اخبار داغ

استاد دانشگاه یزد:

اگر انتخابات نبود، همواره قدرت در انحصار عده‌ای خاص بود

اگر انتخابات نبود، همواره قدرت در انحصار عده‌ای خاص بود
غفوری استاد دانشگاه یزد گفت: اگر انتخابات نبود، همواره قدرت در انحصار عده‌ای خاص بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اکبر غفوری عضو هیئت علمی دانشگاه یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، گفت: یکی از امتیازات بزرگ انسان به عنوان اشرف مخلوقات، حق تعیین سرنوشت خودش است. اگر نگاه کنیم موجوداتی مانند مورچه و زنبور عسل کارهای بسیار پیچیده و عجیبی انجام می دهند اما آن ها این کارها را تحت تأثیر غرایز انجام می دهند و تنها موجودی که از آزادی عمل برخودار است انسان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا ,

وی افزود: ما انسان ها در روز ممکن است صدها انتخاب داشته باشیم اما در بین انتخاب ها از همه مهم تر انتخاب های سیاسی است لذا ما می بینیم که در دنیا دولت ها نسبت به مسائل سیاسی حساس هستند و مثلا در مقابل چاپ کتاب های سیاسی حساسیت به خرج می دهند و یا نسبت به تشکیل نهادهای سیاسی حساس هستند.

,

تحلیلگر سیاسی اظهار داشت: خداوندی که بنا بر تعبیر قرآن بر هر کاری قادر است و خالق همه انسان ها و طبیعت و موجودات است اما یک چیز را برای انسان آزاد گذاشته و آن هم بحث تعیین سرنوشت به دست خودش است.

,

غفوری خاطرنشان کرد: حتی در اصل دین نیز خداوند انسان را آزاد گذاشته است و می گوید «لا اکراه فی الدین» و یا می فرماید «خداوند سرنوشت هیچ گروه و یا هیچ جمعیتی را تغییر نخواهد داد مگر آنکه خودشان بخواهند» در جای دیگر می فرماید «خداوند نعمت هایی را که به انسان ها می دهد عوض نمی کند مگر اینکه خود انسان ها بخواهند» و ما تجلی همین آیه قرآن را در اصل 56 قانون اساسی داریم که به صراحت می گوید «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی حاکم ساخته است و هیچ کس نمی تواند این حق الهی را از انسان سلب کند و یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خدادادی را از طرقی که در اصول قانون اساسی وجود دارد اعمال می کنند».

,

وی اضافه کرد: حتی تشکیل و استمرار حکومت دینی بر عهده خود مردم است این چیزی است که در آیات قرآن به ویژه آیات نظامی وجود دارد. مثلا می فرماید «ای مردم شما باید از نظر نظامی آنچنان قوی باشید که دشمن هرگز فکر حمله به شما را نکند». یا مثلا اینکه امام علی علیه السلام 25 سال خانه نشین شد به خاطر این بود که مردم نخواستند اما ایشان زمانی که حکومت تشکیل می دهد می گوید «چون شما مردم جمع شدید و حجت بر من تمام شد پس تشکیل حکومت دادم» چرا پیامبر اسلام 13 سال چهره ای کاملا صلح اندیش دارد اما همان پیامبر وقتی می آید در مدینه نزدیک 80 جنگ دارد که 27 تای آن را خودش فرماندهی می کند این هم بخاطر مردم است.

,

استاد دانشگاه یزد ادامه داد: بر همین اساس یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ما بحث انتخابات است، قبل از انقلاب خود حاکمان و دربار به صراحت اعتراف می کردند که مردم نقشی در تعیین سرنوشت خودشان نداشتند. رضاخان وقتی روی کار آمد از کسی نپرسیدند «ای مردم آیا رضا خان به درد شما می خورد یا نه» بلکه توسط بیگانگان بر مردم تحمیل شد و یا در کنفرانس تهران روزولت و چرچیل صراحتا گفتند «ما او را آوردیم و او را بردیم» و مردم هیچ نقشی حتی در تعیین بالاترین مقام کشور نداشنند.

,

غفوری عنوان کرد: فردوست در کتاب "ظهور و سقوط سلطنت پهلوی" می گوید «وقتی رضا خان از ایران رفت خیلی توجهی به محمدرضا که ولیعهد بود نمی شد یک روز محمدرضا به من گفت برو با سفیر انگلستان صحبت کن رفتم با سفیر صحبت کردم گفتم چرا نگاه تان به محمدرضا کمتر است گفتند چون او گرایش به آلمان ها دارد می گوید به محمد رضا گفتم گفت باشد به آن ها بگو هر رادیویی که شما بگویید گوش می کنم و هر کاری که شما بگویید انجام می دهم».

,

وی بیان کرد: خود محمدرضا پهلوی در کتاب "ماموریت برای وطنم" می گوید «در دهه 20 زمان انتخابات که می شد لیستی از سفارت شوروی و انگلیس می آمد که این ها باید نماینده شوند و همان ها هم نماینده می شدند». یا در دهه 30، کودتای 28 مرداد کودتایی بود که انگلیس ها و آمریکایی ها طراجی کردند و شاه را برگرداندند در حالی که او فرار کرده بود و رفته بود و حتی مجسمه او را هم پایین آورده بودند.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد یادآور شد: فرح همسر سوم محمدرضا پهلوی می گوید «یک روز سفیر آمریکا وارد دربار شد و با تشر به شاه گفت مگر به تو نگفتم که فلانی باید نخست وزیر شود چرا عوضش نکردی؟ می گوید هنوز سفیر آمریکا از دربار بیرون نرفته بود که محمدرضا گوشی تلفن را برداشت و زنگ زد به نخست وزیر و گفت بیا حکم استعفایت را بگیر و زنگ زد به کسی که آن ها می گفتند تا به او حکم نخست وزیری بدهد» لذا حتی شاه حق انتخاب نخست وزیر و وزرا را هم نداشت.

,

غفوری تأکید کرد: طرح هایی مثل "اصلاحات ارضی" و "انجمن های ایالتی و ولایتی" و یا "انقلاب سفید" طرح هایی بودند که ملت هیچ نقشی در آن ها نداشتند و نسخه های دیکته شده بیگانگان بود.

,

وی تصریح کرد: اما بحمدلله به برکت انقلاب اسلامی امروز تمام ارکان نظام،  از بالاترین مقام کشور گرفته تا پایین ترین سطوح را خود مردم انتخاب می کنند و همین است که عرصه ظهور و بروز عقلانیت و وحدت و شعور و شور ملی است.

,

استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد گفت: در واقع انتخابات تجلی شور و نشاط و پویایی ملت است و باعث اتحاد و همدلی می شود و مظهر و جلوه اقتدار ملی است و حکم مانور سیاسی فرهنگی دارد و باعث تثبیت مردم سالاری دینی می شود.

,

غفوری با بیان اینکه انتخابات هم برای مردم و هم برای مسئولین و دولت مردان پیام هایی دارد، اظهار داشت: از یک طرف انتخابات سهل ترین و کم هزینه ترین نوع مشارکت مردم در اعمال حاکمیت است و در واقع به معنای دیگر عالی ترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسی و مهم ترین مجرای تحقق حاکمیت مردم است و باعث افزایش احساس نقش آفرینی مردم در زندگی سیاسی می شود.

,

وی افزود: انتخابات باعث تولید قدرت می شود، رهبر انقلاب می فرمایند هر رای که ما می دهیم مانند صندوق سرمایه گذاری است که افراد در آن پول می ریزند. همچنین انتخابات باعث چرخش نخبگان می شود اگر انتخابات نبود همیشه قدرت و حاکمیت در انحصار سیاسی عده ای خاص بود لذا انتخابات زمینه دست به دست شدن قدرت و انتقال قدرت از گروهی به گروه دیگر می شود. همچنین انتخابات باعث افزایش و ارتقای آگاهی و بینش سیاسی مردم می شود و فرهنگ سازی و بلوغ سیاسی مردم را به دنبال دارد.

,

کارشناس سیاسی عنوان کرد: از طرف دیگر بواسطه انتخابات فضایی به وجود می آید که افراد و گروه های حرف هایی را بیان کنند و فضای نقد فراهم می شود و نوعی تمرین تحمل رقیب است. انتخابات در حکم باسکولی است برای سنجش میزان مقبولیت سیاسی دولت. همه دولتمردان می خواهند بدانند که تا چه حد بین مردم جایگاه و پایگاه دارند و میزان مقبولیت ان ها میان مردم چقدر است که این از طریق انتخابات سنجش می شود.

,

غفوری اضافه کرد: انتخابات ابزاری برای انتقال مطالبات خواسته ها و اعتراضات شهروندان به سیستم و حل بحران های جامعه است و همچنین انتخابات زمینه بروز و ظهور و شناسایی نخبگان سیاسی جدید است اگر انتخابات نبود همیشه حکومت در اختیار قشر خاصی بود اما انتخابات موجب می شود تا افراد توانمندی های خودشان را نشان دهند.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه