اخبار داغ

دانا بررسی کرد؛

کمبود روغن، گرانی و کوچک شدن سفره مردم با بی‌تدبیری/ تأمین ۹۵ درصد روغن مورد نیاز از خارج

کمبود روغن، گرانی و کوچک شدن سفره مردم با بی‌تدبیری/ تأمین ۹۵ درصد روغن مورد نیاز از خارج
پس از گذشت چند ماه هنوز وعده‌های دولتمردان برای کاهش قیمت روغن و توزیع روغن خوراکی هنوز اجرایی نشده و هنوز عدم وجود این محصول و عرضه چند برابر قیمت مصوب در فروشگاه‌ها ادامه دارد
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در ماه‌های اخیر شاهد کمبود اقلام مورد نیاز روزمره‌ی مردم در فروشگاه‌های شهر بودیم که باعث افزایش فزاینده‌ی قیمت این اقلام در سفره‌ی مردم شده است؛ خبر سازترین آنها روغن خوراکی بود که اکنون پس از بارها وعده‌ی مسئولان برای تولید و توزیع این محصول، سامان که داده نشده هیچ، بر کمبود آن در مراکز فروش افزوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
درد مردم اینجاست که تنها پاسخگو به این مشکل فروشندگان خرد هستند که هر یک دلیلی ناموجه را، زبان به زبان برای مصرف کنندگان می‌آورند، اما نکته اینجاست که مسئولان امر تا کنون جز وعده‌هایی که عملا عزمی جهت اجرای آن نبوده و در صورت تحقق هم مُسکنی کوتاه مدت بوده، که مردم عملکرد مثبتی را در مدیریت حل مشکلات مشاهده نکرده‌اند.
 
,
,
نیم نگاهی به بازار نشان می‌دهد که این محصول در فروشگاه‌ها نایاب شده و در صورت وجود، بیش از ۲ برابر قیمت عرضه می‌شود؛ انجمن صنفی تقاضای کاذب در مقابل عرضه را دلیل افزایش قیمت اعلام کرده است. از دیگر دلایلی که مسئولین صنفی آورده‌اند؛ کسر تخصیص ارز ترجیحی به ورود پالم، شیوع کرونا و عدم خروج مواد اولیه از کشور‌هایی مثل چین و یا هندوستان را مطرح می‌کنند.

در این میان مسئولین وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) بارها وعده دادند که ظرف روزهای آتی با پیگیری‌های صورت گرفته مشکل حل و فصل خواهد شده که تاکنون دهک‌های پایین درآمدی جز پرداخت هزینه بیشتری از کیف خانوار نتیجه‌ی ملموسی از این وعده‌ها ندیده‌اند.
 
,
,
,
,
دبیر کل اتحادیه بنکداران می‌گوید: درست است که روغن ۴۷ هزار تومانی نیست، اما ۱۰۷ هزار تومان به وفور موجود است که این خود شاهدی بر وجود مشکل در سیستم توزیع نیست. زیرا کارخانه‌های تولیدی با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار کالا را عرضه می‌کنند، پس می‌شود نتیجه گرفت واسطه‌ها این میان نوساناتی در بازار ایجاد می‌کنند که دستگاه‌های نظارتی می‌توانند با اعمال بررسی بیشتر از بروز چنین تخلفاتی جلوگیری کنند.
 
, درست است که روغن ۴۷ هزار تومانی نیست، اما ۱۰۷ هزار تومان به وفور موجود است ,
,
باید در نظر داشته باشیم که ۸۵ تا ۹۰ درصد دانه‌های روغنی مورد نیاز صنایع روغن کشی با واردات تأمین می‌شود، ولی وزارت جهاد کشاورزی در جایگاه متولی تولید و تأمین و برنامه‌ ریزی برای خودکفایی حدوداً ۷۰ درصدی و کاهش وابستگی به واردات را دارد که متأسفانه عواملی همچون قیمت گذاری نامناسب خرید تضمینی، کمبود ماشین آلات و ادوات برداشت و کمبود در کارخانه‌های فرآوری این نوع محصولات سد راه است.
 
,
,
 
,  ,
مسئولین چه می‌گویند؟
 
, مسئولین چه می‌گویند؟,
,
دبیر انجمن صنایع روغن نباتی گفته است در واردات روغن کاهش داشته‌ایم و در ۶ ماهه اخیر، واردات  دانه‌های روغنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد کمتر شده، اما این موضوع از تولید نکاسته است.
 
,
,
او این موضوع را این‌گونه توضیح داد: عرضه روغن از سوی دولت به کارخانه‌ها انجام شده و تنها به دلیل چالش موجود ارز و عدم تخصیص آن به روغن پالم، تأمین روغن حلب نیمه جامد ۴ تا ۵ کیلویی با مشکل روبروست که اثر این کمبود این محصول روی سایر انواع روغن مایع موجب تشدید مشکل گردیده است.
 
,
,
سخنگوی اتحادیه اعلام کرده بود، واردات ورق حلب روغن با ارز نیما وارد شده که افزایش قیمت داشته به طوری که هر کیلو ورق از ۱۴ هزار تومان به ۲۲ هزار تومان رسیده است که این باعث شده تا حدودی در تولید روغن جامد مؤثر باشد، اما تولید روغن مایع و خانوار همچنان ادامه دارد.
 
,
,
با در نظر گرفتن شرایط بیان شده توسط اتحادیه و وزارت کشاورزی می‌توان نتیجه گرفت که قیمت این محصول با توجه به عرضه به قیمت مصوب و پوشش تأمین مواد اولیه توسط مسئولین با قیمت بالاتر نباید بر عرضه، مؤثر بوده باشد ولی در عمل برعکس گفته‌های مسئولین را در بازار می‌توان به راحتی مشاهده کرد.
 
,
,
دولتی‌ها گفته بودند افزایش قیمت روغن مقطعی است و مقصر آن دلالان هستند. اینجاست که پرسش مردم تغییر می‌کند، جوابگوی عدم بازرسی بر واحدهای صنفی و مقامات تعزیراتی و حکومتی بر عرضه کالا و دلالان کیست؟ 
 
,
,
اظهارنظر مقامات نظارتی بر این نابسامانی‌ها این بود که این التهابات نتیجه‌ی تقاضای کاذب ایجاد شده در بازار روغن است، اما چرا بعد از گذشت چند ماه هنوز قدمی برای حل این مشکل در فروشگاه‌ها دیده نشده است.
,
 
,
این در حالی است که بارها اعلام شده بود که هیچ برنامه ای برای گرانی روغن تا پایان  سال ۹۹ نیست ولی بعد از گذشت چند روز همین مسئولین دوباره گفتند به دلیل کمبود عرضه دانه‌های روغنی از سوی روسیه و کم شدن عرضه به دلیل شیوع بیماری کرونا چاره‌ای جز گرانی نداریم.
,
 
,
 
,
مردم قسم حضرت عباستان را باور کنند یا دم خروس را؟
, مردم قسم حضرت عباستان را باور کنند یا دم خروس را؟,
 
,
حال این‌که مسئولان وزارت کشاورزی برای سال زراعی جدید نرخ خرید تضمینی هر کیلو کلزا را ۷ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کردند، درحالی‌که نرخ آن باید ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان باشد. همچنین نرخ خرید تضمینی هر کیلو سویا ۳ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام کردند، درحالیکه این محصول، سر زمین با نرخ ۱۲ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود که این امر نشان می‌دهد عرضه و تقاضا بر قیمت گذاری دانه‌های روغنی حاکم است و نه تصمیم دولت و نهادهای اجرایی.
 
,
,
وزارت کشاورزی پیش بینی می‌کند، دلیل این افسار گسیختگی شاید از دست رفتن تولید کلزا در مناطق سردسیر باشد، ولی تولید دانه‌های روغنی در مناطق معتدل و گرم با استقبال کشاورزان مواجه شده که انتظار می‌رود بخشی از برنامه ها محقق شود.
 
,
,
وزارت کشاورزی درآماری اعلام کرده است، آزادسازی قیمت دانه‌های روغنی در توسعه کشت، مشوق تولید کلزا به ۳۵۰ هزار تن، سویا ۸۰ هزارتن، کنجد ۶۰ هزارتن و آفتاب‌گردان و گلرنگ به ۶۰ هزار تن باشد که با این وجود تحقق این افق ۲۰ درصد روغن مورد نیاز در داخل تأمین می‌شود.
 
,
,
این در حالی است که بر اساس آمارهای سازمان غذا و دارو سرانه مصرف روغن در کشور ۲۰ کیلوگرم است، درصورتی‌که متوسط مصرف جهانی ۱۲ کیلو است که با فرهنگ سازی سرانه مصرف باید حداکثر به ۱۵ کیلوگرم برسد، در صورت تحقق این امر ظرف سه سال آینده ۵۰ درصد و ۱۰ سال آینده ۷۰ تا ۸۰ درصد روغن مورد نیاز از داخل تأمین خواهد شد.
 
,
,
ماجرای عدم بارگیری و خروج مواد اولیه تولید روغن
 
, ماجرای عدم بارگیری و خروج مواد اولیه تولید روغن,
,
پس از ماجرایی کمیابی و گرانی روغن اخباری منتشر شد که بر التهاب قیمت بر دلیل کم‌کاری مسئولین دولتی در واردات و ترخیص مواد اولیه تولید از گمرک می‌افزود.  تعرفه ثابت باعث افزایش مدت ماندگاری کالا در گمرکات می‌شود و باید بررسی ها و استعلامات خاصی انجام گیرد تا مشکل صاحبان کالا حل شود که این امر زمان‌بر است. سازمان بنادر اعلام کرد ۸ کشتی به دلیل آنکه مشکل اسنادی و ارزی دارند در حالی که کشور نیاز به این محصولات داشت به همین دلیل تخلیه و بارگیری نشدند.
,
 
,
اما اکنون در تمامی بنادر شمالی و جنوبی ظرفیت‌های خالی وجود داشته و هیچ مشکلی برای پهلوگیری وجود ندارد. به همین خاطر سازمان بنادر مشکلی برای تخلیه کشتی‌های حاوی مواد اولیه روغن ندارد.
,
 
,
تأمین ۹۵ درصد روغن مورد نیاز از خارج/ چه عواملی مانع توسعه کشت دانه‌های روغنی شد؟
, تأمین ۹۵ درصد روغن مورد نیاز از خارج/ چه عواملی مانع توسعه کشت دانه‌های روغنی شد؟,
 
,
نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی، نامناسب بودن قیمت خرید تضمینی را یکی از دلایل کاهش تولید دانه‌های روغنی اعلام دانست.  وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد روغن مورد نیاز داخل از طریق واردات تامین می‌شود، 
 
,
,
با وجود کشت کم آب همچون کنجد و کتان این امکان وجود دارد که با اعلام قیمت مناسب و مد نظر وزارت جهاد کشاورزی و بسته حمایتی ویژه دانه روغنی بتوان بخشی از روغن مورد نیاز را در داخل تأمین کرد
 
,
,
 
,
تکلیف روغن مورد نیاز مردم برای مصارف خانگی چه می‌شود
 
, تکلیف روغن مورد نیاز مردم برای مصارف خانگی چه می‌شود,
,
پس از افزایش شدید قیمت رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرد: شرکت بازرگانی دولتی ایران با همکاری انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، روغن خام را تهیه و آن را برای تبدیل به روغن نیمه‌خام در اختیار کارخانه‌های مجاز قرار داده‌ و اولویت پخش با فروشگاه‌های زنجیره‌ای مجاز با قیمت مصوب دولتی است و در ادامه به حل مشکل روغن مصرفی در شیرینی فروشی‌ها و سایر مراکز صنعتی اشاره کرد
 
,
,
دولت مردان گفته بودند شبکه تولید و توزیع این کالا در استان زیر نظر بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان انجام می‌شود و با متخلفان به صورت جدی برخورد خواهد شد
 
,
,
نتیجه تمام این عملکردها پس از گذشت چند ماه هنوز عدم وجود روغن مصرفی برای خانوارها و عرضه چند برابر قیمت مصوب در فروشگاه‌ها است و در نهایت مشکل که حل‌اند هیچ بر آن افزوده هم شده است اما سوالی باقی می ‌ماند که مردم چه کنند؟
, مردم چه کنند؟,
 
,
پایان پیام /
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه