اخبار داغ

گزارش دانا از اختتامیه دومین جشنواره شهید چمران؛

مردانی: نقش فعال اساتید و دانشگاهیان در برگزاری انتخابات/ زلفی گل: لزوم همسو کردن منافع فردی و ملی در علم و فناوری

مردانی: نقش فعال اساتید و دانشگاهیان در برگزاری انتخابات/ زلفی گل: لزوم همسو کردن منافع فردی و ملی در علم و فناوری
اختتامیه و آئین تجلیل از برترین‌های جشنواره علمی شهید چمران که به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شود، امروز چهارشنبه ۲ اسفندماه در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در این جشنواره اظهار کرد: امروز سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) از شبیه‌ترین انسان‌ها به پیامبر اسلام است، به همین دلیل امروز به نام روز جوان نام‌گذاری شده است. امیدواریم جوانان مسلمان ایران اسلامی و سایر کشورهای اسلامی با الگو بری از سیره و سلوک این مولود باارزش زمینه را برای تحقق آرمان‌های امام حسین (ع) و عاشورا فراهم کنند.

وی ادامه داد: پیشاپیش ولایت منجی عالم را تبریک می‌گوییم و امیدواریم روزی پرچم انقلاب اسلامی با دست مقام معظم رهبری به آن حضرت سپرده شود.

 

مردانی گفت: سازمان اساتید کشور در راستای تحقق جهاد تبیین، تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب و اسناد بالادستی فعالیت‌های علمی را مهم‌ترین و اساسی‌ترین برنامه سالانه خود قرار داده است. به همین منظور با برگزاری جلسات مختلف، برپایی جشنواره شهید چمران، برگزاری کرسی‌های نقد، اجرای دوره‌های مختلف و متعدد به دنبال محقق ساختن منویات رهبری و گام برداشتن در جهت پاسخگویی نیازهای علمی کشور  است و برای تحقق نوین اسلامی تمام تلاش خود را می‌کند.

مردانی با بیان اینکه در جشنواره شهید چمران بیش از ۱۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند، گفت: نام این جشنواره با یاد شهید گران‌قدر چمران مزین شده است تا یاد این اسطوره مقاومت و پایداری که برای ما افتخارآفرین شده است، زنده نگه داشته شود. در این جشنواره علمی از تعداد ۱۴ برگزیده در سطح ملی تجلیل می‌شود. همچنین جشنواره شهید چمران دیگر به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شود. یعنی این جشنواره را در سال ۱۴۰۴ خواهیم داشت و فراخوان آن از ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ منتشر خواهد شد تا مشارکت بیشتری را از اساتید داشته باشیم. در این جشنواره اساتید بسیج دانشگاه و اساتیدی که در عضو بسیج نیستند هم می‌توانند شرکت کنند.

وی هدف برگزاری جشنواره علمی شهید چمران را مسئله‌شناسی و مشارکت حداکثری اساتید در حل مسائل کشور و ارتقای کارآمدی حکمرانی دانست و گفت: همچنین شناسایی، معرفی و تجلیل از اساتید، محققین و پژوهشگران برتر کشور و ارائه دستاوردهای علمی که در حل مشکلات کشور نظام اسلامی نقش داشته‌اند از دیگر اهداف این جشنواره است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در پایان اساتید و دانشگاهیان را به مشارکت حداکثری در انتخابات دعوت کرد و گفت: مشارکت در انتخابات شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری توطئه‌های دشمنان را خنثی می‌کند. همیشه اساتید با روشنگری خود و مشارکت فعال در برگزاری انتخابات نقش فعال داشتند و خواهند داشت.

همچنین در ادامه محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: باید انسان در تراز شهید چمران تربیت کرد. هنگامی که نام شهید چمران به میان می‌آید، در ذهن یک چریک تداعی می‌شود، بعد به استاد فیزیک بودن او اشاره می‌شود. از نظر بنده شهید چمران در ابتدا یک معلم بوده است. دوره دوم حضورش در لبنان به‌عنوان یک معلم در هنرستان بود. اگر می‌خواهیم انسان در تراز شهید چمران تربیت کنیم خود نیز باید در آن تراز باشد.

وی تأکید کرد: مسئولیت ما کنجکاو کردن ذهن دانشجو است. ما می‌توانیم یک انباشت اطلاعات از بورس  برای دانشجویان داشته باشیم یا به‌عنوان معلم کاری کنم که با یک اشاره دانشجو پرواز کند. هنر معلم و هنر شهید چمران تأثیرگذار بودن است. این به سلوک معلم باز می‌گردد.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم نیز به‌عنوان سخنران اصلی این برنامه گزارشی از عملکرد و پیشرفت وزارت علوم را ارائه نمود و اظهار کرد: به‌زودی تعداد مجلات علمی بین‌المللی در کشور به ۳۲۰ عدد خواهد رسید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: باید به بحث دیپلماسی علمی برای انتقال فناوری به داخل کشور توجه کرد.

زلفی گل گفت: حضور بیش از ۸۰ هزار هیئت‌علمی در دانشگاه‌های ایران نشان از ظرفیت بالای آموزش عالی دارد، اما باید برای بهره‌وری بهتر، جایگاه آموزش، مهارت و پژوهش مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه کلان برای دانشگاه‌ها و برنامه فردی برای دانشجوها تدوین شده است، اما نیاز است مباحث فرهنگی، آموزشی و پژوهشی بروز رسانی شود.

وی افزود: بسیج اساتید با برگزاری این جشنواره به وظیفه ذاتی خود عمل کرده و امیدواریم که بسیج دانشجویی هم در این عرصه ورود جدی داشته باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: استعداد ایرانی‌ها بالاتر از متوسط جهانی است و به همین منظور و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، پارک‌های فناوری را رشد و توسعه بخشیدیم و به تعهداتمان در سند دولت مردمی عمل کردیم.
 
زلفی گل با بیان اینکه پیشینه تمدنی خودمان را اساس تحول قرار دادیم، اظهار کرد: امروز منشأ دارایی و توانایی در گرو دانایی و عقل و علم است و وجه مشترک همه اینها تجربه است. اگر ما دانا نباشیم نمی‌توانیم از منابع خدادادی استفاده کنیم؛ ما باید بدانیم چگونه از منابع استفاده صحیح کرد تا از خام‌فروشی پرهیز شود و لذا این مهم باید در عرصه‌های مختلف علمی مدنظر قرار گیرد. اگر می‌خواهیم یک جامعه دانا داشته باشیم باید برنامه‌ریزی شود و در یک شب نمی‌توان این مهم را رقم زد و بستر رقم‌خوردن یک جامعه دانا هم در گرو فرهنگ است.
 
وی ادامه داد: فرهنگ فکر را شکل می‌دهد و فکر هم عمل و اخلاق را شکل می‌دهد. اینکه گفته می‌شود زیاد نباید کارکرد به کل اشتباه است؛ بلکه با کار زیاد است که جامعه پیشرفت می‌کند. باید فرهنگ کار را در کشور نهادینه و گسترش داد.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اساتید دانشگاه باید برای دانشجویان وقت بگذارند، اظهار کرد: در وزارت علوم هم نگاه ماکروسکوپی و هم نگاه میکروسکوپی را مدنظر قرار داده‌ایم؛ یعنی هم برای گروه برنامه داریم و هم برای فرد. مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که منافع فردی با منافع ملی همسو نیست و لذا باید راهکاری اندیشه شود تا این مشکل برطرف شود و در این عرصه ظرفیت دانشگاه‌ها را باید به کار گرفت.

در ادامه این مراسم، برترین‌های جشنواره علمی شهید چمران با اهدای جوایزی معرفی و تقدیر شدند.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه