اخبار داغ

انتقاد کارشناسان از میانبر غلط دولت برای کنترل تورم؛

حیثیت پول ایران در گرو صفرها/ راهکار کنترل تورم حذف صفر نیست

حیثیت پول ایران در گرو صفرها/ راهکار کنترل تورم حذف صفر نیست
کارشناسان اقتصادی معتقدند که میانبر غلط دولت برای کنترل تورم منجر به بی‌اعتباری پول ملی می‌شود و باید در این سیاست اقتصادی تجدیدنظر کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، اخیرا برخی منتخبان مجلس یازدهم خواستار عودت فوری لایحه حذف چهار صفر از شورای نگهبان شدند و در نامه خود به بیان ابهاماتی پرداخته بودند که از سوی نمایندگان مجلس دهم نادیده گرفته شده است.

در بخشی از نامه آنها آمده است که «وقتی بنا نیست روند تورمی نیم قرن اخیر تغییر اساسی یابد، اصرار بر حذف صفرها چه توجیه تخصصی دارد؟ به بیان دیگر حذف صفرها باید آخرین گام در سلسله مراتب سیاستهای ضدتورمی و اصلاح اقتصادی باشد نه اولین قدم».

همچنین منتخبین مجلس یازدهم بیان کرده اند مه « ساده انگاری است اگر گمان کنیم حذف صفرها به تنهایی می تواند منجر به اصلاح تورم شود. حذف چهارصفر در شرایطی که هیچ چشم انداز و تعهدی از سوی دولت برای تغییر موتور خلق تورم وجود ندارد، معنایی جز اصلاح کوتاه مدت یک متغیر اسمی ندارد و متضمن هیچ اصلاح واقعی، اساسی و بلندمدتی نیست بلکه بیشتر القاکننده یک نمایش صرفا روانی است که می تواند تا مدتها ذهن جامعه را از اصلاحات واقعی به سوی منازعات کم فایده بکشاند».

به عقیده آنها حذف چهار صفر غیر از هزینه های بزرگی که برای تعدیل ظاهری تمام صورتهای مالی، اطلاعات و آمار و همچنین تمام اسناد مبادلات و تعهدات حال و آتی شرکتها و فعالان اقتصادی و تمام نرم افزارهای اقتصادی و مالی دارد، بی شک موجب افزایش قیمت برخی کالاها و «گردشدن واحدهای کوچک قیمت به سمت بالا» خواهد شد. نکته مهم آن است که این افزایش طبیعی قیمتها به سمت بالا عمدتا در کالاهای سبد مصرف روزانه خانوارها رخ خواهد داد و می تواند منجر به مناقشات ریزودرشت اجتماعی نیز شود.

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی نیز اغلب نظری موافق با منتخبین مجلس دارند و در مورد پیامدهای آن هشدارهای جدی می‌دهند.

می‌توان با همین صفرهای فعلی اقتصاد را ادامه داد

آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: حذف صفر از پول ملی چیزی را تغییر از نظر قدرت خرید تغییر ندارد و اکنون هم نیازی به انجام این کار نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ز شبکه اطلاع رسانی مرصاد ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, می‌توان با همین صفرهای فعلی اقتصاد را ادامه داد, می‌توان با همین صفرهای فعلی اقتصاد را ادامه داد,
,
,

وی افزود: درباره فاصله ای که به عنوان توجیه موضوع حذف صفر و بهبود اقتصادی عنوان می‌شود باید گفت در حال حاضر می‌توان با همین صفرهای فعلی اقتصاد را هم ادامه داد.

,

, ,

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: کاهش استفاده از صفر، اسکناس زیاد و بحث‌های حسابداری مربوطه می‌تواند کمک کننده باشد، اما نه تنها باعث کاهش تورم نخواهد شد بلکه تورم‌زا است و ممکن است چند درصد سبب افزایش تورم شود و البته تاثیری در تولید هم نخواهد داشت.

,

بغزیان با تاکید بر صحت گفته نمایندگان مجلس در این زمینه تصریح کرد: نباید گفته شود که حذف چهار صفر از پول ملی باعث اعاده حیثیت پول ملی می‌شود، زیرا آن زمانی است که نرخ تورم منفی شود و در این صورت نرخ تورم به صورت کاهشی درآید، اما در این شرایط هدف گذاری نرخ تورم ۲۲ درصدی حیثیت پول را خواهد برد.

,

وی افزود: دولت‌ها باید بدانند به جای اینکه به حذف صفر به منظور اقدام و تحول اساسی نگاه کنند به دلایل تورم بنگرند و بر روی عواملی که به دست ماست نظیر خود تحریمی ‌ها، نرخ ارز و سیاستهای غلط نامناسب با شرایط فعلی که سبب ایجاد سلطان هایی در بازار شده و آن را به هم ریخته تمرکز کنند.

,

بغزیان تصریح کرد: کشورهای موفق در کنار حدف صفر، سیاست های دیگری را هم برای کنترل اقتصاد اجرا کردند و در واقع این اقدامات حذف صفر انگشت‌شمار است هرچند در شرایط بسیار خوب هم برخی کشورها ممکن است پول ملی خود را نیز عوض کند در این میان ترکیه و آرژانتین در کنار سیاست حذف صفر سیاست های دیگری را نیز اجرا کردند که البته آرژانتین موفق نشد، اما ترکیه موفق شد البته شرایط آنها به گونه ای بود که حذف شش صفر، پول خرد آنها محسوب می‌شد.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در حال حاضر دلیل نمی شود چون هزینه‌ها افزایش یافته صفرها را از پول ملی برداشت، زیرا همه قیمتها بر ۱۰ هزار تقسیم خواهد شد و کمکی به قدرت خرید نخواهد کرد در کنار این سیاست‌ها به شرطی که دولت باید تثبیت نرخ ارز را مشخص کند همچنین نرخ بهره هایی که تغییر آن باعث مهاجرت پول می‌شود را باید به درستی تعیین کند؛ آنگاه اگر شرایط تحریم مطرح ‌شود در آن صورت تحریم دیگر سبب وخیم‌تر شدن اوضاع نمی شود.

,

وی عنوان کرد: حذف چهار صفر هزینه‌هایی را به دنبال خواهد شد بر همین مبنا وظیفه نظارتی دولت افزایش می یابد زیرا این نگرانی وجود دارد که پول‌های خرد به بالا رند شود مخصوصا برای کالاهایی که در سبد خانوار دیده نمی شود، اما با افزایش چند درصدی سودی کلان برای سودجویان به همراه می آید.

,

بغزیان تصریح کرد: وقتی محتوای سکه از ارزش آن پیش گیرد سکه از رده خارج و ذوب خواهد شد همان بلایی که سر سکه‌های ۲۵۰ و ۵۰۰ ریالی آورده شد. در واقع در آن سکه ها نیکل و برنج به کار رفته بود و تنها شاهکار مسئولان آن زمان بود گویا می خواستند فلز را حراج کنند.

,

وی افزود: تغییر واحد پولی خوب است اما نباید انتظار معجزه داشت و آن اقدامی جسورانه، علمی و مبتکرانه نیست بلکه بسیار پیش پا افتاده است.

,

, ,

با همکاری بانک مرکزی می‌توان موفق بود

, با همکاری بانک مرکزی می‌توان موفق بود, با همکاری بانک مرکزی می‌توان موفق بود,

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی کیا، عضو مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: پس از مشورت با برخی از نمایندگان اقتصادی در مجلس حذف چهار صفر از پول ملی مثبت ارزیابی شد و یکی از اقدامات اساسی بسیاری از کشورهای موفق هم این کار بوده است.

,

وی افزود: در برخی کشورهایی که ناموفق بودند بانک مرکزی پای کار نیامده بود اما اکنون حسن انجام این کار همکاری آمدن بانک مرکزی است.

,

این نماینده مجلس تصریح کرد: قاعده این است که سیاست‌های همراهی نیز برای کنترل اوضاع اقتصادی و تورم به کارگیری شود.

,

حجت الاسلام حسینی کیا گفت: حذف چهار صفر از پول ملی هزینه های ظاهری نیز به دنبال دارد که این طبیعی خواهد بود.

,

وی عنوان کرد: در آینده بیشتر کارتهای الکترونیکی به کارگیری خواهند شد و چاپ پول خرد بعید به نظر خواهد رسید.

,

حجت الاسلام حسینی کیا بیان کرد: با پای کار آمدن بانک مرکزی و استفاده از سیاست‌های الحاقی می توان موفق شد.

,

بر اساس این گزارش، با توجه به هشدارهای کارشناسان اقتصادی در مورد پیامدهای حذف صفر از پول ملی به نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت باید در این سیاست خود تجدیدنظر جدی داشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه