اخبار داغ

یادداشت؛

جنگ نامحسوس و شناختی علیه آیین عزا

جنگ نامحسوس و شناختی علیه آیین عزا
در طول تاریخ، دشمنان جریان الهی همواره «حیله‌ی استهزاء و هجو و تمسخر» را برای تخریب و مقابله با جریان پاک و راستین آیین عزای حسینی به کار بستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در طول تاریخ، دشمنان جریان الهی همواره «حیله‌ی استهزاء و هجو و تمسخر» را برای تخریب و مقابله با این جریان پاک و راستین به کار بستند. این نوع رفتار از صدر اسلام، در برخورد کفار و مشرکین با پیامبر عظیم الشأن (ص) دیده می‌شود و حتی خداوند تبارک و تعالی در آیات قرآن کریم به نبی اکرم (ص) در اینباره دستوراتی نازل فرموده است. هجو و تمسخر یک موضوع از تکنیک‌ها و شگردهای جنگ رسانه‌ای و شناختی برای تخریب جایگاه یک شخص یا معنا و ارزش است که نهایتاً سبب ترور اعتبار و آبرو و احترام سوژه‌ی مورد تمسخر می‌گردد.

هر سال در اثنای ورود به ماه محرم، شاهد انتشار برخی محتواهای هدایت‌شده و تمسخرآمیز در رابطه با به استهزاء کشیدن آیین‌های نورانی عزای سرور و سالار شهیدان هستیم. این اقدامات بددلانه در قالب یک عملیات دقیق رسانه‌ای و بخشی از جنگ شناختی، چندین هدف را دنبال می‌کند؛ نخست اینکه دشمن با تکنیک هجو و استهزاء سعی بر تقدس‌زدایی و تنزل جایگاه ارزش‌های اسلامی دارد تا به خیال واهی خود آن معناهای عظیم و نورانی را به پایین بکشد و در افکار و اذهان انسان‌ها عادی و معمولی جلوه دهد و نهایتاً لگدمال کند!

مقام روحانی و قدسیِ معناها و حتی نمادهای دستگاه‌ سیدالشهدا علیه‌السلام، اولاً سبب احترام و اعتبار آن می‌شود و پس از آن سبب اثرگذاری و تحول شگرف در حرکت بشریت می‌شود. از این رو دشمن واهمه دارد که این قداست و ارزش بی‌نظیر، همانند هر سال دلها را متحول کند و آن «شورش بزرگ در خلق عالم» رخ بدهد.

هدف دیگر دشمن لدود و لجوجِ جریان خروشان حسینی، ایجاد یک تصویر ذهنی مخدوش و سیاه از آیین عزای سرور و سالار شهیدان است. محتواهای تمسخرآمیز در اینباره سعی می‌کند ذهنیت قدسی و نورانی افراد را نسبت به آن حوادث عظیم و پرمعنا و باارزش را، لکه‌دار کند و حتی به تخریب آن بپردازد و تصویری خرافی را جایگزین آن نماید. نمونه‌ای از عملیات موفق هجو و استهزاء دشمن، ترور رسانه‌ای و گفتمانی سریال وزین و پرمعنای مختارنامه بود. حتماً در اینستاگرام و یا تلگرام، با کلیپ یا تصویری طنزگونه از سکانس‌های ماندگار مختارنامه مواجه شده‌اید. بارها نگارنده با میکس و تدوین موزیک و یا چالشِ ترندی که در فضای مجازی فراگیر شده و ترکیب آن با سکانس‌های مختارنامه مواجه شده است که با بررسی دقیق این موضوع، مقیاس و مقدار این محتواهای تمسخرآمیز به قدری زیاد یافته که عملاً ذهن را بر این وا می‌دارد که طرح و برنامه‌ای دقیق  برای ترور و  هجو این سریال در کار است. مثال دیگر از این نوع عملیات شناختی، تولید و نشر محتواهای طنزآمیز از ماجرای جعلی «شیر تعزیه» در فضای مجازی است، که نهایتاً هدف آن تخریب و ترور هنر والایی است که صدها سال است ایرانیان با موسیقی، ادبیات و هنرهای نمایشی آن انس و قرابت دارند.

با تمام این تفاسیر باید به تمام متوهمانی که رؤیای دوری مردم را از جریان حسینی در سر می‌پرورانند گفت: زهی خیال باطل! این حرارت در دلها صدها سال است که با هیچ حیله و نیرنگی خاموش و حتی کم‌فروغ نشده است. این وعده‌ی حتمی پیامبر عزیز اسلام (ص) است که فرمودند: «براى شهادت حسین (ع) حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.»

حال با وجود آگاهی از اراده‌ی قطعی الهی مبنی بر مانایی و ماندگاری و شکست‌ناپذیری دستگاه اباعبدالله‌الحسین علیه السلام، شناخت طرح و برنامه‌ی دشمن و طراحی پاسخ مناسب در قبال این اقدامات خصمانه بسیار لازم و ضروری است. لذا وظیفه‌ی هر فردی که این عشق و علاقه‌‌ی گرانبها را در دل دارد، این است که از این برنامه‌ی پلید دشمن آگاه باشد و آگاه سازد تا همه‌گی از نشر غفلت‌آمیز و ناآگاهانه‌ی این محتواهای هدفمند خودداری نمایند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه