اخبار داغ

3 ماه از آخرین وعده‌ مسئولان گذشت؛

هنوز تصمیم جدیدی برای دانشگاه فرزانگان اتخاذ نشده است

هنوز تصمیم جدیدی برای دانشگاه فرزانگان اتخاذ نشده است
در حالی که سرپرست دانشگاه فرزانگان در بهمن‌ماه اعلام کرده بود وزارت علوم در سال 99 نسبت به تعیین‌تکلیف دانشگاه فرزانگان اقدام خواهد کرد، ظاهرا با گذشت حدود سه ماه از سال جدید، تصمیم جدیدی برای این دانشگاه اتخاذ نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، مطابق آمار اعلامی وزارت علوم در سال 1392، در مجموع 11 دانشگاه و مرکز آموزش عالی ویژه خواهران در استان‌های مختلف کشور فعالیت می‌کردند که دانشگاه حضرت معصومه(س) در قم، دانشگاه کوثر در خراسان شمالی و دانشگاه تک‌جنسیتی فرزانگان در سمنان از جمله این دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بودند. طبق داده‌های سایت مرجع دانشگاه‌های ایران، دانشگاه فرزانگان در سال 91 فرایندهای اداری خود را آغاز کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

فرایند جذب دانشجو در دانشگاه‌های تک‌جنسیتی البته به طور رسمی از سال 92 آغاز شد. در بیست و سومین روز از مردادماه سال 92، سیف‌الله سعدالدین، نخستین سرپرستِ مرد دانشگاه ویژه دخترانِ فرزانگان سمنان در گفتگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد که در تنها دانشگاه ویژه خواهران سمنان، دانشجویان در  سه رشته مهندسی کامپیوتر(نرم‌افزار)، مهندسی فناوری اطلاعات(IT)  و زیست‌شناسی در مقطع کارشناسی از طریق کنکور سراسری پذیرش می‌شوند و اسم دانشگاه به همراه لیست رشته و ظرفیت نیز در دفترچه کنکور آمده است.

,

بنابر گفته‌های سعدالدین، بنا بود در این سال، در هریک از رشته‌های سه‌گانه 40 دانشجو در دانشگاه فرزانگان پذیرش شوند. با این وجود، چهار سال بعد، زمزمه‌های انحلال دانشگاه‌های ویژه خواهران قوت گرفت. وزیر علوم از اسفندماه سال 96 در مواضع مختلفی موضوع ادغام و انحلال دانشگاه‌ها را مطرح کرده بود. به رغم این اظهارنظرها دانشگاه فرزانگان، فعالیت خود را به طور مستقل ادامه داد، تا آن‌جا که مسئولان آن حتی با برخی از مراکز نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه مستقل نیز اقدام می‌کردند؛ از جمله تفاهم‌نامه‌ای که در تیرماه سال 97 مابین این دانشگاه و پارک علم و فن‌آوری منعقد شد و بر اساس آن پارک علم و فن‌آوری نسبت به مشارکت با دانشگاه در اخذ طرح‌های فناورانه از صنایع و ارگان‌ها متعهد شد.

,

پس از سعدالدین، فتح‌الله قدس دومین رئیس مردِ دانشگاه ویژه خواهرانِ فرزانگان کار خود را آغاز کرد. او در تیرماه سال 97، یعنی حدود پنج ماه پس از آغاز زمزمه‌ها برای انحلال یا ادغام دانشگاه فرزانگان، با چاوشی، استاندار پیشین سمنان دیدار کرد و از نقش و جایگاه دانشگاه با توجه به ویژگی تک‌جنسیتی بودن آن و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالای دانشگاه در راستای توسعه علم و ارتقای فعالیت‌های پژوهشی استان سخن گفت.

,

پس از قدس، مسعود نصیری زرندی، رئیس دانشگاه سمنان، در نهمین روز از شهریورماه سال 97 با حکمِ غلامی، وزیر علوم، با حفظ سمت، سرپرستی دانشگاه فرزانگان را نیز بر عهده گرفت. یکی از دلایل این انتصاب در حکم وزیر، استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه سمنان اعلام شده شده بود. از طرفی تعیین سیاست‌های کلی دانشگاه، اعمال نظارت بر فعالیت‌ بخش‌های مختلف دانشگاه و ارائه پیشنهاد تأسیس، انحلال یا ادغام برخی از واحدهای ذی‌ربط دانشگاه به شورای دانشگاه از جمله وظایف و اختیارات سرپرست دانشگاه عنوان شده بود.

,

حدود پنج ماه پس از انتصاب نصیری، در بهمن‌ماه سال 97، زمزمه‌های مبنی بر انحلال دانشگاه فرزانگان سمنان قوت گرفت. این موضوع واکنش تند حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد، امام جمعه موقت سمنان را به دنبال داشت و در خطبه‌های نماز جمعه‌ی بیست و ششم بهمن‌ماه 97 گفت که انحلال این دانشگاه غلط و محکوم است و مسئولان ذی‌ربط در صورت انحلال این دانشگاه باید منتظر واکنش مردم باشند. وی از وزیر علوم درخواست کرد که ضمن ملغی شدن تصمیمات اتخاذشده برای انحلال این دانشگاه، موانع توسعه این دست دانشگاه‌ها نیز برداشته شود.

,

 شبکه اطلاع‌رسانی مرآت استان سمنان در همان روز در گفتگو با برخی از کارشناسان به ماجرای انحلال دانشگاه فرزانگان پرداخت و ضمن تأکید بر این مسأله مخاطبان این دانشگاه را تنها خانواده‌های مذهبی تشکیل نمی‌دهند، به نقل از کارشناسان، ضریب پرشوندگی این دانشگاه را 85 درصد اعلام کرد که حاکی از استقبال دانشجویان از این دانشگاه است.

,

یک‌روز پس از انتقادات امام جمعه موقت سمنان، همتی، در بیست و هفتم بهمن‌ماه در نشستی با حضور فرماندار، رئیس دانشگاه فرزانگان و مدیر دفتر تحول اداری استانداری سمنان گفت:«مدیرکل محیط‌زیست تلفنی صحبت کردم و هیچ مانعی برای احداث دانشگاه وجود ندارد.»

,

در فروردین‌ماه 98، استاندار سمنان با همراهی جمعی از مسئولان به دیدار غلامی، وزیر علوم رفت تا راهکارهای توسعه دانشگاه فرزانگان در چارچوب قانون در این نشست مورد بررسی قرار بگیرد. در نماز جمعه ششم اردیبهشت‌ماه نیز آیت‌الله شاهچراغی، در خطبه‌های نماز بر ضرورت حفظ و توسعه دانشگاه فرزانگان تأکید کرد. دو روز بعد و در هشتم خردادماه 98 و در جریان دیدار همتی با آیت‌الله شاهچراغی، آیت‌الله از بی‌توجهی وزارت علوم به تعیین تکلیف دانشگاه فرزانگان و عدم تحقق مطالبات مردم ابراز گلایه کرد و گفت که در این خصوص نامه‌ای به دفتر رهبر معظم انقلاب خواهد نوشت.

,

در یازدهمین روز از خردادماه سال 98، نصیری، ضمن انتصاب یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه سمنان به عنوان معاون آموزشی دانشگاه فرزانگان اعلام کرد که وجود دانشگاه فرزانگان با توجه به تک‌جنسیتی بودن آن از امتیازات استان سمنان محسوب می‌شود. افزون بر این، در حالی که دانشگاه در سال 92 با 3 رشته آغازبکار کرده بود، نصیری در تاریخ مذکور اعلام کرد که 600 دانشجو در دو رشته مهندسی کامپیوتر و زیست مولکولی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

,

کم‌تر از یک ماه بعد، همتی نسبت به این که دانشگاه فرزانگان 10 ماه بدون رئیس اداره می‌شود به وزیر علوم انتقاد کرد. او گفت که غلامی، انحلال دانشگاه فرزانگان سمنان که یکی از 3 دانشگاه تک‌جنسیتی کشور است را دنبال می‌کند و به وعده‌ها و قول‌های خود در سفر رئیس‌جمهور به سمنان عمل نکرده است. در دوازدهمین روز از شهریورماه 98، وقتی سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به سمنان آمد و با آیت‌الله شاهچراغی دیدار کرد، تذکر و توصیه آیت‌الله به ستاری هم مربوط به حفظ دانشگاه فرزانگان سمنان بود.

,

کم‌تر از یک ماه بعد، در نهم مهرماه سال 98، نصیری، رئیس دانشگاه سمنان و سرپرست دانشگاه فرزانگان، با خبرنگار مرآت به گفتگو نشست و ضمن برشمردن مشکلات پرشمار دانشگاه فرزانگان، تأکید کرد که نباید برخی این دانشگاه را وارد مسائل سیاسی کنند. نصیری در گفتگو با خبرنگار مرآت تصریح کرد:«خوشبختانه خطر ادغام کاملا برطرف شده است.» اتفاق بعدیِ مرتبط این بود که در چهارم دی‌ماه سال 98، مجلس شورای اسلامی به سبب انتصاب مردان بر دانشگاه‌های ویژه خواهران، به وزیر علوم کارت زرد داد!

,

یک ماه پس از این اتفاق، در سوم بهمن‌ماه 98، نصیری، سرپرست دانشگاه فرزانگان در نشست شورای مشورتی دفتر نماینده پیشین سمنان حضور پیدا کرد و گفت که قرار است در سال 99 یک‌سری از دانشگاه‌ها با تصمیم وزارت علوم ساماندهی شوند. او گفت اختصاص زمین دانشگاه فرزانگان مورد پیگیری قرار گرفته و ساخت دانشگاه به 7 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

,

نصیری همچنین در حالی که در مهرماه 98 به صراحت اعلام کرده بود که خطر ادغام دانشگاه فرزانگان کاملا برطرف شده است، در اواخر بهمن‌ماه 98، در گفتگو با خبرنگار مرآت اعلام کرد که اگر دانشگاه فرزانگان در دانشگاه سمنان ادغام شود، از امکانات بیشتر و اساتید برجسته‌تری برخوردار خواهد شد. او به نظرات مخالف با ادغام دانشگاه اشاره کرد و گفت میزان رشد دانشگاه‌های مستقل شهر را بررسی کنید.

,

نصیری ضمن اعلام این مطلب که اگر دانشگاه فرزانگان به یکی از پردیس‌های دانشگاه سمنان تبدیل شود، استقلال خود را حفظ خواهد کرد گفت که در نهایت، تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده وزارت علوم خواهد بود و وزارت علوم پیرامون ساماندهی مراکز آموزش عالی در سال 99 تصمیماتی را اتخاذ خواهد کرد.

,

در این میان تحولات درباره دانشگاه‌های ویژه خواهران همچنان در جریان بود. در شانزدهم اردیبهشت‌ماه سال 99، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از محمدرضا رضوان‌طلب، رئیس مرکز جذب وزارت علوم نوشت که اساتیدِ مرد به تدریج از دانشگاه‌های ویژه خواهران خارج می‌شوند و در هنگام تصمیم‌گیری برای جذب اساتید خانم، نگاه ایجابی و مثبت بر دانشگاه‌های خواهران حاکم خواهد بود.

,

جالب است بدانید که موضوع وجود دانشگاه‌های ویژه خواهران در ایران تا حدی بر اسرائیل گران آمد که سایت وابسته به «رادیو پیام اسرائیل» در هجدهم اردیبهشت‌ماه سال 99 تیتر زد:«رژیم قصد دارد دانشگاه‌های جداگانه‌ای برای دختران و پسران دانشجو برپا سازد!» در مطلب رادیو پیام اسرائیل، نام دانشگاه فرزانگان سمنان به عنوان یکی از دانشگاه‌های ویژه خواهران ایران قید شده بود.

,

اینک و با گذشت حدود سه ماه از سال 99، ظاهرا هنوز تصمیم جدیدی برای دانشگاه اتخاذ نشده است. باید دید در ادامه سال 99، چه سرنوشتی در انتظار دانشگاه فرزانگان خواهد بود؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه