قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) گفت: مبحث انتظار فرج در عصر غیبت با توجه به بشارتهای ادیان الهی به منتظرین امام زمان (عج)، بسیار حائز اهمیت بوده و از انتظار بهعنوان مهمترین رکن زندگی منتظرین یاد میشود.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق طی یادداشتی و در ادامه مبحث انتظار فرج در عصر غیبت با اشاره به بشارتهای ادیان الهی به منتظرین امام زمان عج، از انتظار بعنوان مهمترین رکن زندگی منتظرین یاد کرده و افزود: خداوند متعال درقرآن کریم می فرماید:
«وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ* وَنُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَنُرِیَ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا کَانُوا یَحْذَرُونَ ؛ و ما اراده کردهایم بر کسانى که در زمین به ضعف و زبونى کشیده شدند، منّت گذاریم و آنان را پیشوایان و وارثان (روى زمین) قرار دهیم. و به آنان (مستضعفان) در زمین، قدرت و تمکّن بخشیم، و از ناحیه آنان به فرعون و (وزیرش) هامان و سپاهیانشان آن چه را که از آن بیمناک بودند نشان دهیم».
در این آیه بیان شده که خداوند متعال، پرده از مشیّت خود درمورد مستضعفان برداشته و پنج امر را در این زمینه بیان می کند که با هم پیوند و ارتباط نزدیک دارند:
نخست اینکه: ما می خواهیم آنها را مشمول نعمت های خود کنیم (وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ)
دوم اینکه: ما می خواهیم آن ها را پیشوایان زمین نماییم (نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً)
سوم اینکه: ما می خواهیم آنها را وارث حکومت جبّاران قرار دهیم (نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ).
چهارم اینکه: ما حکومت قوی و پابرجا به آنها می دهیم (وَنُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ).
پنجم اینکه: آنچه را دشمنان آنها از آن بیم داشتند و تمام نیروهای خود را علیه آنها بسیج کرده بودند، به آنها نشان دهیم (وَنُرِیَ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا کَانُوا یَحْذَرُونَ).
و لذا این بشارتی است در زمینه ی پیروزی حق بر باطل و ایمان بر کفر.
و این بشارتی است برای همه ی انسانهای آزاده و خواهان حکومت عدل و داد و برچیده شدن بساط ظلم و جور.
سرانجام خداوند بدست همین گروه، دروازه قصرهای کسرا و قیصرها را می گشاید و آن ها را از سریر قدرت به زیر می کشاند.
این آیات، از جمله آیاتی است که به روشنی، بشارت چنین حکومتی را می دهد. لذا در روایات اسلامی می خوانیم که، اهل بیت ع در تفسیر این آیات، اشاره به ظهور آن حضرت نموده اند.
پیشینهی انتظار
نکته ی دیگری که قابل توجه است، پیشینه و سابقه ی بحث انتظار میباشد که به صدر اسلام و زمان حیات رسول اکرم ص بازمی گردد، از آن حضرت، روایات متعددی درباره ی نشانه های ظهور، ویژگیهای حضرت مهدی عج و دستاوردهای بزرگی که پس از ظهور آن حضرت عج حاصل می شود رسیده است. برخی از بزرگان، سابقه ی مبحث انتظار را حتی به انبیاء عظام گذشته نظیر بشارت های حضرت یوسف عج و حضرت داوود و عیسیمسیح ع نسبت به ظهور منجی دادهاند:
در انجیل لوقا می خوانیم:
«کمرهای خود را بسته و چراغ های خود را افروخته دارید، و شما مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را می کشند که چه وقت از عروسی مراجعت کند تا هر وقت بیاید و درب را بکوبد، بی درنگ برای او باز کند» .
در زبور حضرت داوود ع نیز نسبت به انتظار منجی، چنین آمده است:
«از شریران رنجیده مشو، زیرا همچون علف، زود بریده میشوند. بر خداوند توکل نمای و از او متلذّذ باش. به او [منجی موعود] آرام گیر و در انتظارش به سر بر».
همچنین در میان آیات مهدوی قرآن کریم، برخی بیانگر فضیلت انتظار و دستوراتی به منتظرین است؛ از جمله:
«فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ ؛ پس در انتظار باشید، من نیز همراه شما از منتظرانم».
از امام صادق (ع )درخصوص تفسیر آیات یک تا سه سوره مبارکه بقره، سؤال شد: «الم * ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ * الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ ؛ الف لام میم. آن کتاب (با عظمت که) در (حقّانیت) آن هیچ تردیدى راه ندارد، راهنماى پرهیزگاران است. (متّقین) کسانى هستند که به غیب ایمان دارند و نماز را به پاى مىدارند و از آنچه به آنان روزى دادهایم، انفاق مىکنند».
امام(ع) در جواب فرمودند:
«مقصود ما از باتقوایان در این آیه ی شریفه، شیعیان علیبنأبیطالب هستند و غیب، حضرت قائم عج است و دلیل من بر این گفتار، آیه ی «فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ» است ».
همچنین از علیبنموسیالرضا ع درباره ی فرج سؤال شد، حضرت فرمودند:
«پروردگار متعال می فرماید فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ»
همچنین آیات: اعراف/۷۲، هود/۹۳ و توبه/۵۲، در برخی روایات، به مسئله ی انتظار، تفسیر و تأویل شده اند.
با عنایت به تمام آن چه بیان شد، باید گفت، در اهمیت بحث انتظار، همین اندازه کفایت می کند که:
اولاً: انتظار، سابقه ای طولانی به قدمت ادیان الهی دارد.
ثانیاً: انتظار در بین روایات معصومین ع و جملات و ادعیه ای که از ایشان به یادگار مانده، دارای جایگاه بسیار مهمی است.
ثالثاً: فهم صحیح و شناخت درست از مبحث انتظار، از انحراف در افکار و اعمال انسان جلوگیری می نماید.
انتهای پیام/ا
ارسال دیدگاه