اخبار داغ

گزارش دانا از نشست خبری ایران اکسپو؛

صادرات در محور دانش/ تغییر مسیر تجارت با برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو

صادرات در محور دانش/ تغییر مسیر تجارت با برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو
امروز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو) در راستای توسعه عرضه کالاهای غیرنفتی کشور و گسترش روابط تجاری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ امروز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو) در راستای توسعه عرضه کالاهای غیرنفتی کشور و گسترش روابط تجاری با حضور مهدی ضیغمی رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت و مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برگزار شد.

مجید تکبیری، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران "ایران اکسپو"  ایران (IRAN EXPO ۲۰۲۴) به‌عنوان اولین سخنران این نشست اظهار کرد: این نمایشگاه بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور با پیش‌بینی بازدید بیش از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تاجر و بازرگان خارجی از بیش از ۹۰ کشور جهان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه از رویکردهای مهم دولت سیزدهم، ارتباط نزدیک با بخش خصوصی  است  که باعث شده این رویداد بسیار قدرتمند برگزار شود اظهار کرد: نخستین گام در توسعه روابط اقتصادی و تجاری، معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و شناخت متقابل ظرفیت‌های کشورهای دیگر است که در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ شاهد استقبال بی‌نظیر فعالان اقتصادی از نمایشگاه  بودیم.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران گفت:  برای نمایشگاه ایران اکسپو  ۲۰۲۴، پشتیبانی جهت حضور بیش از  ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سرمایه‌گذار، تاجر و بازرگان خارجی از بیش از ۹۰ کشور را داریم که هزینه‌های هتل، پذیرایی، ترانسفر داخلی تجار، بازرگانان خارجی و مترجمان  توسط ستاد برگزاری  نمایشگاه تقبّل می‌شود که با این کار، فرصت هم‌افزایی و آشنایی  بازرگانان و سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شده و شاهد حضور بهترین و پرپتانسیل‌ترین شرکت‌های بزرگ صادراتی ایران  در نمایشگاه خواهیم بود.

تکبیری با تأکید بر اینکه فصلی جدید در دیپلماسی اقتصادی کشور با ایران اکسپو ۲۰۲۳ که در اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار شد، رقم خورد گفت: ششمین  نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) نیز همچون نمایشگاه‌های سابق ایران اکسپو با  پرچم‌دار و تلاش بخش خصوصی و باهدف  کشف و ایجاد بازارهای جدید صادراتی، ارتقا و توسعه بازارهای موجود در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران  برگزار می‌شود و اگر توصیه و تدابیر رهبر معظم انقلاب  بر امر توسعه  صادرات غیرنفتی نبود  اکنون رویدادی این‌چنین، وجود نداشت.

تکبیری درعین‌حال بیان کرد: باهمت و پرچم‌داری بخش خصوصی و با پیگیری‌ها و حمایت ویژه سازمان توسعه تجارت، معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، سفرای جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها، صندوق  نوآوری و شکوفایی، اتاق بازرگانی ایران،  معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و نیز رایزنان و مراکز تجاری،  یکی از مهم‌ترین رویدادهای  بین‌المللی و  تجاری کشور  در چند سال اخیر دوباره رقم خواهد خورد که از همه این نهادها و دیگر مجموعه‌هایی که در این رویداد مهم ما را همراهی می‌کنند تشکر می‌کنیم.

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به‌عنوان سخنران بعدی اظهار کرد: اولویت در سیاست خارجی ارزآوری از طریق صادرات کالا و خدمات است، اظهار کرد: عرضه کالاهای صادرات غیرنفتی نسبت با پنج سال پیش متفاوت است و الان اساس کار دانش‌بنیان است.

وی با بیان اینکه امسال دو میلیارد دلار صادرات کالاهای دانش‌بنیان انجام شده و امیدواریم سال آینده به چهار میلیارد دلار برسد، تصریح کرد: در وزارت امور خارجه چند دستورالعمل به سفرا داده شده که درباره آن با سیاستمداران و اتاق‌های بازرگانی صحبت کنند و درباره نمایشگاه اطلاع‌رسانی شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون ۱۱۹ کشور برای حضور در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران سیگنال مثبت دادند امیدواریم بیشتر شود، اظهار کرد: سیاست‌های دولت روی صادرات غیرنفتی و تمرکز بیشتر روی صادرات دانش‌بنیان است.

گفتنی است؛ ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

مهدی ضیغمی، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت نیز در این برنامه اظهار کرد: پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران گام بلندی در راستای توسعه عرضه کالاهای غیرنفتی کشور و گسترش روابط تجاری با جهان است و تمرکز نمایشگاه امسال شامل کشورهایی مانند آفریقا، شرق آسیا، آمریکای جنوبی و لاتین است و بازخوردها تا کنون بسیار چشمگیر بوده است.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه قبلی سه هزار تاجر برای نخستین‌بار وارد ایران شدند، تصریح کرد: با وجود کمبودهای تهران برای پذیرش حجم وسیع متقاضیان، امیدواریم به بیش از چهارهزار تاجر در ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران حضور داشته باشند.

ضیغمی با بیان اینکه ظرفیت خوبی در بخش‌های معدنی، پتروشیمی و صنایع‌دستی برای عرضه به تجار خارجی وجود دارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از مقامات خارجی علاقه‌مند به شرکت در این نمایشگاه بودند و توانستیم باتوجه‌به ظرفیت‌ها، میزبان ۴۰ هیئت عالی‌رتبه و ۶ وزیر باشیم که در نمایشگاه اردیبهشت‌ماه سال آینده این اعداد افزایشی خواهد بود.

برنامه‌ریزی برای افزایش مقاصد صادراتی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه مقاصد صادراتی با برگزاری رویدادهای تجاری تنوع پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: به دنبال افزایش مقاصد صادراتی هستیم که می‌تواند سهم بیشتری از بازارها را در اختیار ایران قرار بدهد و محدودیت‌های قیمت‌گذاری برای ایران را از میان بردارد.

وی با تأکید بر اینکه ایران به یک کشور صادراتی با محوریت دانش‌بنیان تبدیل خواهد شد، گفت: پایه‌های مستحکم صادرات دانش‌بنیان در حال بناشدن است و نتیجه آن طی سال‌های آینده قابل‌مشاهده خواهد بود.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه