اخبار داغ

چشم‌های گریان تولیدکننده از بی‌مهری مسئولان؛

قیمت شترمرغ نصف شد؛ قیمت نهاده 4 برابر

قیمت شترمرغ نصف شد؛ قیمت نهاده 4 برابر
قیمت یک کیلوگرم شترمرغ پرواری 40 هزارتومان بوده که اکنون به 20 هزار تومان رسیده اما قیمت نهاده‌ها 4 برابر شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، شترمرغ، بومی آفریقا و مناطق گرمسیری و خشک است و بنا بر موقعیت آب و هوا در خراسان جنوبی جا خوش کرده است. شترمرغ بزرگترین پرنده‌ای است که نمی‌تواند پرواز نمی‌کند اما این روزها در خراسان جنوبی مشکلاتش به پرواز در آمده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

حیوانی که بنا برگفته مسئولان افزون بر اشتغال‌زایی، تجهیزات کم و تغذیه آسان، تنوع محصولات و همچنین خواص درمانی و دارویی، فرآورده‌های شترمرغ از مهمترین دلایل رونق پرورش آن است.

,

شترمرغ از معدود پرنده هایی است که علاوه بر گوشت می‌توان از پوست، روغن، پر، قرنیه چشم، ناخن، پوسته تخم‌مرغ و در یک کلام از تمام اجزای بدنش استفاده کرد و از طرفی با توجه به علف‌خوار بودن این پرنده با تغذیه مناسب سریع وزن می‌گیرد و سود زیادی را نصیب پرورش دهندگان می‌کند.

,

اما این روز ها تولیدکنندگان و فعالان صنعت شترمرغداری با مشکلات ریز و درشت فراوانی روبرو هستند.

,

گویا نمی‌خواهند مشکلات حل شود

, گویا نمی‌خواهند مشکلات حل شود, گویا نمی‌خواهند مشکلات حل شود,

جمشید ابراهیمی یکی از شترمرغداران خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، با چشم‌های پر اشک و صدای گرفته و تنی خسته از مشکلات این حوزه می‌گوید.

,

وی که ابتدا  بخاطر کم‌کاری برخی مسئولان حاضر به صحبت با ما نمی‌شد، می‌گوید: بار و بارها مشکلات بیان شده و برخی از مسئولان از ما بهتر مشکلات را می دانند اما گویا عمداً نمی‌خواهند این مشکلات برطرف شود.

,

ابراهیمی با اشاره به قیمت جوجه و گوشت شترمرغ اظهار کرد: قیمت گوشت شترمرغ امسال نسبت به سال گذشته نصف و فروش به حد صفر رسیده است.

,

به گفته وی سال گذشته، قیمت یک کیلوگرم شترمرغ پرواری 40 هزارتومان بوده که اکنون به 20 هزار تومان رسیده و قیمت هر جوجه 800 هزار تومان بوده و اکنون به 400 هزار تومان کاهش پیدا کرده و با این قیمت بازهم خریداری نیست.

,

رشد 4 برابری قیمت نهاده

, رشد 4 برابری قیمت نهاده, رشد 4 برابری قیمت نهاده,

این شترمرغدار که هم‌اکنون بیش از 1000 شتر مرغ در مزرعه خود پرورش می‌دهد اضافه کرد: قیمت نهاده‌ها  4 برابر شده است. قیمت یک کیلوگرم سویا در سال گذشته 2 هزار 500 تومان بوده اما اکنون به 8 هزار و 500 تومان رسیده است البته پیدا نمی‌شود.

,

ابراهیمی در ادامه به نبود کشتارگاه اشاره و اظهار کرد: کشتارگاه مناسبی برای ذبح شترمرغ دراستان نیست و اگر کشتارگاهی باشد و به صورت صنعتی بسته بندی گوشت انجام شود تولید و فروش هم بهتر می شود اما اکنون مجبور هستیم کشتار شترمرغ را به دست دلالان خارج از استان بدهیم.

,

گذر از هفت‌خان رستم

, گذر از هفت‌خان رستم, گذر از هفت‌خان رستم,

وی اضافه کرد: ارسال شترمرغ به استان‌های تهران و اصفهان نیاز به مجوز دارد که باید از هفت‌خان رستم بگذریم و خیلی سخت و نفس‌گیر است و باز دلالان از این فرصت بیشترین استفاده را می‌برند.

,

وی به موضوع صادارت شتر مرغ اشاره کرد و افزود: عمده شتر مرغ کشور به خارج از کشور صادر می‌شد که هم‌اکنون جلوی صادرات گرفته شده و در بازار داخل به خاطر مشکلات اقتصادی مردم توان خرید ندارند.

,

وی با اشاره به نبود حمایت در پرداخت تسهیلات به پرورش‌دهندگان شترمرغ عنوان کرد: در یک مرحله فقط مجوز صادر شد و بسیاری از افراد به امید تسهیلات و حمایت دولت اقدام به احداث شترمرغداری کردند که بعد از مدتی با شکست و از دست رفتن سرمایه خود روبرو شدند.

,

تولیدکننده رها می‌شوند

, تولیدکننده رها می‌شوند, تولیدکننده رها می‌شوند,

ابراهیمی بیان کرد: پس از دریافت مجوز و افتتاح واحد، پرورش دهندگان به حال خود رها می‌شوند و به آن‌ها توجهی نمی‌شود و تنها حمایت از این صنعت در قالب پرداخت تسهیلات است که کارمزد بالایی دارد و بانک‌ها هیچ حمایتی ندارند و سنگ‌اندازی در پرداخت می‌کنند.

,

وی با انتقاد از مسئولان استان و کشور در حمایت از بخش کشاورزی و دامداری در خراسان جنوبی افزود: ما گناه نکردیم که تولید کننده شدیم. به جای این‌که سنگ از جلوی پا بردارند سنگ بزرگتر جلوی راه تولید قرار می دهند.

,

وی از مشکلات پیش رو برای دریافت تسهیلات، به وثیقه‌های سنگین اشاره کرد و گفت: برای دریافت تسهیلات 500 میلیون تومانی باید 4 برابر میزان وام ضمانت داشته باشیم که مشکلات زیادی ایجاد می کند.

, .,

عدم‌حمایت بیمه از دیگر مشکلات عنوان شده توسط این شترمرغدار بود که گفت: اصلا بیمه هیچ حمایتی از شتر مرغ نمی کند و باید برای هر شتر مرغ 150 هزار تومان پول بیمه بدهیم. در صورتی که به دلیل عدم‌فروش، شاید زمان ماندگاری شترمرغ در مزرعه طولانی شود و اگر مشکلی آید، همان 150 هزار تومان بیبشتر را پرداخت می‌کنند در صورتی که قیمت شترمرغ 3 میلیون تومان است.

,

قیمت دارو 300 درصد گران شده است

, قیمت دارو 300 درصد گران شده است, قیمت دارو 300 درصد گران شده است,

ابراهیمی در ادامه  به مشکلات داروهای مصرفی اشاره و عنوان کرد: قبلا داروها با ارز دولتی خریداری می‌شد اما اکنون با ارز آزاد خریداری می‌شود در صورتی که قیمت دارو 300 درصد گران شده است و برخی داروها برای جوجه‌کشی اجباری است.

,

وی خواستار سامان‌دادن به بازار دان و علوفه شترمرغ شد و گفت: تنها راه برون‌رفت از مشکلات فعلی تأمین علوفه یارانه به شترمرغداران و خرید تضمینی و تسهیلات با سود کم است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه