اخبار داغ

گزارش دانا از نشست نمایشگاه توانمندی توسعه تجارت ایران (اکسپو)؛

برقراری تجارت آزاد با ۴ کشور عملیاتی شد/ تجارت آزاد با اوراسیا در ۱۴۰۳ ابلاغ می‌شود

برقراری تجارت آزاد با ۴ کشور عملیاتی شد/ تجارت آزاد با اوراسیا در ۱۴۰۳ ابلاغ می‌شود
امروز سه‌شنبه ۳ بهمن همایش معرفی ظرفیت‌ها، اهداف و برنامه‌های ششمین نمایشگاه‌های توانمندی‌های صادراتی در سالن ایران نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

سید محمدصادق قناد زاده، معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت به‌عنوان اولین سخنران این نشست اظهار کرد: سازمان توسعه تجارت تلاش می‌کند برای افزایش صادرات، تمام ابزارهای لازم را برای توسعه مناسبات تجاری به کار گیرد. ابزارهایی همچون توسعه تبادل هیئت‌های تجاری، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و... در دستور کار قرار دارد، ولی یکی از مهم‌ترین ابزارها بحث رویدادهایی همچون رویداد اکسپو است که چکیده‌ای از توانمندی‌های صادراتی کشور در آن ارائه می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری ۵ دوره از این نمایشگاه ادامه داد: این رویداد از رویدادهایی است که می‌تواند ارتباط مستقیم تجار ایران با سایر کشورها را میسر کند. دوره‌های قبلی این نمایشگاه، دستاوردهای بسیاری برای کشور داشت و ارکان نظام پشت این رویداد قرار گرفتند.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت افزود: شخص رئیس جمهور، وزرا و...، مصوبات خوبی را برای این رویداد تدارک دیدند. دوره‌های قبل این نمایشگاه، دستاوردهای بین المللی برای کشور داشت و مسئولان را به این نتیجه رساند که این رویداد به تقویم ثابت کشور برود.

قناد زاده با بیان اینکه در دوره قبل از ۷۰ کشور ۳۰۰ مهمان در این رویداد شرکت کردند، افزود: ۲ میلیارد دلار موافقت‌نامه‌هایی بود که حاصل شد. ما از مهرماه امسال ستاد مرکزی اکسپو شکل گرفت و ما هر هفته جلسات هفتگی داریم.

مجید تکبیری، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) نیز به‌عنوان میزبان این برنامه با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی یکی از ابزارهای بسیار مهم برای معرفی ظرفیت‌های تولیدی کالاها و خدمات کشور محسوب می‌شود اظهار کرد:  دولت سیزدهم از فرصت برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی همواره برای معرفی توانمندی شرکت‌های ایرانی استفاده کرده و همان‌گونه که مجموعه‌ای از اقدامات  منجر به برگزاری موفقیت‌آمیز پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو در سال جاری شد، تمام تلاشمان  بر کیفی بودن نمایشگاه در سال آینده و کسب دستاوردهای ملموس برای تجارت و اقتصاد کشور معطوف شده است.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران با تشکر و قدردانی از همکاری و حمایت سازمان‌های ذی‌ربط برای برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو گفت: به گفته رئیس‌جمهور،  دیپلماسی سیاسی باید در خدمت دیپلماسی اقتصادی کشور باشد و جایگاه و نقش دیپلماسی باید در رشد و توسعه اقتصادی کشور دیده شود.

وی  با اشاره به برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، تحت عنوان ایران اکسپو ۲۰۲۴  که قرار است  از تاریخ ۸ لغایت ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در محل  دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شود گفت:  این نمایشگاه که بزرگ‌ترین رویداد  در حوزه صادرات کالاهای غیرنفتی است در راستای تحقق شعار رشد تولید و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در افزایش و ارتقای صادرات غیرنفتی برگزار می‌شود.

تکبیری ادامه داد:  برقراری ارتباط مؤثر و هدفمند میان شرکت‌های داخلی و  تجار خارجی و همین‌طور زمینه‌سازی جهت انعقاد قراردادهای صادراتی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی از دیگر برنامه‌های مدنظر است و این امید وجود دارد با دعوت حدود  ۳۰۰۰ تاجر خارجی از بیش از ۱۰۰ کشور دنیا بتوان یک برنامه عملیاتی و ثمربخش را اجرا نمود.

وی در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: هزینه‌های هتل، پذیرایی، ترانسفر داخلی تجار، بازرگانان خارجی و....توسط ستاد برگزاری  نمایشگاه تقبّل می‌شود که با این کار، فرصت هم‌افزایی و آشنایی صادرکنندگان ایرانی  با بازرگانان و سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شده و شاهد حضور بهترین و پرپتانسیل‌ترین شرکت‌های بزرگ صادراتی ایران  در نمایشگاه خواهیم بود.

وی ادامه داد:  دایر کردن فضای برگزاری نشست‌های B۲B میان تجار و بازرگانان خارجی با حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی  از دیگر برنامه‌های ستاد برگزاری نمایشگاه است و پیش‌بینی  برگزاری حدود  ۲۰۰۰ نشست  B۲B  را در ایام برگزاری نمایشگاه داریم.

تکبیری گفت: حدود ۲۵ وزیر صنعت، تجارت و بازرگانی از کشورهای مختلف و رؤسای اتاق‌های بازرگانی ۲۰ کشور نیز  در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) با بیان اینکه همانند دوره قبلی نمایشگاه،  فرصتی  جهت بازدیدهای صنعتی از محصولات ساخت ایران برای تجار و بازرگانان خارجی در ایام برگزاری نمایشگاه فراهم خواهیم کرد، گفت:  پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌های لازم برای  جذب و آموزش قریب به ۳۰۰ مترجم تجاری  در شش زبان زنده دنیا (انگلیسی، چینی، روسی، عربی، اسپانیولی و فرانسوی) انجام‌شده است.

وی اظهار کرد: این نمایشگاه در مساحتی حدود ۵۰ هزار مترمربع و با حضور بیش از  ۸۰۰  شرکت  برتر صادراتی  و همچنین حدود ۳۰۰۰ تاجر خارجی برگزار می‌شود.
 
تکبیری  درعین‌حال بیان کرد: ششمین  نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو  ۲۰۲۴)  نیز همچون نمایشگاه‌های سابق ایران اکسپو با  پرچم‌داری و تلاش بخش خصوصی و باهدف  کشف و ایجاد بازارهای جدید صادراتی، ارتقا و توسعه بازارهای موجود در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران  برگزار می‌شود و اگر توصیه و تدابیر رهبر معظم انقلاب  بر امر توسعه  صادرات غیرنفتی نبود  اکنون رویدادی این‌چنین، وجود نداشت.

مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صمت نیز به‌عنوان سخنران اصلی این نشست با بیان اینکه این رویداد مهم‌ترین رویداد تجاری کشور است، اظهار کرد: در سال میلادی که گذشت ۱۳۰۰ مهمان داشتیم؛ بنابراین برنامه دولت افزایش کیفیت مهمانان و رشد تبادلات مالی در نمایشگاه ششم است. همه دولتمردان از این نمایشگاه حمایت می‌کنند و در این نمایشگاه حضور خواهند یافت.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: برنامه ما در سال میلادی جدید توسعه زیرساخت‌های نمایشگاه است؛ چراکه هدف ما در رویداد ششم ایران اکسپو، دعوت از ۵ هزار مهمان خارجی بود؛ اما ظرفیت تهران برای پذیرش حدود ۳۵۰۰ نفر است. دبیرخانه دائمی هم برای این نمایشگاه ایجاد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه با حضور مهمان‌های خارجی تبادلات تجاری بین ایران و سایر کشورها توسعه می‌یابد، گفت: قصد ما این است که با برگزاری هر نمایشگاه یک میلیارد یورو به صادرات کشور، افزوده شود.

ضیغمی تصریح کرد: هم‌زمان با این نمایشگاه طی سال گذشته مصوب شد موافقت‌نامه‌های تجاری و آزاد را با برخی از کشورها رقم بزنیم.

معاون وزیر صمت در ادامه اظهار کرد: امیدواریم تجارت آزاد با اوراسیا طی ۶ ماه آینده از سوی مجلس شورای اسلامی ابلاغ شود.

وی افزود: همچنین تجارت آزاد با کشورهای سوریه و ونزوئلا و یکی از کشورهای اروپای شرقی در دست اقدام است. تجارت ترجیحی با اندونزی و برخی کشورهای آسیای شرقی نیز در دستور کار قرار دارد. تجارت آزاد با پاکستان نیز در مرحله تنظیم فهرست کالاهاست.

ضیغمی گفت: همچنین اضافه‌کردن کشتی در حوزه دریای خزر و خلیج‌فارس به مقصد برخی از کشورها به‌ویژه آفریقا در دستور کار قرار دارد.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه