اخبار داغ

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی مطرح کرد:

از بی‌نیازی کشور به واردات ونتیلاتور تا ساخت دستگاه پیشرفته ضدعفونی محیط

از بی‌نیازی کشور به واردات ونتیلاتور تا ساخت دستگاه پیشرفته ضدعفونی محیط
رضا قنبری گفت: هم‌اکنون کشور از واردات ونتیلاتور بی نیاز شده اما با توجه به اینکه تمام دنیا به این دستگاه نیاز دارد در صورتی که اقدام به تولید نمی‌کردیم کشور با مشکل جدی مواجه می‌شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا قنبری، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس، پیرامون اقدامات این پارک برای مقابله با ویروس کرونا، اظهار کرد: در حال حاضر 350 شرکت دانش‌بنیان عضو پارک علم و فناوری خراسان رضوی هستند که از این تعداد حدود 80 شرکت در اکوسیستم پارک حضور دارند که تمامی این شرکت‌ها متعلق به بخش خصوصی بوده و در 3 بخش به بحث مبارزه با کرونا ورود پیدا کرده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی افزود: اولین بخشی که این شرکت‌های دانش‌بنیان به آن ورود پیدا کرده‌اند، افزایش میزان تولید محصولات مورد نیاز برای مقابله و تشخیص ویروس کرونا است، بخش دوم ایجاد فناوری مورد نیاز برای محصولات مورد نیاز و بخش سوم اجرای طرح تحقیقات و توسعه برای ساخت فناوری و تکنولوژی مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا بوده است.

,

قنبری تصریح کرد: در بخش افزایش میزان تولید شرکت‌های پارک علم و فناوری خراسان رضوی، میزان تولید دستگاه ونتیلاتور، لوله‌های خون‌گیری مختص تشخیص ویروس کرونا، چادر دفاع بیولوژیک، کانکس‌های ایزولاسیون و محلول‌های آنتی باکتریان نانو افزایش یافته است و همچنین در بستر آی تی نیز اقدامات بسیار خوبی از جمله پلتفرم‌های آموزشی، غربالگری از راه دور و درمان از راه دور نیز ایجاد شده است.

,

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در خصوص ساخت محصولات جدید نیز گفت: شرکت فناور دیگری دستگاه ضد عفونی کننده محیط با پلاسمای سرد را ساخته است که در ایام مقابله با شیوع کرونا برای ادارات و مؤسسات بسیار کاربردی محسوب می‌شود و هم‌اکنون در برخی بیمارستان‌ها مورداستفاده قرارگرفته است.

,

وی با اشاره به اینکه فناوری دستگاه ضدعفونی محیط با استفاده از پلاسمای سرد، یک فناوری جدید در دنیا است، عنوان کرد: جوانان ما در پارک علم و فناوری خراسان رضوی برای اولین بار در کشور توانسته‌اند به این تکنولژی دست یابند که پیش‌ازاین فناوری تنها در ضدعفونی تجهیزات پزشکی کاربرد داشت اما ما توانسته‌ایم نمونه پرتابل آن را برای ضدعفونی محیط بسازیم.

,

قنبری خاطر نشان کرد: به تازگی دستگاه قابل حمل تولید اتانول از ضایعات مواد غذایی نیز توسط یک از شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی ساخته شده است همچنین مسیریاب نشان که پیش‌ازاین در قسمت مسیریابی فعال بود، لایه‌ها و امکانات جدیدی را بر روی نرم‌افزار خود ایجاد کرده است که کاربر از مناطق پرتردد آگاه می‌شود تا بتواند مسیر خود را در زمان مناسب تغییر دهد.

,

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در خصوص دیگر اقدامات برای ساخت محصولات مقابله با کرونا، یادآور شد: هم‌اکنون در روز بیش از 46 هزار شیلد محافظ صورت و لباس های گان برای کادر پزشکی نیز تولید می‌شود، همچنین در بخش تحقیق و توسعه کیت‌های تشخیص کرونا، ساخت گیت‌های ورودی فروشگاه‌های بزرگ با قابلیت تب سنجی و پنل تحلیل وضعیت بیماری کرونا در کشور است.

,

وی با تأکید بر اینکه اگر دولت این اقدامات را می‌خواست انجام دهد باید چند برابر هزینه‌های انجام شده در بخش خصوصی، هزینه می‌کرد، افزود: تمام این اقداماتی که مطرح کردم توسط بخش خصوصی انجام شده و افتخارات حاصله متعلق به کل جامعه و ملت ایران است.

,

قنبری خاطر نشان شد: با توجه به نیاز کشور به دستگاه ونتیلاتور و سی‌.تی.‌اسکن، تولید و ساخت در این دو بخش توسط پارک علم و فناوری خراسان رضوی در دستور کار قرار گرفت و طرح توسعه شرکت احیا درمان پیشرفته به‌عنوان تولیدکننده این ۲ دستگاه در استان خراسان رضوی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سریع‌تر اجرایی شود.

,

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به اینکه هم‌اکنون تمام دنیا به این دستگاه نیاز دارد، گفت: در حال حاضر امکان خرید این دستگاه از هیچ کشوری وجود ندارد لذا تولید این دستگاه در داخل کشور بسیار مهم است و در صورتی که این شرکت اقدام به تولید ونتیلاتور نمی‌کرد امروز کشور با مشکل جدی مواجه می‌شد.

,

وی ادامه داد: امکان ورود به حوزه صادرات ونتیلاتور را هم داریم اما با توجه به نیاز داخل در این زمینه، هنوز وارد مبحث صادرات نشده‌ایم و همچنان صادرات این کالا به خارج از کشور ممنوع است اما با یک شرکت اسپانیایی برای صادرات این محصول مذاکراتی صورت گرفته اما هنوز قطعی نشده است.

,

قنبری عنوان کرد: شرکت احیا درمان پیشرفته به‌عنوان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان زیرپوشش این پارک هم‌اکنون ۷۵ درصد تولید روزانه کشور در زمینه دستگاه ونتیلاتور و سی.‌تی. اسکن را بر عهده دارد که تاکنون بیش از سه هزار تخت بخش آی.سی.یو در کشور به دستگاه ونتیلاتور مجهز شده است.

,

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی ادامه داد: قیمت ونتیلاتور ساخت داخل یک‌سوم قیمت نمونه‌های خارجی این دستگاه است ازاین‌رو ساخت این محصولات باعث صرفه جویی ارزی قابل‌توجهی برای کشور شده است و هم‌اکنون این شرکت 30 ونتیلاتور در روز می‌سازد که در صورت حمایت دولت و دستگاه‌های متولی این ظرفیت می‌تواند به دو برابر افزایش یابد.

,

وی با بیان اینکه تولید دستگاه سی.تی اسکن نیز در کشور بومی‌شده است، تصریح کرد: این شرکت هم‌اکنون تنها تولیدکننده این دستگاه در خاورمیانه است و با توجه به اشراف مهندسان آن در تولید این دستگاه امکان تولید و تأمین نیاز تمام مراکز درمانی کشور را داریم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه