اخبار داغ

گزارش دانا از نشست خبری معاون تعلیم‌وتربیت سازمان بسیج مستضعفین؛

۷۳۱ هزار نفر از جمله ۱۵ هزار خانواده در مسابقات قرآن بسیج شرکت کردند

۷۳۱ هزار نفر از جمله ۱۵ هزار خانواده در مسابقات قرآن بسیج شرکت کردند
معاون تعلیم‌وتربیت سازمان بسیج در نشست خبری خود گفت: ۱۵ هزار خانواده، ۱۰ هزار گروه و مجموعاً ۷۳۱ هزار شرکت‌کننده در این رویداد سراسری قرآنی شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین احسان رضایی، معاون تعلیم‌وتربیت سازمان بسیج مستضعفین در نشست خبری امروز خود با اشاره به فعالیت‌های قرآنی سازمان بسیج مستضعفین، اظهار کرد: رویدادهای مختلفی در طول سال در بسیج دنبال می‌شود، یکی از مهم‌ترین و در اولویت‌ترین برنامه‌هایی که معاونت تعلیم‌وتربیت دنبال می‌کند، فعالیت‌های قرآن و عترت است.

بسیج فعالیت‌های قرآنی خود را در ۳ محور اصلی دنبال می‌کند

وی افزود: خود مسئله قرآن نیز یک مسئله چندبعدی است، امروز در شاهد افتتاح ۱۱۴ دارالقرآن بودیم، مراکزی که کار تخصصی قرآن انجام می‌دهند و استعدادهای قرآنی برای شکوفاشدن به این مراکز مراجعه می‌کنند. این دارالقرآن به‌عنوان یک مرکز تخصصی، پرورش این استعدادها را انجام می‌دهد. در کنار این مراکز تخصصی، در مساجد نیز اجرای فعالیت‌های عمومی قرآن را در برنامه داریم.

معاون تعلیم‌وتربیت سازمان بسیج مستضعفین اظهار کرد: در کنار حوزه تخصصی و حوزه عمومی یک محور سوم دیگر نیز داریم که محور تبلیغ و ترویج قرآن کریم است. یکی از برنامه‌های تبلیغ و ترویج قرآن مسئله مسابقات قرآن است. بسیج برای تربیت و تعالی و رشد مخاطبان خود برنامه‌های وسیعی در نظر گرفته که یک محور برنامه‌های قرآنی است و در برنامه‌های قرآنی هم سه‌شاخه تخصصی، عمومی و تبلیغ و ترویج را داریم.

رضایی بیان کرد: سی‌اُمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج از ابتدای سال شروع شده و بهمن‌ماه به پایان می‌رسد. حدود سه سال است که این مسابقات در دور جدید فعالیت خود را شروع کرده و باهمت مجموعه‌های مختلف و با بهره‌مندی از فرمایشات مقام معظم رهبری داریم، توسعه خوبی پیدا کرده است.

وی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در مورد پایگاه قرآنی شدن مساجد اشاره و اظهار کرد: بعد از طرح این مطالبه مهم حضرت آقا و از دوره بیست و نهم مسابقات که دوره گذشته بود، سازمان بسیج رویکرد خود را این موضوع قرار داد که مسابقات قرآنی بسیج از رقابت بین مساجد آغاز شود.

مسابقات قرآن بسیج در ۵۰۰ شهرستان در سرار کشور برگزار شد

معاون تعلیم‌وتربیت سازمان بسیج مستضعفین اظهار کرد: در دور بیست‌ونهم کار را از مرحله بین مساجد شروع کردیم و در چهارهزار نقطه در سراسر کشور رقابت بین مساجد را برگزار کردیم، پس از آن برگزیدگان به مرحله شهرستانی آمدند تا در این مرحله به رقابت با یکدیگر بپردازند، در طول این مرحله بالغ بر ۵۰۰ ناحیه یا شهرستان رقابت قرآنی برگزار کردند. بعدازاین، مرحله استانی برگزار شد و طی مراسمی هماهنگ در سراسر کشور نفرات برتر مرحله استانی تجلیل و به مرحله ملی معرفی شدند.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین بخش مسابقات قرآن بسیج بخش رقابت بین مسجدی است، گفت: این بخش توانسته است سطح وسیعی از مخاطبان را با خود همراه کند. در این مسابقات مجموعاً ۷۳۱ هزار نفر در مسابقات و در سامانه برخط با کد ملی و شماره تماس ثبت‌نام کرده‌اند، این امر، فرصت ارتباط با این مخاطبان در بازه زمانی بعد از مسابقات را فراهم کرده است.

 ۱۰ هزار گروه در مسابقات قرآن بسیج حضور داشتند

رضایی یکی از دلایل استقبال از مسابقات بسیج را، باز شدن عرصه‌های رقابت در مسابقات قرآن و عترت بسیج و تنوع رشته‌ها دانست و اظهار کرد: معمولاً رقابت‌های قرآن به‌صورت انفرادی است؛ اما بسیج رویکرد مسابقات را از حوزه انفرادی به گروهی و خانوادگی گسترش  داد،  یعنی افراد علاوه بر اینکه به‌صورت فردی می‌توانند در مسابقات حضور یابند این امکان را دارند که در بخش گروهی و خانوادگی نیز حضور داشته باشند. بالغ بر ۱۰ هزار گروه و ۱۵ هزار خانواده در بخش خانوادگی شرکت کردند. تکالیف بخش گروهی و خانوادگی مقداری سبک‌تر از بخش فردی است چرا که بخش فردی در واقع بخش حرفه‌ای مسابقات است.

وی با اشاره به اینکه رقابت‌های بسیج در سه مرحله برگزار شد و نهایتاً به مرحله ملی رسید، گفت: در مرحله ملی بالغ بر هزار و ۵۰۰ نفر در ۳۲ استان (استان تهران شامل شهر تهران بزرگ و شهرستان‌های استان تهران) معرفی شدند. این افراد برگزیدگان رشته‌های مختلف در مقاطع سنی مختلف بودند، تکثر دسته‌بندی‌ها در این مسابقات باعث شده جمعیت آماری در هر مرحله قابل‌توجه باشد. برگزیدگان همه بخش‌ها در نهایت به مرحله ملی معرفی شدند. در مرحله ملی کار را به دو بخش نیمه‌نهایی و نهایی تقسیم کردیم که مرحله نیمه‌نهایی به‌صورت غیرحضوری و برخط با حضور داوران برجسته کشوری برگزار شد.

برگزاری مرحله نهایی مسابقات با ۳۲۱ نفر از برندگان قرآنی

معاون تعلیم‌وتربیت سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: در نهایت ۳۲۱ نفر از بین هزار و ۵۰۰ راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی انتخاب شدند که در مرحله نهایی و طی بازه زمانی ششم تا یازدهم بهمن در شهر قم و مسجد جمکران به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

رضایی در پایان صحبت‌های خود در این نشست خبری درباره برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کشورهای محور مقاومت در حاشیه مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن بسیج، گفت: در این دوره موفق نشدیم الزامات لازم را برای این موضوع فراهم کنیم. ابتدای سال نسبت به این موضوع هدفگذاری شده بود؛ اما باتوجه‌به اتفاقات سطح بین‌الملل و ضرورت هماهنگی نزدیکی که برای این کار لازم بود تا حضور افرادی از حوزه مقاومت را داشته باشیم در این مرحله موفق نشدیم. باید برای دوره آینده هدفگذاری کنیم تا این مهم صورت بگیرد.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه