اخبار داغ

اما و اگرهای مبلغ پرداختی بیمه بیکاری؛

کارگران همچنان در انتظار بیمه بیکاری/ وعده‎های دولت چه شد؟

کارگران همچنان در انتظار بیمه بیکاری/ وعده‎های دولت چه شد؟
با توجه به این‌که بیش از دو ماه از اتمام مهلت ثبت‌نام بیمه بیکاری ناشی از کرونا گذشته اما هنوز بیمه بیکاری برای مشمولان خراسان‌جنوبی واریز نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از صاحبان مشاغل بیکار شدند و دولت برای کمک و حمایت از برخی مشاغلی که نیروهای آن از کار بیکار شدند بحث بیمه بیکاری را مطرح کرد و رسته های شغلی که بیمه بیکاری به آنها تعلق میگرفت اعلام و از طریق رسانه ها اطلاع رسانی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,
 
,
دولت بیمه بیکاری را برای سه ماه رسته های شغلی در نظر گرفته و مقرر شده برای اسفند سال گذشته و فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری بیمه بیکاری پرداخت شود.
,
 
,
10 رسته فعالیت مشمول بیمه بیکاری ناشی از بیماری کرونا شامل مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی‌ها، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت، مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها و...، حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری(هوایی، جاده‌ای و …)، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، تولید و توزیع پوشاک، تولید و توزیع کیف و کفش، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه‌، مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی و مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی است.
,
 
,
5680 نفر برای بیمه بیکاری ثبت نام کردند
, 5680 نفر برای بیمه بیکاری ثبت نام کردند,
 
,
غلامرضا اشرفی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی تعداد ثبت نام شدگان استان برای بیمه بیکاری را 5 هزار و 680 نفر اعلام کرد.
,
 
,
علیرضا محمدی مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی نیز در این خصوص گفت: با توجه به شیوع کرونا و متعاقب آن بیکاری برخی از افراد بحث مقرری بیکاری مطرح شد.
,
 
,
وی افزود: افرادی که در شرایط شیوع کرونا درخواست مقرری بیکاری داده‌اند به سه دسته تقسیم می‌شوند.
,
 
,
مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: گروه اول افراد دارای ۱۰ رده شغلی بیان شده در بخشنامه دولت (مانند مراکز تولید و توزیع غذای آماده، مراکز تولید و توزیع پوشاک، مراکز توزیع آجیل و خشکبار و …) برای پرداخت بیمه بیکاری هستند.
,
 
,
محمدی ادامه‌داد: گروه دوم افرادی هستند که در این ۱۰ رده شغلی بیان شده در بخشنامه قرار ندارند اما به هر دلیلی از شیوع بیماری کرونا در سطح جامعه آسیب دیده و بیکار شده‌اند.
,
 
,
وی افزود: گروه سوم نیز افرادی هستند که به صورت معمولی و طبق روال هرسال به دلایل مختلف بیکار می‌شوند.
,
 
,
مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در پایش‌های اولیه استحقاق افراد متقاضی برای دریافت بیمه بیکاری مورد بررسی قرار می‌گیرد.
,
 
,
محمدی با اشاره به این که پایش را اداره کار انجام داده سپس لیست را برای واریز مقرری در اختیار تأمین اجتماعی قرار می‌دهد، گفت: اگر دولت به تعهد خود در زمینه مبالغی که برای پرداخت بیمه بیکاری به مشاغل مطرح شده نیاز است، عمل کند تأمین اجتماعی نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را به حساب افراد متقاضی بیمه بیکاری واریز می‌کند.
,
 
,
وی اظهار کرد: از آغاز مهلت قانونی برای درخواست بیمه بیکاری تا پانزدهم فروردین ماه سال ۹۹ در خراسان‌جنوبی یک‌هزار و ۷۰۴ نفر بعد از پایش‌های اولیه اداره کار برای پرداخت بیمه بیکاری وارد کانال تأمین اجتماعی شدند که تأمین اجتماعی نیز بررسی‌های مربوط به خود را انجام خواهد داد.
,
 
,
با توجه به این که خردادماه رو به اتمام است اما تاکنون در خراسان جنوبی بیمه بیکاری برای ثبت نام شدگان واریز نشده است.
,
 
,
بیمه بیکاری واریز نشد
, بیمه بیکاری واریز نشد,
 
,
پویان یکی از کارگران کارخانه چدن خوسف که به دلیل شیوع کرونا بیکار شده است در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: از 12 اسفند سال گذشته بیکار هستم و برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کردم اما تاکنون هیچ گونه واریزی به حسابم انجام نشده است.
,
 
,
وی افزود: پیامک تایید ثبت در سامانه و ارسال شبای بانکی نیز برایم آمده و شماره شبا را ارسال کردم اما تاکنون خبری از بیمه بیکاری نشده است.
,
 
,
مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؟
, مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؟,
 
,
این کارگر خاطرنشان کرد: شنیده شده مبلغ بیمه بیکاری که قرار است پرداخت شود طبق قانون کار نیست و برای هر ماه 400 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
,
 
,
وی اظهار کرد: اغلب کارگرانی که برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کردند مستأجر، متاهل، دارای فرزند و هزینه‌های زندگی هستند و اگر قرار باشد بیمه پرداختی ماهیانه 400 هزار تومان باشد دردی از مشکل کارگری که چهار ماه می شود بیکار است دوا نخواهد کرد.
,
 
,
همچنین در خصوص میزان پرداختی بیمه بیکاری مطلبی در خبرگزاری تسنیم منتشر شده که بدین شرح است: مبالغ پرداختی که در اصل باید معادل یک پایه حقوق ماهیانه باشد بسیار ناچیز و در برخی موارد حتی کمتر از 100 هزار تومان به ازای هر ماه بوده است.
,
 
,
یکی از معلمان خرید خدمت موسسه امام حسین (ع) بیرجند نیز در این خصوص اظهار کرد: برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کردم اما تاکنون بیمه بیکاری برای من و همکارانم واریز نشده است.
,
 
,
مسعود بابایی مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگویی درباره آخرین آمار ثبت نامی در سامانه بیمه بیکاری، گفت: در مجموع ۸۳۵ هزار و ۱۴۹ نفر در این سامانه ثبت نام کردند که ۶۹۸ هزار و ۷۹۳ نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری تأیید شدند.
,
 
,
وی درباره مشمولان بیمه بیکاری به تفکیک ماه گفت: در اسفندماه ۳۷۳ هزار نفر، فروردین ۲۹۳ هزار و ۹۸۵ نفر، اردیبهشت ۱۵ هزار و ۱۲۵ نفر و تا ۱۰ خردادماه ۶ هزار و ۲۴۶ نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری توسط وزارت کار تایید شدند.
,
 
,
براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه، از میان ۳۷۳ هزار نفر مشمول بیمه بیکاری اسفند سال گذشته ۱۰۳ هزار نفر مقرری را دریافت کردند.
,
 
,
البته سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که این اقدامات مربوط به تعدادی از ثبت نام کنندگان اسفند ۱۳۹۸ بوده و به تدریج با تأیید و اعلام اطلاعات حساب‌های مابقی مشمولان توسط سازمان تأمین اجتماعی این مقرری برای ماه‌های بعدی نیز پرداخت خواهد شد.
,
 
,
بنابراین گزارش؛ با توجه به این‌که پرداخت بیمه بیکاری در کشور آغاز شده اما هنوز در خراسان‌جنوبی از واریزی بیمه بیکاری برای مشمولان خبری نیست و علاوه بر این بحث‌هایی در مورد مبلغ واریزی بیمه بیکاری کمتر از حقوق ماهیانه مطرح است که می‌طلبد مسئولان به این مسئله توجه داشته باشند.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه