اخبار داغ

کارشناس ارشد باستان شناسی:

تپه باستانی"قلعه خرابه" ازنا بیش از 5هزار سال قدمت دارد

تپه باستانی"قلعه خرابه" ازنا بیش از 5هزار سال قدمت دارد
مسئول تیم کاوش قلعه تاریخی ازنا گفت: تپه باستانی و معروف "قلعه خرابه" شهرستان ازنا در آثار ملی با قدمتی بیش از 5 هزار سال به ثبت رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بهزاد حسینی سربیشه در گفتگو با ازناخبر در تعریف سایت موزه باستان‌شناسی گفت: این اسم از ترکیب سه لغت ایجاد شده است، لغت اول "سایت" می باشد که معنی آن در باستانشناسی عبارتند از تپه، محوطه یا غار باستانی که به ثبت آثار ملی رسیده باشد. لغت دوم "موزه" است که تعریف آن مکانی برای نمایش آثار باستانی و لغت سوم  "باستانشناسی"  است که علمی برای شناخت گذشتگان می‌باشد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ازناخبر ,
این کارشناس باستان شناسی خاطر نشان کرد: بیش از 10 نوع موزه وجود دارد، سایت موزه‌ها یکی از انواع آنها می باشند که در ادامه توسعه علم باستان شناسی به وجود آمدند و این موزه ها بر روی تپه و محوطه‌های باستانی ایجاد می‌شوند.
,
حسینی به تفاوت این دو با هم اشاره کرد و گفت: زمانیکه باستان‌شناسان بر روی یک تپه باستانی کاوش انجام می‌دهند و آثار شاخص مختلفی بدست می‌آورند آنها را به موزه‌ها انتقال نمی‌دهند و در همان جایی که شئ یا اثر بدست می‌آید، کارهای مرمت و تثبیت آنها برای به نمایش گذاشتن و بازدید عموم فراهم می‌شود.
,
وی به برتری سایت موزه ها نسبت به موزه های باستانشناسی اشاره کرد و افزود: برتری آن در توانایی به نمایش گذاشتن آثار معماری، تدفین ها و اشیا در جایگاه اصلیشان می‌باشد.
,
این کارشناس باستان شناسی ادامه داد: از جمله این سایت موزه ها می توان به تخت جمشید در شیراز، تپه تاریخی هگمتانه در همدان، تپه شوش خوزستان، تخت سلیمان در آذربایجان غربی و محوطه تاریخی ”بندیان درگز" خراسان رضوی، گوهرتپه بهشهر مازندران، سیلک کاشان اشاره نمود.
,
حسینی سربیشه گفت: این موزه‌ها در دیگر کشور ها مانند ترکیه، چین، یونان و بسیاری از کشور های اورپایی معمول است که از آنها بهره‌های فراوانی می‌برند.
,
وی به تپه باستانی ازنا اشاره کرد و گفت: در مرکز شهر ازنا یک تپه باستانی وجود دارد، تپه ای که در آثار ملی با قدمتی بیش از 5 هزار سال به ثبت رسیده است.
,
کارشناس ارشد باستان شناسی ادامه داد: خوشبختانه طرح سایت موزه باستان‌شناسی شهر ازنا با همکاری شورای شهر و شهرداری ازنا، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان لرستان، توسط بنده در نیمه دوم مرداد ماه 1395 آغاز خواهد شد.
,
حسینی ادامه داد: فعالیتهای باستانشناسی برای ایجاد سایت موزه در تخت جمشید، شوش، هگمتانه، سیلک و تخت سلیمان بیش از 50 سال و در بندیان درگز و گوهرتپه مازندران بیش از 10 سال انجام گرفته و چنانچه امروزه این آثار در سطح جهانی خود نمایی می‌نمایند به خاطر اهمیت دادن مردم آن شهرها به گذشته خودشان بوده است.
,
این باستان شناس به اهمیت این پروژه اشاره کرد و گفت: پروژه سایت موزه ازنا نیز همانند سایر سایت موزه هایی که اشاره شد یک پروژه بلند مدت است و برای تبدیل شدن به یک اثر ماندگار و بی‌نظیر برای شهرمان ازنا نیاز به همدلی و همکاری همه مردم عزیز دارد.
,
حسینی سربیشه در پایان خاطر نشان کرد: نباید از یاد ببریم که گذشته هر منطقه ای بخشی از هویت تک تک ساکنان آن منطقه است و حفاظت و نگهداری از این هویت بر همگان ضروری است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه