اخبار داغ

برداشت 7هزار و 400 تن انار از انارستان های استان کردستان

برداشت 7هزار و 400 تن انار از  انارستان های استان کردستان
با شروع فصل پاییز برداشت انار در 478 هکتار انارستان کردستان آغاز و تا اواخر آبان ماه نیز ادامه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی،  برای رسیدن به  اورامان از جاده‌ای پر پیچ و خم عبور  کردیم . گذشتن  از میان کوه‌ها و درختان سر به فلک کشیده  و زیبایی طبیعتی بکر  چنان  ما را مجذوب خود کرد که دشواری مسیر را فراموش  کردیم .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

وجود هوایی مطبوع و دلپذیر شاید به جهت چنین آب و هوایی است که این منطقه را  مملو از درختان انار، کرده  است و هر سال میزبان برگزاری جشنواره انار می‌شود. جشنواره‌ای که در آن یاقوت‌های سرخ را در سبد اخلاص تقدیم گردشگرانی می‌کنند که برای دیدن فرهنگ و موسیقی  اورامانات  و چشیدن طعم ترش و شیرین انار راهی  این شهرستان می شوند.

,

, ,

استان کردستان با اقلیم سرد وکوهستانی که دارد از لحاظ کشاورزی و تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی در کشور از رتبه خوبی برخوردار است که تولید انار نیز در این زمره قرار دارد.

,

فتحی مدیر امور روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت:  یک هزار بهربردار از 478 هکتار انارستان بهر برداری میکنند که از این میزان ۴۰۰ هکتار بارور و ۴۲ هکتار نیز غیربارور است.

,

 وی در ادامه گفت: بیشترین میزان برداشت انار در واحد هکتار در شهرستان سروآباد ۳۶ تُن بود که توسط یکی از انارکاران نمونه به ثبت رسیده است.

,

فتحی افزود : شهرستان سروآباد به لحاظ سطح باغات و میزان تولید انار در بین ۱۰ شهرستان استان کردستان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

,

, ,

وی گفت : بیشترین میزان انار تولید شده به صورت تازه خوری در بازارهای داخلی  و خارج استان کردستان مصرف می شود و مابقی نیز به صورت آب انار موسوم به رب انار استفاده می شود و همچنین از پوست و تفاله آن نیز در صنایع رنگ رزی و دارویی استفاده می کنند.

,

فتحی به طرح توسعه باغات نیز اشاره کرد و گفت:حدودا 103 هکتار از انارستان های این استان به تازگی احداث شده و برنامه سازمان جهاد کشاورزی توسعه سالانه بیش از 30 هکتار انارستان در کردستان است.

,

فتحی اضافه کرد : بهره برداران همه ساله از ۱۵ مهر تا اواخر آبان در شهرستان‌های سروآباد ، کامیاران و بانه اقدام به برداشت این محصول می‌کنند.

,

مدیر امور روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه برنامه سازمان جهاد کشاورزی توسعه سالانه بیش از ۳۰ هکتار انارستان است گفت : کردستان در تولید انار در جایگاه17 و در زمینه سطح باغات در ردیف ۲۰ کشور قرار دارد.

,

, ,

وی بیان کرد: بیشترین باغات انار در روستاهای روآر، گواز، دلمرز، ژیوار، بلبر، سلین و ناو قرار دارد و بیش از یک هزار و ۱۰۰ بهره بردار در این شهرستان مشغول برداشت و فروش این محصول هستند.

,

فتحی یاداورشد: جهاد کشاورزی به صورت مستمر و مرتب در تمام زمینه های مربوط به احداث، اصلاح، مدیریت تغذیه و مبارزه با آفات و بیماری ها هر ساله در سطح روستاهای هدف کلاس های آموزشی برگزار می کند که امسال نیز ۱۰ کلاس آموزشی مدیریتی برای باغداران منطقه برگزار شده است.

,

وی  با توجه به اینکه امسال هیچگونه آفاتی در باغات انار سطح شهرستان مشاهده نشد گفت: از هیچ نوع سم شیمیایی در باغات استفاده نشد بنابراین می توانیم ادعا کنیم انارهای برداشت شده عاری از هرگونه کود شیمیایی و سایر آلاینده هاست و محصول امسال کاملا ارگانیک و سالم است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه