اخبار داغ

محفوظی در گفتگو با دانا:

تخصیص یک درصد از سرمایه‌گذاری‌های نابجا در خودرو، وضعیت انرژی در کشور را بهبود می‌دهد

تخصیص یک درصد از سرمایه‌گذاری‌های نابجا در خودرو، وضعیت انرژی در کشور را بهبود می‌دهد
نایب‌رئیس فراکسیون انرژی مجلس با اشاره به واردات خودرو اقتصادی و کم‌مصرف، راهکارهای برطرف‌کردن ناترازی انرژی در کشور را تشریح کرد.

سید مجتبی محفوظی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، درباره راهکارهای جلوگیری از ناترازی در حوزه انرژی اظهار کرد: اگرچه حمایت از تولید داخلی از مزایای قابل‌توجهی برخوردار است، اما هیچ کشوری قادر نیست کلیه نیازهای خود را به طور کامل تولید کند و به طور مستقل از سایر کشورها عمل کند.

وی ادامه داد: واردات یک قطعه یا دستگاه که در تولید داخلی آن ضعف وجود دارد، به معنای عدم حمایت از تولید داخلی نیست. همچنین، باتوجه‌ به کیفیت پایین خودروهای داخلی، واردات خودروهای استاندارد که سوخت کمتری مصرف می‌کنند، می‌تواند به کاهش ناترازی مصرف انرژی در کشور کمک کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: برخی کشورها بخاری‌هایی تولید می‌کنند که مصرف گاز آن‌ها تنها یک‌سوم بخاری‌های داخلی است و درعین‌حال دوبرابر حرارت و گرما تولید می‌کنند، همچنین خطرات بخاری‌های داخلی را نیز ندارند؛ بنابراین، در این شرایط منطق سلیم می‌گوید که برای حفظ انرژی، باید چنین بخاری‌هایی را وارد کنیم و به تولید بی‌کیفیت داخلی اصرار نکنیم تا کیفیت بهبود یابد.

وی افزود: نخستین قدم برای کاهش ناترازی، ورود بخش خصوصی به عرصه است. همچنین، اگر یک درصد از حمایت‌های نابجا از تولید خودرو به حوزه انرژی اختصاص یابد، وضعیت انرژی در کشور به‌شدت تغییر خواهد کرد.

نایب‌رئیس فراکسیون انرژی افزود: در کوتاه‌مدت، به جز صرفه‌جویی، راه دیگری برای جلوگیری از افزایش ناترازی گاز در کشور وجود ندارد، اما در میان‌مدت با اقداماتی می‌توان از این ناترازی کاست.

وی با تأکید بر ضرورت بهینه‌سازی مصرف، گفت: قدم اول برای کاهش ناترازی، ورود بخش خصوصی به عرصه است. همچنین، اگر یک درصد از حمایت‌های نابجا از تولید خودرو به حوزه انرژی اختصاص یابد، وضعیت انرژی در کشور بهبود خواهد یافت.

محفوظی افزود: در کوتاه‌مدت، به جز صرفه‌جویی، راه دیگری برای جلوگیری از افزایش ناترازی گاز در کشور وجود ندارد. بااین‌حال، در میان‌مدت، می‌توان با بهینه‌سازی مصرف سوخت و تعویض دستگاه‌های گرمایشی به این مهم دست یابیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه