اخبار داغ

ظهره‌وند در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

بررسی تحولات اخیر؛ آینده‌ی منطقه در حاشیه نبردهای یمن تا جنگ غزه

بررسی تحولات اخیر؛ آینده‌ی منطقه در حاشیه نبردهای یمن تا جنگ غزه
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پدرخوانده‌ی نتانیاهو و رژیم صهیونیستی امروز مستقیم دارد با تحولات منطقه درگیر می‌شود و این یک دورنمای خطرناکی را برای ایالات متحده و کل منطقه می‌تواند ترسیم کند.

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به اینکه بیش از صد روز از جنگ غزه می گذرد، اظهار داشت: تا این مرحله، اگر بخواهیم صحنه را توصیف کنیم، رژیم صهیونیستی با همه‌ی کمک‌هایی که از طرف آمریکا دریافت کرده و نیروهای ناتو نیز در کنار آن در غزه علیه مردم بی‌دفاع فلسطین جنگیده‌اند، دستاوردی جز ایجاد خرابی، ویرانی، قتل‌ عام زنان و کودکان نداشته است.

وی با اشاره به اینکه آن سه محوری که آقای نتانیاهو برای انجام عملیات علیه حماس اعلام کرده بود هیچ کدام محقق نشده است، افزود: نه حماس را از بین برده و تضعیف کرده، نه توانسته است گروگان‌ها را آزاد کند و نه این که توانسته است برای امنیت رژیم صهیونیستی بازدارندگی ایجاد کند.

ظهره‌وند با بیان اینکه در این شرایط همه چیز به مداخله‌ مستقیم آمریکا در مسئله غزه در شکل برخورد با حوزه‌های مقاومت از جمله یمن بستگی دارد، تصریح کرد: در واقع، پدرخوانده‌ی نتانیاهو و رژیم صهیونیستی امروز مستقیم دارد با تحولات منطقه درگیر می‌شود و این یک دورنمای خطرناکی را برای ایالات متحده و کل منطقه می‌تواند ترسیم کند.

وی در ادامه بیان داشت: تا همین الان، آقای بایدن ریسک بزرگی انجام داده و با حملاتی که به یمن داشته، امروز نه تنها یمنی‌ها و دولت یمن و انصارالله منفعل نشدند بلکه مصمم شدند که مسیر باب‌المندب را قوی‌تر کنترل کنند، یعنی از این پس نه تنها کشتی‌های متعلق به رژیم صهیونیستی بلکه کشتی‌های متعلق به امریکا و بریتانیا نیز در واقع مورد کنترل و برخورد انصارالله قرار خواهند گرفت، این زاویه نشان می‌دهد که تنش در حال تشدید است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه باید یکی از دو طرف عقب‌نشینی کنند، گفت: انصارالله که در ایستادگی مصمم است و می ماند بریتانیا و آمریکا که تا این مرحله راه حلی جز عقب‌ نشینی وجود ندارد.

افکار بین‌المللی اکنون بیش از پیش نسبت به اسرائیل و آمریکا بدبینانه عمل می‌کنند

وی با اشاره به اینکه منطق گفتمانی انصارالله روشن است، خاطر نشان کرد: اگر انصارالله از کشتی‌های متعلق به اسراییل با هدف و شعار "یا برای مردم فلسطین هم هست، یا نیست برای هیچکس نیست" ممانعت کند، یعنی اینطور نیست که اجازه دهند که فقط یک طرفه اسراییل تخلیه شود و دست به ادامه کشتار و جنگ در غزه زند و حوزه‌ی مقاومت جهان اسلام و جهان عرب هم تماشاچی باشند.

ظهره‌وند افزود: همچنین، افکار بین‌المللی اکنون بیش از پیش نسبت به اسرائیل و آمریکا بدبینانه عمل می‌کنند و پیش‌نویس دادخواستی که آفریقای جنوبی به دیوان بین‌المللی لاهه ارائه داده است، یک ضربه دیگر به اسرائیل و آمریکا بوده که موجب اعتراض آن ها شد.

درگیری و تنش در یمن محدود نمی‌ماند

وی با بیان اینکه این درگیری و تنش در یمن محدود نمی‌ماند، گفت: ایران به صورت رسمی اعلام کرده است که حامی حوزه مقاومت، از جمله مقاومت انصارالله، می‌باشد،  انصارالله هم در حال حاضر امارات و بحرین را قویا تهدید کرده است و این یعنی یکی از نقاطی که مورد هدف قرار خواهند گرفت در پاسخ به حملات آمریکا، پایگاه‌های آمریکایی در بحرین و همچنین برخی مواقع در درون امارات است؛ که این مسئله وضعیت این مناطق را به طور کامل به هم می‌ریزد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها با در نظر گرفتن این اتفاقات، ریسک می‌کنند که این ریسک استراتژیک به نظر من خیلی بالاست و می‌تواند در یک نقطه‌ای درگیری بین ایران و آمریکا هم اتفاق بیفتد، یعنی عامل اصلی این درگیری در واقع عملاً آمریکایی‌ها هستند و اگر چنین اتفاقی بیفتد، قطعاً مسئله‌ی چین و روسیه نیز به عنوان شرکای راهبردی ایران، پایشان به این موضوع کشیده خواهد شد.

ظهره‌وند خاطر نشان کرد: نباید فراموش کنید که همین وضعیت تنش را آمریکایی‌ها اکنون در آسیای دور دارند دنبال می‌کنند و در انتخابات تایوان نیز دخالت قابل توجهی داشته‌اند. اگر چنانچه قرار باشد حزب حاکم مجدداً به قدرت بازگردد، تنش در حوزه تایوان قطعاً افزایش خواهد یافت، بنابراین، چینی‌ها می‌توانند تسویه‌حساب خود را در همین منطقه‌ی غرب آسیا و آمریکا انجام دهند.

ما در همین یمن باید با آمریکایی‌ها تسویه حساب کنیم

این تحلیل‌گر روابط بین‌الملل، با اشاره به اینکه من فکر می‌کنم یک صورت‌بندی جدیدی در حوزه‌ی امنیتی و نظامی در حال شکل‌گیری است، ضمن اینکه اسرائیل  کماکان دم چک حوزه مقاومت قرار دارد، تاکید کرد: قطعاً آمریکایی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که اگر بتوانند یمن را سرجایش بنشانند، گام بعدی را به سمت لبنان خواهند برد. این موضوع را حوزه مقاومت می‌دانند، بنابراین، به جای اینکه کار به تسویه حساب در لبنان برسد، ما در همین یمن باید با آمریکایی‌ها تسویه حساب کنیم.

وی با بیان اینکه صدها هزار نیروی با ایمان و پا به کار آماده‌اند که نه تنها با آمریکا بلکه با کل ناتو درگیر شوند، عنوان کرد: در این رویارویی، ایران به عنوان محور مقاومت گریزی ندارد جز اینکه پشتیبانی کند، و باید هم پشتیبانی کند؛ زیرا اگر این قضیه از یمن عبور کند و به لبنان برسد و از لبنان به سوریه و عراق و سپس به ایران خواهد رسید و این به صورت دومینووار یک تهدید علیه امنیت ملی ایران خواهد بود.  یعنی تنها حوزه‌ی مقاومت نیست که حوزه‌ی تهدید است. حتی بالاتر از این، آقای گراسیموف، رییس ستاد مشترک ارتش روسیه، هم پیش‌بینی کرده است که باید انتظار داشته باشیم که پس از ماجرای اوکراین، در بالکان، قفقاز جنوبی، و آسیای مرکزی نیز با غرب و ناتو چالش پیدا کنیم.

ظهره‌وند در پایان گفت: باید بدانیم که روندها هم برای ما واجد فرصت هستند، اما در عین حال بسیار بسیار تهدیدآمیز می‌توانند باشند. حتی کوچکترین غفلت برای ایران، خسارت‌های سنگینی را به دنبال داشته باشد. نگاه درست به مسئله، راه حل مناسبی را برای ما خواهد داشت. اتفاقاً ما می‌توانیم از فرصت‌ها به عنوان زمان طلایی استفاده کنیم و به آن نقطه‌ای برسیم که شایسته آن هستیم.

خبرنگار : فاطمه میرزاآقایی

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه