اخبار داغ

مولفه‌های یک مجلس قوی از منظر کارشناسان؛

مجلس می‌تواند فضای کسب و کار را درست کند/ نجات اقتصاد کشور در گرو مجلسی قوی

مجلس می‌تواند فضای کسب و کار را درست کند/ نجات اقتصاد کشور در گرو مجلسی قوی
انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز همانند دیگر انتخاباتی که در کشور برگزار می‌شود فرصتی برای تغییر و تحول در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است چرا که مردم بر خلاف نظام پادشاهی پهلوی برای ورود افکار جدید و راه‌های نو در چرخه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری قدرت انتخاب دارند و این قدرت انتخاب اگر با شاخصه‌هایی همراه باشد قطعا انتخابی به نفع مردم و در راستای اهداف مردم است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ تا آغاز یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کمتر از ۲۴ساعت زمان باقی مانده و مردم سراسر کشور در حال بررسی کاندیداها و میزان کارآمدی و کارایی آنها هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

انتخابات در کشور ما به‌عنوان رکن اساسی و مظهر مردم‌سالاری دینی است، در هر دوره ای از انتخابات مردم برای تعیین حکمرانان و خدمتگزاران خود دست به گزینش می زنند و از میان گزینه های مختلف بر اساس شاخص هایی، فردی را بعنوان نماینده خود انتخاب می کنند.

,

انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز همانند دیگر انتخاباتی که در کشور برگزار می شود فرصتی برای تغییر و تحول در حوزه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است چرا که مردم بر خلاف نظام پادشاهی پهلوی برای ورود افکار جدید و راه‌های نو در چرخه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری قدرت انتخاب دارند و این قدرت انتخاب اگر با شاخصه هایی همراه باشد قطعا انتخابی به نفع مردم و در راستای اهداف مردم است.

,

بنابراین در شرایط فعلی که اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم با مشکلات عدیده ای روبرو است و مجلس فعلی نیز به دلایل مختلفی از جمله عدم کارایی و کارآمدی، ناتوانی در سامان دهی نظام پولی، بانکی و تولید و … انتظارات و توقعات مردم که ولی نعمتان این حکومت هستند را برآورده نکرده، نیازمند هوای تازه، فکر تازه و ایده تازه ایست تا کشور و مردم را از این وضعیت نامطلوب نجات دهد.

,

از آنجایی که مجلس شورای اسلامی بعنوان قوه قانون گذار و ریل گذاری دولت برای اجرای قوانین است، نجات اقتصاد مردم در گروه تغییر حکمرانان ناکارآمد، پیر و بدون ابتکار مجلس است چرا که با قرار گرفتن فرد شایسته، کاردان و کارشناس در مسند امور می توان طعم شیرین تحول و بهبود وضعیت اقتصادی را چشید، در همین راستا چاره ای جز داشتن مجلس قوی که بتواند در حوزه اقتصادی و معیشتی برای دولت ریل گذاری و قانون گذاری کند نداریم.

,

برای بررسی مولفه های یک مجلس قوی در حوزه های اقتصادی و معیشتی که لازمه داشتن ایران قوی است با کارشناسان علوم اقتصادی گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانیم.

,

مجلس باید موانع قانونی کسب و کار را درست کند

, مجلس باید موانع قانونی کسب و کار را درست کند, مجلس باید موانع قانونی کسب و کار را درست کند,

فرشاد پرویزیان کارشناس علوم اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه مشکل اقتصادی کشور فقط با اشتغال و تولید حل می‌شود، گفت: موانع قانونی بسیاری در کسب و کار داریم که باید مجلس این وضعیت را درست کند.

,

این کارشناس علوم اقتصادی بزرگترین و اصلی‌ترین مسئله زندگی مردم را مسائل اقتصادی دانست و افزود: تقریباً تمام مردم درگیر مشکل معیشتی هستند و دولت رسماً اعلام می‌کند ۵۰ میلیون نفر یعنی ۷۰ درصد جمعیت باید یارانه بگیرند.

,

مجلسی می‌تواند فضای کسب و کار را درست کند که نماینده سالم و با سواد اقتصادی داشته باشد

, مجلسی می‌تواند فضای کسب و کار را درست کند که نماینده سالم و با سواد اقتصادی داشته باشد, مجلسی می‌تواند فضای کسب و کار را درست کند که نماینده سالم و با سواد اقتصادی داشته باشد,

وی با بیان اینکه فضای فعلی اقتصادی کشور جدای از تحریم و همه مسائل به گونه ای تنظیم شده که اقتصاد را به سمت تنبلی و گرفتن سود بانکی هدایت می‌کند، خاطرنشان کرد: همه اینها ناشی از فضای کسب و کار است و این فضا را فقط مجلس می‌تواند درست کند.

,

پرویزیان تصریح کرد: مجلسی می‌تواند فضای کسب و کار را درست کند که نماینده سالم و با سواد اقتصادی داشته باشد و خودش درگیر مسائل اقتصادی و رانت نشود.

,

کارشناس علوم اقتصادی با بیان اینکه متأسفانه در مجلس پنج نماینده اقتصاددان هم نداریم، ادامه داد: ۱۰ تا ۱۵ کمیسیون مختلف مرتبط با مالیات اقتصادی داریم و سئوال این است که در چند تا از این کمیسیون‌ها اقتصاددان داریم؟

,

متأسفانه کسانی دارند برای اقتصاد کشور تصمیم می‌گیرند که اقتصاد را بلد نیستند

, متأسفانه کسانی دارند برای اقتصاد کشور تصمیم می‌گیرند که اقتصاد را بلد نیستند, متأسفانه کسانی دارند برای اقتصاد کشور تصمیم می‌گیرند که اقتصاد را بلد نیستند,

پرویزیان گفت: کسانی دارند برای اقتصاد کشور تصمیم می‌گیرند که در نهایت سلامت و اصول اخلاقی، متأسفانه اقتصاد بلد نیستند و نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند.

,

وی یادآور شد: از شاخصه‌های نماینده خوب و دارای تخصص اقتصادی این است که فقط حرف سیاسی نزند و شعار ندهد، دنبال اشتغال اقوام خود نباشد که اگر نشد می تواند وزیر اقتصاد و صنعت را استیضاح کند.

,

هیچ نماینده‌ای نمی‌تواند رونق اقتصادی ایجاد کند

, هیچ نماینده‌ای نمی‌تواند رونق اقتصادی ایجاد کند, هیچ نماینده‌ای نمی‌تواند رونق اقتصادی ایجاد کند,

این کارشناس علوم اقتصادی با بیان اینکه نمایندگان مجلس ما وعده و وعید می‌دهند، گفت: هیچ نماینده‌ای نمی‌تواند رونق اقتصادی ایجاد کند، مردم گول این حرف‌ها را نخورند؛ این وعده‌ها را می‌دهند و بعد یقه چهار وزیر را می‌گیرد و چهار تا رانت هم می‌گیرد، اما نماینده این نیست.

,

وی بیان کرد: مجلس قوی برآمده از افراد متخصص، سالم و صالح، قوانین اقتصادی را به گونه‌ای اصلاح کرده و به گونه‌ای قانونگذاری می‌کنند که حتی برای ۲۰۰ سال آینده نیز پایه‌گذاری شود.

,

پرویزیان با بیان اینکه اگر در مجلس یک قانون درست وضع کنیم فقط برای الان نیست، افزود: وقتی قوانین کسب و کار و تولید را اصلاح کردیم و تولید رونق گرفت آثار آن تا ۲۰۰-۳۰۰ سال آینده نیز خود را نشان می‌دهد؛ متأسفم که بگویم طی سال‌های گذشته چنین مجلسی نداشتیم.

,

این کارشناس علوم اقتصادی در خصوص ورود جوانان به مجلس نیز تصریح کرد: جوان شجاعت و جسارت دارد، فکر کرده و داد و هوار می‌کند و دنبال ساختار کشور آینده خود است بنابراین مجلس باید ترکیبی از جوانان و افراد مجرب باسواد، مسلط، سالم و شجاع باشد، البته، افراد مجرب در مجلس می‌دانند چه چیزهایی شدنی هست و چه چیزهایی شدنی نیست.

,

وی با تأکید بر اینکه باید ترکیبی از تجربه و نیروی جوانی در کنار هم در مجلس باشد، خاطرنشان کرد: مجلس کار اجرایی انجام نمی‌دهد که صرف آن، فقط نیروی جوان بخواهد، البته برای نیروی اجرایی، وزارتخانه و از این دست موارد نیروی جوان لازم است تا دوندگی کنند.

,

این کارشناس علوم اقتصادی با بیان اینکه مجلس باید قانون درست وضع کند، یادآور شد: مجلس شجاعت جوان را لازم دارد اما جوان شجاع فاقد تخصص به چه درد می‌خورد؟

,

قانون اقتصادی نیاز به مجلسی متعهد و متخصص دارد

, قانون اقتصادی نیاز به مجلسی متعهد و متخصص دارد, قانون اقتصادی نیاز به مجلسی متعهد و متخصص دارد,

عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان؛ در خصوص داشتن مجلس قوی و نقش آن، اظهار کرد: طبق عبرت‌های تاریخ تمدن، هر نظام نوپا، فنداسیونی و عمودهایی دارد که در واقع آن فندانسیون ضوابط و قوانین مصوب منطبق با مکتب است.

,

وی با بیان اینکه قوانین اقتصادی اند که می توانند ضامن رشد نهال اقدامات اجرایی اقتصادی باشند، گفت: نبود افراد متعهد، متخصص در زمینه اقتصاد و بانکداری در مجلس دهم باعث شد بسیاری از لوایح و مصوبات بر زمین بماند.

,

این کارشناس اقتصادی نقش مجلس را به منزله بسترساز، ظرف ساز و زیربناساز یک نظام نوپا دانست و افزود: قوه مقننه را یکی از مهم‌ترین نهادهای نظارتی نظام است و اگر یک مجلس خوب، متعهد و متخصص سرکار بیاید، این چیدمان، محد و بستر را خوب طراحی خواهد کرد، آن وقت خشت اولی که نهادهای اجرایی، قانونی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را بنا می کنند، روی فنداسیون محکمی بنا خواهند شد.

,

مجلس عاملی بزرگ برای جلوگیری از کج روی های دولت است

, مجلس عاملی بزرگ برای جلوگیری از کج روی های دولت است, مجلس عاملی بزرگ برای جلوگیری از کج روی های دولت است,

وی بیان کرد: اگر مردم با انتخابشان مجلس ذلیلی مانند مجلس ششم و یا مجلس ضعیفی مانند مجلس دهم را سر کار بیاورند، نمی توان اعتماد و انتظاری از آن مجلس داشت که قدم های اجرایی بعدی روی یک زیر بنای مستحکم گذاشته شود.

,

شیخی تصریح کرد: مجلس عاملی بزرگ برای کمک به کج روی‌های دولت یا عدم کج روی های آن است، بنابراین مردم باید در انتخابشان دقت کنند.

,

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه مجلس یک زیر بنای مستحکم در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی است، افزود: اگر این مجلس ضعیف و استواری نداشته باشد و به دشمن و بیگانه چراغ سبز نشان بدهد، روز خوشی نخواهد دید.

,

وی با اشاره به اینکه قوانین اقتصادی اند که می توانند ضامن رشد نهال اقدامات اجرایی اقتصادی باشند، گفت: اگر این مجلس این نهال را خوب توانست بنا بگذارد، رفاه مردم بهتر خواهد بود؛ مجلس یک نهاد نظارتی است که حتی اگر دولت خوبی سر کار بیاید، ناخودآگاه منحرف شود، کسی نیست که به مسیر مستقیم بیاورد و عملکرد روز به روز بدتر خواهد شد.

,

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه داشتن تعهد و تخصص در انتخاب فرد اصلح مهم است، افزود: باید در مجلس تعهد بر تخصص ارجح‌تر باشد چرا که اگر انسان متعهد عاقلی باشد، می تواند یک مجموعه مشورتی متخصص را هم در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بیاورد و به امور کمک و نقض خودش را برطرف کند، اما اگر فرد متخصصی به مجلس بفرستیم که تعهد نداشته باشد، مصداق آن است که چاقوی را به دست کسی بدهیم که نمی‌تواند از آن درست استفاده کند.

,

رد صلاحیت ۹۰ نماینده فعلی مجلس نشان دهنده بی تعهدی آنها است

, رد صلاحیت ۹۰ نماینده فعلی مجلس نشان دهنده بی تعهدی آنها است, رد صلاحیت ۹۰ نماینده فعلی مجلس نشان دهنده بی تعهدی آنها است,

شیخی با اشاره به ردصلاحیت ۹۰ نفر از نمایندگان مجلس دهم، گفت: این نشان از بی تعهدی آنها بوده است و ظاهرا دنبال پر کردن جیب خودشان بودند و تعهد کاری نداشتند.

,

این استاد دانشگاه با طرح سؤالی مبنی بر آنکه مردم باید بین آدمی که بد است و فردی که نقص دارد، کدام را انتخاب کنند گفت: نقص داشتن بهتر از بد بودن است چراکه آن کسی که نقص تخصصی دارد به راحتی قابل حل است و می‌تواند از مشاوران و کارشناسان اقتصادی استفاده کند.

,

تاسف می خوریم که تا کنون افراد زبده و متخصص در مجلس نیامدند

, تاسف می خوریم که تا کنون افراد زبده و متخصص در مجلس نیامدند, تاسف می خوریم که تا کنون افراد زبده و متخصص در مجلس نیامدند,

وی با بیان اینکه در حال حاضر لایحه اصلاح قانون بانکداری اسلامی در مجلس داریم اما به دلیل اینکه افراد متعهد متخصص در زمینه اقتصاد و بانکداری در مجلس دهم نداشتیم به نتیجه نرسیده افزود: تأسف می‌خوریم که چرا عناصر زبده متخصص متعهد در این مجلس بالا نیامدند و به مردم ظلم شد.

,

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: باید در مجلس قوانینی تصویب شود که مملکت به بیگانگان فروخته نشود و توافقاتی مانند برجام و FATF و سند ۲۰۳۰ صورت نگیرد و مجلس به این ها “نه ” بگوید.

,

به گزارش عصر همدان؛  مجلس دهم در حوزه های مختلف نه تنها نتوانست در راستای منافع مردم قدم بردارد بلکه با عدم توجه به قوانین دست و پاگیر، سیستم معیوب و پر اشکال نظام اداری و تولیدی نیز نتوانست بسیاری از امور را سامان دهد لذا برای گذر از مجلس ضعیف و رسیدن به مجلس قوی باید افراد متعهد، کارآمد و قوی را انتخاب کنیم تا در مجلس یازدهم بتوانند در راستای منافع و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم قدم بردارند.

,

همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند انتخابات آبروی ملی، وسیله ای برای افزایش عزت ملی و ازجمله شاخص های رشد ملی است؛ بدون شک نحوه انتخاب فرد اصلح در آینده خود و نسلمان تاثیر گذار است پس باید به یاد داشته باشیم که شاخصه های فرد اصلح کدام است و انتخابمان به گونه ای باشد که دیگر مجلسی همچون مجلس دهم را تجربه نکنیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه