورۀ‌ اول‌ و دوم‌ از استان‌ خوزستان‌ و در دورۀ‌ سوم‌ از استان‌ تهران
    عضویت‌ در هیأت‌ تحقیق‌ مجلس‌ خبرگان
    عضویت‌ در مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام
    عضویت‌ در شورای‌ بازنگری‌ قانون‌ اساسی
    عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ با حکم‌ رهبری
    عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ تبلیغات‌ خارجی‌ با حکم‌ رهبری
    مسئول ستاد احیای‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر
    عضویت‌ در کمیسیون‌ صدا و سیما به‌ عنوان‌ نایب‌ رئیس‌ 
     
  • -شناخت ابعاد شخصیتی آیت الله جنتی

    پرهیز از خودنمایی و رفاه خواهی و روحیه دائمی‌اش در مکتوم بودن و پرهیز دائمی از شهرت از جمله ویژگی‌های بارز شخصیتی آیت الله جنتی است. او را بیشتر به عنوان باسابقه‌ترین فقیه عضو شورای نگهبان و دبیر این نهاد می‌شناسند و شاید اگر حضور در این سنگر مهم برای دفاع از اسلام و نظام اسلامی نبود، ابعاد شخصیتی وی، بیشتر نمایان می‌گردید. دشمنان انقلاب با توجه به موقعیت حساس آیت الله جنتی در شورای نگهبان، لحظه‌ای از ترور شخصیت وی غفلت نکردند.
    آیت الله جنتی، به این توهین‌ها و تخریب‌ها در گفت‌وگو با ارگان رسمی ستاد نماز جمعه تهران، چنین پاسخ می‌دهد و می‌گوید: «این موضوع قطعاً برای من یک توفیق است؛ با توجه به این جملهٔ حضرت امام که فرمودند: "اگر آمریکا از ما خوشحال بود در خودمان شک کنیم اگر او با ما دشمنی کرد حقانیت خودمان را باور کنیم." به نظر من اگر کسانی که تخریب می‌کنند حزب‌اللهی باشند نماز شب خوان باشند آدم باید در خودش شک کند؛ اما اگر افراد بی‌مبالاتی تخریب می‌کنند این اتفاقاً مایه خوشحالی است. انسان از مذمت افراد صالح باید برای خود نگران شود.»
     
  • -آیت الله جنتی از نگاه امام خمینی (ره)

    بررسی احکامی که آیت‌ الله جنتی از امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری دریافت کرده‏است، نشان می‌دهد که حضرت امام (ره) و حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای برای آیت‌ الله جنتی جایگاهی فراتر از بحث‌های فقهی قائل بوده و مسئولیت‌های دیگری را نیز متوجه وی کردند.
    امام خمینی (ره) در برخی موارد که اختلافاتی میان علما بروز می‌کرد، آیت‌ الله جنتی را به عنوان امین خود برای حل این اختلافات اعزام می‌کردند؛ اختلاف میان علمای شیراز در تیرماه سال 1364 و اختلافات میان آیت‌ الله نورمفیدی و برخی دیگر از مسئولین گرگان در اردیبهشت سال 1367، از این موارد است. امام (ره) همچنین در جمع قضات اصفهان این‌گونه آیت‌ الله جنتی را توصیف می‌کنند: «ایشان از اشخاص بزرگ اینجا هستند و لیاقت برای همه مسائل را دارند.»
    امام خمینی (ره) همچنین در حکم انتصاب مجدد آیت‌ الله جنتی برای شورای نگهبان می‌نویسند: «حضرات فقهای محترم مذکور در متن، لیاقت و تعهدشان محرز است و در مدت طولانی این خدمت آشنایی وافر به مسائل جاریه دارند.»
    امام (ره) همچنین در حکم انتصاب آیت‌ الله جنتی به ریاست سازمان تبلیغات نوشتند: «روشن است شما که از افراد متدین خوب و باسابقه طولانی در مبارزات می‌باشید و عمری را در حوزه‌های علمیه سپری کرده‌اید، می‌توانید خدمات ارزنده‌ای به اسلام و انقلاب بنمایید.»
     
  • -آیت الله جنتی از نگاه آیت الله خامنه‌ای

    رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای نیز نگاه ویژه‌ای به آیت‌ الله جنتی داشتند؛ ایشان از آیت‌ الله جنتی به عنوان شخص با ارزش و با فضیلت و سابقه‌دار و موجه و عالم یادکرده و عنوان کردند که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که زیر نظر ایشان فعالیت دارد، همواره با لحظه شناسی، در مسیر صحیح حرکت کرده است. 
    رهبر انقلاب همچنین در حکمی از تلاش ایشان تشکر کرده و بیان داشتند: «لازم می‌دانم از تلاش ارجمند و بی‌وقفهٔ عالم مجاهد پرهیزکار، آیت‌اللّه آقای حاج شیخ احمد جنتی که پیدایش و استمرار و موفقیت‌های آن سازمان، مرهون حضور و مجاهدت ایشان است، صمیمانه تشکر کنم.»
     
  • -فعالیت‏های علمی و فرهنگی

    آیت‌ الله جنتی‌، مدت‌ 14 سال‌ در مدرسه‌ علمیه‌ حقانی‌ به‌ تدریس‌ دروس‌ دوره‌ مقدمات‌ و سطح‌ پرداخت. مدرسه‌ علمیه‌ حقانی، مدرسه‌ای‌ بود که‌ با هزینه‌ یکی‌ از تاجران‌ باتقوای‌ زنجان‌ و با مدیریت‌ شهید قدوسی‌ آغاز به‌ کار کرد. این‌ مدرسه‌ که‌ بسیاری‌ از بزرگان‌ کنونی‌ حوزه، در اداره آن‌ شرکت‌ داشتند، با ابتکار شهید بهشتی‌ و با طرحی‌ نو و شیوه‌ای‌ تازه‌ در تدریس‌ و تحصیل‌ و با برنامه‌ای‌ منسجم‌ و امروزی، به‌ تربیت‌ و آموزش‌ طلاب‌ از مقدمات‌ تا سطح‌ می‌پرداخت‌ که‌ بسیاری‌ از مدیران‌ و متصدیان‌ امور قضایی‌ و اصحاب‌ فرهنگ‌ و پژوهشگران‌ امروز جامعه‌ در آن‌ پرورش‌ یافتند.

    طلاب‌ این‌ مدرسه‌ در بسیاری‌ از فعالیت‌های‌ علمی‌ و سیاسی‌ دوره‌ طاغوت‌ و پس‌ از آن، در اداره‌ و برنامه‌ریزی‌ علمی‌ و فرهنگی‌ سیاسی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ شرکت‌ کردند و این‌ حاصل‌ تلاش‌ استادان‌ این‌ مجموعه، از جمله‌ آیت‌ الله احمد جنتی‌ بود.

     

  • -فعالیت‏های سیاسی قبل از پیروزی انقلاب

    آیت‌ الله جنتی در کنار فعالیت‌های علمی، حضور پررنگی هم در فعالیت‌های سیاسی داشت. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در بسیاری از سخنرانی‌ها، اجتماعات عمومی و جلسات خصوصی به افشای جنایات رژیم پهلوی پرداخت.

    آیت‌ الله جنتی با عضویت در جامعهٔ مدرسین حوزه علمیه قم، به برنامه‌ریزی هماهنگ برای برپایی راهپیمایی‌ها، نوشتن اعلامیه‌ها و ارتباط با دیگر مراکز مرتبط با نهضت امام خمینی (ره) همانند جامعه روحانیت مبارز می‌پرداخت. او سه بار به زندان رفت و مجموعاً سه ماه زندانی شد و یک بار هم دستگیر و به مدت سه سال به اسدآباد همدان تبعید شد.
     
    نقش مبارزاتی آیت الله جنتی به روایت اسناد ساواک
    در یکی از اسناد ساواک به تاریخ 29 شهریور 1352، در رابطه به آیت الله جنتی آمده است: «...نامبرده بالا یکی از روحانیون ناراحت و اخلالگر و طرفدار خمینی در شهرستان قم بوده که در فعالیت‌های ضد امنیتی و تحریک طلاب علوم دینی و متحصنین مذهبی به شورش و بلوا دخالت داشته...»
    در نامه دیگری به تاریخ 18 مهر 1344، خطاب به امام خمینی (ره) که نام آیت الله جنتی نیز ذیل آن دیده می‌شود آمده است: «...گر چه انتقال حضرت‌عالی از ترکیه به عراق از آن جهت که محیط مناسب‌تری است مایه خوشوقتی ولی ادامه محرومیت ملت ایران و مخصوصاً حوزه علمیه قم از افاضات آن مرجع موجب افسردگی شدید عموم است...»
     
  • -عمل به وصیت امام خمینی (ره)

    آیت الله جنتی از جمله فقهایی است که بعد از رحلت امام (ره) در مرکز امور سیاسی ماند. وی از سال 1368 تا 1390 ریاست شورای نگهبان را بر عهده داشت. در طول سالیان متمادی پس از انقلاب، آیت الله جنتی در مقام دبیری شورای نگهبان به این وصیت حضرت امام خمینی (ره) جامه عمل پوشاند که فرمودند: "من در میان شما باشم یا نباشم اجازه ندهید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد."
    شخصیت آیت الله جنتی همواره با هجمه‌ای انبوه از طنزهای سخیف که در فضای مجازی منتشر و نشان از کینه سیاسیون بریده از وطن از ایشان دارد مواجه شده است. سیاسیونی که این کینه همواره در نوشته‌ها و گفته‌هایشان جاری و ساری و بوده است.
     
  • -امام جمعه موقت تهران

    آیت الله جنتی از سوی مقام معظم رهبری، به عنوان امام جمعه موقت تهران منصوب شد. مواضع انقلابی و عملکرد آیت‌ الله جنتی در موارد مختلف سبب گردید نقش محوری و مهم وی در خنثی‌سازی نقشه‌های دشمنان و ضد انقلاب، بیش از پیش روشن گردد. وی درباره کاهش حضور خود در نماز جمعه تهران گفت: «من از نظر جسمی غیر از مسئله سن، بیماری و ناراحتی خاصی ندارم. فقط مسئله کهولت سن و عوارض ناشی از آن است. بحمدالله و با لطف خدا به لحاظ جسمی در سلامت هستم. منتهی کم‌تر شدن حضور در نماز جمعه جهات دیگری علاوه بر مسئله جسمانی داشت.
    من فکر می‌کنم کسانی که در سنین بالا قرار می‌گیرند باید کمی مشاغل خود را کم کنند و به فکر افزایش علم و عمل خودشان باشند، گذشته‌ها را جبران کنند. چرا که اگر در این ایام نتوانند کاری بکنند دیگر فرصتی ایجاد نخواهد شد. امروز بحمدالله افراد جوان و تازه‌نفسی هستند که هم به روز هستند و هم بیشتر مطالعه دارند و بهتر می‌توانند خطبه بخوانند. لذا تصور کردم که باید این کار مقدس را به جوان ترها سپرد.»
     
  • -نقش آیت الله جنتی در شورای نگهبان

    مواضع و عملکرد انقلابی آیت‌ الله جنتی در شورای نگهبان که مخصوصاً از سال 1376 به بعد بیشتر روشن شد، سیل تخریب‌ها و تهمت‌ها را نیز بیشتر به سوی ایشان روانه ساخت. 
    نقش آیت الله جنتی در عمل به قانون در ماجرای انتخابات مجلس ششم و برخی رد صلاحیت افراطیون دوم خردادی در مجلس هفتم، باعث شد حجم انبوهی از تخریب‌ها متوجه وی گردد به گونه‌ای که قلم به دستان دوم خردادی از هیچ کوششی فروگذار نکردند؛ توهین‌های عطاءالله مهاجرانی در رمان خود به آیت‌ الله جنتی و طعنه‌های سید محمد موسوی خوئینی‌ها به ایشان، نمونه‌ای کوچک از عقده‌گشایی‌ها و کینه‌هایی است که از سوی این طیف، خود را نشان داد.
    هر چه مواضع انقلابی آیت‌ الله جنتی و عملکرد بدون مماشات ایشان در برابر ضد انقلاب و منحرفان از نظام بیشتر روشن می‌گشت، سیل تخریب‌ها علیه وی نیز به شدت افزایش می‌یافت. به گونه‌ای که در چند سال اخیر با نگاه تیزبین آیت‌ الله جنتی و شورای نگهبان، توطئه بسیاری از منحرفان در جهت دست‌اندازی به مناصب نظام را خنثی کرده و مواضع صریح و انقلابی وی علیه فتنه و فتنه‌گران دشمنان را به وحشت انداخت و همین امر موجب افزایش حجم تخریب‌ها علیه وی شد. 
    نوک‌تیز اتهامِ عدم وجود "انتخاب آزاد" در کشور که توسط برخی از چهره‌های سیاسی و مشهور، در سخنرانی‌های عمومی و حتی در مراسمات ملی نیز مطرح می‏شد؛ به سمت وی نشانه رفت. پیامک‌های گسترده و توهین‌ها و تخریب‌های بی‌شمار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تنها بخشی از سیل عظیم تخریب‌هایی است که متوجه این شخصیت بوده است. تنها بخش کوچکی از این تخریب‌ها کافی بود تا افراد را از مسیر خود بازدارد، اما آیت‌ الله جنتی نه تنها از طی مسیر انقلاب در رسیدن به آرمان‌ها خسته نشد که حتی باصلابت و قدرت بیشتری به این راه و عمل به تکلیف خود در جایگاه شورای نگهبان ادامه داد. 
     
  • -دیدگاه آیت الله جنتی در خصوص فتنه‏ سال 1388

    بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری گروهی با نپذیرفتن نتیجه انتخابات فتنه‌ای را آغاز کردند که ضربات جبران‌ناپذیری به کشور تحمیل کرد. آیت الله جنتی این بار نیز در مقابل اصحاب و سران فتنه موضع‌گیری کرده و مقابل آنان چونان گذشته ایستاد.

     

    گریه بر مزار کشته شدگانی که خود باعث مرگشان شدند.
    در 9 مردادماه سال 1388 آیت الله جنتی خطاب به سردمداران فتنه گفت:‌ «شما مردم را به این راه کشاندید و امروز بر سر مزار کشته‌شدگان می‌روید و فاتحه می‌خوانید؟ شما باید از آن‌ها عذرخواهی کنید و بگویید شما باعث کشته شدن آن‌ها شده‌اید.
    انتخابات دهم نیز مانند انتخابات گذشته برگزار شد و اگر قرار است این انتخابات باطل باشد تمام انتخابات این 30 سال باید باطل اعلام شود چرا که همواره روال برگزاری به همین صورت بوده است.» 
     
    حوادث پیش از انتخابات از پیش طراحی شده بود.
    آیت الله جنتی با اشاره به انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در سال 1384، گفت: «این توطئه‌ها از همان چهار سال قبل وقتی که برخی در رقابت شکست خوردند شروع شد چرا که آن‌ها نتوانستند یک فرد جوان مثل آقای احمدی‌نژاد را تحمل کنند و اختلاف هفت میلیونی را ببینند و این بود که از همان وقت این موضوع در فکرشان بود که انتقام بگیرند و نگذارند این اتفاق دوباره تکرار شود. از خارج کشور مرتب بحث تقلب در انتخابات مطرح شد و عده‌ای نیز در داخل این موضوع را دنبال کردند که حتی مقام معظم رهبری در ابتدای سال نیز به این شبهات پاسخ داد. وقتی من این نقل‌قول‌ها را شنیدم احساس خطر کردم و فهمیدم چه نقشه‌ای برای انتخابات کشیده‌اند. 
    یکی از اشخاص نیز در هنگام رأی دادن وقتی رأی خود را به صندوق انداخت به مردم گفت که به چه کسی رأی داده است و ادامه داد امیدوارم در انتخابات تقلب نشود و اگر تقلب صورت نگیرد فلان کاندیدا رئیس‌جمهور خواهد شد وگرنه مردم باید به خیابان‌ها بیایند و اعتراض کنند.
    این مسائل نشان می‌دهد حوادث بعد انتخابات از پیش طراحی شده بود و تمام راهکارهای این موضوع نیز از سوی آن‌ها پیش‌بینی شده بود درحالی‌که آن‌ها باید بدانند مردم در این انتخابات به گفتمان امام [ره]،‌ رهبری و رئیس‌جمهور رأی دادند که عدالت‌خواهی، دین‌مداری، مبارزه با فقر و فساد، ایستادگی در برابر زیاده‌خواهان، ساده‌زیستی،‌ ولایت،‌ اصل دانستن مردم و به ویژه محرومان از جمله این شاخصه‌ها است که بیش‌ترین نقش را نیز رهبری معظم انقلاب برعهده دارند.»
     
    سران فتنه معدوم شده و بی‌آبرو هستند.
    آیت الله جنتی، بعد از غائله 25 بهمن 1389، در خطبه‌های نماز جمعه در خصوص درخواست مردم برای اعدام موسوی و کروبی گفت: «باید اعلام کنم که این‌ها معدوم شده‌اند و در جامعه سقوط کرده و آبرویشان رفته است. بنده به این‌ها می‌گویم که شما عمرتان تمام شده است. اینکه برخی دوستان محاکمه سران فتنه را تقاضا می‌کنند جزء مصلحت‌اندیشی قوه قضائیه است. باید ارتباط سران فتنه از مردم قطع شود و در خانه‌های آن‌ها بسته و رفت‌وآمدهای آن‌ها محدود شود؛ باید تلفن و اینترنت آن‌ها قطع‌شده و آن‌ها در خانه‌های خود زندانی شوند.»
     
    ایجاد اغتشاش به بهانه ی حمایت از مردم مصر
    وی خطاب به فتنه گران گفت: «وقتی که کشور در زمینه علمی و فنی، پیشرفت‌های چشمگیری می‌کند و آن‌ها را به دنیا عرضه کرده و در حال جهش علمی و فنی و فناوری است و انرژی هسته‌ای را قبضه کرده، آیا شما به یاد حمایت از مصر افتاده‌اید؟ اف بر شما.»
    آیت الله جنتی در ادامه  به اغتشاشات فتنه گران در 25 بهمن 1389 به بهانه حمایت از مردم مصر  اشاره کرده و گفت: «بالاخره همه می‌دانند که این‌ها همه دروغ، ریا و تزویر است چرا که مردم در 22 بهمن‌ماه 1389 از مردم مصر حمایت کردند لذا آن‌ها باید بدانند که با آوردن چند نفر در صحنه نمی‌توانند کاری انجام دهند.
    مردم ایران در راهپیمایی باشکوه 22 بهمن‌ماه شرکت کردند و حضوری بی‌سابقه را به ثبت رساندند. مردمی که بعد از گذشت 32 سال از انقلاب خود، علیرغم مواجهه با جنگ، مشکلات و تحریم‌ها، نه از امام [ره] و نظام بریدند و نه از دولت و ارکان نظام بلکه پرشورتر از گذشته در صحنه حضور یافتند، قابل‌تقدیرند.»

     

  • -برخی اظهارات آیت الله جنتی در خصوص دولت نهم و دهم

    موضع آیت الله جنتی درباره دولت نهم و دهم از یک سو حمایت از کارآمدی‌های این دولت و از سوی دیگر مقابله با جریان انحرافی ریشه گرفته در آن بود. وی در خصوص برخی صحبت‏ها در خصوص حمایت وی از دولت احمدی نژاد گفت:
    «غالباً مواضع و شاخصه‌های وجودی رئیس جمهور (محمود احمدی نژاد) را می‌پسندم اما بدین معنی نیست که همه چیز و همه کار او را قبول دارم، نقدهای زیادی دارم که بعضی را به خود او گفته‌ام، بعضی را در جمع اظهار کرده‌ام و بعضی را هم در سینه نگه داشته‌ام و تاکنون حجتی بر اظهار آن‌ها در میان مردم نداشته‌ام.» 
     
    اعتراض به عزل و نصب‌های نادرست 
    آیت الله جنتی در 9 مردادماه 1388، در خطبه‌های نماز جمعه بابیان اینکه هیچ کس بدون عیب نبوده و ممکن است این دولت نیز مشکلاتی داشته باشد، به عزل و نصب‌های آن روزهای احمدی نژاد اشاره‌کرده و گفت: «برخی از این عزل و نصب‌ها درست نبود و داد همه را درآورد و ما نیز توصیه می‌کنیم؛ چرا باید کسی را به عنوان یکی از پست‌های مهم دولت قرار دهیم که بین مردم محبوبیت ندارد و مراجع نیز نسبت به آن اعتراض دارند.»
     
    وی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «شاید شما به چنین شخصی از لحاظ اعتقادی ایمان کامل داشته باشید اما این دلیل نمی‌شود که حتماً به او پست کلیدی بدهید. اینکه یکی از وزرای متعهد و روحانی و باسابقه خوب را در فاصله چند روز مانده به پایان دولت برکنار کنیم، قابل دفاع نیست.»
     
    رجعت درجه دولتی نیست که به سینه هر کس که بخواهد بچسباند.
    آیت‌ الله احمد جنتی در خطبه‌های نماز جمعه در تاریخ 25 اسفندماه 1391 با اشاره به پیام رئیس‌جمهور به مناسبت درگذشت "هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا" اشاره کرد و گفت: «اگر دغدغه تکرار چنین مسئله‌ای نبود من به هیچ عنوان وارد آن نمی‌شدم. ای کاش برخی‌ها که می‌خواستند برخی مسائل را مطرح کنند 4 تا کتاب می‌خواندند و 4 روز به حوزه علمیه می‌رفتند و بین مسائل نقلی و عقلی تفاوت قائل می‌شدند. رجعت از مسائل نقلی است و با دلیل نقلی ثابت می‌شود و نیاز به حدیث و استناد به قرآن دارد. این درجه دولتی نیست که به سینه هر کس که بخواهد بچسباند.
    بعد هم علما، مراجع و مسلمین را ناراحت کند، به چه مبنایی این حرف را می‌زند، چه دلیلی دارد که آدم هرچه به دهانش می‌آید بگوید. چاوز از لحاظ سیاسی کاملاً قابل‌قبول بود، مردمی، ضد آمریکایی و با خصلت‌های مردمی بسیار خوب بود اما بالاخره نامسلمان است. اصلاً مسلمان هم باشد،‌ ما چگونه می‌توانیم بگوییم که کسی رجعت می‌کند یا نمی‌کند. امیدوارم این بدعت بار دیگر تکرار نشود. این کارها درست نیست. مردم ناراحت می‌شوند.»
     
  • -مواضع آیت الله جنتی پیرامون جریان انحرافی

    آیت الله جنتی در مقابل جریان انحرافی نیز مواضع روشنی داشت. در جریان برکناری وزیر اطلاعات و حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب که منجر به بازگشت حجت الاسلام حیدر مصلحی به مقام وزارت شد، آیت الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه در 23 اردیبهشت‌ماه 1390، گفت: «پر و بال جریان انحرافی قیچی شده است. آن‌ها باید بدانند که مردم به غیر از امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه‌ای با هیچ کس عقد اخوت نبسته‌اند چرا که مردم ما تربیت‌شدهٔ مکتب غدیر و عاشورا هستند؛ بنابراین هر فردی که در این مسیر حرکت کند مردم جانشان را فدای او می‌کنند و اگر پای خود را کج بگذارد حمایت‌های مردم نیز از میان می‌رود.
    اینکه دشمنان خیال کردند که یک تفرقه و جدایی در مقامات کشور ایجاد می‌شود اما با یک حرکت عملی و سخنرانی تقریباً آرامش به وجود آمد و غائله خاتمه پیدا کرد و دل‌ها آرام شد؛ ولی چهره‌هایی هم خودشان را نشان دادند و آن‌هایی که ناشناخته بودند حقیقت‌هایشان روشن شد. این اتفاقات خواهد افتاد و تازگی هم ندارد.»
     
  • -برخی اظهارات جنتی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال 1392

    در جریان انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و شرکت برخی از شخصیت‌های صاحب‌نام در این انتخابات فشارهای زیادی بر شورای نگهبان وارد شد تا این شخصیت‌ها بر خلاف مشی و مسیر قانونی تأیید صلاحیت شوند ولی آیت الله جنتی و شورای نگهبان تسلیم این فشارها نشده و به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل کردند. در ادامه به بخشی از نظرات اعلام‌شده از سوی آیت الله جنتی در جریان انتخابات اشاره می‌شود:
     
    شکست‌خورده‌های سیاسی واژهٔ "انتخابات آزاد" را مطرح می‌کنند
    آیت الله جنتی در 22 دی‏ماه 1391، در خطبه‌های نماز جمعه، واژه "انتخابات آزاد"‌ را همانند واژه "تقلب" که در انتخابات سال 1388 از سوی کاندیدای مغلوب مطرح شد، کلیدواژه فتنه آینده دانست و گفت: «من نمی‌توانم افرادی را که واژه "انتخابات آزاد" را مطرح می‌کنند نام ببرم اما این افراد شکست‌خورده‌های سیاسی هستند. دیگر کسانی که انتخابات آزاد را مطرح می‌کنند، سلطنت‌طلبان، آمریکا و اسرائیل هستند و یکی از آن‌ها می‌گفت که راه براندازی انقلاب و حکومت اسلامی در ایران همین حربه تبلیغاتی "انتخابات آزاد" است. این افرادی که ادعای سیاست می‌کنند و در یک زمانی نیز کارها دست آن‌ها بود و نقش والایی در حکومت داشتند، امروز چرا هم راستا با دشمنان حرف از انتخابات آزاد می‌زنند؟»
    وی خطاب به مطرح کنندگان "انتخابات آزاد" گفت: «حالا دیگر این حرف‌ها را نزنید، خجالت بکشید،‌ چرا که مردم هم لیدرهای فتنه و هم ساکتین فتنه را که از پشت سر چراغ سبز نشان می‌دادند، شناخته‌اند.» 
     
    فعالان فتنه منتظر کرسی ریاست جمهوری هستند!
    آیت‌ الله جنتی بابیان اینکه آن افرادی که در فتنه سال 88 دخیل بودند امروز طلبکار شده‌اند، گفت: «این افراد بعد از اینکه در فتنه بلوا برپا کردند و هزینه سنگینی بر مردم و مملکت وارد کردند امروز حرف از انتخابات آزاد می‌زنند. آری پس از اینکه مردم را به فتنه و آتش کشیدید، کرسی ریاست‌جمهوری نیز حالا منتظر شماست!»
     
  • -ویژگی‌های رئیس جمهور از نگاه جنتی

    آیت الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه در 27 اردیبهشت‌ماه 1392 ویژگی‌های رئیس‌جمهور را بیان کردند. پس از سخنان آیت الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه اعتراضات فراوانی از سوی اصحاب فتنه و اصلاح‌طلبان چونان همیشه به سوی وی نشانه رفت. در این میان نمایندگان مجلس دست به قلم شده و بیش از صد نماینده مجلس در نامه‌ای حمایت خود را از سخنان آیت الله جنتی اعلام کردند. وی ویژگی‌های رئیس‌جمهور راچنین بیان کرده بود
    :
    به کسانی که دنبال اشرافیت هستند نمی‌توان اعتماد کرد.  
    «کسانی که دنبال اشرافی گری هستند آیا می‌شود به آن‌ها اعتماد کرد. بر همین اساس باید به کسی رأی داد که مورد اعتماد است. افراد باید با تشخیص خودشان عمل کنند و کسانی که اهل تشخیص نیستند باید از اهل تشخیص بپرسند و بعد رأی بدهند.»
     
    رئیس جمهور باید ساده‌زیست باشد. 
    آیت الله جنتی در خصوص ساده‌زیست بودن رئیس جمهور گفت: «رئیس‌جمهور باید ساده‌زیست باشد؛ این نمی‌شود که با بنز برود و بیاید و خانه آنچنانی داشته باشد؛ همچنین باید به طبقات محروم توجه کند و دلش به حال محرومان بسوزد.»
     
    هر کس می‌خواهد رئیس جمهور شود نظرش را درباره فتنه بگوید.
    آیت الله جنتی، بابیان اینکه کاندیدا باید موضع خود را در مقابل فتنه مشخص کنند، بیان داشت: «یک فتنه به اسم تقلب در کشور به وجود آمد که افراد باید موضع خود را در مقابل آن مشخص کنند و فتنه‌گران حقی برای داشتن منصبی در نظام ندارند. کسی که می‌خواهد این‌ها را جذب کند، باید در خودش شک کند. 
     
    نباید بین افراد تبعیض قائل شود.
    «بر اساس فرمایش رهبری کاندیدا باید به خدا، انقلاب و مردم ایمان داشته باشند و نترس و مقاوم باشند و با یک اخم آمریکا نترسند. همچنین رئیس‌جمهور باید فساد ستیز باشد و اگر فساد دید با آن مبارزه کند؛ عدالت‌خواهی از صفات دیگر رئیس‌جمهور است و این فرد نباید تبعیض بین افراد قائل شود.»
     
    دیکتاتور نبوده و اهل مشورت باشد.
    آیت الله جنتی افزود: «رئیس جمهور باید اهل مشورت و اهل جمعی باشد با کارشناسان، با وزرا و با صاحب‌نظران که از مردم هستند مشورت کند و با عقل جمعی اعتقاد داشته باشد، دیکتاتور نباشد و مستبدانه عمل نکند. انتخابات باید آزاد باشد و حتماً هم این‌گونه است، سلیقه‌های مختلف با آزادی تمام در انتخابات ثبت‌نام کردند و کسی هم به آن‌ها چیزی نگفت در بررسی صلاحیت‌ها نیز سلیقه‌ها معیار بررسی نیست، بلکه شرایط است که بررسی می‌شود.»
     
    هوس مذاکره با دشمنان را در سر نداشته باشد.
    آیت الله جنتی از دیگر ویژگی‌های رئیس جمهور را چنین بیان کرد: «مردم در انتخابات ریاست جمهوری دقت کنند فردی را برگزینند که علاوه بر مدیریت و صلاحیت کافی از تشر و اخم دشمنان نهراسد و هوس مذاکره با دشمنان را در سر نداشته باشد.»
     
    توجه به اعتدال 
    آیت الله جنتی با اشاره به بحث اعتدال گفت: «این اعتدالی که گفته می‌شود به معنای خط امام (ره) است؛ یعنی وصیت‌نامه امام (ره)، آثار امام (ره) و صحیفه نور امام (ره) که در تمام شئون زندگی نفوذ کرده است. موضع ما در قبال آمریکا و منافقین معلوم است و از نظر من اعتدال یعنی دنبال کردن خط نورانی حضرت امام (ره) که روشن است.»   
     
    قبول ولایت فقیه 
    آیت‌ الله احمد جنتی با اشاره به اینکه رئیس جمهور باید ولایت فقیه را قبول داشته باشد، گفت:‌ «ایمان بدون ولایت فقیه معنی ندارد و رئیس جمهور باید این شرایط را به صورت کاملاً مشخص در حرف و عمل خود نشان بدهد. شما رئیس جمهور هستید، پول دارید و بیت‌المال در دستان شماست ولی مملکت یک مقام بالاتر به نام رهبر دارد و رهبر است که حکم شما را تنفیذ می‌کند و اگر رهبر حکم شما را تنفیذ نکند مشروعیت ندارید. اگر هم اختلاف نظری پیش آمد و سلیقه‌ها از هم جدا شد شما باید تابع رهبر باشید و نه اینکه رهبر تابع شما باشد.»
     
    عمل به قانون
    آیت‌ الله احمد جنتی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه رئیس جمهور باید به قانون عمل کند، گفت: «حتی اگر قانونی هم قانون بدی باشد تا زمانی که آن قانون نسخ نشده است، باید به آن عمل شود. قانون‌شکنی اگر آغاز شود، قانون زیر پا خواهد رفت از این رو رئیس جمهور باید قانون‌گرا باشد.»

     

  • -دیدگاه جنتی در خصوص نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 1392

    آیت الله احمد جنتی در خطبه‌های نماز جمعه در تاریخ 28 خردادماه 1392، ضمن تقدیر از حماسه سیاسی 24 خرداد 1392، گفت: «کسانی که سال 1388 ادعای تقلب کردند، باید از اینکه به روی مردم نگاه کنند خجالت کشیده و پیشانی‌شان عرق کند؛ تاکنون خیلی با آن‌ها مسامحه شده است. انتخابات 24 خرداد انتخاباتی سالم و بسیار خوب بود. بنده از مقام معظم رهبری که کلید حماسه را زدند و همچنین از مردم که لبیک گفتند و حماسه آفریدند تشکر می‌کنم.»
     
    برگزاری انتخابات در کمال آزادی و عزت‌آفرینی
    آیت الله جنتی، مشارکت بالای 72 درصد مردم را بسیار ارزنده، آرامش‌بخش و عزت‌آفرین برای مردم عنوان کرده و گفت: «در بیرون و در خارج دیدند که انتخاباتی با کمال آزادی و در یک سطح گسترده در کشورمان برگزار شد بدون اینکه هیچ نوع دغدغه‌ای علیرغم برگزاری دو انتخابات ایجاد شود لذا این لطف خداوند است و همه کارها از جمله انتخابات، موفقیت‌ها و نا موفقیت‌ها دست خدا است.
    بنده این امید را دارم که این انتخابات نتایج و عواقب خوبی داشته باشد و منتخب مردم و دولتی که جدیداً به کار می‌افتد بتواند تا جایی که در توان دارد مشکلات معیشت مردم، مشکلات سیاسی و فرهنگی را حل کند و نسبت به مسائل اسلام و انقلاب وفادار بوده و آن‌ها را مرتب سر زبان و در عمل داشته باشد.»
     
    تقدیر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
    آیت الله جنتی بابیان اینکه نامزدها در انتخابات به جان هم نیفتادند بسیار قابل‌تقدیر است ولو اینکه صحبت اندکی در مناظره‌ها صورت گرفت که البته قابل‌تحمل بود، یادآور شد: «هیچ مسئله‌ای که آبروریزی کند و به بهانه‌ای تبدیل شود وجود نداشت و پس از انتخابات نیز همه نتیجه را پذیرفتند.
    سران فتنه می‌گفتند که در انتخابات سال 88 تقلب شده چون در برخی حوزه‌ها بیش از 100 درصد آرا به صندوق‌ها ریخته شده است و در جایی که واجدین شرایط 100 هزار بوده است 200 هزار رأی در صندوق ریخته شده است اما در این دوره بسیاری از صندوق‌ها عددش بالا است و تا 300 هزار آرای بیشتری در صندوق ریخته شد اما کسی نفسش درنیامد لذا آن‌ها به مردم بد کردند.»
     
  • -گرفتار نشدن در بازی آقازادگی

    عدم گرفتار شدن در بازی آقازادگی از جمله مشخصات آیت الله جنتی است. او فرزندان خود را مثل همه در قبال عملکردهایشان مسئول دانسته و امتیاز خاصی برای آن‌ها در نظر نمی‌گرفت. برخورد وی با فرزندان خود در راندن یکی از فرزندانش مؤید این موضوع است. این نشان می‌دهد که آیت الله جنتی هیچ خط قرمزی در برخورد با اعضای خانواده و یا نزدیکان خود قائل نبوده و تنها اسلام و انقلاب را خط قرمز خود می‌داند.
    نظرات صریح آیت الله جنتی به حدی است که علی جنتی فرزند آیت الله زمانی که مقام وزارت ارشاد دولت روحانی را پذیرفت و از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت طی مصاحبه‌ای گفت: «انتظار این را دارم که پدرم در صورت داشتن انتقاد از وزارت و مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی صراحتاً آن را بیان کند. به هر حال ایشان اگر تشخیص بدهند که جایی مشکلی وجود دارد، چه وزارت ارشاد و چه جای دیگر، بسیار صریح بیان می‌کنند. ممکن است قبل از تذکر علنی به خودم خصوصی بگویند؛ اما اگر احساس کنند که تذکر خصوصی مؤثر نبوده، علنی هم می‌گویند.»
     
  • -آثار و تألیفات

    آیت الله جنتی برخی از کتب‌ حدیث‌ از جمله‌: «اثبات‌ الهدایه»، «ایقاظ‌ الهجعه»، «تحف‌العقول» و «المواعظ‌ العددیه» را ترجمه کرده است.

    منبع :سایت شخصیت نگار

    انتهای پیام /

,
  • زندگینامه

    آیت‌ الله شیخ احمد جنتی لادانی، در 3 اسفندماه سال 1305، در روستای لادان واقع در سه کیلومتری غرب اصفهان متولد شد. در زمان مبارزات قبل از پیروزی انقلاب علیه رژیم شاه با انتشار اعلامیه و سخنرانی و افشاگری با فعالیت‌های رژیم پهلوی به مبارزه پرداخت. حضور مستمر او در شورای نگهبان از ابتدای تأسیس این نهاد پس از پیروزی انقلاب، نشان از اعتقاد عمیق حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای به آیت‌ الله احمد جنتی است.
    هر چند که عملکرد شجاعانه وی باعث شده تخریب‌های فراوانی علیه وی صورت گیرد، اما او از طی این مسیر و مبارزه با دشمنان انقلاب در سنگر شورای نگهبان خسته نشده و با قوت به راه انقلابی خود ادامه داد. آیت الله جنتی، امام جمعهٔ موقت تهران بوده و از سال 1371 دبیری شورای نگهبان را بر عهده داشته است. وی عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، دبیری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز در کارنامه خود دارد.
     
  • ,

    زندگینامه

    ,
    آیت‌ الله شیخ احمد جنتی لادانی، در 3 اسفندماه سال 1305، در روستای لادان واقع در سه کیلومتری غرب اصفهان متولد شد. در زمان مبارزات قبل از پیروزی انقلاب علیه رژیم شاه با انتشار اعلامیه و سخنرانی و افشاگری با فعالیت‌های رژیم پهلوی به مبارزه پرداخت. حضور مستمر او در شورای نگهبان از ابتدای تأسیس این نهاد پس از پیروزی انقلاب، نشان از اعتقاد عمیق حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای به آیت‌ الله احمد جنتی است.
    هر چند که عملکرد شجاعانه وی باعث شده تخریب‌های فراوانی علیه وی صورت گیرد، اما او از طی این مسیر و مبارزه با دشمنان انقلاب در سنگر شورای نگهبان خسته نشده و با قوت به راه انقلابی خود ادامه داد. آیت الله جنتی، امام جمعهٔ موقت تهران بوده و از سال 1371 دبیری شورای نگهبان را بر عهده داشته است. وی عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، دبیری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز در کارنامه خود دارد.
     
    ,
    آیت‌ الله شیخ احمد جنتی لادانی، در 3 اسفندماه سال 1305، در روستای لادان واقع در سه کیلومتری غرب اصفهان متولد شد. در زمان مبارزات قبل از پیروزی انقلاب علیه رژیم شاه با انتشار اعلامیه و سخنرانی و افشاگری با فعالیت‌های رژیم پهلوی به مبارزه پرداخت. حضور مستمر او در شورای نگهبان از ابتدای تأسیس این نهاد پس از پیروزی انقلاب، نشان از اعتقاد عمیق حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای به آیت‌ الله احمد جنتی است.
    ,
    هر چند که عملکرد شجاعانه وی باعث شده تخریب‌های فراوانی علیه وی صورت گیرد، اما او از طی این مسیر و مبارزه با دشمنان انقلاب در سنگر شورای نگهبان خسته نشده و با قوت به راه انقلابی خود ادامه داد. آیت الله جنتی، امام جمعهٔ موقت تهران بوده و از سال 1371 دبیری شورای نگهبان را بر عهده داشته است. وی عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، دبیری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز در کارنامه خود دارد.
    ,
     
    ,
  • -خانواده

    پدر و مادر
    پدر آیت الله جنتی،‌ مرحوم ملا هاشم، تنها یک فرزند داشت و آن هم احمد جنتی بود. وی از روحانیون وارسته و بزرگی بود که روزهای آغازین هفته را در شهر اصفهان حضور داشت و به تدریس علوم حوزوی می‌پرداخت. مردم روستا اگر دچار اختلافی می‌شدند برای حل و فصل مسائل خود به او مراجعه می‌کردند. ملا هاشم، تا پایان عمر رابطه‌اش را با حوزه علمیه اصفهان قطع نکرده و از محضر عالمان بزرگی همچون حاج آقا رحیم ارباب و حاج سید علی نجف‌آبادی بهره برده بود. درآمدش منحصر به وجوه شرعی و یا از طریق وعظ و خطابه بود.
    مادر آیت الله جنتی نیز زنی پاک و صبور بود و علاوه بر خانه‌داری، قرآن و برخی از کتب دینی را تدریس و بعضی از جلسات مذهبی را نیز اداره می‌کرد.
     
    فرزندان 
    علی جنتی، فرزند آیت الله جنتی است او در حلقه معتمدان اکبر هاشمی رفسنجانی جای دارد. وی از دانش‌آموختگان مدرسه حقانی قم است. در سال 1359، رئیس صداوسیمای استان خوزستان و در سال 1363 استاندار خوزستان شد. در سال 1367 ریاست دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس وقت را برعهده گرفت و در دوران ریاست جمهوری هاشمی به استانداری خراسان و سپس به عنوان سفیر ایران در کویت برگزیده شد و تا پایان دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در این مقام باقی ماند. 
    با پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384، وی از کویت فراخوانده و به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور وقت، مصطفی پورمحمدی، منصوب شد. در سال 1385، در آستانه انتخابات شوراها و مجلس خبرگان از سمت معاونت سیاسی وزیر کنار گذاشته شده و بار دیگر به عنوان سفیر به کویت فرستاده شد؛ اما در سال 1389 از این مقام برکنار شد. علی جنتی، در دولت یازدهم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر حسن روحانی شد.
    محمد حسین جنتی، پسر دیگر آیت الله جنتی، پس از اعلام جنگ مسلحانهٔ مجاهدین خلق علیه جمهوری اسلامی ایران، به حمایت از سازمان مجاهدین برخاست و همراه با همسرش "فاطمه سروری" به زندگی مخفی روی آورد تا اینکه بالاخره در 23 خرداد سال 1361 بر اثر درگیری با نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران کشته شد. همسر وی، فاطمه سروری که در سال 1359 با وی ازدواج کرده بود، بعدها در سال 1367 در عملیات مرصاد کشته شد.
    حاصل ازدواج محمدحسین جنتی و فاطمه سروری فرزندی بود به نام عاصف. وی بعد از مرگ پدر و مادرش نزد پدربزرگ خود، آیت الله جنتی زندگی می‌کرد. عاصف جنتی، در سال 1375، در سن 15 سالگی درحالی‌که مشغول امر به معروف و نهی از منکر بود در یک حادثه رانندگی به شهادت رسید. 

     

  • ,

    -خانواده

    , -,
    پدر و مادر
    پدر آیت الله جنتی،‌ مرحوم ملا هاشم، تنها یک فرزند داشت و آن هم احمد جنتی بود. وی از روحانیون وارسته و بزرگی بود که روزهای آغازین هفته را در شهر اصفهان حضور داشت و به تدریس علوم حوزوی می‌پرداخت. مردم روستا اگر دچار اختلافی می‌شدند برای حل و فصل مسائل خود به او مراجعه می‌کردند. ملا هاشم، تا پایان عمر رابطه‌اش را با حوزه علمیه اصفهان قطع نکرده و از محضر عالمان بزرگی همچون حاج آقا رحیم ارباب و حاج سید علی نجف‌آبادی بهره برده بود. درآمدش منحصر به وجوه شرعی و یا از طریق وعظ و خطابه بود.
    مادر آیت الله جنتی نیز زنی پاک و صبور بود و علاوه بر خانه‌داری، قرآن و برخی از کتب دینی را تدریس و بعضی از جلسات مذهبی را نیز اداره می‌کرد.
     
    فرزندان 
    علی جنتی، فرزند آیت الله جنتی است او در حلقه معتمدان اکبر هاشمی رفسنجانی جای دارد. وی از دانش‌آموختگان مدرسه حقانی قم است. در سال 1359، رئیس صداوسیمای استان خوزستان و در سال 1363 استاندار خوزستان شد. در سال 1367 ریاست دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس وقت را برعهده گرفت و در دوران ریاست جمهوری هاشمی به استانداری خراسان و سپس به عنوان سفیر ایران در کویت برگزیده شد و تا پایان دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در این مقام باقی ماند. 
    با پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384، وی از کویت فراخوانده و به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور وقت، مصطفی پورمحمدی، منصوب شد. در سال 1385، در آستانه انتخابات شوراها و مجلس خبرگان از سمت معاونت سیاسی وزیر کنار گذاشته شده و بار دیگر به عنوان سفیر به کویت فرستاده شد؛ اما در سال 1389 از این مقام برکنار شد. علی جنتی، در دولت یازدهم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر حسن روحانی شد.
    محمد حسین جنتی، پسر دیگر آیت الله جنتی، پس از اعلام جنگ مسلحانهٔ مجاهدین خلق علیه جمهوری اسلامی ایران، به حمایت از سازمان مجاهدین برخاست و همراه با همسرش "فاطمه سروری" به زندگی مخفی روی آورد تا اینکه بالاخره در 23 خرداد سال 1361 بر اثر درگیری با نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران کشته شد. همسر وی، فاطمه سروری که در سال 1359 با وی ازدواج کرده بود، بعدها در سال 1367 در عملیات مرصاد کشته شد.
    حاصل ازدواج محمدحسین جنتی و فاطمه سروری فرزندی بود به نام عاصف. وی بعد از مرگ پدر و مادرش نزد پدربزرگ خود، آیت الله جنتی زندگی می‌کرد. عاصف جنتی، در سال 1375، در سن 15 سالگی درحالی‌که مشغول امر به معروف و نهی از منکر بود در یک حادثه رانندگی به شهادت رسید. 

     

    ,
    پدر و مادر
    پدر آیت الله جنتی،‌ مرحوم ملا هاشم، تنها یک فرزند داشت و آن هم احمد جنتی بود. وی از روحانیون وارسته و بزرگی بود که روزهای آغازین هفته را در شهر اصفهان حضور داشت و به تدریس علوم حوزوی می‌پرداخت. مردم روستا اگر دچار اختلافی می‌شدند برای حل و فصل مسائل خود به او مراجعه می‌کردند. ملا هاشم، تا پایان عمر رابطه‌اش را با حوزه علمیه اصفهان قطع نکرده و از محضر عالمان بزرگی همچون حاج آقا رحیم ارباب و حاج سید علی نجف‌آبادی بهره برده بود. درآمدش منحصر به وجوه شرعی و یا از طریق وعظ و خطابه بود.
    مادر آیت الله جنتی نیز زنی پاک و صبور بود و علاوه بر خانه‌داری، قرآن و برخی از کتب دینی را تدریس و بعضی از جلسات مذهبی را نیز اداره می‌کرد.
     
    فرزندان 
    علی جنتی، فرزند آیت الله جنتی است او در حلقه معتمدان اکبر هاشمی رفسنجانی جای دارد. وی از دانش‌آموختگان مدرسه حقانی قم است. در سال 1359، رئیس صداوسیمای استان خوزستان و در سال 1363 استاندار خوزستان شد. در سال 1367 ریاست دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس وقت را برعهده گرفت و در دوران ریاست جمهوری هاشمی به استانداری خراسان و سپس به عنوان سفیر ایران در کویت برگزیده شد و تا پایان دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در این مقام باقی ماند. 
    با پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384، وی از کویت فراخوانده و به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور وقت، مصطفی پورمحمدی، منصوب شد. در سال 1385، در آستانه انتخابات شوراها و مجلس خبرگان از سمت معاونت سیاسی وزیر کنار گذاشته شده و بار دیگر به عنوان سفیر به کویت فرستاده شد؛ اما در سال 1389 از این مقام برکنار شد. علی جنتی، در دولت یازدهم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر حسن روحانی شد.
    محمد حسین جنتی، پسر دیگر آیت الله جنتی، پس از اعلام جنگ مسلحانهٔ مجاهدین خلق علیه جمهوری اسلامی ایران، به حمایت از سازمان مجاهدین برخاست و همراه با همسرش "فاطمه سروری" به زندگی مخفی روی آورد تا اینکه بالاخره در 23 خرداد سال 1361 بر اثر درگیری با نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران کشته شد. همسر وی، فاطمه سروری که در سال 1359 با وی ازدواج کرده بود، بعدها در سال 1367 در عملیات مرصاد کشته شد.
    حاصل ازدواج محمدحسین جنتی و فاطمه سروری فرزندی بود به نام عاصف. وی بعد از مرگ پدر و مادرش نزد پدربزرگ خود، آیت الله جنتی زندگی می‌کرد. عاصف جنتی، در سال 1375، در سن 15 سالگی درحالی‌که مشغول امر به معروف و نهی از منکر بود در یک حادثه رانندگی به شهادت رسید. 
    ,
    پدر و مادر
    , پدر و مادر,
    پدر آیت الله جنتی،‌ مرحوم ملا هاشم، تنها یک فرزند داشت و آن هم احمد جنتی بود. وی از روحانیون وارسته و بزرگی بود که روزهای آغازین هفته را در شهر اصفهان حضور داشت و به تدریس علوم حوزوی می‌پرداخت. مردم روستا اگر دچار اختلافی می‌شدند برای حل و فصل مسائل خود به او مراجعه می‌کردند. ملا هاشم، تا پایان عمر رابطه‌اش را با حوزه علمیه اصفهان قطع نکرده و از محضر عالمان بزرگی همچون حاج آقا رحیم ارباب و حاج سید علی نجف‌آبادی بهره برده بود. درآمدش منحصر به وجوه شرعی و یا از طریق وعظ و خطابه بود.
    ,
    مادر آیت الله جنتی نیز زنی پاک و صبور بود و علاوه بر خانه‌داری، قرآن و برخی از کتب دینی را تدریس و بعضی از جلسات مذهبی را نیز اداره می‌کرد.
    ,
     
    ,
    فرزندان 
    , فرزندان ,
    علی جنتی، فرزند آیت الله جنتی است او در حلقه معتمدان اکبر هاشمی رفسنجانی جای دارد. وی از دانش‌آموختگان مدرسه حقانی قم است. در سال 1359، رئیس صداوسیمای استان خوزستان و در سال 1363 استاندار خوزستان شد. در سال 1367 ریاست دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس وقت را برعهده گرفت و در دوران ریاست جمهوری هاشمی به استانداری خراسان و سپس به عنوان سفیر ایران در کویت برگزیده شد و تا پایان دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در این مقام باقی ماند. 
    , علی جنتی, علی جنتی, اکبر هاشمی رفسنجانی, اکبر هاشمی رفسنجانی, سید محمد خاتمی, سید محمد خاتمی,
    با پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384، وی از کویت فراخوانده و به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور وقت، مصطفی پورمحمدی، منصوب شد. در سال 1385، در آستانه انتخابات شوراها و مجلس خبرگان از سمت معاونت سیاسی وزیر کنار گذاشته شده و بار دیگر به عنوان سفیر به کویت فرستاده شد؛ اما در سال 1389 از این مقام برکنار شد. علی جنتی، در دولت یازدهم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر حسن روحانی شد.
    , محمود احمدی‌نژاد, محمود احمدی‌نژاد, مصطفی پورمحمدی, مصطفی پورمحمدی, دکتر حسن روحانی, دکتر حسن روحانی,
    محمد حسین جنتی، پسر دیگر آیت الله جنتی، پس از اعلام جنگ مسلحانهٔ مجاهدین خلق علیه جمهوری اسلامی ایران، به حمایت از سازمان مجاهدین برخاست و همراه با همسرش "فاطمه سروری" به زندگی مخفی روی آورد تا اینکه بالاخره در 23 خرداد سال 1361 بر اثر درگیری با نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران کشته شد. همسر وی، فاطمه سروری که در سال 1359 با وی ازدواج کرده بود، بعدها در سال 1367 در عملیات مرصاد کشته شد.
    ,
    حاصل ازدواج محمدحسین جنتی و فاطمه سروری فرزندی بود به نام عاصف. وی بعد از مرگ پدر و مادرش نزد پدربزرگ خود، آیت الله جنتی زندگی می‌کرد. عاصف جنتی، در سال 1375، در سن 15 سالگی درحالی‌که مشغول امر به معروف و نهی از منکر بود در یک حادثه رانندگی به شهادت رسید. 
    ,

     

    ,
  • -دوران نوجوانی

    دوران نوجوانی آیت الله جنتی با اختناق رضاخانی همراه بود. او درباره آن دوران می‌گوید: «حدود 15 سال از عمرم را در زمان اختناق رضاخانی گذراندم، زمانی که لباس روحانی ممنوع شد و حتی لباس‌های سنتی و عمامه‌ها را بر می‌داشتند، کلاه‌های نمدی را پاره می‌کردند، به قبا و عبا ایراد می‌گرفتند، کت و شلوار تا حدی اجباری شده بود، مخصوصاً برای کارکنان دولت، کشف حجاب اجباری بود حتی در روستای ما زنان جرأت نداشتند با آن چادرهای محلی ضخیم به نام "چاپپ" بیرون بیایند.

    مدارس دینی بعضی تعطیل و بعضی تبدیل به دبستان و امثال آن شده بود، بعضی طلاب و روحانیون برای همین، تغییر هویت دادند و بعضی زندگی را به سختی گذراندند. مجالس روضه تعطیل شده بود، اندکی هم که مانده بودند احساس حقارت می‌کردند، امیدی به آینده نداشتند، مساجد خلوت شده بود؛ غرب، کعبه آمال شده بود، پیشرفت‌های علمی و صنعتی همه مردم را با احساس حقارت و غرب‌زدگی مواجه کرده بود، روزی را هم دیدم که نیروهای متفقین در شهر اصفهان کنترل شهر را به عهده گرفته بودند و سر چهارراه‌ها ایستاده بودند، هزار شکر که آن دوران و دوران پس از آن گذشت.»

  • ,

    -دوران نوجوانی

    , -,

    دوران نوجوانی آیت الله جنتی با اختناق رضاخانی همراه بود. او درباره آن دوران می‌گوید: «حدود 15 سال از عمرم را در زمان اختناق رضاخانی گذراندم، زمانی که لباس روحانی ممنوع شد و حتی لباس‌های سنتی و عمامه‌ها را بر می‌داشتند، کلاه‌های نمدی را پاره می‌کردند، به قبا و عبا ایراد می‌گرفتند، کت و شلوار تا حدی اجباری شده بود، مخصوصاً برای کارکنان دولت، کشف حجاب اجباری بود حتی در روستای ما زنان جرأت نداشتند با آن چادرهای محلی ضخیم به نام "چاپپ" بیرون بیایند.

    مدارس دینی بعضی تعطیل و بعضی تبدیل به دبستان و امثال آن شده بود، بعضی طلاب و روحانیون برای همین، تغییر هویت دادند و بعضی زندگی را به سختی گذراندند. مجالس روضه تعطیل شده بود، اندکی هم که مانده بودند احساس حقارت می‌کردند، امیدی به آینده نداشتند، مساجد خلوت شده بود؛ غرب، کعبه آمال شده بود، پیشرفت‌های علمی و صنعتی همه مردم را با احساس حقارت و غرب‌زدگی مواجه کرده بود، روزی را هم دیدم که نیروهای متفقین در شهر اصفهان کنترل شهر را به عهده گرفته بودند و سر چهارراه‌ها ایستاده بودند، هزار شکر که آن دوران و دوران پس از آن گذشت.»

    ,

    دوران نوجوانی آیت الله جنتی با اختناق رضاخانی همراه بود. او درباره آن دوران می‌گوید: «حدود 15 سال از عمرم را در زمان اختناق رضاخانی گذراندم، زمانی که لباس روحانی ممنوع شد و حتی لباس‌های سنتی و عمامه‌ها را بر می‌داشتند، کلاه‌های نمدی را پاره می‌کردند، به قبا و عبا ایراد می‌گرفتند، کت و شلوار تا حدی اجباری شده بود، مخصوصاً برای کارکنان دولت، کشف حجاب اجباری بود حتی در روستای ما زنان جرأت نداشتند با آن چادرهای محلی ضخیم به نام "چاپپ" بیرون بیایند.

    ,

    مدارس دینی بعضی تعطیل و بعضی تبدیل به دبستان و امثال آن شده بود، بعضی طلاب و روحانیون برای همین، تغییر هویت دادند و بعضی زندگی را به سختی گذراندند. مجالس روضه تعطیل شده بود، اندکی هم که مانده بودند احساس حقارت می‌کردند، امیدی به آینده نداشتند، مساجد خلوت شده بود؛ غرب، کعبه آمال شده بود، پیشرفت‌های علمی و صنعتی همه مردم را با احساس حقارت و غرب‌زدگی مواجه کرده بود، روزی را هم دیدم که نیروهای متفقین در شهر اصفهان کنترل شهر را به عهده گرفته بودند و سر چهارراه‌ها ایستاده بودند، هزار شکر که آن دوران و دوران پس از آن گذشت.»

    ,
  • -تحصیلات

    در زادگاه آیت‌ الله جنتی مدرسه‌ای وجود نداشت، این‌چنین بود که به مکتب‌خانه رفت و خود، اندکی از دروس جدید را خواند و بعدها در قم، تا حدودی زبان انگلیسی را فراگرفت. او دورهٔ ادبیات عرب و مقدمات سطح را تا سال 1324 در حوزه علمیه اصفهان گذراند.
    پس از تکمیل مقدمات و طی کردن برخی از دروس سطح، به حوزه علمیه قم رفت. با ورود به قم به تکمیل دروس دورهٔ سطح پرداخت و در درس خارج بزرگانی همچون آیت‌ الله العظمی بروجردی، آیت‌ الله العظمی گلپایگانی و حضرت امام خمینی (ره) شرکت کرد.
     
    دوستان و نزدیکان دوران تحصیل
    آیت‌ الله جنتی در دوران تحصیل خود با افرادی چون شهید سعیدی، شیخ محسن حرم پناهی، شهید مفتح، سید کرامت الله ملک حسینی، شیخ ابوالقاسم خزعلی و شیخ محمدعلی موحدی کرمانی به مباحثه درس می‌پرداخت و با بزرگانی چون شهید بهشتی، شهید قدوسی، آیت‌ الله مصباح یزدی، آیت‌ الله سبحانی، آیت‌ الله مشکینی و آیت‌ الله امینی هم رابطهٔ دوستانه و مصاحبت داشت.
     
  • ,

    -تحصیلات

    , -,
    در زادگاه آیت‌ الله جنتی مدرسه‌ای وجود نداشت، این‌چنین بود که به مکتب‌خانه رفت و خود، اندکی از دروس جدید را خواند و بعدها در قم، تا حدودی زبان انگلیسی را فراگرفت. او دورهٔ ادبیات عرب و مقدمات سطح را تا سال 1324 در حوزه علمیه اصفهان گذراند.
    پس از تکمیل مقدمات و طی کردن برخی از دروس سطح، به حوزه علمیه قم رفت. با ورود به قم به تکمیل دروس دورهٔ سطح پرداخت و در درس خارج بزرگانی همچون آیت‌ الله العظمی بروجردی، آیت‌ الله العظمی گلپایگانی و حضرت امام خمینی (ره) شرکت کرد.
     
    دوستان و نزدیکان دوران تحصیل
    آیت‌ الله جنتی در دوران تحصیل خود با افرادی چون شهید سعیدی، شیخ محسن حرم پناهی، شهید مفتح، سید کرامت الله ملک حسینی، شیخ ابوالقاسم خزعلی و شیخ محمدعلی موحدی کرمانی به مباحثه درس می‌پرداخت و با بزرگانی چون شهید بهشتی، شهید قدوسی، آیت‌ الله مصباح یزدی، آیت‌ الله سبحانی، آیت‌ الله مشکینی و آیت‌ الله امینی هم رابطهٔ دوستانه و مصاحبت داشت.
     
    ,
    در زادگاه آیت‌ الله جنتی مدرسه‌ای وجود نداشت، این‌چنین بود که به مکتب‌خانه رفت و خود، اندکی از دروس جدید را خواند و بعدها در قم، تا حدودی زبان انگلیسی را فراگرفت. او دورهٔ ادبیات عرب و مقدمات سطح را تا سال 1324 در حوزه علمیه اصفهان گذراند.
    ,
    پس از تکمیل مقدمات و طی کردن برخی از دروس سطح، به حوزه علمیه قم رفت. با ورود به قم به تکمیل دروس دورهٔ سطح پرداخت و در درس خارج بزرگانی همچون آیت‌ الله العظمی بروجردی، آیت‌ الله العظمی گلپایگانی و حضرت امام خمینی (ره) شرکت کرد.
    , آیت‌ الله العظمی گلپایگانی, آیت‌ الله العظمی گلپایگانی,
     
    ,
    دوستان و نزدیکان دوران تحصیل
    , دوستان و نزدیکان دوران تحصیل,
    آیت‌ الله جنتی در دوران تحصیل خود با افرادی چون شهید سعیدی، شیخ محسن حرم پناهی، شهید مفتح، سید کرامت الله ملک حسینی، شیخ ابوالقاسم خزعلی و شیخ محمدعلی موحدی کرمانی به مباحثه درس می‌پرداخت و با بزرگانی چون شهید بهشتی، شهید قدوسی، آیت‌ الله مصباح یزدی، آیت‌ الله سبحانی، آیت‌ الله مشکینی و آیت‌ الله امینی هم رابطهٔ دوستانه و مصاحبت داشت.
    , شهید مفتح, شهید مفتح, شهید بهشتی،, شهید بهشتی،, آیت‌ الله مصباح یزدی, آیت‌ الله مصباح یزدی,
     
    ,
  • -مسئولیت ها

    نخستین‌ مسئولیت‌ آیت‌ الله جنتی‌ پس‌ از پیروزی‌ انقلاب، قضاوت‌ در دادگاه‌های‌ انقلاب‌ با حکم‌ امام‌ (ره) در استان‌های خوزستان و تهران بود. از مسئولیت‌های‌ مهم‌ آیت‌ الله جنتی در سال‌های بعد، عضویت‌ در شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌ بود. او در طول‌ عمر این‌ نهاد به عنوان عضو فقها و دبیر این شورا به فعالیت پرداخت.
     
    از دیگر مسئولیت‌های وی در سال‌های پس از انقلاب می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:
    دبیر شورای‌ هماهنگی‌ تبلیغات‌ اسلامی
    ریاست‌ سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی
    نماینده حضرت امام‌ خمینی (ره) و رهبری‌ در اتحادیۀ‌ انجمن‌های‌ اسلامی‌ دانش‌آموزان
    عضویت‌ در شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌ با حکم‌ امام‌ (ره) و رهبری
    دبیر شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی
    امامت‌ جمعۀ‌ موقت‌ قم، کرمانشاه‌ و تهران
    عضویت‌ در شورای‌ پشتیبانی‌ جنگ
    مدیریت‌ در دادگاه‌های‌ انقلاب‌ اسلامی
    نماینده مجلس‌ خبرگان‌ در دورۀ‌ اول‌ و دوم‌ از استان‌ خوزستان‌ و در دورۀ‌ سوم‌ از استان‌ تهران
    عضویت‌ در هیأت‌ تحقیق‌ مجلس‌ خبرگان
    عضویت‌ در مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام
    عضویت‌ در شورای‌ بازنگری‌ قانون‌ اساسی
    عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ با حکم‌ رهبری
    عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ تبلیغات‌ خارجی‌ با حکم‌ رهبری
    مسئول ستاد احیای‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر
    عضویت‌ در کمیسیون‌ صدا و سیما به‌ عنوان‌ نایب‌ رئیس‌ 
     
  • ,

    -مسئولیت ها

    , -,
    نخستین‌ مسئولیت‌ آیت‌ الله جنتی‌ پس‌ از پیروزی‌ انقلاب، قضاوت‌ در دادگاه‌های‌ انقلاب‌ با حکم‌ امام‌ (ره) در استان‌های خوزستان و تهران بود. از مسئولیت‌های‌ مهم‌ آیت‌ الله جنتی در سال‌های بعد، عضویت‌ در شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌ بود. او در طول‌ عمر این‌ نهاد به عنوان عضو فقها و دبیر این شورا به فعالیت پرداخت.
     
    از دیگر مسئولیت‌های وی در سال‌های پس از انقلاب می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:
    دبیر شورای‌ هماهنگی‌ تبلیغات‌ اسلامی
    ریاست‌ سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی
    نماینده حضرت امام‌ خمینی (ره) و رهبری‌ در اتحادیۀ‌ انجمن‌های‌ اسلامی‌ دانش‌آموزان
    عضویت‌ در شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌ با حکم‌ امام‌ (ره) و رهبری
    دبیر شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی
    امامت‌ جمعۀ‌ موقت‌ قم، کرمانشاه‌ و تهران
    عضویت‌ در شورای‌ پشتیبانی‌ جنگ
    مدیریت‌ در دادگاه‌های‌ انقلاب‌ اسلامی
    نماینده مجلس‌ خبرگان‌ در دورۀ‌ اول‌ و دوم‌ از استان‌ خوزستان‌ و در دورۀ‌ سوم‌ از استان‌ تهران
    عضویت‌ در هیأت‌ تحقیق‌ مجلس‌ خبرگان
    عضویت‌ در مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام
    عضویت‌ در شورای‌ بازنگری‌ قانون‌ اساسی
    عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ با حکم‌ رهبری
    عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ تبلیغات‌ خارجی‌ با حکم‌ رهبری
    مسئول ستاد احیای‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر
    عضویت‌ در کمیسیون‌ صدا و سیما به‌ عنوان‌ نایب‌ رئیس‌ 
     
    ,
    نخستین‌ مسئولیت‌ آیت‌ الله جنتی‌ پس‌ از پیروزی‌ انقلاب، قضاوت‌ در دادگاه‌های‌ انقلاب‌ با حکم‌ امام‌ (ره) در استان‌های خوزستان و تهران بود. از مسئولیت‌های‌ مهم‌ آیت‌ الله جنتی در سال‌های بعد، عضویت‌ در شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌ بود. او در طول‌ عمر این‌ نهاد به عنوان عضو فقها و دبیر این شورا به فعالیت پرداخت.
    ,
     
    ,
    از دیگر مسئولیت‌های وی در سال‌های پس از انقلاب می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:
    , از دیگر مسئولیت‌های وی در سال‌های پس از انقلاب می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:,
    دبیر شورای‌ هماهنگی‌ تبلیغات‌ اسلامی
    ,
    ریاست‌ سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی
    ,
    نماینده حضرت امام‌ خمینی (ره) و رهبری‌ در اتحادیۀ‌ انجمن‌های‌ اسلامی‌ دانش‌آموزان
    ,
    عضویت‌ در شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌ با حکم‌ امام‌ (ره) و رهبری
    ,
    دبیر شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی
    ,
    امامت‌ جمعۀ‌ موقت‌ قم، کرمانشاه‌ و تهران
    ,
    عضویت‌ در شورای‌ پشتیبانی‌ جنگ
    ,
    مدیریت‌ در دادگاه‌های‌ انقلاب‌ اسلامی
    ,
    نماینده مجلس‌ خبرگان‌ در دورۀ‌ اول‌ و دوم‌ از استان‌ خوزستان‌ و در دورۀ‌ سوم‌ از استان‌ تهران
    ,
    عضویت‌ در هیأت‌ تحقیق‌ مجلس‌ خبرگان
    ,
    عضویت‌ در مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام
    ,
    عضویت‌ در شورای‌ بازنگری‌ قانون‌ اساسی
    ,
    عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ با حکم‌ رهبری
    ,
    عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ تبلیغات‌ خارجی‌ با حکم‌ رهبری
    ,
    مسئول ستاد احیای‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر
    ,
    عضویت‌ در کمیسیون‌ صدا و سیما به‌ عنوان‌ نایب‌ رئیس‌ 
    ,
     
    ,
  • -شناخت ابعاد شخصیتی آیت الله جنتی

    پرهیز از خودنمایی و رفاه خواهی و روحیه دائمی‌اش در مکتوم بودن و پرهیز دائمی از شهرت از جمله ویژگی‌های بارز شخصیتی آیت الله جنتی است. او را بیشتر به عنوان باسابقه‌ترین فقیه عضو شورای نگهبان و دبیر این نهاد می‌شناسند و شاید اگر حضور در این سنگر مهم برای دفاع از اسلام و نظام اسلامی نبود، ابعاد شخصیتی وی، بیشتر نمایان می‌گردید. دشمنان انقلاب با توجه به موقعیت حساس آیت الله جنتی در شورای نگهبان، لحظه‌ای از ترور شخصیت وی غفلت نکردند.
    آیت الله جنتی، به این توهین‌ها و تخریب‌ها در گفت‌وگو با ارگان رسمی ستاد نماز جمعه تهران، چنین پاسخ می‌دهد و می‌گوید: «این موضوع قطعاً برای من یک توفیق است؛ با توجه به این جملهٔ حضرت امام که فرمودند: "اگر آمریکا از ما خوشحال بود در خودمان شک کنیم اگر او با ما دشمنی کرد حقانیت خودمان را باور کنیم." به نظر من اگر کسانی که تخریب می‌کنند حزب‌اللهی باشند نماز شب خوان باشند آدم باید در خودش شک کند؛ اما اگر افراد بی‌مبالاتی تخریب می‌کنند این اتفاقاً مایه خوشحالی است. انسان از مذمت افراد صالح باید برای خود نگران شود.»
     
  • ,

    -شناخت ابعاد شخصیتی آیت الله جنتی

    , -,
    پرهیز از خودنمایی و رفاه خواهی و روحیه دائمی‌اش در مکتوم بودن و پرهیز دائمی از شهرت از جمله ویژگی‌های بارز شخصیتی آیت الله جنتی است. او را بیشتر به عنوان باسابقه‌ترین فقیه عضو شورای نگهبان و دبیر این نهاد می‌شناسند و شاید اگر حضور در این سنگر مهم برای دفاع از اسلام و نظام اسلامی نبود، ابعاد شخصیتی وی، بیشتر نمایان می‌گردید. دشمنان انقلاب با توجه به موقعیت حساس آیت الله جنتی در شورای نگهبان، لحظه‌ای از ترور شخصیت وی غفلت نکردند.
    آیت الله جنتی، به این توهین‌ها و تخریب‌ها در گفت‌وگو با ارگان رسمی ستاد نماز جمعه تهران، چنین پاسخ می‌دهد و می‌گوید: «این موضوع قطعاً برای من یک توفیق است؛ با توجه به این جملهٔ حضرت امام که فرمودند: "اگر آمریکا از ما خوشحال بود در خودمان شک کنیم اگر او با ما دشمنی کرد حقانیت خودمان را باور کنیم." به نظر من اگر کسانی که تخریب می‌کنند حزب‌اللهی باشند نماز شب خوان باشند آدم باید در خودش شک کند؛ اما اگر افراد بی‌مبالاتی تخریب می‌کنند این اتفاقاً مایه خوشحالی است. انسان از مذمت افراد صالح باید برای خود نگران شود.»
     
    ,
    پرهیز از خودنمایی و رفاه خواهی و روحیه دائمی‌اش در مکتوم بودن و پرهیز دائمی از شهرت از جمله ویژگی‌های بارز شخصیتی آیت الله جنتی است. او را بیشتر به عنوان باسابقه‌ترین فقیه عضو شورای نگهبان و دبیر این نهاد می‌شناسند و شاید اگر حضور در این سنگر مهم برای دفاع از اسلام و نظام اسلامی نبود، ابعاد شخصیتی وی، بیشتر نمایان می‌گردید. دشمنان انقلاب با توجه به موقعیت حساس آیت الله جنتی در شورای نگهبان، لحظه‌ای از ترور شخصیت وی غفلت نکردند.
    ,
    آیت الله جنتی، به این توهین‌ها و تخریب‌ها در گفت‌وگو با ارگان رسمی ستاد نماز جمعه تهران، چنین پاسخ می‌دهد و می‌گوید: «این موضوع قطعاً برای من یک توفیق است؛ با توجه به این جملهٔ حضرت امام که فرمودند: "اگر آمریکا از ما خوشحال بود در خودمان شک کنیم اگر او با ما دشمنی کرد حقانیت خودمان را باور کنیم." به نظر من اگر کسانی که تخریب می‌کنند حزب‌اللهی باشند نماز شب خوان باشند آدم باید در خودش شک کند؛ اما اگر افراد بی‌مبالاتی تخریب می‌کنند این اتفاقاً مایه خوشحالی است. انسان از مذمت افراد صالح باید برای خود نگران شود.»
    ,
     
    ,
  • -آیت الله جنتی از نگاه امام خمینی (ره)

    بررسی احکامی که آیت‌ الله جنتی از امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری دریافت کرده‏است، نشان می‌دهد که حضرت امام (ره) و حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای برای آیت‌ الله جنتی جایگاهی فراتر از بحث‌های فقهی قائل بوده و مسئولیت‌های دیگری را نیز متوجه وی کردند.
    امام خمینی (ره) در برخی موارد که اختلافاتی میان علما بروز می‌کرد، آیت‌ الله جنتی را به عنوان امین خود برای حل این اختلافات اعزام می‌کردند؛ اختلاف میان علمای شیراز در تیرماه سال 1364 و اختلافات میان آیت‌ الله نورمفیدی و برخی دیگر از مسئولین گرگان در اردیبهشت سال 1367، از این موارد است. امام (ره) همچنین در جمع قضات اصفهان این‌گونه آیت‌ الله جنتی را توصیف می‌کنند: «ایشان از اشخاص بزرگ اینجا هستند و لیاقت برای همه مسائل را دارند.»
    امام خمینی (ره) همچنین در حکم انتصاب مجدد آیت‌ الله جنتی برای شورای نگهبان می‌نویسند: «حضرات فقهای محترم مذکور در متن، لیاقت و تعهدشان محرز است و در مدت طولانی این خدمت آشنایی وافر به مسائل جاریه دارند.»
    امام (ره) همچنین در حکم انتصاب آیت‌ الله جنتی به ریاست سازمان تبلیغات نوشتند: «روشن است شما که از افراد متدین خوب و باسابقه طولانی در مبارزات می‌باشید و عمری را در حوزه‌های علمیه سپری کرده‌اید، می‌توانید خدمات ارزنده‌ای به اسلام و انقلاب بنمایید.»
     
  • ,

    -آیت الله جنتی از نگاه امام خمینی (ره)

    , -,
    بررسی احکامی که آیت‌ الله جنتی از امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری دریافت کرده‏است، نشان می‌دهد که حضرت امام (ره) و حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای برای آیت‌ الله جنتی جایگاهی فراتر از بحث‌های فقهی قائل بوده و مسئولیت‌های دیگری را نیز متوجه وی کردند.
    امام خمینی (ره) در برخی موارد که اختلافاتی میان علما بروز می‌کرد، آیت‌ الله جنتی را به عنوان امین خود برای حل این اختلافات اعزام می‌کردند؛ اختلاف میان علمای شیراز در تیرماه سال 1364 و اختلافات میان آیت‌ الله نورمفیدی و برخی دیگر از مسئولین گرگان در اردیبهشت سال 1367، از این موارد است. امام (ره) همچنین در جمع قضات اصفهان این‌گونه آیت‌ الله جنتی را توصیف می‌کنند: «ایشان از اشخاص بزرگ اینجا هستند و لیاقت برای همه مسائل را دارند.»
    امام خمینی (ره) همچنین در حکم انتصاب مجدد آیت‌ الله جنتی برای شورای نگهبان می‌نویسند: «حضرات فقهای محترم مذکور در متن، لیاقت و تعهدشان محرز است و در مدت طولانی این خدمت آشنایی وافر به مسائل جاریه دارند.»
    امام (ره) همچنین در حکم انتصاب آیت‌ الله جنتی به ریاست سازمان تبلیغات نوشتند: «روشن است شما که از افراد متدین خوب و باسابقه طولانی در مبارزات می‌باشید و عمری را در حوزه‌های علمیه سپری کرده‌اید، می‌توانید خدمات ارزنده‌ای به اسلام و انقلاب بنمایید.»
     
    ,
    بررسی احکامی که آیت‌ الله جنتی از امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری دریافت کرده‏است، نشان می‌دهد که حضرت امام (ره) و حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای برای آیت‌ الله جنتی جایگاهی فراتر از بحث‌های فقهی قائل بوده و مسئولیت‌های دیگری را نیز متوجه وی کردند.
    ,
    امام خمینی (ره) در برخی موارد که اختلافاتی میان علما بروز می‌کرد، آیت‌ الله جنتی را به عنوان امین خود برای حل این اختلافات اعزام می‌کردند؛ اختلاف میان علمای شیراز در تیرماه سال 1364 و اختلافات میان آیت‌ الله نورمفیدی و برخی دیگر از مسئولین گرگان در اردیبهشت سال 1367، از این موارد است. امام (ره) همچنین در جمع قضات اصفهان این‌گونه آیت‌ الله جنتی را توصیف می‌کنند: «ایشان از اشخاص بزرگ اینجا هستند و لیاقت برای همه مسائل را دارند.»
    ,
    امام خمینی (ره) همچنین در حکم انتصاب مجدد آیت‌ الله جنتی برای شورای نگهبان می‌نویسند: «حضرات فقهای محترم مذکور در متن، لیاقت و تعهدشان محرز است و در مدت طولانی این خدمت آشنایی وافر به مسائل جاریه دارند.»
    ,
    امام (ره) همچنین در حکم انتصاب آیت‌ الله جنتی به ریاست سازمان تبلیغات نوشتند: «روشن است شما که از افراد متدین خوب و باسابقه طولانی در مبارزات می‌باشید و عمری را در حوزه‌های علمیه سپری کرده‌اید، می‌توانید خدمات ارزنده‌ای به اسلام و انقلاب بنمایید.»
    ,
     
    ,
  • -آیت الله جنتی از نگاه آیت الله خامنه‌ای

    رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای نیز نگاه ویژه‌ای به آیت‌ الله جنتی داشتند؛ ایشان از آیت‌ الله جنتی به عنوان شخص با ارزش و با فضیلت و سابقه‌دار و موجه و عالم یادکرده و عنوان کردند که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که زیر نظر ایشان فعالیت دارد، همواره با لحظه شناسی، در مسیر صحیح حرکت کرده است. 
    رهبر انقلاب همچنین در حکمی از تلاش ایشان تشکر کرده و بیان داشتند: «لازم می‌دانم از تلاش ارجمند و بی‌وقفهٔ عالم مجاهد پرهیزکار، آیت‌اللّه آقای حاج شیخ احمد جنتی که پیدایش و استمرار و موفقیت‌های آن سازمان، مرهون حضور و مجاهدت ایشان است، صمیمانه تشکر کنم.»
     
  • ,

    -آیت الله جنتی از نگاه آیت الله خامنه‌ای

    , -,
    رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای نیز نگاه ویژه‌ای به آیت‌ الله جنتی داشتند؛ ایشان از آیت‌ الله جنتی به عنوان شخص با ارزش و با فضیلت و سابقه‌دار و موجه و عالم یادکرده و عنوان کردند که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که زیر نظر ایشان فعالیت دارد، همواره با لحظه شناسی، در مسیر صحیح حرکت کرده است. 
    رهبر انقلاب همچنین در حکمی از تلاش ایشان تشکر کرده و بیان داشتند: «لازم می‌دانم از تلاش ارجمند و بی‌وقفهٔ عالم مجاهد پرهیزکار، آیت‌اللّه آقای حاج شیخ احمد جنتی که پیدایش و استمرار و موفقیت‌های آن سازمان، مرهون حضور و مجاهدت ایشان است، صمیمانه تشکر کنم.»
     
    ,
    رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای نیز نگاه ویژه‌ای به آیت‌ الله جنتی داشتند؛ ایشان از آیت‌ الله جنتی به عنوان شخص با ارزش و با فضیلت و سابقه‌دار و موجه و عالم یادکرده و عنوان کردند که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که زیر نظر ایشان فعالیت دارد، همواره با لحظه شناسی، در مسیر صحیح حرکت کرده است. 
    ,
    رهبر انقلاب همچنین در حکمی از تلاش ایشان تشکر کرده و بیان داشتند: «لازم می‌دانم از تلاش ارجمند و بی‌وقفهٔ عالم مجاهد پرهیزکار، آیت‌اللّه آقای حاج شیخ احمد جنتی که پیدایش و استمرار و موفقیت‌های آن سازمان، مرهون حضور و مجاهدت ایشان است، صمیمانه تشکر کنم.»
    ,
     
    ,
  • -فعالیت‏های علمی و فرهنگی

    آیت‌ الله جنتی‌، مدت‌ 14 سال‌ در مدرسه‌ علمیه‌ حقانی‌ به‌ تدریس‌ دروس‌ دوره‌ مقدمات‌ و سطح‌ پرداخت. مدرسه‌ علمیه‌ حقانی، مدرسه‌ای‌ بود که‌ با هزینه‌ یکی‌ از تاجران‌ باتقوای‌ زنجان‌ و با مدیریت‌ شهید قدوسی‌ آغاز به‌ کار کرد. این‌ مدرسه‌ که‌ بسیاری‌ از بزرگان‌ کنونی‌ حوزه، در اداره آن‌ شرکت‌ داشتند، با ابتکار شهید بهشتی‌ و با طرحی‌ نو و شیوه‌ای‌ تازه‌ در تدریس‌ و تحصیل‌ و با برنامه‌ای‌ منسجم‌ و امروزی، به‌ تربیت‌ و آموزش‌ طلاب‌ از مقدمات‌ تا سطح‌ می‌پرداخت‌ که‌ بسیاری‌ از مدیران‌ و متصدیان‌ امور قضایی‌ و اصحاب‌ فرهنگ‌ و پژوهشگران‌ امروز جامعه‌ در آن‌ پرورش‌ یافتند.

    طلاب‌ این‌ مدرسه‌ در بسیاری‌ از فعالیت‌های‌ علمی‌ و سیاسی‌ دوره‌ طاغوت‌ و پس‌ از آن، در اداره‌ و برنامه‌ریزی‌ علمی‌ و فرهنگی‌ سیاسی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ شرکت‌ کردند و این‌ حاصل‌ تلاش‌ استادان‌ این‌ مجموعه، از جمله‌ آیت‌ الله احمد جنتی‌ بود.

     

  • ,

    -فعالیت‏های علمی و فرهنگی

    , -,

    آیت‌ الله جنتی‌، مدت‌ 14 سال‌ در مدرسه‌ علمیه‌ حقانی‌ به‌ تدریس‌ دروس‌ دوره‌ مقدمات‌ و سطح‌ پرداخت. مدرسه‌ علمیه‌ حقانی، مدرسه‌ای‌ بود که‌ با هزینه‌ یکی‌ از تاجران‌ باتقوای‌ زنجان‌ و با مدیریت‌ شهید قدوسی‌ آغاز به‌ کار کرد. این‌ مدرسه‌ که‌ بسیاری‌ از بزرگان‌ کنونی‌ حوزه، در اداره آن‌ شرکت‌ داشتند، با ابتکار شهید بهشتی‌ و با طرحی‌ نو و شیوه‌ای‌ تازه‌ در تدریس‌ و تحصیل‌ و با برنامه‌ای‌ منسجم‌ و امروزی، به‌ تربیت‌ و آموزش‌ طلاب‌ از مقدمات‌ تا سطح‌ می‌پرداخت‌ که‌ بسیاری‌ از مدیران‌ و متصدیان‌ امور قضایی‌ و اصحاب‌ فرهنگ‌ و پژوهشگران‌ امروز جامعه‌ در آن‌ پرورش‌ یافتند.

    طلاب‌ این‌ مدرسه‌ در بسیاری‌ از فعالیت‌های‌ علمی‌ و سیاسی‌ دوره‌ طاغوت‌ و پس‌ از آن، در اداره‌ و برنامه‌ریزی‌ علمی‌ و فرهنگی‌ سیاسی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ شرکت‌ کردند و این‌ حاصل‌ تلاش‌ استادان‌ این‌ مجموعه، از جمله‌ آیت‌ الله احمد جنتی‌ بود.

     

    ,

    آیت‌ الله جنتی‌، مدت‌ 14 سال‌ در مدرسه‌ علمیه‌ حقانی‌ به‌ تدریس‌ دروس‌ دوره‌ مقدمات‌ و سطح‌ پرداخت. مدرسه‌ علمیه‌ حقانی، مدرسه‌ای‌ بود که‌ با هزینه‌ یکی‌ از تاجران‌ باتقوای‌ زنجان‌ و با مدیریت‌ شهید قدوسی‌ آغاز به‌ کار کرد. این‌ مدرسه‌ که‌ بسیاری‌ از بزرگان‌ کنونی‌ حوزه، در اداره آن‌ شرکت‌ داشتند، با ابتکار شهید بهشتی‌ و با طرحی‌ نو و شیوه‌ای‌ تازه‌ در تدریس‌ و تحصیل‌ و با برنامه‌ای‌ منسجم‌ و امروزی، به‌ تربیت‌ و آموزش‌ طلاب‌ از مقدمات‌ تا سطح‌ می‌پرداخت‌ که‌ بسیاری‌ از مدیران‌ و متصدیان‌ امور قضایی‌ و اصحاب‌ فرهنگ‌ و پژوهشگران‌ امروز جامعه‌ در آن‌ پرورش‌ یافتند.

    , شهید بهشتی‌, شهید بهشتی‌,

    طلاب‌ این‌ مدرسه‌ در بسیاری‌ از فعالیت‌های‌ علمی‌ و سیاسی‌ دوره‌ طاغوت‌ و پس‌ از آن، در اداره‌ و برنامه‌ریزی‌ علمی‌ و فرهنگی‌ سیاسی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ شرکت‌ کردند و این‌ حاصل‌ تلاش‌ استادان‌ این‌ مجموعه، از جمله‌ آیت‌ الله احمد جنتی‌ بود.

    ,

     

    ,
  • -فعالیت‏های سیاسی قبل از پیروزی انقلاب

    آیت‌ الله جنتی در کنار فعالیت‌های علمی، حضور پررنگی هم در فعالیت‌های سیاسی داشت. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در بسیاری از سخنرانی‌ها، اجتماعات عمومی و جلسات خصوصی به افشای جنایات رژیم پهلوی پرداخت.

    آیت‌ الله جنتی با عضویت در جامعهٔ مدرسین حوزه علمیه قم، به برنامه‌ریزی هماهنگ برای برپایی راهپیمایی‌ها، نوشتن اعلامیه‌ها و ارتباط با دیگر مراکز مرتبط با نهضت امام خمینی (ره) همانند جامعه روحانیت مبارز می‌پرداخت. او سه بار به زندان رفت و مجموعاً سه ماه زندانی شد و یک بار هم دستگیر و به مدت سه سال به اسدآباد همدان تبعید شد.
     
    نقش مبارزاتی آیت الله جنتی به روایت اسناد ساواک
    در یکی از اسناد ساواک به تاریخ 29 شهریور 1352، در رابطه به آیت الله جنتی آمده است: «...نامبرده بالا یکی از روحانیون ناراحت و اخلالگر و طرفدار خمینی در شهرستان قم بوده که در فعالیت‌های ضد امنیتی و تحریک طلاب علوم دینی و متحصنین مذهبی به شورش و بلوا دخالت داشته...»
    در نامه دیگری به تاریخ 18 مهر 1344، خطاب به امام خمینی (ره) که نام آیت الله جنتی نیز ذیل آن دیده می‌شود آمده است: «...گر چه انتقال حضرت‌عالی از ترکیه به عراق از آن جهت که محیط مناسب‌تری است مایه خوشوقتی ولی ادامه محرومیت ملت ایران و مخصوصاً حوزه علمیه قم از افاضات آن مرجع موجب افسردگی شدید عموم است...»
     
  • ,

    -فعالیت‏های سیاسی قبل از پیروزی انقلاب

    , -,

    آیت‌ الله جنتی در کنار فعالیت‌های علمی، حضور پررنگی هم در فعالیت‌های سیاسی داشت. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در بسیاری از سخنرانی‌ها، اجتماعات عمومی و جلسات خصوصی به افشای جنایات رژیم پهلوی پرداخت.

    آیت‌ الله جنتی با عضویت در جامعهٔ مدرسین حوزه علمیه قم، به برنامه‌ریزی هماهنگ برای برپایی راهپیمایی‌ها، نوشتن اعلامیه‌ها و ارتباط با دیگر مراکز مرتبط با نهضت امام خمینی (ره) همانند جامعه روحانیت مبارز می‌پرداخت. او سه بار به زندان رفت و مجموعاً سه ماه زندانی شد و یک بار هم دستگیر و به مدت سه سال به اسدآباد همدان تبعید شد.
     
    نقش مبارزاتی آیت الله جنتی به روایت اسناد ساواک
    در یکی از اسناد ساواک به تاریخ 29 شهریور 1352، در رابطه به آیت الله جنتی آمده است: «...نامبرده بالا یکی از روحانیون ناراحت و اخلالگر و طرفدار خمینی در شهرستان قم بوده که در فعالیت‌های ضد امنیتی و تحریک طلاب علوم دینی و متحصنین مذهبی به شورش و بلوا دخالت داشته...»
    در نامه دیگری به تاریخ 18 مهر 1344، خطاب به امام خمینی (ره) که نام آیت الله جنتی نیز ذیل آن دیده می‌شود آمده است: «...گر چه انتقال حضرت‌عالی از ترکیه به عراق از آن جهت که محیط مناسب‌تری است مایه خوشوقتی ولی ادامه محرومیت ملت ایران و مخصوصاً حوزه علمیه قم از افاضات آن مرجع موجب افسردگی شدید عموم است...»
     
    ,

    آیت‌ الله جنتی در کنار فعالیت‌های علمی، حضور پررنگی هم در فعالیت‌های سیاسی داشت. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در بسیاری از سخنرانی‌ها، اجتماعات عمومی و جلسات خصوصی به افشای جنایات رژیم پهلوی پرداخت.

    ,
    آیت‌ الله جنتی با عضویت در جامعهٔ مدرسین حوزه علمیه قم، به برنامه‌ریزی هماهنگ برای برپایی راهپیمایی‌ها، نوشتن اعلامیه‌ها و ارتباط با دیگر مراکز مرتبط با نهضت امام خمینی (ره) همانند جامعه روحانیت مبارز می‌پرداخت. او سه بار به زندان رفت و مجموعاً سه ماه زندانی شد و یک بار هم دستگیر و به مدت سه سال به اسدآباد همدان تبعید شد.
    ,
     
    ,
    نقش مبارزاتی آیت الله جنتی به روایت اسناد ساواک
    , نقش مبارزاتی آیت الله جنتی به روایت اسناد ساواک,
    در یکی از اسناد ساواک به تاریخ 29 شهریور 1352، در رابطه به آیت الله جنتی آمده است: «...نامبرده بالا یکی از روحانیون ناراحت و اخلالگر و طرفدار خمینی در شهرستان قم بوده که در فعالیت‌های ضد امنیتی و تحریک طلاب علوم دینی و متحصنین مذهبی به شورش و بلوا دخالت داشته...»
    ,
    در نامه دیگری به تاریخ 18 مهر 1344، خطاب به امام خمینی (ره) که نام آیت الله جنتی نیز ذیل آن دیده می‌شود آمده است: «...گر چه انتقال حضرت‌عالی از ترکیه به عراق از آن جهت که محیط مناسب‌تری است مایه خوشوقتی ولی ادامه محرومیت ملت ایران و مخصوصاً حوزه علمیه قم از افاضات آن مرجع موجب افسردگی شدید عموم است...»
    ,
     
    ,
  • -عمل به وصیت امام خمینی (ره)

    آیت الله جنتی از جمله فقهایی است که بعد از رحلت امام (ره) در مرکز امور سیاسی ماند. وی از سال 1368 تا 1390 ریاست شورای نگهبان را بر عهده داشت. در طول سالیان متمادی پس از انقلاب، آیت الله جنتی در مقام دبیری شورای نگهبان به این وصیت حضرت امام خمینی (ره) جامه عمل پوشاند که فرمودند: "من در میان شما باشم یا نباشم اجازه ندهید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد."
    شخصیت آیت الله جنتی همواره با هجمه‌ای انبوه از طنزهای سخیف که در فضای مجازی منتشر و نشان از کینه سیاسیون بریده از وطن از ایشان دارد مواجه شده است. سیاسیونی که این کینه همواره در نوشته‌ها و گفته‌هایشان جاری و ساری و بوده است.
     
  • ,

    -عمل به وصیت امام خمینی (ره)

    , -,
    آیت الله جنتی از جمله فقهایی است که بعد از رحلت امام (ره) در مرکز امور سیاسی ماند. وی از سال 1368 تا 1390 ریاست شورای نگهبان را بر عهده داشت. در طول سالیان متمادی پس از انقلاب، آیت الله جنتی در مقام دبیری شورای نگهبان به این وصیت حضرت امام خمینی (ره) جامه عمل پوشاند که فرمودند: "من در میان شما باشم یا نباشم اجازه ندهید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد."
    شخصیت آیت الله جنتی همواره با هجمه‌ای انبوه از طنزهای سخیف که در فضای مجازی منتشر و نشان از کینه سیاسیون بریده از وطن از ایشان دارد مواجه شده است. سیاسیونی که این کینه همواره در نوشته‌ها و گفته‌هایشان جاری و ساری و بوده است.
     
    ,
    آیت الله جنتی از جمله فقهایی است که بعد از رحلت امام (ره) در مرکز امور سیاسی ماند. وی از سال 1368 تا 1390 ریاست شورای نگهبان را بر عهده داشت. در طول سالیان متمادی پس از انقلاب، آیت الله جنتی در مقام دبیری شورای نگهبان به این وصیت حضرت امام خمینی (ره) جامه عمل پوشاند که فرمودند: "من در میان شما باشم یا نباشم اجازه ندهید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد."
    ,
    شخصیت آیت الله جنتی همواره با هجمه‌ای انبوه از طنزهای سخیف که در فضای مجازی منتشر و نشان از کینه سیاسیون بریده از وطن از ایشان دارد مواجه شده است. سیاسیونی که این کینه همواره در نوشته‌ها و گفته‌هایشان جاری و ساری و بوده است.
    ,
     
    ,
  • -امام جمعه موقت تهران

    آیت الله جنتی از سوی مقام معظم رهبری، به عنوان امام جمعه موقت تهران منصوب شد. مواضع انقلابی و عملکرد آیت‌ الله جنتی در موارد مختلف سبب گردید نقش محوری و مهم وی در خنثی‌سازی نقشه‌های دشمنان و ضد انقلاب، بیش از پیش روشن گردد. وی درباره کاهش حضور خود در نماز جمعه تهران گفت: «من از نظر جسمی غیر از مسئله سن، بیماری و ناراحتی خاصی ندارم. فقط مسئله کهولت سن و عوارض ناشی از آن است. بحمدالله و با لطف خدا به لحاظ جسمی در سلامت هستم. منتهی کم‌تر شدن حضور در نماز جمعه جهات دیگری علاوه بر مسئله جسمانی داشت.
    من فکر می‌کنم کسانی که در سنین بالا قرار می‌گیرند باید کمی مشاغل خود را کم کنند و به فکر افزایش علم و عمل خودشان باشند، گذشته‌ها را جبران کنند. چرا که اگر در این ایام نتوانند کاری بکنند دیگر فرصتی ایجاد نخواهد شد. امروز بحمدالله افراد جوان و تازه‌نفسی هستند که هم به روز هستند و هم بیشتر مطالعه دارند و بهتر می‌توانند خطبه بخوانند. لذا تصور کردم که باید این کار مقدس را به جوان ترها سپرد.»
     
  • ,

    -امام جمعه موقت تهران

    , -,
    آیت الله جنتی از سوی مقام معظم رهبری، به عنوان امام جمعه موقت تهران منصوب شد. مواضع انقلابی و عملکرد آیت‌ الله جنتی در موارد مختلف سبب گردید نقش محوری و مهم وی در خنثی‌سازی نقشه‌های دشمنان و ضد انقلاب، بیش از پیش روشن گردد. وی درباره کاهش حضور خود در نماز جمعه تهران گفت: «من از نظر جسمی غیر از مسئله سن، بیماری و ناراحتی خاصی ندارم. فقط مسئله کهولت سن و عوارض ناشی از آن است. بحمدالله و با لطف خدا به لحاظ جسمی در سلامت هستم. منتهی کم‌تر شدن حضور در نماز جمعه جهات دیگری علاوه بر مسئله جسمانی داشت.
    من فکر می‌کنم کسانی که در سنین بالا قرار می‌گیرند باید کمی مشاغل خود را کم کنند و به فکر افزایش علم و عمل خودشان باشند، گذشته‌ها را جبران کنند. چرا که اگر در این ایام نتوانند کاری بکنند دیگر فرصتی ایجاد نخواهد شد. امروز بحمدالله افراد جوان و تازه‌نفسی هستند که هم به روز هستند و هم بیشتر مطالعه دارند و بهتر می‌توانند خطبه بخوانند. لذا تصور کردم که باید این کار مقدس را به جوان ترها سپرد.»
     
    ,
    آیت الله جنتی از سوی مقام معظم رهبری، به عنوان امام جمعه موقت تهران منصوب شد. مواضع انقلابی و عملکرد آیت‌ الله جنتی در موارد مختلف سبب گردید نقش محوری و مهم وی در خنثی‌سازی نقشه‌های دشمنان و ضد انقلاب، بیش از پیش روشن گردد. وی درباره کاهش حضور خود در نماز جمعه تهران گفت: «من از نظر جسمی غیر از مسئله سن، بیماری و ناراحتی خاصی ندارم. فقط مسئله کهولت سن و عوارض ناشی از آن است. بحمدالله و با لطف خدا به لحاظ جسمی در سلامت هستم. منتهی کم‌تر شدن حضور در نماز جمعه جهات دیگری علاوه بر مسئله جسمانی داشت.
    ,
    من فکر می‌کنم کسانی که در سنین بالا قرار می‌گیرند باید کمی مشاغل خود را کم کنند و به فکر افزایش علم و عمل خودشان باشند، گذشته‌ها را جبران کنند. چرا که اگر در این ایام نتوانند کاری بکنند دیگر فرصتی ایجاد نخواهد شد. امروز بحمدالله افراد جوان و تازه‌نفسی هستند که هم به روز هستند و هم بیشتر مطالعه دارند و بهتر می‌توانند خطبه بخوانند. لذا تصور کردم که باید این کار مقدس را به جوان ترها سپرد.»
    ,
     
    ,
  • -نقش آیت الله جنتی در شورای نگهبان

    مواضع و عملکرد انقلابی آیت‌ الله جنتی در شورای نگهبان که مخصوصاً از سال 1376 به بعد بیشتر روشن شد، سیل تخریب‌ها و تهمت‌ها را نیز بیشتر به سوی ایشان روانه ساخت. 
    نقش آیت الله جنتی در عمل به قانون در ماجرای انتخابات مجلس ششم و برخی رد صلاحیت افراطیون دوم خردادی در مجلس هفتم، باعث شد حجم انبوهی از تخریب‌ها متوجه وی گردد به گونه‌ای که قلم به دستان دوم خردادی از هیچ کوششی فروگذار نکردند؛ توهین‌های عطاءالله مهاجرانی در رمان خود به آیت‌ الله جنتی و طعنه‌های سید محمد موسوی خوئینی‌ها به ایشان، نمونه‌ای کوچک از عقده‌گشایی‌ها و کینه‌هایی است که از سوی این طیف، خود را نشان داد.
    هر چه مواضع انقلابی آیت‌ الله جنتی و عملکرد بدون مماشات ایشان در برابر ضد انقلاب و منحرفان از نظام بیشتر روشن می‌گشت، سیل تخریب‌ها علیه وی نیز به شدت افزایش می‌یافت. به گونه‌ای که در چند سال اخیر با نگاه تیزبین آیت‌ الله جنتی و شورای نگهبان، توطئه بسیاری از منحرفان در جهت دست‌اندازی به مناصب نظام را خنثی کرده و مواضع صریح و انقلابی وی علیه فتنه و فتنه‌گران دشمنان را به وحشت انداخت و همین امر موجب افزایش حجم تخریب‌ها علیه وی شد. 
    نوک‌تیز اتهامِ عدم وجود "انتخاب آزاد" در کشور که توسط برخی از چهره‌های سیاسی و مشهور، در سخنرانی‌های عمومی و حتی در مراسمات ملی نیز مطرح می‏شد؛ به سمت وی نشانه رفت. پیامک‌های گسترده و توهین‌ها و تخریب‌های بی‌شمار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تنها بخشی از سیل عظیم تخریب‌هایی است که متوجه این شخصیت بوده است. تنها بخش کوچکی از این تخریب‌ها کافی بود تا افراد را از مسیر خود بازدارد، اما آیت‌ الله جنتی نه تنها از طی مسیر انقلاب در رسیدن به آرمان‌ها خسته نشد که حتی باصلابت و قدرت بیشتری به این راه و عمل به تکلیف خود در جایگاه شورای نگهبان ادامه داد. 
     
  • ,

    -نقش آیت الله جنتی در شورای نگهبان

    , -,
    مواضع و عملکرد انقلابی آیت‌ الله جنتی در شورای نگهبان که مخصوصاً از سال 1376 به بعد بیشتر روشن شد، سیل تخریب‌ها و تهمت‌ها را نیز بیشتر به سوی ایشان روانه ساخت. 
    نقش آیت الله جنتی در عمل به قانون در ماجرای انتخابات مجلس ششم و برخی رد صلاحیت افراطیون دوم خردادی در مجلس هفتم، باعث شد حجم انبوهی از تخریب‌ها متوجه وی گردد به گونه‌ای که قلم به دستان دوم خردادی از هیچ کوششی فروگذار نکردند؛ توهین‌های عطاءالله مهاجرانی در رمان خود به آیت‌ الله جنتی و طعنه‌های سید محمد موسوی خوئینی‌ها به ایشان، نمونه‌ای کوچک از عقده‌گشایی‌ها و کینه‌هایی است که از سوی این طیف، خود را نشان داد.
    هر چه مواضع انقلابی آیت‌ الله جنتی و عملکرد بدون مماشات ایشان در برابر ضد انقلاب و منحرفان از نظام بیشتر روشن می‌گشت، سیل تخریب‌ها علیه وی نیز به شدت افزایش می‌یافت. به گونه‌ای که در چند سال اخیر با نگاه تیزبین آیت‌ الله جنتی و شورای نگهبان، توطئه بسیاری از منحرفان در جهت دست‌اندازی به مناصب نظام را خنثی کرده و مواضع صریح و انقلابی وی علیه فتنه و فتنه‌گران دشمنان را به وحشت انداخت و همین امر موجب افزایش حجم تخریب‌ها علیه وی شد. 
    نوک‌تیز اتهامِ عدم وجود "انتخاب آزاد" در کشور که توسط برخی از چهره‌های سیاسی و مشهور، در سخنرانی‌های عمومی و حتی در مراسمات ملی نیز مطرح می‏شد؛ به سمت وی نشانه رفت. پیامک‌های گسترده و توهین‌ها و تخریب‌های بی‌شمار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تنها بخشی از سیل عظیم تخریب‌هایی است که متوجه این شخصیت بوده است. تنها بخش کوچکی از این تخریب‌ها کافی بود تا افراد را از مسیر خود بازدارد، اما آیت‌ الله جنتی نه تنها از طی مسیر انقلاب در رسیدن به آرمان‌ها خسته نشد که حتی باصلابت و قدرت بیشتری به این راه و عمل به تکلیف خود در جایگاه شورای نگهبان ادامه داد. 
     
    ,
    مواضع و عملکرد انقلابی آیت‌ الله جنتی در شورای نگهبان که مخصوصاً از سال 1376 به بعد بیشتر روشن شد، سیل تخریب‌ها و تهمت‌ها را نیز بیشتر به سوی ایشان روانه ساخت. 
    ,
    نقش آیت الله جنتی در عمل به قانون در ماجرای انتخابات مجلس ششم و برخی رد صلاحیت افراطیون دوم خردادی در مجلس هفتم، باعث شد حجم انبوهی از تخریب‌ها متوجه وی گردد به گونه‌ای که قلم به دستان دوم خردادی از هیچ کوششی فروگذار نکردند؛ توهین‌های عطاءالله مهاجرانی در رمان خود به آیت‌ الله جنتی و طعنه‌های سید محمد موسوی خوئینی‌ها به ایشان، نمونه‌ای کوچک از عقده‌گشایی‌ها و کینه‌هایی است که از سوی این طیف، خود را نشان داد.
    , عطاءالله مهاجرانی, عطاءالله مهاجرانی, محمد موسوی خوئینی‌ها , محمد موسوی خوئینی‌ها ,
    هر چه مواضع انقلابی آیت‌ الله جنتی و عملکرد بدون مماشات ایشان در برابر ضد انقلاب و منحرفان از نظام بیشتر روشن می‌گشت، سیل تخریب‌ها علیه وی نیز به شدت افزایش می‌یافت. به گونه‌ای که در چند سال اخیر با نگاه تیزبین آیت‌ الله جنتی و شورای نگهبان، توطئه بسیاری از منحرفان در جهت دست‌اندازی به مناصب نظام را خنثی کرده و مواضع صریح و انقلابی وی علیه فتنه و فتنه‌گران دشمنان را به وحشت انداخت و همین امر موجب افزایش حجم تخریب‌ها علیه وی شد. 
    ,
    نوک‌تیز اتهامِ عدم وجود "انتخاب آزاد" در کشور که توسط برخی از چهره‌های سیاسی و مشهور، در سخنرانی‌های عمومی و حتی در مراسمات ملی نیز مطرح می‏شد؛ به سمت وی نشانه رفت. پیامک‌های گسترده و توهین‌ها و تخریب‌های بی‌شمار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تنها بخشی از سیل عظیم تخریب‌هایی است که متوجه این شخصیت بوده است. تنها بخش کوچکی از این تخریب‌ها کافی بود تا افراد را از مسیر خود بازدارد، اما آیت‌ الله جنتی نه تنها از طی مسیر انقلاب در رسیدن به آرمان‌ها خسته نشد که حتی باصلابت و قدرت بیشتری به این راه و عمل به تکلیف خود در جایگاه شورای نگهبان ادامه داد. 
    ,
     
    ,
  • -دیدگاه آیت الله جنتی در خصوص فتنه‏ سال 1388

    بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری گروهی با نپذیرفتن نتیجه انتخابات فتنه‌ای را آغاز کردند که ضربات جبران‌ناپذیری به کشور تحمیل کرد. آیت الله جنتی این بار نیز در مقابل اصحاب و سران فتنه موضع‌گیری کرده و مقابل آنان چونان گذشته ایستاد.

     

    گریه بر مزار کشته شدگانی که خود باعث مرگشان شدند.
    در 9 مردادماه سال 1388 آیت الله جنتی خطاب به سردمداران فتنه گفت:‌ «شما مردم را به این راه کشاندید و امروز بر سر مزار کشته‌شدگان می‌روید و فاتحه می‌خوانید؟ شما باید از آن‌ها عذرخواهی کنید و بگویید شما باعث کشته شدن آن‌ها شده‌اید.
    انتخابات دهم نیز مانند انتخابات گذشته برگزار شد و اگر قرار است این انتخابات باطل باشد تمام انتخابات این 30 سال باید باطل اعلام شود چرا که همواره روال برگزاری به همین صورت بوده است.» 
     
    حوادث پیش از انتخابات از پیش طراحی شده بود.
    آیت الله جنتی با اشاره به انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در سال 1384، گفت: «این توطئه‌ها از همان چهار سال قبل وقتی که برخی در رقابت شکست خوردند شروع شد چرا که آن‌ها نتوانستند یک فرد جوان مثل آقای احمدی‌نژاد را تحمل کنند و اختلاف هفت میلیونی را ببینند و این بود که از همان وقت این موضوع در فکرشان بود که انتقام بگیرند و نگذارند این اتفاق دوباره تکرار شود. از خارج کشور مرتب بحث تقلب در انتخابات مطرح شد و عده‌ای نیز در داخل این موضوع را دنبال کردند که حتی مقام معظم رهبری در ابتدای سال نیز به این شبهات پاسخ داد. وقتی من این نقل‌قول‌ها را شنیدم احساس خطر کردم و فهمیدم چه نقشه‌ای برای انتخابات کشیده‌اند. 
    یکی از اشخاص نیز در هنگام رأی دادن وقتی رأی خود را به صندوق انداخت به مردم گفت که به چه کسی رأی داده است و ادامه داد امیدوارم در انتخابات تقلب نشود و اگر تقلب صورت نگیرد فلان کاندیدا رئیس‌جمهور خواهد شد وگرنه مردم باید به خیابان‌ها بیایند و اعتراض کنند.
    این مسائل نشان می‌دهد حوادث بعد انتخابات از پیش طراحی شده بود و تمام راهکارهای این موضوع نیز از سوی آن‌ها پیش‌بینی شده بود درحالی‌که آن‌ها باید بدانند مردم در این انتخابات به گفتمان امام [ره]،‌ رهبری و رئیس‌جمهور رأی دادند که عدالت‌خواهی، دین‌مداری، مبارزه با فقر و فساد، ایستادگی در برابر زیاده‌خواهان، ساده‌زیستی،‌ ولایت،‌ اصل دانستن مردم و به ویژه محرومان از جمله این شاخصه‌ها است که بیش‌ترین نقش را نیز رهبری معظم انقلاب برعهده دارند.»
     
    سران فتنه معدوم شده و بی‌آبرو هستند.
    آیت الله جنتی، بعد از غائله 25 بهمن 1389، در خطبه‌های نماز جمعه در خصوص درخواست مردم برای اعدام موسوی و کروبی گفت: «باید اعلام کنم که این‌ها معدوم شده‌اند و در جامعه سقوط کرده و آبرویشان رفته است. بنده به این‌ها می‌گویم که شما عمرتان تمام شده است. اینکه برخی دوستان محاکمه سران فتنه را تقاضا می‌کنند جزء مصلحت‌اندیشی قوه قضائیه است. باید ارتباط سران فتنه از مردم قطع شود و در خانه‌های آن‌ها بسته و رفت‌وآمدهای آن‌ها محدود شود؛ باید تلفن و اینترنت آن‌ها قطع‌شده و آن‌ها در خانه‌های خود زندانی شوند.»
     
    ایجاد اغتشاش به بهانه ی حمایت از مردم مصر
    وی خطاب به فتنه گران گفت: «وقتی که کشور در زمینه علمی و فنی، پیشرفت‌های چشمگیری می‌کند و آن‌ها را به دنیا عرضه کرده و در حال جهش علمی و فنی و فناوری است و انرژی هسته‌ای را قبضه کرده، آیا شما به یاد حمایت از مصر افتاده‌اید؟ اف بر شما.»
    آیت الله جنتی در ادامه  به اغتشاشات فتنه گران در 25 بهمن 1389 به بهانه حمایت از مردم مصر  اشاره کرده و گفت: «بالاخره همه می‌دانند که این‌ها همه دروغ، ریا و تزویر است چرا که مردم در 22 بهمن‌ماه 1389 از مردم مصر حمایت کردند لذا آن‌ها باید بدانند که با آوردن چند نفر در صحنه نمی‌توانند کاری انجام دهند.
    مردم ایران در راهپیمایی باشکوه 22 بهمن‌ماه شرکت کردند و حضوری بی‌سابقه را به ثبت رساندند. مردمی که بعد از گذشت 32 سال از انقلاب خود، علیرغم مواجهه با جنگ، مشکلات و تحریم‌ها، نه از امام [ره] و نظام بریدند و نه از دولت و ارکان نظام بلکه پرشورتر از گذشته در صحنه حضور یافتند، قابل‌تقدیرند.»

     

  • ,

    -دیدگاه آیت الله جنتی در خصوص فتنه‏ سال 1388

    , -,

    بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری گروهی با نپذیرفتن نتیجه انتخابات فتنه‌ای را آغاز کردند که ضربات جبران‌ناپذیری به کشور تحمیل کرد. آیت الله جنتی این بار نیز در مقابل اصحاب و سران فتنه موضع‌گیری کرده و مقابل آنان چونان گذشته ایستاد.

     

    گریه بر مزار کشته شدگانی که خود باعث مرگشان شدند.
    در 9 مردادماه سال 1388 آیت الله جنتی خطاب به سردمداران فتنه گفت:‌ «شما مردم را به این راه کشاندید و امروز بر سر مزار کشته‌شدگان می‌روید و فاتحه می‌خوانید؟ شما باید از آن‌ها عذرخواهی کنید و بگویید شما باعث کشته شدن آن‌ها شده‌اید.
    انتخابات دهم نیز مانند انتخابات گذشته برگزار شد و اگر قرار است این انتخابات باطل باشد تمام انتخابات این 30 سال باید باطل اعلام شود چرا که همواره روال برگزاری به همین صورت بوده است.» 
     
    حوادث پیش از انتخابات از پیش طراحی شده بود.
    آیت الله جنتی با اشاره به انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در سال 1384، گفت: «این توطئه‌ها از همان چهار سال قبل وقتی که برخی در رقابت شکست خوردند شروع شد چرا که آن‌ها نتوانستند یک فرد جوان مثل آقای احمدی‌نژاد را تحمل کنند و اختلاف هفت میلیونی را ببینند و این بود که از همان وقت این موضوع در فکرشان بود که انتقام بگیرند و نگذارند این اتفاق دوباره تکرار شود. از خارج کشور مرتب بحث تقلب در انتخابات مطرح شد و عده‌ای نیز در داخل این موضوع را دنبال کردند که حتی مقام معظم رهبری در ابتدای سال نیز به این شبهات پاسخ داد. وقتی من این نقل‌قول‌ها را شنیدم احساس خطر کردم و فهمیدم چه نقشه‌ای برای انتخابات کشیده‌اند. 
    یکی از اشخاص نیز در هنگام رأی دادن وقتی رأی خود را به صندوق انداخت به مردم گفت که به چه کسی رأی داده است و ادامه داد امیدوارم در انتخابات تقلب نشود و اگر تقلب صورت نگیرد فلان کاندیدا رئیس‌جمهور خواهد شد وگرنه مردم باید به خیابان‌ها بیایند و اعتراض کنند.
    این مسائل نشان می‌دهد حوادث بعد انتخابات از پیش طراحی شده بود و تمام راهکارهای این موضوع نیز از سوی آن‌ها پیش‌بینی شده بود درحالی‌که آن‌ها باید بدانند مردم در این انتخابات به گفتمان امام [ره]،‌ رهبری و رئیس‌جمهور رأی دادند که عدالت‌خواهی، دین‌مداری، مبارزه با فقر و فساد، ایستادگی در برابر زیاده‌خواهان، ساده‌زیستی،‌ ولایت،‌ اصل دانستن مردم و به ویژه محرومان از جمله این شاخصه‌ها است که بیش‌ترین نقش را نیز رهبری معظم انقلاب برعهده دارند.»
     
    سران فتنه معدوم شده و بی‌آبرو هستند.
    آیت الله جنتی، بعد از غائله 25 بهمن 1389، در خطبه‌های نماز جمعه در خصوص درخواست مردم برای اعدام موسوی و کروبی گفت: «باید اعلام کنم که این‌ها معدوم شده‌اند و در جامعه سقوط کرده و آبرویشان رفته است. بنده به این‌ها می‌گویم که شما عمرتان تمام شده است. اینکه برخی دوستان محاکمه سران فتنه را تقاضا می‌کنند جزء مصلحت‌اندیشی قوه قضائیه است. باید ارتباط سران فتنه از مردم قطع شود و در خانه‌های آن‌ها بسته و رفت‌وآمدهای آن‌ها محدود شود؛ باید تلفن و اینترنت آن‌ها قطع‌شده و آن‌ها در خانه‌های خود زندانی شوند.»
     
    ایجاد اغتشاش به بهانه ی حمایت از مردم مصر
    وی خطاب به فتنه گران گفت: «وقتی که کشور در زمینه علمی و فنی، پیشرفت‌های چشمگیری می‌کند و آن‌ها را به دنیا عرضه کرده و در حال جهش علمی و فنی و فناوری است و انرژی هسته‌ای را قبضه کرده، آیا شما به یاد حمایت از مصر افتاده‌اید؟ اف بر شما.»
    آیت الله جنتی در ادامه  به اغتشاشات فتنه گران در 25 بهمن 1389 به بهانه حمایت از مردم مصر  اشاره کرده و گفت: «بالاخره همه می‌دانند که این‌ها همه دروغ، ریا و تزویر است چرا که مردم در 22 بهمن‌ماه 1389 از مردم مصر حمایت کردند لذا آن‌ها باید بدانند که با آوردن چند نفر در صحنه نمی‌توانند کاری انجام دهند.
    مردم ایران در راهپیمایی باشکوه 22 بهمن‌ماه شرکت کردند و حضوری بی‌سابقه را به ثبت رساندند. مردمی که بعد از گذشت 32 سال از انقلاب خود، علیرغم مواجهه با جنگ، مشکلات و تحریم‌ها، نه از امام [ره] و نظام بریدند و نه از دولت و ارکان نظام بلکه پرشورتر از گذشته در صحنه حضور یافتند، قابل‌تقدیرند.»

     

    ,

    بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری گروهی با نپذیرفتن نتیجه انتخابات فتنه‌ای را آغاز کردند که ضربات جبران‌ناپذیری به کشور تحمیل کرد. آیت الله جنتی این بار نیز در مقابل اصحاب و سران فتنه موضع‌گیری کرده و مقابل آنان چونان گذشته ایستاد.

    ,

     

    ,
    گریه بر مزار کشته شدگانی که خود باعث مرگشان شدند.
    , گریه بر مزار کشته شدگانی که خود باعث مرگشان شدند.,
    در 9 مردادماه سال 1388 آیت الله جنتی خطاب به سردمداران فتنه گفت:‌ «شما مردم را به این راه کشاندید و امروز بر سر مزار کشته‌شدگان می‌روید و فاتحه می‌خوانید؟ شما باید از آن‌ها عذرخواهی کنید و بگویید شما باعث کشته شدن آن‌ها شده‌اید.
    ,
    انتخابات دهم نیز مانند انتخابات گذشته برگزار شد و اگر قرار است این انتخابات باطل باشد تمام انتخابات این 30 سال باید باطل اعلام شود چرا که همواره روال برگزاری به همین صورت بوده است.» 
    ,
     
    ,
    حوادث پیش از انتخابات از پیش طراحی شده بود.
    , حوادث پیش از انتخابات از پیش طراحی شده بود.,
    آیت الله جنتی با اشاره به انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در سال 1384، گفت: «این توطئه‌ها از همان چهار سال قبل وقتی که برخی در رقابت شکست خوردند شروع شد چرا که آن‌ها نتوانستند یک فرد جوان مثل آقای احمدی‌نژاد را تحمل کنند و اختلاف هفت میلیونی را ببینند و این بود که از همان وقت این موضوع در فکرشان بود که انتقام بگیرند و نگذارند این اتفاق دوباره تکرار شود. از خارج کشور مرتب بحث تقلب در انتخابات مطرح شد و عده‌ای نیز در داخل این موضوع را دنبال کردند که حتی مقام معظم رهبری در ابتدای سال نیز به این شبهات پاسخ داد. وقتی من این نقل‌قول‌ها را شنیدم احساس خطر کردم و فهمیدم چه نقشه‌ای برای انتخابات کشیده‌اند. 
    ,
    یکی از اشخاص نیز در هنگام رأی دادن وقتی رأی خود را به صندوق انداخت به مردم گفت که به چه کسی رأی داده است و ادامه داد امیدوارم در انتخابات تقلب نشود و اگر تقلب صورت نگیرد فلان کاندیدا رئیس‌جمهور خواهد شد وگرنه مردم باید به خیابان‌ها بیایند و اعتراض کنند.
    ,
    این مسائل نشان می‌دهد حوادث بعد انتخابات از پیش طراحی شده بود و تمام راهکارهای این موضوع نیز از سوی آن‌ها پیش‌بینی شده بود درحالی‌که آن‌ها باید بدانند مردم در این انتخابات به گفتمان امام [ره]،‌ رهبری و رئیس‌جمهور رأی دادند که عدالت‌خواهی، دین‌مداری، مبارزه با فقر و فساد، ایستادگی در برابر زیاده‌خواهان، ساده‌زیستی،‌ ولایت،‌ اصل دانستن مردم و به ویژه محرومان از جمله این شاخصه‌ها است که بیش‌ترین نقش را نیز رهبری معظم انقلاب برعهده دارند.»
    ,
     
    ,
    سران فتنه معدوم شده و بی‌آبرو هستند.
    آیت الله جنتی، بعد از غائله 25 بهمن 1389، در خطبه‌های نماز جمعه در خصوص درخواست مردم برای اعدام موسوی و کروبی گفت: «باید اعلام کنم که این‌ها معدوم شده‌اند و در جامعه سقوط کرده و آبرویشان رفته است. بنده به این‌ها می‌گویم که شما عمرتان تمام شده است. اینکه برخی دوستان محاکمه سران فتنه را تقاضا می‌کنند جزء مصلحت‌اندیشی قوه قضائیه است. باید ارتباط سران فتنه از مردم قطع شود و در خانه‌های آن‌ها بسته و رفت‌وآمدهای آن‌ها محدود شود؛ باید تلفن و اینترنت آن‌ها قطع‌شده و آن‌ها در خانه‌های خود زندانی شوند.»
     
    ایجاد اغتشاش به بهانه ی حمایت از مردم مصر
    وی خطاب به فتنه گران گفت: «وقتی که کشور در زمینه علمی و فنی، پیشرفت‌های چشمگیری می‌کند و آن‌ها را به دنیا عرضه کرده و در حال جهش علمی و فنی و فناوری است و انرژی هسته‌ای را قبضه کرده، آیا شما به یاد حمایت از مصر افتاده‌اید؟ اف بر شما.»
    آیت الله جنتی در ادامه  به اغتشاشات فتنه گران در 25 بهمن 1389 به بهانه حمایت از مردم مصر  اشاره کرده و گفت: «بالاخره همه می‌دانند که این‌ها همه دروغ، ریا و تزویر است چرا که مردم در 22 بهمن‌ماه 1389 از مردم مصر حمایت کردند لذا آن‌ها باید بدانند که با آوردن چند نفر در صحنه نمی‌توانند کاری انجام دهند.
    مردم ایران در راهپیمایی باشکوه 22 بهمن‌ماه شرکت کردند و حضوری بی‌سابقه را به ثبت رساندند. مردمی که بعد از گذشت 32 سال از انقلاب خود، علیرغم مواجهه با جنگ، مشکلات و تحریم‌ها، نه از امام [ره] و نظام بریدند و نه از دولت و ارکان نظام بلکه پرشورتر از گذشته در صحنه حضور یافتند، قابل‌تقدیرند.»
    ,
    سران فتنه معدوم شده و بی‌آبرو هستند.
    , سران فتنه معدوم شده و بی‌آبرو هستند.,
    آیت الله جنتی، بعد از غائله 25 بهمن 1389، در خطبه‌های نماز جمعه در خصوص درخواست مردم برای اعدام موسوی و کروبی گفت: «باید اعلام کنم که این‌ها معدوم شده‌اند و در جامعه سقوط کرده و آبرویشان رفته است. بنده به این‌ها می‌گویم که شما عمرتان تمام شده است. اینکه برخی دوستان محاکمه سران فتنه را تقاضا می‌کنند جزء مصلحت‌اندیشی قوه قضائیه است. باید ارتباط سران فتنه از مردم قطع شود و در خانه‌های آن‌ها بسته و رفت‌وآمدهای آن‌ها محدود شود؛ باید تلفن و اینترنت آن‌ها قطع‌شده و آن‌ها در خانه‌های خود زندانی شوند.»
    ,
     
    ,
    ایجاد اغتشاش به بهانه ی حمایت از مردم مصر
    , ایجاد اغتشاش به بهانه ی حمایت از مردم مصر,
    وی خطاب به فتنه گران گفت: «وقتی که کشور در زمینه علمی و فنی، پیشرفت‌های چشمگیری می‌کند و آن‌ها را به دنیا عرضه کرده و در حال جهش علمی و فنی و فناوری است و انرژی هسته‌ای را قبضه کرده، آیا شما به یاد حمایت از مصر افتاده‌اید؟ اف بر شما.»
    ,
    آیت الله جنتی در ادامه  به اغتشاشات فتنه گران در 25 بهمن 1389 به بهانه حمایت از مردم مصر  اشاره کرده و گفت: «بالاخره همه می‌دانند که این‌ها همه دروغ، ریا و تزویر است چرا که مردم در 22 بهمن‌ماه 1389 از مردم مصر حمایت کردند لذا آن‌ها باید بدانند که با آوردن چند نفر در صحنه نمی‌توانند کاری انجام دهند.
    ,
    مردم ایران در راهپیمایی باشکوه 22 بهمن‌ماه شرکت کردند و حضوری بی‌سابقه را به ثبت رساندند. مردمی که بعد از گذشت 32 سال از انقلاب خود، علیرغم مواجهه با جنگ، مشکلات و تحریم‌ها، نه از امام [ره] و نظام بریدند و نه از دولت و ارکان نظام بلکه پرشورتر از گذشته در صحنه حضور یافتند، قابل‌تقدیرند.»
    ,

     

    ,
  • -برخی اظهارات آیت الله جنتی در خصوص دولت نهم و دهم

    موضع آیت الله جنتی درباره دولت نهم و دهم از یک سو حمایت از کارآمدی‌های این دولت و از سوی دیگر مقابله با جریان انحرافی ریشه گرفته در آن بود. وی در خصوص برخی صحبت‏ها در خصوص حمایت وی از دولت احمدی نژاد گفت:
    «غالباً مواضع و شاخصه‌های وجودی رئیس جمهور (محمود احمدی نژاد) را می‌پسندم اما بدین معنی نیست که همه چیز و همه کار او را قبول دارم، نقدهای زیادی دارم که بعضی را به خود او گفته‌ام، بعضی را در جمع اظهار کرده‌ام و بعضی را هم در سینه نگه داشته‌ام و تاکنون حجتی بر اظهار آن‌ها در میان مردم نداشته‌ام.» 
     
    اعتراض به عزل و نصب‌های نادرست 
    آیت الله جنتی در 9 مردادماه 1388، در خطبه‌های نماز جمعه بابیان اینکه هیچ کس بدون عیب نبوده و ممکن است این دولت نیز مشکلاتی داشته باشد، به عزل و نصب‌های آن روزهای احمدی نژاد اشاره‌کرده و گفت: «برخی از این عزل و نصب‌ها درست نبود و داد همه را درآورد و ما نیز توصیه می‌کنیم؛ چرا باید کسی را به عنوان یکی از پست‌های مهم دولت قرار دهیم که بین مردم محبوبیت ندارد و مراجع نیز نسبت به آن اعتراض دارند.»
     
    وی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «شاید شما به چنین شخصی از لحاظ اعتقادی ایمان کامل داشته باشید اما این دلیل نمی‌شود که حتماً به او پست کلیدی بدهید. اینکه یکی از وزرای متعهد و روحانی و باسابقه خوب را در فاصله چند روز مانده به پایان دولت برکنار کنیم، قابل دفاع نیست.»
     
    رجعت درجه دولتی نیست که به سینه هر کس که بخواهد بچسباند.
    آیت‌ الله احمد جنتی در خطبه‌های نماز جمعه در تاریخ 25 اسفندماه 1391 با اشاره به پیام رئیس‌جمهور به مناسبت درگذشت "هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا" اشاره کرد و گفت: «اگر دغدغه تکرار چنین مسئله‌ای نبود من به هیچ عنوان وارد آن نمی‌شدم. ای کاش برخی‌ها که می‌خواستند برخی مسائل را مطرح کنند 4 تا کتاب می‌خواندند و 4 روز به حوزه علمیه می‌رفتند و بین مسائل نقلی و عقلی تفاوت قائل می‌شدند. رجعت از مسائل نقلی است و با دلیل نقلی ثابت می‌شود و نیاز به حدیث و استناد به قرآن دارد. این درجه دولتی نیست که به سینه هر کس که بخواهد بچسباند.
    بعد هم علما، مراجع و مسلمین را ناراحت کند، به چه مبنایی این حرف را می‌زند، چه دلیلی دارد که آدم هرچه به دهانش می‌آید بگوید. چاوز از لحاظ سیاسی کاملاً قابل‌قبول بود، مردمی، ضد آمریکایی و با خصلت‌های مردمی بسیار خوب بود اما بالاخره نامسلمان است. اصلاً مسلمان هم باشد،‌ ما چگونه می‌توانیم بگوییم که کسی رجعت می‌کند یا نمی‌کند. امیدوارم این بدعت بار دیگر تکرار نشود. این کارها درست نیست. مردم ناراحت می‌شوند.»
     
  • ,

    -برخی اظهارات آیت الله جنتی در خصوص دولت نهم و دهم

    , -,
    موضع آیت الله جنتی درباره دولت نهم و دهم از یک سو حمایت از کارآمدی‌های این دولت و از سوی دیگر مقابله با جریان انحرافی ریشه گرفته در آن بود. وی در خصوص برخی صحبت‏ها در خصوص حمایت وی از دولت احمدی نژاد گفت:
    «غالباً مواضع و شاخصه‌های وجودی رئیس جمهور (محمود احمدی نژاد) را می‌پسندم اما بدین معنی نیست که همه چیز و همه کار او را قبول دارم، نقدهای زیادی دارم که بعضی را به خود او گفته‌ام، بعضی را در جمع اظهار کرده‌ام و بعضی را هم در سینه نگه داشته‌ام و تاکنون حجتی بر اظهار آن‌ها در میان مردم نداشته‌ام.» 
     
    اعتراض به عزل و نصب‌های نادرست 
    آیت الله جنتی در 9 مردادماه 1388، در خطبه‌های نماز جمعه بابیان اینکه هیچ کس بدون عیب نبوده و ممکن است این دولت نیز مشکلاتی داشته باشد، به عزل و نصب‌های آن روزهای احمدی نژاد اشاره‌کرده و گفت: «برخی از این عزل و نصب‌ها درست نبود و داد همه را درآورد و ما نیز توصیه می‌کنیم؛ چرا باید کسی را به عنوان یکی از پست‌های مهم دولت قرار دهیم که بین مردم محبوبیت ندارد و مراجع نیز نسبت به آن اعتراض دارند.»
     
    وی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «شاید شما به چنین شخصی از لحاظ اعتقادی ایمان کامل داشته باشید اما این دلیل نمی‌شود که حتماً به او پست کلیدی بدهید. اینکه یکی از وزرای متعهد و روحانی و باسابقه خوب را در فاصله چند روز مانده به پایان دولت برکنار کنیم، قابل دفاع نیست.»
     
    رجعت درجه دولتی نیست که به سینه هر کس که بخواهد بچسباند.
    آیت‌ الله احمد جنتی در خطبه‌های نماز جمعه در تاریخ 25 اسفندماه 1391 با اشاره به پیام رئیس‌جمهور به مناسبت درگذشت "هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا" اشاره کرد و گفت: «اگر دغدغه تکرار چنین مسئله‌ای نبود من به هیچ عنوان وارد آن نمی‌شدم. ای کاش برخی‌ها که می‌خواستند برخی مسائل را مطرح کنند 4 تا کتاب می‌خواندند و 4 روز به حوزه علمیه می‌رفتند و بین مسائل نقلی و عقلی تفاوت قائل می‌شدند. رجعت از مسائل نقلی است و با دلیل نقلی ثابت می‌شود و نیاز به حدیث و استناد به قرآن دارد. این درجه دولتی نیست که به سینه هر کس که بخواهد بچسباند.
    بعد هم علما، مراجع و مسلمین را ناراحت کند، به چه مبنایی این حرف را می‌زند، چه دلیلی دارد که آدم هرچه به دهانش می‌آید بگوید. چاوز از لحاظ سیاسی کاملاً قابل‌قبول بود، مردمی، ضد آمریکایی و با خصلت‌های مردمی بسیار خوب بود اما بالاخره نامسلمان است. اصلاً مسلمان هم باشد،‌ ما چگونه می‌توانیم بگوییم که کسی رجعت می‌کند یا نمی‌کند. امیدوارم این بدعت بار دیگر تکرار نشود. این کارها درست نیست. مردم ناراحت می‌شوند.»
     
    ,
    موضع آیت الله جنتی درباره دولت نهم و دهم از یک سو حمایت از کارآمدی‌های این دولت و از سوی دیگر مقابله با جریان انحرافی ریشه گرفته در آن بود. وی در خصوص برخی صحبت‏ها در خصوص حمایت وی از دولت احمدی نژاد گفت:
    ,
    «غالباً مواضع و شاخصه‌های وجودی رئیس جمهور (محمود احمدی نژاد) را می‌پسندم اما بدین معنی نیست که همه چیز و همه کار او را قبول دارم، نقدهای زیادی دارم که بعضی را به خود او گفته‌ام، بعضی را در جمع اظهار کرده‌ام و بعضی را هم در سینه نگه داشته‌ام و تاکنون حجتی بر اظهار آن‌ها در میان مردم نداشته‌ام.» 
    ,
     
    ,
    اعتراض به عزل و نصب‌های نادرست 
    , اعتراض به عزل و نصب‌های نادرست ,
    آیت الله جنتی در 9 مردادماه 1388، در خطبه‌های نماز جمعه بابیان اینکه هیچ کس بدون عیب نبوده و ممکن است این دولت نیز مشکلاتی داشته باشد، به عزل و نصب‌های آن روزهای احمدی نژاد اشاره‌کرده و گفت: «برخی از این عزل و نصب‌ها درست نبود و داد همه را درآورد و ما نیز توصیه می‌کنیم؛ چرا باید کسی را به عنوان یکی از پست‌های مهم دولت قرار دهیم که بین مردم محبوبیت ندارد و مراجع نیز نسبت به آن اعتراض دارند.»
    ,
     
    ,
    وی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «شاید شما به چنین شخصی از لحاظ اعتقادی ایمان کامل داشته باشید اما این دلیل نمی‌شود که حتماً به او پست کلیدی بدهید. اینکه یکی از وزرای متعهد و روحانی و باسابقه خوب را در فاصله چند روز مانده به پایان دولت برکنار کنیم، قابل دفاع نیست.»
    ,
     
    ,
    رجعت درجه دولتی نیست که به سینه هر کس که بخواهد بچسباند.
    , رجعت درجه دولتی نیست که به سینه هر کس که بخواهد بچسباند.,
    آیت‌ الله احمد جنتی در خطبه‌های نماز جمعه در تاریخ 25 اسفندماه 1391 با اشاره به پیام رئیس‌جمهور به مناسبت درگذشت "هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا" اشاره کرد و گفت: «اگر دغدغه تکرار چنین مسئله‌ای نبود من به هیچ عنوان وارد آن نمی‌شدم. ای کاش برخی‌ها که می‌خواستند برخی مسائل را مطرح کنند 4 تا کتاب می‌خواندند و 4 روز به حوزه علمیه می‌رفتند و بین مسائل نقلی و عقلی تفاوت قائل می‌شدند. رجعت از مسائل نقلی است و با دلیل نقلی ثابت می‌شود و نیاز به حدیث و استناد به قرآن دارد. این درجه دولتی نیست که به سینه هر کس که بخواهد بچسباند.
    ,
    بعد هم علما، مراجع و مسلمین را ناراحت کند، به چه مبنایی این حرف را می‌زند، چه دلیلی دارد که آدم هرچه به دهانش می‌آید بگوید. چاوز از لحاظ سیاسی کاملاً قابل‌قبول بود، مردمی، ضد آمریکایی و با خصلت‌های مردمی بسیار خوب بود اما بالاخره نامسلمان است. اصلاً مسلمان هم باشد،‌ ما چگونه می‌توانیم بگوییم که کسی رجعت می‌کند یا نمی‌کند. امیدوارم این بدعت بار دیگر تکرار نشود. این کارها درست نیست. مردم ناراحت می‌شوند.»
    ,
     
    ,
  • -مواضع آیت الله جنتی پیرامون جریان انحرافی

    آیت الله جنتی در مقابل جریان انحرافی نیز مواضع روشنی داشت. در جریان برکناری وزیر اطلاعات و حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب که منجر به بازگشت حجت الاسلام حیدر مصلحی به مقام وزارت شد، آیت الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه در 23 اردیبهشت‌ماه 1390، گفت: «پر و بال جریان انحرافی قیچی شده است. آن‌ها باید بدانند که مردم به غیر از امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه‌ای با هیچ کس عقد اخوت نبسته‌اند چرا که مردم ما تربیت‌شدهٔ مکتب غدیر و عاشورا هستند؛ بنابراین هر فردی که در این مسیر حرکت کند مردم جانشان را فدای او می‌کنند و اگر پای خود را کج بگذارد حمایت‌های مردم نیز از میان می‌رود.
    اینکه دشمنان خیال کردند که یک تفرقه و جدایی در مقامات کشور ایجاد می‌شود اما با یک حرکت عملی و سخنرانی تقریباً آرامش به وجود آمد و غائله خاتمه پیدا کرد و دل‌ها آرام شد؛ ولی چهره‌هایی هم خودشان را نشان دادند و آن‌هایی که ناشناخته بودند حقیقت‌هایشان روشن شد. این اتفاقات خواهد افتاد و تازگی هم ندارد.»
     
  • ,

    -مواضع آیت الله جنتی پیرامون جریان انحرافی

    , -,
    آیت الله جنتی در مقابل جریان انحرافی نیز مواضع روشنی داشت. در جریان برکناری وزیر اطلاعات و حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب که منجر به بازگشت حجت الاسلام حیدر مصلحی به مقام وزارت شد، آیت الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه در 23 اردیبهشت‌ماه 1390، گفت: «پر و بال جریان انحرافی قیچی شده است. آن‌ها باید بدانند که مردم به غیر از امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه‌ای با هیچ کس عقد اخوت نبسته‌اند چرا که مردم ما تربیت‌شدهٔ مکتب غدیر و عاشورا هستند؛ بنابراین هر فردی که در این مسیر حرکت کند مردم جانشان را فدای او می‌کنند و اگر پای خود را کج بگذارد حمایت‌های مردم نیز از میان می‌رود.
    اینکه دشمنان خیال کردند که یک تفرقه و جدایی در مقامات کشور ایجاد می‌شود اما با یک حرکت عملی و سخنرانی تقریباً آرامش به وجود آمد و غائله خاتمه پیدا کرد و دل‌ها آرام شد؛ ولی چهره‌هایی هم خودشان را نشان دادند و آن‌هایی که ناشناخته بودند حقیقت‌هایشان روشن شد. این اتفاقات خواهد افتاد و تازگی هم ندارد.»
     
    ,
    آیت الله جنتی در مقابل جریان انحرافی نیز مواضع روشنی داشت. در جریان برکناری وزیر اطلاعات و حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب که منجر به بازگشت حجت الاسلام حیدر مصلحی به مقام وزارت شد، آیت الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه در 23 اردیبهشت‌ماه 1390، گفت: «پر و بال جریان انحرافی قیچی شده است. آن‌ها باید بدانند که مردم به غیر از امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه‌ای با هیچ کس عقد اخوت نبسته‌اند چرا که مردم ما تربیت‌شدهٔ مکتب غدیر و عاشورا هستند؛ بنابراین هر فردی که در این مسیر حرکت کند مردم جانشان را فدای او می‌کنند و اگر پای خود را کج بگذارد حمایت‌های مردم نیز از میان می‌رود.
    , حجت الاسلام حیدر مصلحی, حجت الاسلام حیدر مصلحی,
    اینکه دشمنان خیال کردند که یک تفرقه و جدایی در مقامات کشور ایجاد می‌شود اما با یک حرکت عملی و سخنرانی تقریباً آرامش به وجود آمد و غائله خاتمه پیدا کرد و دل‌ها آرام شد؛ ولی چهره‌هایی هم خودشان را نشان دادند و آن‌هایی که ناشناخته بودند حقیقت‌هایشان روشن شد. این اتفاقات خواهد افتاد و تازگی هم ندارد.»
    ,
     
    ,
  • -برخی اظهارات جنتی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال 1392

    در جریان انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و شرکت برخی از شخصیت‌های صاحب‌نام در این انتخابات فشارهای زیادی بر شورای نگهبان وارد شد تا این شخصیت‌ها بر خلاف مشی و مسیر قانونی تأیید صلاحیت شوند ولی آیت الله جنتی و شورای نگهبان تسلیم این فشارها نشده و به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل کردند. در ادامه به بخشی از نظرات اعلام‌شده از سوی آیت الله جنتی در جریان انتخابات اشاره می‌شود:
     
    شکست‌خورده‌های سیاسی واژهٔ "انتخابات آزاد" را مطرح می‌کنند
    آیت الله جنتی در 22 دی‏ماه 1391، در خطبه‌های نماز جمعه، واژه "انتخابات آزاد"‌ را همانند واژه "تقلب" که در انتخابات سال 1388 از سوی کاندیدای مغلوب مطرح شد، کلیدواژه فتنه آینده دانست و گفت: «من نمی‌توانم افرادی را که واژه "انتخابات آزاد" را مطرح می‌کنند نام ببرم اما این افراد شکست‌خورده‌های سیاسی هستند. دیگر کسانی که انتخابات آزاد را مطرح می‌کنند، سلطنت‌طلبان، آمریکا و اسرائیل هستند و یکی از آن‌ها می‌گفت که راه براندازی انقلاب و حکومت اسلامی در ایران همین حربه تبلیغاتی "انتخابات آزاد" است. این افرادی که ادعای سیاست می‌کنند و در یک زمانی نیز کارها دست آن‌ها بود و نقش والایی در حکومت داشتند، امروز چرا هم راستا با دشمنان حرف از انتخابات آزاد می‌زنند؟»
    وی خطاب به مطرح کنندگان "انتخابات آزاد" گفت: «حالا دیگر این حرف‌ها را نزنید، خجالت بکشید،‌ چرا که مردم هم لیدرهای فتنه و هم ساکتین فتنه را که از پشت سر چراغ سبز نشان می‌دادند، شناخته‌اند.» 
     
    فعالان فتنه منتظر کرسی ریاست جمهوری هستند!
    آیت‌ الله جنتی بابیان اینکه آن افرادی که در فتنه سال 88 دخیل بودند امروز طلبکار شده‌اند، گفت: «این افراد بعد از اینکه در فتنه بلوا برپا کردند و هزینه سنگینی بر مردم و مملکت وارد کردند امروز حرف از انتخابات آزاد می‌زنند. آری پس از اینکه مردم را به فتنه و آتش کشیدید، کرسی ریاست‌جمهوری نیز حالا منتظر شماست!»
     
  • ,

    -برخی اظهارات جنتی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال 1392

    , -,
    در جریان انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و شرکت برخی از شخصیت‌های صاحب‌نام در این انتخابات فشارهای زیادی بر شورای نگهبان وارد شد تا این شخصیت‌ها بر خلاف مشی و مسیر قانونی تأیید صلاحیت شوند ولی آیت الله جنتی و شورای نگهبان تسلیم این فشارها نشده و به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل کردند. در ادامه به بخشی از نظرات اعلام‌شده از سوی آیت الله جنتی در جریان انتخابات اشاره می‌شود:
     
    شکست‌خورده‌های سیاسی واژهٔ "انتخابات آزاد" را مطرح می‌کنند
    آیت الله جنتی در 22 دی‏ماه 1391، در خطبه‌های نماز جمعه، واژه "انتخابات آزاد"‌ را همانند واژه "تقلب" که در انتخابات سال 1388 از سوی کاندیدای مغلوب مطرح شد، کلیدواژه فتنه آینده دانست و گفت: «من نمی‌توانم افرادی را که واژه "انتخابات آزاد" را مطرح می‌کنند نام ببرم اما این افراد شکست‌خورده‌های سیاسی هستند. دیگر کسانی که انتخابات آزاد را مطرح می‌کنند، سلطنت‌طلبان، آمریکا و اسرائیل هستند و یکی از آن‌ها می‌گفت که راه براندازی انقلاب و حکومت اسلامی در ایران همین حربه تبلیغاتی "انتخابات آزاد" است. این افرادی که ادعای سیاست می‌کنند و در یک زمانی نیز کارها دست آن‌ها بود و نقش والایی در حکومت داشتند، امروز چرا هم راستا با دشمنان حرف از انتخابات آزاد می‌زنند؟»
    وی خطاب به مطرح کنندگان "انتخابات آزاد" گفت: «حالا دیگر این حرف‌ها را نزنید، خجالت بکشید،‌ چرا که مردم هم لیدرهای فتنه و هم ساکتین فتنه را که از پشت سر چراغ سبز نشان می‌دادند، شناخته‌اند.» 
     
    فعالان فتنه منتظر کرسی ریاست جمهوری هستند!
    آیت‌ الله جنتی بابیان اینکه آن افرادی که در فتنه سال 88 دخیل بودند امروز طلبکار شده‌اند، گفت: «این افراد بعد از اینکه در فتنه بلوا برپا کردند و هزینه سنگینی بر مردم و مملکت وارد کردند امروز حرف از انتخابات آزاد می‌زنند. آری پس از اینکه مردم را به فتنه و آتش کشیدید، کرسی ریاست‌جمهوری نیز حالا منتظر شماست!»
     
    ,
    در جریان انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و شرکت برخی از شخصیت‌های صاحب‌نام در این انتخابات فشارهای زیادی بر شورای نگهبان وارد شد تا این شخصیت‌ها بر خلاف مشی و مسیر قانونی تأیید صلاحیت شوند ولی آیت الله جنتی و شورای نگهبان تسلیم این فشارها نشده و به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل کردند. در ادامه به بخشی از نظرات اعلام‌شده از سوی آیت الله جنتی در جریان انتخابات اشاره می‌شود:
    ,
     
    ,
    شکست‌خورده‌های سیاسی واژهٔ "انتخابات آزاد" را مطرح می‌کنند
    , شکست‌خورده‌های سیاسی واژهٔ "انتخابات آزاد" را مطرح می‌کنند,
    آیت الله جنتی در 22 دی‏ماه 1391، در خطبه‌های نماز جمعه، واژه "انتخابات آزاد"‌ را همانند واژه "تقلب" که در انتخابات سال 1388 از سوی کاندیدای مغلوب مطرح شد، کلیدواژه فتنه آینده دانست و گفت: «من نمی‌توانم افرادی را که واژه "انتخابات آزاد" را مطرح می‌کنند نام ببرم اما این افراد شکست‌خورده‌های سیاسی هستند. دیگر کسانی که انتخابات آزاد را مطرح می‌کنند، سلطنت‌طلبان، آمریکا و اسرائیل هستند و یکی از آن‌ها می‌گفت که راه براندازی انقلاب و حکومت اسلامی در ایران همین حربه تبلیغاتی "انتخابات آزاد" است. این افرادی که ادعای سیاست می‌کنند و در یک زمانی نیز کارها دست آن‌ها بود و نقش والایی در حکومت داشتند، امروز چرا هم راستا با دشمنان حرف از انتخابات آزاد می‌زنند؟»
    ,
    وی خطاب به مطرح کنندگان "انتخابات آزاد" گفت: «حالا دیگر این حرف‌ها را نزنید، خجالت بکشید،‌ چرا که مردم هم لیدرهای فتنه و هم ساکتین فتنه را که از پشت سر چراغ سبز نشان می‌دادند، شناخته‌اند.» 
    ,
     
    ,
    فعالان فتنه منتظر کرسی ریاست جمهوری هستند!
    , فعالان فتنه منتظر کرسی ریاست جمهوری هستند!,
    آیت‌ الله جنتی بابیان اینکه آن افرادی که در فتنه سال 88 دخیل بودند امروز طلبکار شده‌اند، گفت: «این افراد بعد از اینکه در فتنه بلوا برپا کردند و هزینه سنگینی بر مردم و مملکت وارد کردند امروز حرف از انتخابات آزاد می‌زنند. آری پس از اینکه مردم را به فتنه و آتش کشیدید، کرسی ریاست‌جمهوری نیز حالا منتظر شماست!»
    ,
     
    ,
  • -ویژگی‌های رئیس جمهور از نگاه جنتی

    آیت الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه در 27 اردیبهشت‌ماه 1392 ویژگی‌های رئیس‌جمهور را بیان کردند. پس از سخنان آیت الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه اعتراضات فراوانی از سوی اصحاب فتنه و اصلاح‌طلبان چونان همیشه به سوی وی نشانه رفت. در این میان نمایندگان مجلس دست به قلم شده و بیش از صد نماینده مجلس در نامه‌ای حمایت خود را از سخنان آیت الله جنتی اعلام کردند. وی ویژگی‌های رئیس‌جمهور راچنین بیان کرده بود
    :
    به کسانی که دنبال اشرافیت هستند نمی‌توان اعتماد کرد.  
    «کسانی که دنبال اشرافی گری هستند آیا می‌شود به آن‌ها اعتماد کرد. بر همین اساس باید به کسی رأی داد که مورد اعتماد است. افراد باید با تشخیص خودشان عمل کنند و کسانی که اهل تشخیص نیستند باید از اهل تشخیص بپرسند و بعد رأی بدهند.»
     
    رئیس جمهور باید ساده‌زیست باشد. 
    آیت الله جنتی در خصوص ساده‌زیست بودن رئیس جمهور گفت: «رئیس‌جمهور باید ساده‌زیست باشد؛ این نمی‌شود که با بنز برود و بیاید و خانه آنچنانی داشته باشد؛ همچنین باید به طبقات محروم توجه کند و دلش به حال محرومان بسوزد.»
     
    هر کس می‌خواهد رئیس جمهور شود نظرش را درباره فتنه بگوید.
    آیت الله جنتی، بابیان اینکه کاندیدا باید موضع خود را در مقابل فتنه مشخص کنند، بیان داشت: «یک فتنه به اسم تقلب در کشور به وجود آمد که افراد باید موضع خود را در مقابل آن مشخص کنند و فتنه‌گران حقی برای داشتن منصبی در نظام ندارند. کسی که می‌خواهد این‌ها را جذب کند، باید در خودش شک کند. 
     
    نباید بین افراد تبعیض قائل شود.
    «بر اساس فرمایش رهبری کاندیدا باید به خدا، انقلاب و مردم ایمان داشته باشند و نترس و مقاوم باشند و با یک اخم آمریکا نترسند. همچنین رئیس‌جمهور باید فساد ستیز باشد و اگر فساد دید با آن مبارزه کند؛ عدالت‌خواهی از صفات دیگر رئیس‌جمهور است و این فرد نباید تبعیض بین افراد قائل شود.»
     
    دیکتاتور نبوده و اهل مشورت باشد.
    آیت الله جنتی افزود: «رئیس جمهور باید اهل مشورت و اهل جمعی باشد با کارشناسان، با وزرا و با صاحب‌نظران که از مردم هستند مشورت کند و با عقل جمعی اعتقاد داشته باشد، دیکتاتور نباشد و مستبدانه عمل نکند. انتخابات باید آزاد باشد و حتماً هم این‌گونه است، سلیقه‌های مختلف با آزادی تمام در انتخابات ثبت‌نام کردند و کسی هم به آن‌ها چیزی نگفت در بررسی صلاحیت‌ها نیز سلیقه‌ها معیار بررسی نیست، بلکه شرایط است که بررسی می‌شود.»
     
    هوس مذاکره با دشمنان را در سر نداشته باشد.
    آیت الله جنتی از دیگر ویژگی‌های رئیس جمهور را چنین بیان کرد: «مردم در انتخابات ریاست جمهوری دقت کنند فردی را برگزینند که علاوه بر مدیریت و صلاحیت کافی از تشر و اخم دشمنان نهراسد و هوس مذاکره با دشمنان را در سر نداشته باشد.»
     
    توجه به اعتدال 
    آیت الله جنتی با اشاره به بحث اعتدال گفت: «این اعتدالی که گفته می‌شود به معنای خط امام (ره) است؛ یعنی وصیت‌نامه امام (ره)، آثار امام (ره) و صحیفه نور امام (ره) که در تمام شئون زندگی نفوذ کرده است. موضع ما در قبال آمریکا و منافقین معلوم است و از نظر من اعتدال یعنی دنبال کردن خط نورانی حضرت امام (ره) که روشن است.»   
     
    قبول ولایت فقیه 
    آیت‌ الله احمد جنتی با اشاره به اینکه رئیس جمهور باید ولایت فقیه را قبول داشته باشد، گفت:‌ «ایمان بدون ولایت فقیه معنی ندارد و رئیس جمهور باید این شرایط را به صورت کاملاً مشخص در حرف و عمل خود نشان بدهد. شما رئیس جمهور هستید، پول دارید و بیت‌المال در دستان شماست ولی مملکت یک مقام بالاتر به نام رهبر دارد و رهبر است که حکم شما را تنفیذ می‌کند و اگر رهبر حکم شما را تنفیذ نکند مشروعیت ندارید. اگر هم اختلاف نظری پیش آمد و سلیقه‌ها از هم جدا شد شما باید تابع رهبر باشید و نه اینکه رهبر تابع شما باشد.»
     
    عمل به قانون
    آیت‌ الله احمد جنتی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه رئیس جمهور باید به قانون عمل کند، گفت: «حتی اگر قانونی هم قانون بدی باشد تا زمانی که آن قانون نسخ نشده است، باید به آن عمل شود. قانون‌شکنی اگر آغاز شود، قانون زیر پا خواهد رفت از این رو رئیس جمهور باید قانون‌گرا باشد.»

     

  • ,

    -ویژگی‌های رئیس جمهور از نگاه جنتی

    , -,
    آیت الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه در 27 اردیبهشت‌ماه 1392 ویژگی‌های رئیس‌جمهور را بیان کردند. پس از سخنان آیت الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه اعتراضات فراوانی از سوی اصحاب فتنه و اصلاح‌طلبان چونان همیشه به سوی وی نشانه رفت. در این میان نمایندگان مجلس دست به قلم شده و بیش از صد نماینده مجلس در نامه‌ای حمایت خود را از سخنان آیت الله جنتی اعلام کردند. وی ویژگی‌های رئیس‌جمهور راچنین بیان کرده بود
    :
    به کسانی که دنبال اشرافیت هستند نمی‌توان اعتماد کرد.  
    «کسانی که دنبال اشرافی گری هستند آیا می‌شود به آن‌ها اعتماد کرد. بر همین اساس باید به کسی رأی داد که مورد اعتماد است. افراد باید با تشخیص خودشان عمل کنند و کسانی که اهل تشخیص نیستند باید از اهل تشخیص بپرسند و بعد رأی بدهند.»
     
    رئیس جمهور باید ساده‌زیست باشد. 
    آیت الله جنتی در خصوص ساده‌زیست بودن رئیس جمهور گفت: «رئیس‌جمهور باید ساده‌زیست باشد؛ این نمی‌شود که با بنز برود و بیاید و خانه آنچنانی داشته باشد؛ همچنین باید به طبقات محروم توجه کند و دلش به حال محرومان بسوزد.»
     
    هر کس می‌خواهد رئیس جمهور شود نظرش را درباره فتنه بگوید.
    آیت الله جنتی، بابیان اینکه کاندیدا باید موضع خود را در مقابل فتنه مشخص کنند، بیان داشت: «یک فتنه به اسم تقلب در کشور به وجود آمد که افراد باید موضع خود را در مقابل آن مشخص کنند و فتنه‌گران حقی برای داشتن منصبی در نظام ندارند. کسی که می‌خواهد این‌ها را جذب کند، باید در خودش شک کند. 
     
    نباید بین افراد تبعیض قائل شود.
    «بر اساس فرمایش رهبری کاندیدا باید به خدا، انقلاب و مردم ایمان داشته باشند و نترس و مقاوم باشند و با یک اخم آمریکا نترسند. همچنین رئیس‌جمهور باید فساد ستیز باشد و اگر فساد دید با آن مبارزه کند؛ عدالت‌خواهی از صفات دیگر رئیس‌جمهور است و این فرد نباید تبعیض بین افراد قائل شود.»
     
    دیکتاتور نبوده و اهل مشورت باشد.
    آیت الله جنتی افزود: «رئیس جمهور باید اهل مشورت و اهل جمعی باشد با کارشناسان، با وزرا و با صاحب‌نظران که از مردم هستند مشورت کند و با عقل جمعی اعتقاد داشته باشد، دیکتاتور نباشد و مستبدانه عمل نکند. انتخابات باید آزاد باشد و حتماً هم این‌گونه است، سلیقه‌های مختلف با آزادی تمام در انتخابات ثبت‌نام کردند و کسی هم به آن‌ها چیزی نگفت در بررسی صلاحیت‌ها نیز سلیقه‌ها معیار بررسی نیست، بلکه شرایط است که بررسی می‌شود.»
     
    هوس مذاکره با دشمنان را در سر نداشته باشد.
    آیت الله جنتی از دیگر ویژگی‌های رئیس جمهور را چنین بیان کرد: «مردم در انتخابات ریاست جمهوری دقت کنند فردی را برگزینند که علاوه بر مدیریت و صلاحیت کافی از تشر و اخم دشمنان نهراسد و هوس مذاکره با دشمنان را در سر نداشته باشد.»
     
    توجه به اعتدال 
    آیت الله جنتی با اشاره به بحث اعتدال گفت: «این اعتدالی که گفته می‌شود به معنای خط امام (ره) است؛ یعنی وصیت‌نامه امام (ره)، آثار امام (ره) و صحیفه نور امام (ره) که در تمام شئون زندگی نفوذ کرده است. موضع ما در قبال آمریکا و منافقین معلوم است و از نظر من اعتدال یعنی دنبال کردن خط نورانی حضرت امام (ره) که روشن است.»   
     
    قبول ولایت فقیه 
    آیت‌ الله احمد جنتی با اشاره به اینکه رئیس جمهور باید ولایت فقیه را قبول داشته باشد، گفت:‌ «ایمان بدون ولایت فقیه معنی ندارد و رئیس جمهور باید این شرایط را به صورت کاملاً مشخص در حرف و عمل خود نشان بدهد. شما رئیس جمهور هستید، پول دارید و بیت‌المال در دستان شماست ولی مملکت یک مقام بالاتر به نام رهبر دارد و رهبر است که حکم شما را تنفیذ می‌کند و اگر رهبر حکم شما را تنفیذ نکند مشروعیت ندارید. اگر هم اختلاف نظری پیش آمد و سلیقه‌ها از هم جدا شد شما باید تابع رهبر باشید و نه اینکه رهبر تابع شما باشد.»
     
    عمل به قانون
    آیت‌ الله احمد جنتی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه رئیس جمهور باید به قانون عمل کند، گفت: «حتی اگر قانونی هم قانون بدی باشد تا زمانی که آن قانون نسخ نشده است، باید به آن عمل شود. قانون‌شکنی اگر آغاز شود، قانون زیر پا خواهد رفت از این رو رئیس جمهور باید قانون‌گرا باشد.»

     

    ,
    آیت الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه در 27 اردیبهشت‌ماه 1392 ویژگی‌های رئیس‌جمهور را بیان کردند. پس از سخنان آیت الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه اعتراضات فراوانی از سوی اصحاب فتنه و اصلاح‌طلبان چونان همیشه به سوی وی نشانه رفت. در این میان نمایندگان مجلس دست به قلم شده و بیش از صد نماینده مجلس در نامه‌ای حمایت خود را از سخنان آیت الله جنتی اعلام کردند. وی ویژگی‌های رئیس‌جمهور راچنین بیان کرده بود
    ,
    :
    ,
    به کسانی که دنبال اشرافیت هستند نمی‌توان اعتماد کرد.  
    , به کسانی که دنبال اشرافیت هستند نمی‌توان اعتماد کرد.  ,
    «کسانی که دنبال اشرافی گری هستند آیا می‌شود به آن‌ها اعتماد کرد. بر همین اساس باید به کسی رأی داد که مورد اعتماد است. افراد باید با تشخیص خودشان عمل کنند و کسانی که اهل تشخیص نیستند باید از اهل تشخیص بپرسند و بعد رأی بدهند.»
    ,
     
    ,
    رئیس جمهور باید ساده‌زیست باشد. 
    آیت الله جنتی در خصوص ساده‌زیست بودن رئیس جمهور گفت: «رئیس‌جمهور باید ساده‌زیست باشد؛ این نمی‌شود که با بنز برود و بیاید و خانه آنچنانی داشته باشد؛ همچنین باید به طبقات محروم توجه کند و دلش به حال محرومان بسوزد.»
    ,
    رئیس جمهور باید ساده‌زیست باشد. 
    , رئیس جمهور باید ساده‌زیست باشد. ,
    آیت الله جنتی در خصوص ساده‌زیست بودن رئیس جمهور گفت: «رئیس‌جمهور باید ساده‌زیست باشد؛ این نمی‌شود که با بنز برود و بیاید و خانه آنچنانی داشته باشد؛ همچنین باید به طبقات محروم توجه کند و دلش به حال محرومان بسوزد.»
    ,
     
    ,
    هر کس می‌خواهد رئیس جمهور شود نظرش را درباره فتنه بگوید.
    , هر کس می‌خواهد رئیس جمهور شود نظرش را درباره فتنه بگوید.,
    آیت الله جنتی، بابیان اینکه کاندیدا باید موضع خود را در مقابل فتنه مشخص کنند، بیان داشت: «یک فتنه به اسم تقلب در کشور به وجود آمد که افراد باید موضع خود را در مقابل آن مشخص کنند و فتنه‌گران حقی برای داشتن منصبی در نظام ندارند. کسی که می‌خواهد این‌ها را جذب کند، باید در خودش شک کند. 
    ,
     
    ,
    نباید بین افراد تبعیض قائل شود.
    , نباید , بین افراد , تبعیض قائل شود.,
    «بر اساس فرمایش رهبری کاندیدا باید به خدا، انقلاب و مردم ایمان داشته باشند و نترس و مقاوم باشند و با یک اخم آمریکا نترسند. همچنین رئیس‌جمهور باید فساد ستیز باشد و اگر فساد دید با آن مبارزه کند؛ عدالت‌خواهی از صفات دیگر رئیس‌جمهور است و این فرد نباید تبعیض بین افراد قائل شود.»
    ,
     
    ,
    دیکتاتور نبوده و اهل مشورت باشد.
    , دیکتاتور نبوده و اهل مشورت باشد.,
    آیت الله جنتی افزود: «رئیس جمهور باید اهل مشورت و اهل جمعی باشد با کارشناسان، با وزرا و با صاحب‌نظران که از مردم هستند مشورت کند و با عقل جمعی اعتقاد داشته باشد، دیکتاتور نباشد و مستبدانه عمل نکند. انتخابات باید آزاد باشد و حتماً هم این‌گونه است، سلیقه‌های مختلف با آزادی تمام در انتخابات ثبت‌نام کردند و کسی هم به آن‌ها چیزی نگفت در بررسی صلاحیت‌ها نیز سلیقه‌ها معیار بررسی نیست، بلکه شرایط است که بررسی می‌شود.»
    ,
     
    ,
    هوس مذاکره با دشمنان را در سر نداشته باشد.
    آیت الله جنتی از دیگر ویژگی‌های رئیس جمهور را چنین بیان کرد: «مردم در انتخابات ریاست جمهوری دقت کنند فردی را برگزینند که علاوه بر مدیریت و صلاحیت کافی از تشر و اخم دشمنان نهراسد و هوس مذاکره با دشمنان را در سر نداشته باشد.»
    ,
    هوس مذاکره با دشمنان را در سر نداشته باشد.
    , هوس مذاکره با دشمنان را در سر نداشته باشد.,
    آیت الله جنتی از دیگر ویژگی‌های رئیس جمهور را چنین بیان کرد: «مردم در انتخابات ریاست جمهوری دقت کنند فردی را برگزینند که علاوه بر مدیریت و صلاحیت کافی از تشر و اخم دشمنان نهراسد و هوس مذاکره با دشمنان را در سر نداشته باشد.»
    ,
     
    ,
    توجه به اعتدال 
    , توجه به اعتدال ,
    آیت الله جنتی با اشاره به بحث اعتدال گفت: «این اعتدالی که گفته می‌شود به معنای خط امام (ره) است؛ یعنی وصیت‌نامه امام (ره)، آثار امام (ره) و صحیفه نور امام (ره) که در تمام شئون زندگی نفوذ کرده است. موضع ما در قبال آمریکا و منافقین معلوم است و از نظر من اعتدال یعنی دنبال کردن خط نورانی حضرت امام (ره) که روشن است.»   
    ,
     
    ,
    قبول ولایت فقیه 
    , قبول ولایت فقیه ,
    آیت‌ الله احمد جنتی با اشاره به اینکه رئیس جمهور باید ولایت فقیه را قبول داشته باشد، گفت:‌ «ایمان بدون ولایت فقیه معنی ندارد و رئیس جمهور باید این شرایط را به صورت کاملاً مشخص در حرف و عمل خود نشان بدهد. شما رئیس جمهور هستید، پول دارید و بیت‌المال در دستان شماست ولی مملکت یک مقام بالاتر به نام رهبر دارد و رهبر است که حکم شما را تنفیذ می‌کند و اگر رهبر حکم شما را تنفیذ نکند مشروعیت ندارید. اگر هم اختلاف نظری پیش آمد و سلیقه‌ها از هم جدا شد شما باید تابع رهبر باشید و نه اینکه رهبر تابع شما باشد.»
    ,
     
    عمل به قانون
    آیت‌ الله احمد جنتی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه رئیس جمهور باید به قانون عمل کند، گفت: «حتی اگر قانونی هم قانون بدی باشد تا زمانی که آن قانون نسخ نشده است، باید به آن عمل شود. قانون‌شکنی اگر آغاز شود، قانون زیر پا خواهد رفت از این رو رئیس جمهور باید قانون‌گرا باشد.»
    ,
     
    ,
    عمل به قانون
    آیت‌ الله احمد جنتی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه رئیس جمهور باید به قانون عمل کند، گفت: «حتی اگر قانونی هم قانون بدی باشد تا زمانی که آن قانون نسخ نشده است، باید به آن عمل شود. قانون‌شکنی اگر آغاز شود، قانون زیر پا خواهد رفت از این رو رئیس جمهور باید قانون‌گرا باشد.»
    ,
    عمل به قانون
    , عمل به قانون,
    آیت‌ الله احمد جنتی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه رئیس جمهور باید به قانون عمل کند، گفت: «حتی اگر قانونی هم قانون بدی باشد تا زمانی که آن قانون نسخ نشده است، باید به آن عمل شود. قانون‌شکنی اگر آغاز شود، قانون زیر پا خواهد رفت از این رو رئیس جمهور باید قانون‌گرا باشد.»
    ,

     

    ,
  • -دیدگاه جنتی در خصوص نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 1392

    آیت الله احمد جنتی در خطبه‌های نماز جمعه در تاریخ 28 خردادماه 1392، ضمن تقدیر از حماسه سیاسی 24 خرداد 1392، گفت: «کسانی که سال 1388 ادعای تقلب کردند، باید از اینکه به روی مردم نگاه کنند خجالت کشیده و پیشانی‌شان عرق کند؛ تاکنون خیلی با آن‌ها مسامحه شده است. انتخابات 24 خرداد انتخاباتی سالم و بسیار خوب بود. بنده از مقام معظم رهبری که کلید حماسه را زدند و همچنین از مردم که لبیک گفتند و حماسه آفریدند تشکر می‌کنم.»
     
    برگزاری انتخابات در کمال آزادی و عزت‌آفرینی
    آیت الله جنتی، مشارکت بالای 72 درصد مردم را بسیار ارزنده، آرامش‌بخش و عزت‌آفرین برای مردم عنوان کرده و گفت: «در بیرون و در خارج دیدند که انتخاباتی با کمال آزادی و در یک سطح گسترده در کشورمان برگزار شد بدون اینکه هیچ نوع دغدغه‌ای علیرغم برگزاری دو انتخابات ایجاد شود لذا این لطف خداوند است و همه کارها از جمله انتخابات، موفقیت‌ها و نا موفقیت‌ها دست خدا است.
    بنده این امید را دارم که این انتخابات نتایج و عواقب خوبی داشته باشد و منتخب مردم و دولتی که جدیداً به کار می‌افتد بتواند تا جایی که در توان دارد مشکلات معیشت مردم، مشکلات سیاسی و فرهنگی را حل کند و نسبت به مسائل اسلام و انقلاب وفادار بوده و آن‌ها را مرتب سر زبان و در عمل داشته باشد.»
     
    تقدیر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
    آیت الله جنتی بابیان اینکه نامزدها در انتخابات به جان هم نیفتادند بسیار قابل‌تقدیر است ولو اینکه صحبت اندکی در مناظره‌ها صورت گرفت که البته قابل‌تحمل بود، یادآور شد: «هیچ مسئله‌ای که آبروریزی کند و به بهانه‌ای تبدیل شود وجود نداشت و پس از انتخابات نیز همه نتیجه را پذیرفتند.
    سران فتنه می‌گفتند که در انتخابات سال 88 تقلب شده چون در برخی حوزه‌ها بیش از 100 درصد آرا به صندوق‌ها ریخته شده است و در جایی که واجدین شرایط 100 هزار بوده است 200 هزار رأی در صندوق ریخته شده است اما در این دوره بسیاری از صندوق‌ها عددش بالا است و تا 300 هزار آرای بیشتری در صندوق ریخته شد اما کسی نفسش درنیامد لذا آن‌ها به مردم بد کردند.»
     
  • ,

    -دیدگاه جنتی در خصوص نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 1392

    , -,
    آیت الله احمد جنتی در خطبه‌های نماز جمعه در تاریخ 28 خردادماه 1392، ضمن تقدیر از حماسه سیاسی 24 خرداد 1392، گفت: «کسانی که سال 1388 ادعای تقلب کردند، باید از اینکه به روی مردم نگاه کنند خجالت کشیده و پیشانی‌شان عرق کند؛ تاکنون خیلی با آن‌ها مسامحه شده است. انتخابات 24 خرداد انتخاباتی سالم و بسیار خوب بود. بنده از مقام معظم رهبری که کلید حماسه را زدند و همچنین از مردم که لبیک گفتند و حماسه آفریدند تشکر می‌کنم.»
     
    برگزاری انتخابات در کمال آزادی و عزت‌آفرینی
    آیت الله جنتی، مشارکت بالای 72 درصد مردم را بسیار ارزنده، آرامش‌بخش و عزت‌آفرین برای مردم عنوان کرده و گفت: «در بیرون و در خارج دیدند که انتخاباتی با کمال آزادی و در یک سطح گسترده در کشورمان برگزار شد بدون اینکه هیچ نوع دغدغه‌ای علیرغم برگزاری دو انتخابات ایجاد شود لذا این لطف خداوند است و همه کارها از جمله انتخابات، موفقیت‌ها و نا موفقیت‌ها دست خدا است.
    بنده این امید را دارم که این انتخابات نتایج و عواقب خوبی داشته باشد و منتخب مردم و دولتی که جدیداً به کار می‌افتد بتواند تا جایی که در توان دارد مشکلات معیشت مردم، مشکلات سیاسی و فرهنگی را حل کند و نسبت به مسائل اسلام و انقلاب وفادار بوده و آن‌ها را مرتب سر زبان و در عمل داشته باشد.»
     
    تقدیر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
    آیت الله جنتی بابیان اینکه نامزدها در انتخابات به جان هم نیفتادند بسیار قابل‌تقدیر است ولو اینکه صحبت اندکی در مناظره‌ها صورت گرفت که البته قابل‌تحمل بود، یادآور شد: «هیچ مسئله‌ای که آبروریزی کند و به بهانه‌ای تبدیل شود وجود نداشت و پس از انتخابات نیز همه نتیجه را پذیرفتند.
    سران فتنه می‌گفتند که در انتخابات سال 88 تقلب شده چون در برخی حوزه‌ها بیش از 100 درصد آرا به صندوق‌ها ریخته شده است و در جایی که واجدین شرایط 100 هزار بوده است 200 هزار رأی در صندوق ریخته شده است اما در این دوره بسیاری از صندوق‌ها عددش بالا است و تا 300 هزار آرای بیشتری در صندوق ریخته شد اما کسی نفسش درنیامد لذا آن‌ها به مردم بد کردند.»
     
    ,
    آیت الله احمد جنتی در خطبه‌های نماز جمعه در تاریخ 28 خردادماه 1392، ضمن تقدیر از حماسه سیاسی 24 خرداد 1392، گفت: «کسانی که سال 1388 ادعای تقلب کردند، باید از اینکه به روی مردم نگاه کنند خجالت کشیده و پیشانی‌شان عرق کند؛ تاکنون خیلی با آن‌ها مسامحه شده است. انتخابات 24 خرداد انتخاباتی سالم و بسیار خوب بود. بنده از مقام معظم رهبری که کلید حماسه را زدند و همچنین از مردم که لبیک گفتند و حماسه آفریدند تشکر می‌کنم.»
    ,
     
    ,
    برگزاری انتخابات در کمال آزادی و عزت‌آفرینی
    , برگزاری انتخابات در کمال آزادی و عزت‌آفرینی,
    آیت الله جنتی، مشارکت بالای 72 درصد مردم را بسیار ارزنده، آرامش‌بخش و عزت‌آفرین برای مردم عنوان کرده و گفت: «در بیرون و در خارج دیدند که انتخاباتی با کمال آزادی و در یک سطح گسترده در کشورمان برگزار شد بدون اینکه هیچ نوع دغدغه‌ای علیرغم برگزاری دو انتخابات ایجاد شود لذا این لطف خداوند است و همه کارها از جمله انتخابات، موفقیت‌ها و نا موفقیت‌ها دست خدا است.
    ,
    بنده این امید را دارم که این انتخابات نتایج و عواقب خوبی داشته باشد و منتخب مردم و دولتی که جدیداً به کار می‌افتد بتواند تا جایی که در توان دارد مشکلات معیشت مردم، مشکلات سیاسی و فرهنگی را حل کند و نسبت به مسائل اسلام و انقلاب وفادار بوده و آن‌ها را مرتب سر زبان و در عمل داشته باشد.»
    ,
     
    ,
    تقدیر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
    , تقدیر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری,
    آیت الله جنتی بابیان اینکه نامزدها در انتخابات به جان هم نیفتادند بسیار قابل‌تقدیر است ولو اینکه صحبت اندکی در مناظره‌ها صورت گرفت که البته قابل‌تحمل بود، یادآور شد: «هیچ مسئله‌ای که آبروریزی کند و به بهانه‌ای تبدیل شود وجود نداشت و پس از انتخابات نیز همه نتیجه را پذیرفتند.
    ,
    سران فتنه می‌گفتند که در انتخابات سال 88 تقلب شده چون در برخی حوزه‌ها بیش از 100 درصد آرا به صندوق‌ها ریخته شده است و در جایی که واجدین شرایط 100 هزار بوده است 200 هزار رأی در صندوق ریخته شده است اما در این دوره بسیاری از صندوق‌ها عددش بالا است و تا 300 هزار آرای بیشتری در صندوق ریخته شد اما کسی نفسش درنیامد لذا آن‌ها به مردم بد کردند.»
    ,
     
    ,
  • -گرفتار نشدن در بازی آقازادگی

    عدم گرفتار شدن در بازی آقازادگی از جمله مشخصات آیت الله جنتی است. او فرزندان خود را مثل همه در قبال عملکردهایشان مسئول دانسته و امتیاز خاصی برای آن‌ها در نظر نمی‌گرفت. برخورد وی با فرزندان خود در راندن یکی از فرزندانش مؤید این موضوع است. این نشان می‌دهد که آیت الله جنتی هیچ خط قرمزی در برخورد با اعضای خانواده و یا نزدیکان خود قائل نبوده و تنها اسلام و انقلاب را خط قرمز خود می‌داند.
    نظرات صریح آیت الله جنتی به حدی است که علی جنتی فرزند آیت الله زمانی که مقام وزارت ارشاد دولت روحانی را پذیرفت و از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت طی مصاحبه‌ای گفت: «انتظار این را دارم که پدرم در صورت داشتن انتقاد از وزارت و مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی صراحتاً آن را بیان کند. به هر حال ایشان اگر تشخیص بدهند که جایی مشکلی وجود دارد، چه وزارت ارشاد و چه جای دیگر، بسیار صریح بیان می‌کنند. ممکن است قبل از تذکر علنی به خودم خصوصی بگویند؛ اما اگر احساس کنند که تذکر خصوصی مؤثر نبوده، علنی هم می‌گویند.»
     
  • ,

    -گرفتار نشدن در بازی آقازادگی

    , -,
    عدم گرفتار شدن در بازی آقازادگی از جمله مشخصات آیت الله جنتی است. او فرزندان خود را مثل همه در قبال عملکردهایشان مسئول دانسته و امتیاز خاصی برای آن‌ها در نظر نمی‌گرفت. برخورد وی با فرزندان خود در راندن یکی از فرزندانش مؤید این موضوع است. این نشان می‌دهد که آیت الله جنتی هیچ خط قرمزی در برخورد با اعضای خانواده و یا نزدیکان خود قائل نبوده و تنها اسلام و انقلاب را خط قرمز خود می‌داند.
    نظرات صریح آیت الله جنتی به حدی است که علی جنتی فرزند آیت الله زمانی که مقام وزارت ارشاد دولت روحانی را پذیرفت و از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت طی مصاحبه‌ای گفت: «انتظار این را دارم که پدرم در صورت داشتن انتقاد از وزارت و مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی صراحتاً آن را بیان کند. به هر حال ایشان اگر تشخیص بدهند که جایی مشکلی وجود دارد، چه وزارت ارشاد و چه جای دیگر، بسیار صریح بیان می‌کنند. ممکن است قبل از تذکر علنی به خودم خصوصی بگویند؛ اما اگر احساس کنند که تذکر خصوصی مؤثر نبوده، علنی هم می‌گویند.»
     
    ,
    عدم گرفتار شدن در بازی آقازادگی از جمله مشخصات آیت الله جنتی است. او فرزندان خود را مثل همه در قبال عملکردهایشان مسئول دانسته و امتیاز خاصی برای آن‌ها در نظر نمی‌گرفت. برخورد وی با فرزندان خود در راندن یکی از فرزندانش مؤید این موضوع است. این نشان می‌دهد که آیت الله جنتی هیچ خط قرمزی در برخورد با اعضای خانواده و یا نزدیکان خود قائل نبوده و تنها اسلام و انقلاب را خط قرمز خود می‌داند.
    ,
    نظرات صریح آیت الله جنتی به حدی است که علی جنتی فرزند آیت الله زمانی که مقام وزارت ارشاد دولت روحانی را پذیرفت و از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت طی مصاحبه‌ای گفت: «انتظار این را دارم که پدرم در صورت داشتن انتقاد از وزارت و مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی صراحتاً آن را بیان کند. به هر حال ایشان اگر تشخیص بدهند که جایی مشکلی وجود دارد، چه وزارت ارشاد و چه جای دیگر، بسیار صریح بیان می‌کنند. ممکن است قبل از تذکر علنی به خودم خصوصی بگویند؛ اما اگر احساس کنند که تذکر خصوصی مؤثر نبوده، علنی هم می‌گویند.»
    , علی جنتی, علی جنتی,
     
    ,
  • -آثار و تألیفات

    آیت الله جنتی برخی از کتب‌ حدیث‌ از جمله‌: «اثبات‌ الهدایه»، «ایقاظ‌ الهجعه»، «تحف‌العقول» و «المواعظ‌ العددیه» را ترجمه کرده است.

    منبع :سایت شخصیت نگار

    انتهای پیام /

  • ,

    -آثار و تألیفات

    , -,

    آیت الله جنتی برخی از کتب‌ حدیث‌ از جمله‌: «اثبات‌ الهدایه»، «ایقاظ‌ الهجعه»، «تحف‌العقول» و «المواعظ‌ العددیه» را ترجمه کرده است.

    منبع :سایت شخصیت نگار

    انتهای پیام /

    ,

    آیت الله جنتی برخی از کتب‌ حدیث‌ از جمله‌: «اثبات‌ الهدایه»، «ایقاظ‌ الهجعه»، «تحف‌العقول» و «المواعظ‌ العددیه» را ترجمه کرده است.

    ,

    منبع :سایت شخصیت نگار

    ,

    انتهای پیام /

    ,

     

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه