اخبار داغ

یک کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

تزریق نقدینگی به بدنه حقیقی اقتصاد، راه حل کاهش قیمت دلار/برخی سیاست های بانک مرکزی، باعث حبس پول می شود

تزریق نقدینگی به بدنه حقیقی اقتصاد، راه حل کاهش قیمت دلار/برخی سیاست های بانک مرکزی، باعث حبس پول می شود
عبدالمجید شیخی با بیان اینکه جهت کاهش قیمت دلار، باید حجم عظیمی از نقدینگی در بدنه ی بخش حقیقی اقتصاد تزریق شود گفت: بدنه ی حقیقی اقتصاد در این 7 سال به رکود کامل کشیده شده است،  پول مثل کفی روی آب آمد و بدنه ی اقتصاد حقیقی کاملا راکد ماند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهمدان؛ این روزها با رشد بسیار سریع دلار و ارزهای جهانی شاهد افت ریال ایران و بالا رفتن تورم هستیم بر این اساس در گفت و گویی با عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی علل این مشکل و همچنین راه حل های سازنده را جویا شدیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهمدان,

عبدالمجید شیخی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ به بیان دلایل افزایش قیمت دلار در کشور پرداخت و گفت: عواملی همچون عدم مدیریت اقتصادی و بازار پولی ضعیف در افزایش صعودی قیمت دلار و تلاطم در بازار ارز موثر هستند.

,

وجود دست هایی پشت پرده در خصوص افزایش قیمت ارز

, وجود دست هایی پشت پرده در خصوص افزایش قیمت ارز, وجود دست هایی پشت پرده در خصوص افزایش قیمت ارز,

وی با اشاره به وجود دست هایی پشت پرده در دولت و بازار در خصوص افزایش قیمت ارز گفت: گویا عده ای از روی عمد این کار را می کنند تا بازار را به تلاطم کشانند و این نتیجه فساد دولت در اقتصاد است.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: افرادی سوداگر هم به دنبال فرصت مناسبی برای سوء استفاده هستند و عده ای از مردم کورکورانه تبعیت می کنند و برای از دست ندادن ارزش دارایی خود باید آن را تبدیل به طلا و دلار می کنند و چاره ای جز این نمی بینند.

,

تزریق حجم عظیمی از نقدینگی در بدنه حقیقی اقتصاد

, تزریق حجم عظیمی از نقدینگی در بدنه حقیقی اقتصاد, تزریق حجم عظیمی از نقدینگی در بدنه حقیقی اقتصاد,

وی با بیان اینکه جهت کاهش قیمت دلار، باید حجم عظیمی از نقدینگی در بدنه ی بخش حقیقی اقتصاد تزریق شود گفت: بدنه حقیقی اقتصاد در این ۷ سال به رکود کامل کشیده شده است، پول مثل کفی روی آب آمد و بدنه ی اقتصاد حقیقی کاملا راکد ماند.

,

شیخی با بیان اینکه منفذ سرمایه گذاری در تولید و کسب و کار بسته است افزود: فرصت های شغلی در کشور وجود ندارد و کارآفرینان ما برای ایجاد شغل و تولید با موانع زیادی اعم از قانونی و غیر قانونی رو به رو هستند.

,

وی به بیان موانع کنترل نقدینگی در کشور پرداخت و گفت: موانع اداری، قاچاق، سیاست های یک بام و دوهوای دولت، ولنگاری های سیاست خارجی و مناطق آزاد همچنین تعرفه های ناموزون تنظیم کننده بازار مواد اولیه و واسطه ای همه دست به دست هم می دهند تا نقدینگی غیر قابل کنترل باشد.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص نقش دولت در تلاطم بازار دلار افزود: دولت هم در این شرایط اقتصادی با نسخه های منسوخ سیاست های پولی که هیچ کار آمدی ندارد همه چیز را بدتر می کند.

,

وی تصریح کرد: دراین شرایط اقتصادی ما هیچ سیاست پولی ای کارامد نیست و علتش این است که قسمت اعظم بازار پولی را بخش مجازی تشکیل می دهد.

,

شیخی ادامه داد: بخش مجازی به صورت خودمختار و مستقل از بخش حقیقی فعالیت می کند و هیچ بدهی ای به این بخش ندارد و خودش تصمیم می گیرد و لوکوموتیو اقصاد بر ریل بخش مجازی در حال حرکت است، در صورتی که این روند باید برعکس باشد.

,

برخی سیاست های بانک مرکزی فقط باعث حبس پول می شود

, برخی سیاست های بانک مرکزی فقط باعث حبس پول می شود, برخی سیاست های بانک مرکزی فقط باعث حبس پول می شود,

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه سیاست های بانک مرکزی گاهی فقط منجر به مهار گرداب پولی می شود افزود: سیاست هایی همچون عملیات بازار آزاد، فروش اوراق مشارکت، خزانه و قرضه فقط باعث حبس پول می شود.

,

وی با بیان اینکه این عمل در اقتصاد اسلامی ممنوع است افزود: هنر، تزریق پول در بخش حقیقی برای تولید و کار آفرینی است و خصوصی سازی سیاستی است که خود باعث حبس و تعطیلی صدها طرح توسط بانک ها شده است

,

شیخی با بیان اینکه سیاست های دولت باعث این گونه خود مختاری ها در بانک داری کشور شده است گفت: برخی از مسئولان دغدغه ای برای کشور و اقشار کم در آمد ندارند و دنبال منافع خودشان هستند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص پیش بینی بازار ارز در آینده گفت: تا دولت کاری نکند و تمهیداتی نیندیشد، هیچ پیش بینی در مورد متعادل شدن قیمت ارز نباید داشت.

,

وی افزود: اگر با همین سیاست ها پیش برویم دلار به صورت تساعدی یا خزنده به رشد خود و پول داخلی به نزول ارزش ادامه خواهد داد.

,

شیخی تصریح کرد: ممکن است قیمت دلار مقداری از این تلاطم پایین بیاید اما هرگز به جایگاه اول باز نمی گردد و به این شیوه رشد پلکانی می گوییم.

,

وی در خصوص بازار دلار بعد از پایان دولت یازدهم اظهار کرد: اگر این مجلس و دولت بعدی با جدیت موضوع تحرک بخش حقیقی اقتصاد را دنبال کند ارزش پول داخلی افزایش خواهد یافت و قیمت ارزهای خارجی دوباره پایین خواهد آمد.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین در خصوص آینده بازار سهام گفت: بورس حبابی است چون بازار بورس یک بازار ثانویه است و حقیقتی ندارد و این دست به دست شدن است که شاخص کل را بالا می برد و این نوع معامله از نظر اسلام یک نوع قمار به شمار می آید و ارزش بازار بورس فقط به بازار اولیه آن است.

,

وی در ادامه با بیان اینکه راه حل در آمدن از زیر چتر تحریم حذف دلار و یورو از اقتصاد است، در خصوص قرارداد جدید ایران و چین اظهار کرد: قضاوت درست باید بعد از توافق کامل و انتشار متن توافق باشد اما در کل اگر کشور ما بتواند با طرف های متعامل خودش قراردادهای یک جانبه یا چند جانبه ببندد به طوری که در چهار چوب قرار داد با پول طرفین کار کنیم، این تحریم ها به مضحکه تبدیل خواهد شد.

,

شیخی تاکید کرد: مهم ترین مسئله ی این قرارداد این است که بر پایه ی ارزی غیر از دلار و یورو بسته شود، اگر طرف قرارداد ریال ما را بپذیرد یا دست کم بتوانیم با یوان چین معاملات را انجام دهیم باعث بی اثر شدن بسیاری از تحریم ها خواهیم بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه