اخبار داغ

کارشناس مسائل آب سطحی تأکید کرد؛

مراکز پژوهشی در حوزه مدیریت بحران آب ضعیف عمل کرده‌اند/ ضرورت معرفی الگوی مناسب آبیاری در بخش کشاورزی

مراکز پژوهشی در حوزه مدیریت بحران آب ضعیف عمل کرده‌اند/ ضرورت معرفی الگوی مناسب آبیاری در بخش کشاورزی
اصغر طیبیان با اشاره به اینکه عمده روش های آبیاری ما در استان کرمان غرقابی است که در این روش حجم آب بسیاری مصرف می شود، گفت: مراکز پژوهشی ما ضعیف هستند؛ این مراکز باید الگوهای مناسبی را به کشاورزان جهت الگو برداری نشان دهند؛ اما این اقدام را انجام نداده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اصغر طیبیان در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به بحران آب در استان کرمان و با تأکید بر اینکه در این راستا باید به صورت نرم افزاری در سطح استان اقدام کنیم، گفت: از لحاظ تکنولوژی و دانش بسیار ضعیف هستیم و روش هایی که مورد استفاده قرار می دهیم بسیار سنتی و قدیمی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

این کارشناس مسائل آب سطحی با بیان اینکه بحران آب در استان برای عامه مردم جا نیافتاده و از لحاظ فرهنگی در این عرصه مشکل داریم، ادامه داد: تا زمانی که مسائل فرهنگی در این حوزه حل نشود متأسفانه این بحران در دو بخش آب شرب و کشاورزی روز به روز بیشتر خواهد شد.

,

وی با اشاره به بارندگی های اخیر در دو سال گذشته در سطح کشور و تأمین مناسب آب سطحی بیان کرد: مشکل آب شرب با توجه به بارش ها بسیار حاد نشده است اما با توجه به شیوع بیماری کرونا چنانچه در آینده بارندگی نداشته باشیم، مسائل ما به مراتب زیاد خواهد بود و بنابراین باید از لحاظ تکنولوژی بخش کشاورزی را ارتقا دهیم.

,

طیبیان با بیان اینکه میزان آب تجدید پذیر استان کرمان بیش از 4 میلیارد متر مکعب است، عنوان کرد: این رقم در مقایسه با مجموع برخی از کشورها، بیشتر است که این مسئله نشان می دهد فرهنگ مصرف، آموزش داده نشده است.

,

این کارشناس مسائل آب سطحی با تأکید بر اینکه راندمان آبیاری ما از تمامی کشورهای همسایه و خاورمیانه کمتر است، اظهار کرد: ما باید طرحی نو ایجاد کنیم؛ چرا که حدود 90 درصد مصرف آب در استان کرمان در بخش کشاورزی است و که این عدد در سطح کشور به 85 درصد می رسد؛ بنابراین ما باید اقداماتی در راستای کشاورزی سنتی انجام دهیم.

,

وی با اشاره به اینکه عمده روش های آبیاری ما در استان کرمان غرقابی است که در این روش حجم آب بسیاری مصرف می شود، تصریح کرد: مراکز پژوهشی ما ضعیف هستند؛ این مراکز باید الگوهای مناسبی را به کشاورزان جهت الگو برداری نشان دهند؛ اما این اقدام را انجام نداده اند.

,

طیبیان ادامه داد: زمانی که یک کشاورز وام دریافت می کند تا روش آبیاری خود را تغییر دهند؛ در استفاده لوازم کاری دچار مشکل می شود و بعد از مدتی مجبور به اجرای روش قدیمی آبیاری می شود.

,

این کارشناس مسائل آب سطحی عنوان کرد: چنانچه بخواهیم بر مشکل آب در استان غلبه پیدا کنیم پیشنهاد می کنم که یکی از دانشگاه ها را مسئول بگذاریم تا طرح هایی را در این عرصه ارائه و به عنوان نمونه در اختیار کشاورزان قرار دهد.

,

وی با بیان اینکه تمامی اقدامات در راستای مدیریت بحران آب استان تاکنون در حد شعار و توصیه بوده است و در عمل هیچ اقدامی انجام نداده ایم، اظهار کرد: کسانی هم که کار می کنند با حضور در بیابان و صحرا روش های مختلف را بررسی می کنند.

,

طیبیان با اشاره به برگزاری سمینار تبخیر توسط دانشگاه شهید باهنر کرمان طی بیست و شش سال گذشته بیان کرد: از این دانشگاه می توانید سوال کنید، با توجه به سمینارهایی که برگزار کرده اید، میزان تبخیر حقیقی چقدر است؟

,

این کارشناس مسائل آب سطحی تأکید کرد: از لحاظ کار نرم افزاری و کار پژوهشی ضعیف هستیم و کارهای موفقی نداریم و اگر داشته باشیم به کشاورز نشان نداده ایم که از آن الگو برداری کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه