اخبار داغ

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مطرح کرد؛

شهید مصطفی چمران، استاد تراز انقلاب اسلامی

شهید مصطفی چمران، استاد تراز انقلاب اسلامی
چمران دانشمندی که در فیزیک هسته ای به بالاترین درجه تخصص و تبحر از مهم ترین دانشگاه های دنیا دست یافته بود. در عین حال یکی از اساتید، مردمی ترین و متواضع ترین شخصیت های علمی ایران با شاخصه های تراز انقلاب به شمار می رفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ محمد جمیری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر؛ همه جوامع بشری در تلاشند تا برای نسل های پی در پی خود، به طراحی الگویی اقدام کنند تا ضمن برخورداری از جامعیت فکری و عملی، برای اقشار مختلف نیز مملوس و تجربه شده باشد. الگو دهی گاهی بر اساس افسانه های تاریخی است مانند آنچه در ادبیات ایرانی از شخصیت هایی مانند آرش و کاوه و رستم و دیگران به یاد داریم که شخصیت هایی تمام یا نیمه افسانه ای هستند با کارکردی خارق العاده و گاهی نیز بر اساس طراحی های ذهنی انسان های دوران مدرن برای آینده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

نمونه این الگو پردازی اخیر را می توان در سینمای هالیوود سراغ گرفت. جایی که قهرمانانی تمام افسانه ای مانند بت من، سوپر من، اسپایدر من، کاپیتان آمریکا و بسیاری از قهرمانان فیلم های هالیودی دیگر، به منظور هویت سازی برای نسل های کنونی و آینده آمریکا ساخته می شود.

,

بنا دارم از همین مدخل به انقلاب اسلامی بنگرم. می دانیم که تاریخ ایران مملو از حضور قهرمانان ملی است… تاریخ ایران به ویژه ادبیات و شعر، مملو از معرفی قهرمانان ملی ایرانی ها است. در کتاب های ادبیات به ویژه در شاهنامه حکیم فردوسی این دست قهرمانان که حیاتی نیمه زمینی و نیمه آسمانی دارند بسیارند. علاوه بر داستان های شاهنامه، نمونه های تاریخی فراوانی از حضور قهرمانان را می توان در سراسر تاریخ ایران و در دفاع از خاک ایران در برابر تهاجم بیگانگان از گذشته های دور تا دوره معاصر دید.

,

نبرد آریوبرزن هخامنشی در برابر سپاهیان اسکندر، مقاومت همه شهرهای ایران در برابر ترک تازی چنگیز مغول و تیمور، دفاع از ایران در برابر درازدستی عثمانی و روس، رئیس علی دلواری در برابر ارتش انگلیس و بسیاری رخدادهای دیگر الگوهای مهمی را پرورش دادند. الگوهای قهرمان ملی برای ملت ها مزیت های متعددی فرهنگی و سیاسی دارد. هویت سازی، اتحاد بخشی، قهرمان پروری، الگو سازی اجتماعی…از جمله کار ویژه های وجود قهرمان و اسطوره ملی در حیات اجتماعی ملت هاست.

,

از طرفی خود انقلاب اسلامی موجد الگوهای مهمی در تاریخ ایران شد. پیروزی انقلاب نیروی هایی را به حیات سیاسی و اجتماعی و نظامی ایران معرفی نمود که ویژگی های متفاویت با الگوهای سایر جوامع داشت و آن هم علاوه بر مهارت در حوزه فنی و تخصصی خود، گام بر داشتن در مسیر توحید و ایمان مستحکم به مبدأ و معاد نظام خلقت بوده است. انقلاب به خوبی توانست ظرفیت نهفته در اقشار مختلف را بیدار و به کار بگیرد به این ترتیب الگو هایی تراز در همه اقشار رخ نمودند که علاوه بر تبحر حرفه ای ایمان و اعتقاد و به خداوند رکن مهم رفتاری آنها بود. در مییان بازاریان حاج مهدی عراقی الگوی بی نظیر تاجران مومن و انقلابی و خستگی ناپذیر بود.

,

در عرصه دولت و خدمتگذاری اجرایی امثال شهیدان رجایی و باهنر. در عرصه قضاوت کسانی مانند شهید بهشتی به الگوی برای همیشه دستگاه قضایی مبدل شدند. چه بسیار افرادی که در عرصه جنگ و جهاد، به الگوهایی برجسته ای تبدیل شدند که تا همچنان نام و یادشان آرامش بخش جان و دل ایرانیان است. شخصیت برجسته شهید سپهبد سلیمانی یکی از همین عناصر بی نظیر است.

,

با این همه کم بودند افرادی که در عرصه های مختلف در نهایت توانمندی و مهارت، خصلت های خود را بروز دهند. شهید دکتر مصطفی چمران یکی از این دسته و شاید تنها فرد نمونه این گروه باشد. چمران دانشمندی بود که در فیزیک هسته ای به بالاترین درجه تخصص و تبحر از مهم ترین دانشگاه های دنیا دست یافته بود. در عین حال یکی از مردمی ترین و متواضع ترین شخصیت های علمی ایران به شمار می رفت. رفتار متواضعانه و مردمی او با کودکان و بی نوایان لبنانی در هنگام مبارزه از یادها نخواهد رفت. چمران علاوه بر عالم مردمی بودن، مجاهدی بی نظیر هم بود.

,

او چنان در راه آزادی مردم و در راه خدا مشتاقانه و عاشقانه به جنگ جهاد می پرداخت که تنها شهادت توانست مزد او باشد. علاوه بر همه اینها آنچه که شخصیت او را متماز و متمایز می کند، روحیه عارفانه و ذوق سالکانه او بود. مناجات های پر سوز و گداز او آنچنان جذاب و زیبا است، تو گویی عارفی است که سال ها تنها به کار عرفان عملی پرداخته است.

,

چمران در عین حالی که یکی نیروهای بلند مرتبه سیاسی بود، اما نگاهی غیر سیاسی و فراجناحی نسبت به افراد و جریانات داشت و تنها منافع ملت های مظلوم و انقلاب اسلامی برایش مهم بود. دفاع جانانه او از ارتش در ابتدای انقلاب و زمانی که برخی از نیروهای انقلاب می خواستند ارتش را منحل کنند برگ زرینی در کارنامه افتخار او بود. ایمان مستحکم، صلابت در بیان، منطق قوی در مواجه با مخالفان و منتقدان، روحیه بسیار حساس و پر از عطوفت نسبت به مردم از چمران الگویی ساخته است که می توان از او به عنوان قهرمان ملی و الگوی اساتید دانشگاه یاد کرد.

,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه