اخبار داغ

در المپیک یک طلا بگیریم، برده ایم؛

دبیر: مادرم سر رفتن درستکار ۴ بار با من دعوا کرد/ حضور یزدانی در المپیک به کتفش بستگی دارد

دبیر: مادرم سر رفتن درستکار ۴ بار با من دعوا کرد/ حضور یزدانی در المپیک به کتفش بستگی دارد
رییس فدراسیون کشتی گفت: اعزام حسن یزدانی به المپیک به وضعیت خودش بستگی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا دبیر درباره عملکرد کشتی ایران در سال گذشته، گفت: سال ۱۴۰۲ نونهالان آزاد و فرنگی ما قهرمان آسیا شدند. ما ۲ فدراسیون آزاد و فرنگی داریم. امروز فقط هزینه بلیط اعزام تیم آزاد و فرنگی ما به قهرمانی آسیا  ۷ میلیارد تومان شد و ۲۰۰ هزار یورو هم نقد برای ثبت نام دادم. ۷۰ اعزام هم داریم، حالا مردم ببینند چقدر هزینه داریم. در رده های نوجوانان و جوانان آزاد و فرنگی هم قهرمان آسیا و هم قهرمان جهان شدیم. امیدهای جهان به ما ویزا ندادند و همیشه اول می شویم. کاروان ایران در بازی های آسیایی با ۱۰ مدال از رتبه چهاردهم به رده پنجم یا ششم آمد.

رییس فدراسیون کشتی افزود: در جهانی بزرگسالان، هم آزاد و هم فرنگی باید قهرمان جهان می شدیم. بابت اشتباهات ریز تیم های ما دوم شدند. کدام تیم در ایران این افتخارات را به دست آورده است؟ اما چون از اعتقادات علی دبیر خوششان نمی آید، خبرهای دروغ کار می کنند. رسانه دستشان است و خبرهای دروغ کار می کنند و تهشان هم به صهیونیست ها می رسد! البته اینکه خوششان نمی آید برای من هم مهم نیست. یک وقت است من گناهی کردم و باید بابت آن کتک بخورم. می شود بگویید من چه اشتباهی کردم؟ یکی را بگویید. مثلا شما مگر قرار است همیشه کت و شلوار بپوشید؟ خب من هم قرار نیست همیشه کت و شلوار بپوشم. کت و شلوار تعریف دارد. بعد هم این عرف است یا شرع؟ عرف است. من خلاف شرع انجام دادم؟ اگر خلاف شرع کردم باید پوست من را بکنند. آن طرف آب رسانه دارند و بدون آنکه بخوانند، دروغ پخش می کنند. وی ادامه داد: من مردمم را دوست دارم و عاشقشان هستم. اگر همه مردم فحشم بدهند و هو کنند یا تشویق کنند، ذره ای روی من اثر ندارد و آن کاری که باید را انجام می دهم چون خدا باید ببیند. سر اتفاقاتی که سال گذشته پیش آمد من از پولادگر معاون سابق وزیر ورزش گذشتم و امیدوارم او هم از من بگذرد. او اشتباهی کرد و بودجه ما را صفر کرد و من هم اشتباه کردم و آن حرف ها را زدم. خودم هم از آن اتفاقات ناراضی بودم. او بودجه کشتی را صفر کرده بود و من از جامعه ام باید دفاع می کردم. من حقوق بگیر نیستم و فقط رییس فدراسیون هستم که در طول ۵ سال ریاستم فقط ۳ یا ۴ بار مسافرت رفتم و پول بلیط را هم خودم می دهم؛ ولی حق و حقوق جامعه کشتی و مردمی که دلشان به کشتی خوش است و به من رای داده اند را باید پیگیری کنم.

دبیر خاطرنشان کرد: مثلا ماجرای دیگر، داستان شلوار ۶ جیب آمریکایی بود. من بچه جنوب شهرم و با این ها بزرگ شده ام. من با رییس فدراسیون مجارستان ۴ بعد از ظهر در سفارت جلسه رسمی داشتم. ساعت ۱۲ زنگ زدند گفتند نزدیک فدراسیون هستیم و می خواهیم ناهار بیاییم پیش تو. گفتم لباسم مناسب نیست، بنایی داریم و سر تمرینات هم می روم که او هم گفت من هم با شلوار جین هستم اما یک آقایی که مشکل دارد، عکس را گذاشت و گفت ببینید این چه استقبالی است و این حواشی پیش آمد. بعد از ظهر همان روز هم کت و شلوار پوشیدم و رفتیم جلسه رسمی با سفیر.

وی در واکنش به این موضوع که برخی یا او را دوست دارند یا اینکه خیلی دوست ندارند، گفت: من دلم به این طرفی ها یا آن طرفی ها خوش نیست. من جای دیگر باید جواب بدهم. امیدوارم آنجا سرم بالا باشد. یک روزی حقایق رو می شود. من سعی می کنم برای خدا حرف بزنم. من ۱۷ سالم بود، برندباز بودم و ته این بازی ها را دیده ام. ته آن هیچی نیست و سادگی است. بچه هایی که من را می شناسند نوع لباس پوشیدن من را دیده اند. کاش آدم گونی بپوشد اما کار کند.

دبیر در  ادامه در واکنش به سوال مجری برنامه که پرسید آیا در زمان شورای شهر هم وقتی عصبانی می شدید در جلسات از این نمازهای مستحبی می خواندید؟ عصبانی شد و گفت: شما هم دنبال این هستید یک چیزی بگویید. آقای یوسفی، می گویند طرف تنش می خارد، حالا شما هم.... من حرمت شما را دارم. شما بابت این میکروفون که دستتان است باید آن دنیا جواب بدهید. ما قبل برنامه صحبت کردیم. 

رییس فدراسیون کشتی که مهمان شبکه ورزش بود، با قطع کردن توضیحات مجری برنامه ادامه داد: به خدا خوب نیست. فکر نکنید مثلا این حرف هایی که می زنید وایرال بشود. یکسری می گویند تو ریا می کنی اما من انقدر گناه دارم که اگر خدا ستار العیوبی خود را بردارد، پهن کف خیابان هستم. شما تکه ات را انداختی حالا بگذارید من حرف بزنم. ایراد آدم‌ها و حتی شما این است که دنبال فالوور هستید تا برنامه‌تان دیده شود. من اگر ناراحت شده باشم شما می‌توانی جواب بدهی؟ من عادت دارم. من به اینکه امثال شما می خواهید وایرال شوید عادت دارم.

دو آدم سیاسی حر ف خنده دار زدند، به یکی از آن ها گفتم شما برای مردم چکار کرده اید؟ ۴۰ سال چه کاری برای این مملکت کرده اید؟ فقط حرف زدید. گفتم مدال های من از وزن شما بیشتر است. این چه حرف هایی است که زدید؟ گفتم‌ تو آبروی من را در یک جمع بردی. وی در ادامه گفت: آقای یوسفی یکی از شروط من قبل از برنامه این بود که به من تکه نیندازید. امکان ندارد دروغ بگویم. در شورا هم وقتی می گفتند به که رای می دهی می گفتم به فلانی. آن لحظه شاید ناراحت می شدند اما دروغ نمی گفتم. آن ها که از نزدیک من را می شناسند اخلاق من را می دانند. من دو دوزه بازی بلد نیستم. من عادت کرده ام. شما هم فقط یکی از آن ها هستید. من مسیرم را انتخاب کردم. یک مقدار مردم درباره رسانه ها دقت کنند متوجه می شوند. یک رسانه می خواهد از یک نفر پهلوان بسازد و از من هم کریم شیره ای بسازد. مثلا روی یک حرکت شما آهنگ زورخانه می گذارند و می گویند ببینید جهان پهلوان چه کار کرد اما من وقتی یک حرکت کوچکی می کنم یک دفعه یکی مثل شما می آید یک حرفی می زند.

رییس فدراسیون کشتی خطاب به مجری برنامه گفت: ما با شما وعده کرده بودیم که تکه نیندازید. شما تا صبح هم شوخی کنید، ناراحت نمی شوم. در ادامه و پس از آنکه مجری برنامه با دبیر روبوسی کرد تا از او دلجویی کند، بحث درباره کشتی ادامه پیدا کرد.

دبیر درباره خصلت های امین میرزازاده، سنگین وزن کشتی فرنگی ایران و شانس بالای او برای انتخاب به عنوان برترین ورزشکار ایران در سال گذشته، گفت: 40 سال است در کشتی هستم اما مثل او ندیدم. او ذاتا پهلوان است و مثل خیلی ها فیلم بازی نمی کند. سنگین وزن ها اصولا تنبل هستند اما این بچه از ۷ صبح منظم و منضبط کارهایش را انجام می دهد. برخورد اجتماعی، تمرین و رفتار او واقعا خوب است. او یک‌ جتتلمن واقعی است. خانواده خوب دارد و بچه ریشه داری است. او ۴ رده قهرمان جهان شده و فقط زارع توانسته این کار را بکند. حتی حسن یزدانی یا حمید سوریان در همه رده ها قهرمان جهان نشدند. خود من هم نشدم.

دبیر در ادامه درباره ضعف فدراسیون کشتی در کسب کرسی در هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی، خاطرنشان کرد: این ضعف من است. من گردن کسی نمی اندازم. بهترین گزینه برای آنجا خود من هستم اما آدمی نیستم که روحیه ام به آنجا بخورد. من مسافرتی نیستم. ۷ ماه پیش به صربستان رفتم. چند وقت قبل هم فقط یک سفر ۳ روزه به صربستان و کرواسی رفتم که وزیر هم در سفر به صربستان حضور داشت. من مسافرت را دوست ندارم و خوشم نمی آید. این ایراد من است. هر کدام از دوستان هم که معرفی می کنیم، باید وقت بگذارند و بیایند و بروند. ما از دو سه نفر حمایت می کنیم و انصافا هم آنجا کمکمان می کنند اما وقتی خودمان صندلی بگیریم، یک چیز دیگری است.

وی افزود: دو سه گزینه داریم که خوب هستند و می توانند رای بیاورند اما جامعه کشتی روی آن ها اتفاق نظر ندارند. این ضعف مدیریتی و شخصیتی من است و این نقد به من وارد است. اگر دوست داشتم مسافرت بروم، انگلیسی صحبت کنم و با این و آن ارتباط بگیرم، خوب بود. برای خیلی از مهمان های خارجی هم به دبیر فدراسیون می گویم کارم واجب تر است و شما جلسات را برو. خب این 10 تا رای می تواند برای من داشته باشد اما رک بگویم آدم لابی منی نیستم و بخاطر همین رک بودن هم یک وقت چیزی می گویم که بد می شود. باید ۴ تا چاخان هم به آن ها در جلسات بگویی که من بلد نیستم!

رییس فدراسیون کشتی در ادامه درباره وضعیت حسن یزدانی و احتمال نرسیدن او به المپیک و اینکه عنوان شده کامران قاسمپور ممکن است به وزن حسن یزدانی بازگردد تا برای رسیدن به المپیک‌ مبارزه کنند، گفت: اولا چرخه تیم ملی نوشته شده. ما در این دنیا فقط قرآن را نمی توانیم عوض کنیم؛ حتی مراجع محترم تقلید هم به روز فتوا می دهند و دین اسلام برای همین است که پویا و زنده است. در چرخه انتخابی هم یک جایی نوشته شده که قابل تغییر است. درباره اوزان ۸۶ و ۹۷ کیلوگرم کادر فنی باید نظر بدهند.

وی ادامه داد: یزدانی یکی از قهرمانان بزرگ‌ تاریخ کشور ماست و آدمی نداریم که اینقدر خوب کشتی بگیرد. کتف حسن از ۳ جا عمل شده و عمل ساده ای نبوده. دکتر گفته بود ۴ ماهه روی تشک می آید اما بعد گفتند اردیبهشت به تمرینات بازمی گردد. من خودم کتف عمل کرده ام. بعد از عمل کتف باید بتوانی کشتی تمرین کنی. باید اول ببینیم وضعیت حسن چگونه است. اگر حسن یزدانی باشد، حتما تیم ما قوی تر می شود. باید اردیبهشت روی تشک بیاید تازه مرور فن را شروع کند و بعد ببینیم کتف او چگونه جواب می دهد. من از همه نگران تر هستم که یزدانی نرسد. وقتی او می خواست عمل کند به اتاق من آمد و همه مراحل را به او گفتم. من‌خودم ۳ بار کتف عمل کرده‌ام. آن موقع حرفی زدم که خیلی ها ناراحت شدند. گفتم دکتری در ایران نبوده که کتف کشتی گیری را عمل کند و او بعد از آن توانسته باشد به کشتی بازگردد.

در ایران نتوانستیم برگردانیم. خود من ۲۵ ساله بودم که عمل کتف من را نابود کرد. جالب است  ۲۰ سال است می گویند فلان دکتر علی دبیر را عمل کرد اما نمی گویند خراب کرد. ما در عمل زانو و کمر بی نظیریم اما در کتف نه.

دبیر درباره احتمال رقابت کامران قاسمپور با یزدانی برای رفتن به المپیک، خاطرنشان کرد: بالاخره ما می خواهیم تیم قوی شود. عزیزترین رفیق من پژمان درستکار است. تصمیم من برای تعویض او فنی نبود. من هنوز هم او را قبول دارم و عاشقش هستم و خیلی دوستش دارم. مادر من ۴ بار سر رفتن او با من دعوا کرد. هنوز هم ایمان دارم او خوب است اما تصمیم من مدیریتی بود. ناراحت بودم از اینکه پژمان چرا استعفا داده. همیشه می گویم کسی که استعفا می دهد، یا ضعیف است یا می خواهد از شما امتیاز بگیرد. حالت سومی وجود ندارد. دوست نداشتم این کار را بکنم اما اگر استعفای او را قبول نمی کردم، نمی توانستم در این سیستم مدیریت کنم و از فردا همه دنبال استعفا بودند. هنوز هم خودم ناراحتم. هم دوستش دارم و هم قبولش دارم. مادرم، خواهرانم، دایی ام و رفقایم از من بخاطر این تصمیم ناراحت شدند. خود من همیشه ۹ شب می خوابم اما سر آن تصمیم تا ۷ صبح نخوابیدم.  مجبور شدم آن تصمیم را بگیرم.

دبیر تصریح کرد: خب وفتی با رفیق خودم این کار را بکنم،‌ کامران و حسن که مشخص است. قطعا هر تصمیمی به نفع تیم ملی کشتی کشورم باشد را می‌گیرم. درباره وزن ۸۶ کیلوگرم هر احتمالی وجود دارد. اینکه حسن یزدانی انتخاب شود و اینکه کشتی انتخابی بگذاریم، همه چیز به وضعیت کتف حسن بستگی دارد. ما بر اساس وضعیت حسن تصمیم می‌گیریم اما حتما اشتباهی که دوره خود من شد و بدون تست به المپیک رفتم را نباید بگذاریم تکرار شود. باید حسن بخاطر خودش هم که شده تست شود. وی درباره توقعات از کشتی در المپیک گفت: ما در کشتی آزاد و فرنگی یک طلا بگیریم، بردیم. همیشه وقتی کاروان کشتی یک طلا گرفته، برده؛ مثل کاروان کشتی در توکیو؛ مثل دوره حسن یزدانی در ریو. قبل از آن کشتی آزاد در ۲۰۱۲ طلا نگرفت گفتند باخت. ۳ طلای کشتی فرنگی در ۲۰۱۲ یک استثنا بود و باید آن را جدا کنیم. آن نتیجه حاصل کار وزارت ورزش وقت نبود بلکه حاصل کار ۱۰ ساله بنا و ۵ ساله مرحوم یزدانی خرم بود. ایشان کار کرد. آدمی که من‌ روزی نقدش می کردم، الان می گویم زحمت کشیده. محمد بنا ۱۰ سال بابت آن نتیجه زحمت کشید. به جز آن کشتی فرنگی ما یک طلا فقط در المپیک دارد که توسط گرایی در توکیو بدست آمد. چطور ما توقع داریم در یک دوره من بیایم و ۳ تا طلا بگیرم؟رییس فدراسیون کشتی افزود: ما برنامه ای نوشتیم و چه باشم یا نباشم رییس بعدی هم‌ مجبور است این راه را برود. ما قبل المپیک توکیو برای المپیک ۲۰۲۸ این برنامه را نوشتیم. تیم نوجوانان ما پارسال با ۴۰ یا ۵۰ اختلاف امتیاز قهرمان جهان شد. این ها کسانی هستند که ببینید در ۲۰۲۸ چکار می کنند. خدا را شکر دروغ نمی توانم بگویم. تیم ما از توکیو بهتر است اما اینکه بگوییم می توانیم ۲ طلا بگیریم نه، سخت است. دبیر درباره نامه حمایت خود از عبدالرشید سعدالله یف روس خطاب به رییس اتحادیه جهانی کشتی، گفت: به چند علت این دفاع را کردم. او نباشد به نفع ماست اما قشنگی کار این است آذرپیرا یا هر کس دیگری که هست، او را ببرد. او 2 طلای المپیک دارد و وظیفه من به عنوان کسی که کشتی‌ گرفته این است که از او حمایت کنم. سوم اینکه کشتی دنیا به او احتیاج دارد و کشتی دنیا را جلو می برند. از همه مهمتر این است که به او می‌گویند چرا از کشورت دفاع کردی؟ این خیلی بد است. مگر برای کشور ما جنگ شود ما از کشورمان حمایت نمی کنیم؟ من فقط یاد گرفتم کار کنم و دروغ نگویم. از همه مردم التماس دعا داریم اگر بدی دیدند ما را ببخشند.

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه