اخبار داغ

پیگیری یک خبر از سال 92 :

قرار بود شورای شهر مقبره سلطان دریاها در گرگان را بازسازی کند

قرار بود شورای شهر مقبره سلطان دریاها در گرگان را بازسازی کند
اعضای شورای شهر گرگان بهار سال گذشته در دیدار با خانواده پرویز کیانی سلطان دریاها قول دادند که مقبره این اسطوره شنا جهان را بازسازی کنند .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از گلستان ما ؛ این پایگاه خبری تحلیلی پیگیر وعده های مسئولین در سال گذشته است و به دنبال اینکه آیا وعده های مسئولین استانی در سال گذشته محقق شده است یا نه و یا اینکه اگر مسئولین مطلبی دارند برای اطلاع افکار عمومی ارسال نمایند .

, شبکه اطلاع رسانی دانا, گلستان ما,

اعضای شورای شهر گرگان تقریبا یک سال پیش با خانواده مرحوم پرویز کیانی اسطوره شنای جهان که اصالتی گرگانی دارد، دیدار کردند .

,

KIANIII

, KIANIII,

پرویز کیانی کیست؟

,

زنده یاد پرویز کیانی در سال 1320 خورشیدی در محله هفت دستگاه خیابان سرخواجه گرگان چشم به جهان گشود و از همان ابتدای کودکی به بازی در آب و شنا علاقمند بود.

,

این علاقه و البته پشتکار پرویز کیانی که حاصل آن انجام تمرینات مستمر بود سبب شد وی در حالی که تنها 16 سال سن داشت فاصله 20 کیلومتری بنادر ترکمن و گز را در مدت سه و نیم ساعت شنا کند .

,

پرویز کیانی در سال 70، یک سال پیش از فوت ناگهانی اش در گفت و گویی با خبرنگار گرگانی( بهنام نیک پیام ) که برای یکی از نشریات سراسری انجام شد اظهار داشت: تمرینات اولیه ام به علت نبود امکانات در آب‌های گل آلود انجام می‌شد، اما با گذشت زمان و آشنایی مردم و مسئولان با نوع کار بنده، در یگان دریایی منطقه شمال به آموزش غواصی به افراد زبده‌ای پرداختم که جهت مهار چاه‌های نفت تربیت می‌شدند.

,

کیانی افزود: در این بین با انجام تمرینات مستمر و منظم رکورد جدیدی از خود به جای گذاشته و توانستم در رقابتی که در کانال مانش (بین انگلیس و فرانسه) با حضور دریانوردان زبده جهان برگزار شد، 72 کیلومتر را در 12 ساعت طی کرده و اول شوم. سپس در مسابقات بین المللی قهرمانی ارتش‌های جهان با تیم هوانیروز در مسابقات حاضر شده و در رقابت با شناگران کشورهای مختلف جهان قهرمان شدم.

,

این گرگانی جسور که شاه ماهی خزر لقب گرفته بود با استعداد و توان بی نظیرش موفق به خلق رکوردهای فراموش نشدنی شد که از آن جمله میتوان به قهرمانی مطلق در مسابقات دریانوردی ایران اشاره کرد.

,

وی با پیمودن هزاران کیلومتر از بندرترکمن تا آستارا به صورت رفت و برگشت که نه شبانه روز شنا طول کشید توانست در بین 190 شناگر مدعی کشور، به مقام نخست دست یابد و جالب آنکه رقبای وی تنها موفق به طی 30 کیلومتر از مسیر شدند.

,

با تداوم حکمرانی ستاره نامدار گرگانی در آب‌های منطقه و انجام حرکات خارق العاده همچون نگه داشتن 10 نفر بر روی دست و پا در آب، شنای شبانه روزی و مستمر در طول دریای خزر، خوابیدن بر روی آب، حمل سماور جوشان نفتی و اجسام سنگین به مسافت‌های طولانی، و ... گاه هنرش نیز سبب نجات همنوعان میشود.

,

وی اظهار داشته است: در دریای عمان (بوشهر) مشغول شنا بوده و 20 کیلومتر از ساحل دور شده بودم. ناگاه در 200 متری خودم قایقی را با تعدادی سرنشین در حال غرق شدن دیدم که امواج آن را به این سو و آن سو می‌کشانید. جلوتر رفتم و از گفت و گو با آنها که عمدتا شنا بلد نبوده و اگر هم بلد بودند توانایی پیمودن 20 کیلومتر را نداشتند دریافتم هم قایقشان سوراخ شده و هم سوخت ندارند. به ناچار با وجود دشواری موجود، آن 12 نفر را سالم به ساحل رساندم. شاه ماهی گرگانی پس از رکورد شکنی‌های بسیار قصد داشت راهی رقابت‌های قهرمانی ارتش‌های جهان در کانادا شود.

,

وی به شدت به دنبال کسب مجوزهای لازم جهت شنا در مثلث برمودا بود. مثلث برمودا در اقیانوس اطلس واقع شده و با وجود امواج خروشان و جزر و مدهای وحشتناک منطقه‌ای کسی تا به حال نتوانسته از آن جان سالم به در ببرد و حتی شایع است هواپیماها و کشتی‌هایی که نیز در حال عبور از آن منطقه بودند قرق شده‌اند. اما در این بین اجل به این اعجوبه گرگانی که بسیاری از کارهای خارق العاده و رکورد شکنی‌هایش جایی ثبت نشده مهلت نداد و وی در پائیز 71 در گرگان به علت سکته قلبی درگذشت و کشتی عمرش در ساحل خشکی و به دور از امواج دریا پهلو گرفت تا شاه ماهی گرگانی‌ها فرصت فتح برمودا را نداشته باشد.

,

هم اکنون استخری که در شهرک بهزیستی گرگان از سوی بستگان وی راه اندازی شده نام زنده یاد کیانی را بر خود مزین می‌بیند. کیانی بزرگ و نام آور هم‌اکنون در امام زاده عبدالله گرگان آرام خفته است. روحش شاد و یادش گرامی باد .

,

در دیدار اعضای شورای شهر و خانواده کیانی چه گذشت ؟

,

حسین ربیعی رئیس شورای شهر گرگان در حاشیه این نشست بر ضرورت گرامی داشت یاد و خاطره این ورزشکار و بازسازی مقبره وی در آرامستان گرگان تاکید کرد.

,

ربیعی همچنین از قول مساعد اعضای شورای شهر برای پیگیری بازسازی مقبره این ورزشکار خبر داد و اظهار داشت: در جشنواره شهروند ماندگار نیز که به زودی توسط شهرداری برگزار خواهد شد از مرحوم پرویز کیانی نیز به عنوان یکی از مهمترین و شاخص ترین چهره های ورزشی شهر تقدیر می شود.

,

درخواست دختر پرویز کیانی چه بود؟

,

دختر مرحوم کیانی ضمن قدردانی از اعضای شورای شهر با اظهار گله مندی از فراموش شدن یاد و خاطرات مرحوم پدرش گفت: علی رغم افتخارات کسب شده پدرم برای ورزش کشور و فداکاری های وی در سال های جنگ تحمیلی متاسفانه مدت مدیدی است که از این قهرمان آب های خروشان یادی نمی شود.

,

فاطمه کیانی خواستار توجه و رسیدگی بیشتر مسئولان برای پاسداشت افتخار آفرینی های پدرش و توجه بیشتر به مشکلات خانواده خود به عنوان بازماندگان آن مرحوم شد.

,

این پایگاه خبری ضمن ارج نهادن به مقام شامخ این نابغه شنای جهان و افتخار جاودانه شهر گرگان از شورای شهر گرگان درخواست دارد تا جهت تنویر افکار عمومی شرح مختصری از اقدامات انجام شده در خصوص بازسازی مقبره سلطان دریاها به اطلاع همشهریان گرگانی برساند

,

ghaleb-land

, ghaleb-land]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه