اخبار داغ

جاذبه های گردشگری شهرستان صحنه:

«تخت شیرین» کجاست؟

«تخت شیرین» کجاست؟
تخت شیرین، بازمانده و نشانه ای از افسانه های کهن دیدار شیرین و فرهاد است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از امروله، محوطه تاریخی تخت شیرین در 6 کیلومتری جنوب شرقی بیستون و 5/1 کیلومتری سه راهی سرماج به پل شاهی در شهرستان صحنه از توابع استان کرمانشاه واقع شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا , امروله،,

 

,

وجه تسمه این محل برگرفته از تخته سنگ بزرگی است که در این محوطه قرار دارد.

,

 

,

این بلوک سنگی به ابعاد 3 در10/3 متر و ضخامت متوسط40 در50 سانتیمتر است، محوطه مذکور در سال 1311 به شماره ثبت 27 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

,

 

,

این محوطه به طول تقریبی 2 کیلومتر و عرض یک کیلو متر از چندین تپه بزرگ و کوچک تشکیل شده است.

,

 

,

, ,

 

,

 

,

در سطح این محوطه بقایایی از آثار معماری دوره ساسانی و سده های نخستین اسلامی قابل رویت است که شامل بلوک های سنکی تراشیده و دیوارهای ساخته شده از لاشه سنگ و ملات گچ است.

,

 

,

از آنجایی که کاوش های باستان شناختی در این محوطه صورت نگرفته لذا نمی توان در مورد کارکرد و زمان دقیق ساخت این سازه ها اظهار نظر قطعی کرد.

,

 

,

بسیاری از مورخین و جغرافیانویسان ایرانی و عرب سده سوم هجری به بعد چون ابن فقیه، ابن رسته ابودلف، اصطخری و یاقوت حموی در نوشته های خود از این محوطه  به نام شهر (ابو ایوب)یاد کرده اند.

,

 

,

به اعتقاد برخی از آنها، ابو ایوب کنیه یکی از مردان قبیله (بنی جرهم) بوده که دستور ساخت این شهر را داده است.

,

 

,

مورخان مذکور اظهار می کنند (کردان حسنویه) که یکی از حکومت های محلی قدرتمند سده چهارم هجری در غرب ایران بوده، بخش هایی از بناهای این شهر را تخریب کرده و با آن دژبزرگ و مستحکم سرماج را ساخته اند که مقر بدر بن حسنویه بوده است.

,

 

,

بقایای این دژ اکنون در زیر بافت روستای سرماج قابل رویت است که در فاصله 5 کیلومتری محور تخت شیرین قرار دارد.

,

 

,

گفتنی است: تحت شیرین که پتانسیل قوی و بالقوه گردشگری شهرستان صحنه است می تواند با درایت و برنامه ریزی مناسب مسئولین به منطقه ای ویژه برای جذب توریسم داخلی و خارجی تبدیل شده و از بالقوه بودن به فعلیت درآید.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه