اخبار داغ

معرفی مساجد و حسینیه های اعظم خوانسار؛

مسجد آیت الله موسوی خوانساری؛ تجلی علم و معرفت در بنایی کهن و چشم نواز

مسجد آیت الله موسوی خوانساری؛ تجلی علم و معرفت در بنایی کهن و چشم نواز
مسجد آیت الله معظم سید علی اکبر موسوی که با همت والای آن عالم ربانی، تقریباً در سال ۱۳۱۰ هجری قمری با سه حجره برای تدریس و تحصیل طلاب علوم دینیّه تاسیس می شود و موجب برکت محل و کرامات بسیاری از آن نقل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از چشمه سار– سید محمدمهدی میرصانعی خوانساری/ آیت الله سید علی اکبر موسوی از شاگردان مرحوم میرزای شیرازی بزرگ بوده اند که پس از سال ها تحصیل و تدریس در نجف اشرف در جوار امیرالمومنین علیه السلام به خوانسار محله سنگ شیر و بیدهند زادگاه خود برای ترویج و تبلیغ دین می آیند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

ایشان موسس مسجدی در محله ای قدیمی در خوانسار به نام سنگ شیر می شوند و  از شاگردانی که در مدرسه مسجد مذکور از محضرشان کسب فیض و علم کرده اند می توان به حضرت آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری اشاره کرد.

,

این مسجد در محله قدیمی سنگ شیر خوانسار و با تک مناره ای در زمینی به مساحت تقریبی 700 متر مربع در سال 1310 هجری قمری با سه حجره برای تدریس و تحصیل طلاب علوم دینی تاسیس می شود.

,

پس از رحلت، آیت الله سید علی اکبر موسوی در جوار مسجد در ملک اختصاصی خود  دفن شده و آقازادگان و داماد ایشان در این مسجد به تبلیغ و ترویج شعائر دینی مشغول می شوند.

,

از سال 1353 هجری شمسی به توصیه و سفارش آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری و نظر حضرت آیت الله حاج سید مصطفی سجادی، امام جماعت پیشین مسجد و استقبال اهل محل، متولی شرعی و امام جماعت مسجد و رسیدگی به امور مومنین با مفسر قرآن کریم  آیت الله حاج سید رضا میرصانعی خوانساری می باشد.

, ,
 
,
 
,
 
,
 
,

تا دو دهه قبل یعنی سال 1374 مسجد به حال قدیمی و بنای آن فرسوده شده بود و احتیاج به تجدید بنا داشت که با راهنمایی  والد حضرت آیت الله حاج سید رضا میرصانعی خوانساری و همت والای اهالی محل و مدیریت حاج سید علی صانعی موسوی و مهندسی سید علی اکبر میرشفیعی مسجدی جامع و با عظمت و نگینی زیبا در شهرستان خوانسار محله سنگ شیر و بیدهند تجدید بنا و توسعه پیدا می کند.

,

از ویژگی های بارز در معماری این مسجد با سابقه طولانی در خوانسار، استفاده از تزیینات و گچ کاری ها و کاشی کاری هایی با نقوش اسلیمی زیبا در صحن داخلی و بیرونی مسجد است که چشم هر بیینده ای را به خود جذب می کند.

,

در تابستان 1396 نیز مقبره حضرت آیت الله سید علی اکبر موسوی خوانساری در بنای جدید مسجد ساخته می شود که بر زیبایی معماری این بنا افزوده است.

,

هیئت امنای فعلی این مسجد حاج سید علی صانعی موسوی، حاج سید حسین میرشفیعی، جعفر توحیدی، حاج سید حسین توکلی، حاج سید امیر توکلی، سید حسین میرصانعی، سید احسان میرصانعی هستند.

, ,
 
,
 
,
 
,
 
,

از مراسم های جامع و اصلی این مسجد شریف نیز باید به برنامه هر ساله هیأت حضرت صاحب الزمان (عج) سنگ شیر خوانسار در محل مسجد اشاره کرد که به صورت منظم در مناسبت های دینی برنامه های آئینی و حفظ شعائر حسینی را برگزار کرده که به صورت شاخص هر ساله در عصر نیمه شعبان جشن بزرگی برگزار می شود و در ماه مبارک رمضان ضمن ضیافت هر روزه افطار و برگزاری برنامه احیا در لیالی قدر و شهادت امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام، به سوگواری و عزاداری می پردازند و هر ساله مراسم باشکوه دعای عرفه نیز در فضایی معنوی برگزار می شود.

,

دهه اول محرم هم از زمان تأسیس مسجد و هیأت به صورت منظم عزاداری در مسجد برگزار می شود و هر ساله شور و شعور حسینی بیش از پیش در بین نسل های جدید برقرار است و دسته عزاداری و زنجیرزنان هیأت از زمان تأسیس هیأت هر ساله در روزهای تاسوعا و عاشورا و شام غریبان به سمت امامزاده واجب التعظیم آقا سید صالح و گلزار شهداء سنگ شیر با شکوه و عظمت بیرون می روند.

,

 

,

از دیگر برنامه های این مسجد روضه خوانی در دهه دوم محرم است که همه ساله و از موقوفات مرحوم سید احمد ( سجادی) برگزار می شود.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه