اخبار داغ

رییس اداره حمایت اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی تشریح کرد؛

کنترل آفات عرصه‌های طبیعی با اعتبارات محدود/ مبارزه با "دارواش" در جنگل‌های هیرکانی

کنترل آفات عرصه‌های طبیعی با اعتبارات محدود/ مبارزه با "دارواش" در جنگل‌های هیرکانی
حسن ایزانلو گفت: پایش، مبارزه و کنترل آفت‌ها و بیماری‌های عرصه‌های طبیعی نیازمند اختصاص اعتبار کافی است در حالی که هر ساله وضعیت اعتبارات تخصیصی به این امر در استان ناکافی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن ایزانلو، رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک با اشاره به اینکه دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار از عرصه استان، عرصه منابع طبیعی است، اظهار کرد: این عرصه ها همواره متاثر از عوامل طبیعی، تحت تاثیر بروز آفات و بیماری ها قرار می گیرند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

ایزانلو بیان کرد: اداره کل منابع طبیعی استان هر ساله با انجام گشت، مراقبت و پایش عرصه های طبیعی استان، رصد و شناسایی مناطق و کانون های آلوده مبتلا به آفات و بیماری ها در مراتع و جنگل های استان اقدام می کند تا با کنترل بیماری ها و آفات، پایداری اکولوژیک عرصه ها را حفظ کند.

,

وی در ادامه یادآوری کرد: در سال های گذشته عرصه های منابع طبیعی استان با آفات و بیماری هایی از جمله بیماری قارچ زغالی در جنگل های بلوط شهرستان مانه و سملقان، بیماری سفیدک طاقی در طاق زارهای شهرستان جاجرم، پوسیدگی در ریشه درختان ارس، بروز آفت ملخ در شهرستان گرمه و جاجرم مواجه شد که مبارزه و کنترل این آفت ها و بیماری ها در این مناطق اجرا شدند.

,

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که آفت ها و بیماری ها در عرصه های منابع طبیعی متنوع هستند، عنوان کرد: این اداره کل در مقابله با بیماری ها و آفت ها و کنترل آنها در عرصه ها، اعتبارات مالی محدودی در اختیار دارد و این در حالی است که برای عرصه ای با مساحت بیش از دو میلیون هکتار در خراسان شمالی، اعتبارات مالی متناسب با سطح پایش و اقدامات گیاه پزشکی برای مراتع و جنگل ها اختصاص داده شود.

,

ایزانلو تصریح کرد: با توجه به اعتبارات مالی محدودی که در هر سال مالی برای انجام پایش عرصه ها و اقدامات گیاه پزشکی برای مراتع و جنگل ها به اداره کل منابع طبیعی استان اختصاص داده می شود، بخش عمده ای از این اعتبار برای انجام رصد، پایش و شناسایی وضعیت بخشی از عرصه های منابع طبیعی استان و باقیمانده اعتبارات برای کنترل آفت ها و بیماری های بروز یافته در عرصه هزینه می شوند.

,

وی اعلام کرد: برنامه ریزی شده است که پس از دریافت اعتبارات سال مالی 99، 350 هزار هکتار از عرصه منابع طبیعی استان را به منظور شناسایی بروز آفت ها و بیماری ها در مراتع و جنگل های استان را پایش کنیم.

,

وی خاطر نشان کرد: به علت وجود منابع اعتباری محدود، اولویت نخست پایش مناطق آلوده عرصه های طبیعی استان در سال های گذشته خواهد بود که وضعیت این مناطق بررسی شوند.

,

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی همچنین گفت: با دریافت اعتبارات سال مالی 99 ،کنترل بروز آفت دارواش در جنگل های هیرکانی منطقه کرکوی شهرستان مانه و سملقان و مبارزه با آفت در طاق زارهای شهرستان جاجرم را انجام خواهیم داد.

,

وی افزود: گزارشاتی از شیوع بیماری سفیدک طاقی در طاق زارهای شهرستان جاجرم نیز به این اداره کل ارسال شده است که مبارزه با این بیماری را در این منطقه در دستور کار قرار داده ایم.

,

وی خاطر نشان کرد: این اداره کل با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان در نیمه نخست امسال دو هزار و 200 هکتار از عرصه منابع طبیعی اسفراین را به علت هجوم ملخ ها سمپاشی کرد.

,

ایزانلو افزود: این اداره کل همچنین در نیمه نخست امسال وضعیت بروز بیماری قارچی زغالی درختان بلوط شهرستان مانه و سملقان  که در سال های گذشته اتفاق افتاده بود را دوباره پایش کرد که خوشبختانه ارزیابی ها حکایت از کنترل و کمتر شدن این بیماری در این عرصه را داشت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه