اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

همه تصمیمات دیرهنگام ستاد مقابله با کرونا/ ستادی گرفتار یک‌جانبه‌ گرایی و عدم اتخاذ تصمیمات بهنگام

همه تصمیمات دیرهنگام ستاد مقابله با کرونا/ ستادی گرفتار یک‌جانبه‌ گرایی و عدم اتخاذ تصمیمات بهنگام
به نظر می رسد پس از ریاست رئیس جمهور بر ستاد ملی مقابله با کرونا آنگونه که از اظهار نظر های قاطبه پزشکان و متخصصان علوم پزشکی و سایر مسئولان بر می آید، این ستاد یا دست به تصمیماتی دیرهنگام می‌زند و یا عملکردی با هویت یک‌جانبه گرایی دارد.
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در واپسین روزهای سال 1398 و در پی انتشار خبر یک بیماری نوظهور در ووهان چین جهان و به تبع کشور ما خود را در مواجهه با یک بیماری عجیب دید. مدت زمان زیادی نگذشت تا در اواخر سال 1398 نخستین زمزمه های وجود این بیماری در شهر قم به گوش همگان رسید.

, به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اعلام خبر مرگ دو هموطن در روز چهارشنبه 30 بهمن98 به علت ابتلا به ویروس کرونا از سوی روابط عمومی وزارت بهداشت انجام شد، اما واقعیت فراتر از این آمارها بود، چرا که درست 24 ساعت بعد از این اعلام، مرگ دو نفر دیگر در قم، و ابتلای سه نفر دیگر به ویروس کرونا از رسانه ها مخابره شد.

,

 

,

 کرونا از کجا آمد؟

,  کرونا از کجا آمد؟,  کرونا از کجا آمد؟,

مینو محرز، عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری های واگیر وزارت بهداشت در این روزها عنوان کرد به احتمال زیاد کارگرهای چینی که در قم کار و به چین سفر کرده اند، عامل ورود ویروس به ایران بوده اند.

,

در نهایت اخبار رسمی از ابتلای قطعی 28 نفر به ویروس کرونای جدید و مرگ پنچ نفر حکایت داشت و متخصصان علم پزشکی می دانستند که در پس این امار نه چندان مهم ده‌ها نفر آلوده به ویروس کرونا در شهرهای مختلف در حال تردد و بهتر است بگوییم انتشار ویروس هستند؛ لذا این نگرانی آنان را به فکر تشکیل مرکز و کانونی انداخت که بعدها تحت عنوان ستاد مقابله با کرونا مشهور و مصطلح شد.

,

 

,

چگونگی تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا

, چگونگی تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا, چگونگی تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا,

ستاد ملی مقابله با کرونا در اوایل اسفند ۱۳۹۸ و در پی شیوع کروناویروس در ایران با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و تأیید مقام معظم رهبری به ریاست وزیر بهداشت تشکیل شد. نخستین جلسه این ستاد ۶ اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد و همه تصمیم‌ها در خصوص اقدامات ضروری؛ از جمله مقابله با بیماری کروناویروس، اعلام تعطیلی‌ها از سوی این ستاد انجام شد.

,

اما به زودی همگان دریافتند وزیر بهداشت به عنوان سکاندار این ستاد آنگونه که باید اختیار عمل ندارد. بنابراین نگاه ها به سمت رئیسی با قدرت عمل وسیع تر و کلانتری متمرکز شد و در نهایت عالی ترین قدرت اجرایی قوه مجریه یعنی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی بر کرسی ریاست این ستاد تکیه زد.

,

 

,

جریان نامه لاریجانی به مقام معظم رهبری 

, جریان نامه لاریجانی به مقام معظم رهبری , جریان نامه لاریجانی به مقام معظم رهبری ,

 

,

, ,

 

,

نخستین خبرهایی که از ریاست حسن روحانی بر ستاد ملی مقابله با کرونا حکایت داشت. در برنامه گفتگوی ویژه خبری شامگاه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ روی آنتن زنده رفت.در این برنامه مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به انتقاد و بررسی موارد مغفول مانده در امر مقابله با کرونا پرداختند.

,

در ادامه مسعود پزشکیان با اشاره به مسئولیت رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی سلامت تصریح می کند که این شورا باید کل دولت را در ماجرای کرونا درگیر می‌کرد. پزشکیان با تکیه بر این نکته که دولت و رئیس‌جمهور باید در خصوص بیماری مسئول باشند، به نامه لاریجانی رئیس وقت مجلس اشاره می کند و می گوید: رئیس مجلس خدمت مقام معظم رهبری نامه‌ای ارائه دادند تا مسئولیت این ماجرا پیگیری شود، در این گرفتاری دولت موظف است تمام وجود خود را بگذارد تا مشکل برطرف شود.

,

 

,

پاسخ رهبری:رییس‌جمهور باید خودشان مسوولیت را برعهده بگیرند

, پاسخ رهبری:رییس‌جمهور باید خودشان مسوولیت را برعهده بگیرند, پاسخ رهبری:رییس‌جمهور باید خودشان مسوولیت را برعهده بگیرند,

پزشکیان در ادامه شفاف تر تشریح می‌کند که رئیس مجلس به مقام معظم رهبری در مورد تغییر ریاست ستاد مقابله با کرونا نامه نوشته است و آنطور که من شنیده ام رهبری (در پاسخ این نامه) نوشته‌اند که رییس‌جمهور باید خودشان مسوولیت را برعهده بگیرند و عملیات مقابله با این بیماری را راهبری کنند.

,

پزشکیان در ادامه این ویژه برنامه خبری با اشاره به اینکه وزیر بهداشت مجبور است تا سیاست دولت را پیگیری کند؛ می افزاید: ما می‌گوییم باید قانون اجرا می‌شد و رئیس دولت و کل سیستم با تمام وجود به صحنه می‌آمدند و خانه به خانه پیگیر ماجرا می‌شدند، دولت باید زندگی و خدمات مردم را تدارک می‌کرد، اگر قانون را درست اجرا می‌کردیم دیگر وزیر بهداشت گیر نمی‌کرد که نتواند حرفی بزند، باید به وزارت بهداشت کمک کرد، باید دولت با تمام وجود به صحنه بیاید و همه با قاطعیت بایستند لذا با شل کن و سفت کن نمی‌توان کاری را انجام داد.

,

 

,

دولت میان یک جانبه عمل کردن و عدم اتخاذ تصمیمات به هنگام

, دولت میان یک جانبه عمل کردن و عدم اتخاذ تصمیمات به هنگام, دولت میان یک جانبه عمل کردن و عدم اتخاذ تصمیمات به هنگام,

اما برخلاف آنچه که انتظار می رفت ریاست رئیس جمهور بر ستاد مقابله هم نتوانست آنگونه که باید گره گشا باشد. چرا که از همان ابتدا انتقاداتی از سوی مسئولان همسو و غیر همسو مطرح بود که دولت در ستاد کرونا تصمیمات به هنگام و متقنی نمی‌گیرد که با اتکا به این تصمیمات بتوان از سطح پیشروی و میزان مرگ و میرها و ابتلای بیماری جلوگیری به عمل آورد. پاره دوم انتقادات هم عکس نظر اول بود مبنی بر اینکه در برخی موارد هم دولت راساً بصورت سلیقه ای و یک جانبه اقدام به اخذ تصمیمی می گیرد؛ در حالی که مصلحت عمومی کشور و مهم تر از همه نظر کارشناسان علوم پزشکی مغایر با اینگونه تصمیمات است.

,

 

,

25 اسفند98؛ چیزی به نام قرنطینه نداریم

, 25 اسفند98؛ چیزی به نام قرنطینه نداریم, 25 اسفند98؛ چیزی به نام قرنطینه نداریم,

 

,

, ,

 

,

هنوز جمله معروف رئیس جمهور را که در نخستین جلسه ستاد مقابله با کرونا در تاریخ 25 اسفند 98 سخن می گفت را فراموش نکرده ایم؛ «چیزی به نام قرنطینه نداریم و برخی خبر‌ها در این باره شایعه است.»

, «چیزی به نام قرنطینه نداریم و برخی خبر‌ها در این باره شایعه است.», «چیزی به نام قرنطینه نداریم و برخی خبر‌ها در این باره شایعه است.»,

این جمله درست در زمانی ایراد شد که از سویی پزشکان اصرار به قرنطینه و لغو سفرهای نوروزی داشتند و از سوی دیگر مردم منتظر بهانه ای بودند که هر چارچوب اخلاقی را زیر پا بگذارند و سفرهای نوروزی خود را آغاز کنند. این بود که سفرهای نوروز سال 99 به نوعی ساختار تمام قوانین نوشته و نانوشته را شکست و در پایان نوروز هم نتیجه این اهمال کاری مشخص شد.

,

 

,

وعده هایی که هر کدام معضلی عجیب شد

, وعده هایی که هر کدام معضلی عجیب شد, وعده هایی که هر کدام معضلی عجیب شد,

رئیس جمهور در این جلسه گفته بود: خدمات دولت باید مطابق پروتکل‌های بهداشتی و به گونه‌ای باشد تا مردم بیشتر در خانه بمانند.

, خدمات دولت باید مطابق پروتکل‌های بهداشتی و به گونه‌ای باشد تا مردم بیشتر در خانه بمانند., خدمات دولت باید مطابق پروتکل‌های بهداشتی و به گونه‌ای باشد تا مردم بیشتر در خانه بمانند.,

روحانی با اشاره به ذخایر کافی کالا در کشور تاکید کرد: مردم مطمئن باشند کالای مورد نیازشان اعم از بهداشتی، درمانی و مصرفی تامین خواهد شد.

, مردم مطمئن باشند کالای مورد نیازشان اعم از بهداشتی، درمانی و مصرفی تامین خواهد شد., مردم مطمئن باشند کالای مورد نیازشان اعم از بهداشتی، درمانی و مصرفی تامین خواهد شد.,

اما برخلاف آنچه که گفته شد تصمیمات ستاد مقابله با کرونا نه توانست مردم را در قرنطینه خانگی نگه دارد و نه کالاها و ارزاق عمومی چنان تامین شد که مردم در این وانفسا در صف های طویل روغن و مرغ و میوه جات و... ایام نگذرانند و به این وسیله بازار کرونا را بیشتر از این داغ نکنند.

,

 

,

علت موج چهارم کرونا، سفر نیست؟!

, علت موج چهارم کرونا، سفر نیست؟!, علت موج چهارم کرونا، سفر نیست؟!,

, ,

 

,

در حالیکه بخش اعظمی از صاحب نظران بروز موج چهارم در کشور را سفرهای نوروزی 1400 عنوان می کنند که با خواست حسن روحانی صورت گرفت، اما خود وی در سخنانی در روز 22 فوردین سال جاری موج چهارم را بی ارتباط با سفرها دانست و علت اصلی را ورود ویروس انگلیسی به کشور عنوان کرد و گفت: دولت برای جلوگیری از شیوع کرونای انگلیسی اقدام به لغو پروازها کرده بود. کلا از جایی دیگر بند را آب برده است و همه ویروس‌های انگلیسی از مرز عراق، ایلام و خوزستان وارد شده‌اند.

,

اما تشریح این عوامل در حالی از سوی رئیس‌جمهوری صورت می‌گیرد که به باور منتقدان، بازگذاشتن راه‌ها برای سفرهای نوروزی با توجه به ورود ویروس جهش‌یافته انگلیسی به ایران و اعلام غیرواقعی رنگ کرونایی شهرها که وزیر بهداشت از آن به‌عنوان شادتر اعلام کردن رنگ نقشه کرونایی در نوروز از سوی ستاد ملی کرونا و قبول آن به‌منظور تک‌صدایی یاد کرد، اشتباهی استراتژیک در مهار نوع جدید ویروس‌کرونا بود. موضوعی که طی چند روز گذشته بارها با انتقاد سعید نمکی وزیر بهداشت هم روبه‌رو شده است، تا آنجا که او سه روز پیش در نامه‌ای خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بااشاره به وضعیت استان خوزستان در اسفند ماه و درخواستش برای جلوگیری از انتقال ویروس با توجه به قدرت سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر ویروس جدید تصریح کرد که خواستار جلوگیری از سفرها همچون سال گذشته از تاریخ ۲۵اسفند تا ۱۸فروردین شده بود.

,

 

,

التماس های ناشنیده وزیر بهداشت

, التماس های ناشنیده وزیر بهداشت, التماس های ناشنیده وزیر بهداشت,

نمکی پیش از نوروز هم به صراحت نگرانی خود را از مسافرت به‌عنوان اصلی‌ترین عامل گردش ویروس اعلام کرده بود. تا جایی که وی قبل از نوروز به مردم ″التماس″ کرده بود که به سفر نروند و ویروس را در گوشه ای از کشور به گوشه دیگر نبرند. باید جایگزینی ویروس جهش یافته را با ویروس قبلی طولانی تر کنیم.

,

ویزر بهداشت ادامه داده بود که در بررسی که در خوزستان انجام شد، ۵۷ درصد بیماران جدید به ویروس جهش یافته انگلیسی مبتلا بودند، این خطر بزرگی برای نظام سلامت است زیرا با ویروسی با قدرت سرایت بالاتر و مرگ آفرینی بسیار خطرناک تر مواجه هستیم

,

 

,

ساده انگاری مردم یا مسئولان؟!

, ساده انگاری مردم یا مسئولان؟!, ساده انگاری مردم یا مسئولان؟!,

 اما روحانی گفته بود( نقل به مضمون) که مردم از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند و پلیس و هلال احمر در میان راه ها مسافرانی که بصورت غیرضروری سفر کرده اند را برگردانند.

,

با این وجود این سوال مطرح می شود که ساده انگاری بیماری از سوی مردم بوده یا مسئولان مقابله کننده با بیماری؟! 

,

 

,

اردیبهشت ماهی که چیزی عادی نشد!

, اردیبهشت ماهی که چیزی عادی نشد!, اردیبهشت ماهی که چیزی عادی نشد!,

نکته جالب این بود که رئیس جمهور قبل از نوروز در سخنانی امیدوار کننده مدعی شده بود که از موج چهارم گذشته ایم و پس از آن اعلام کرده بود که از 20 فروردین تا اردیبهشت همه چیز به حالت عادی بر می گردد. امام معلوم نیست که منبع این سخنان از کجا بود و رئیس ستاد ملی کرونا بر چه اساسی چنین وعده هایی را به مردم داد در حالیکه در همین ایام یعنی در اردیبهشت ماه شمار جان باختگان به مرز 500 نفر رسید که این مسزان مرگ و میر در اثر کرونا بی سابقه بود.

,

 

,

منع سفرهایی که جدی گرفته نشد!

, منع سفرهایی که جدی گرفته نشد!, منع سفرهایی که جدی گرفته نشد!,

اما کارشناسان سفر را به عنوان مهم ترین عامل انتشار ویروس معرفی کرده اند؛ اما رئیس جمهور گویا نظری عکس این نظر داشته؛چرا که اهمال و کوتاهی در سفرهای تابستان سال گذشته ، سفر عید فطر و سفر پایان شهریور سال 99 را می توان مصداق این بی توجهی دانست.

,

ضمن آنکه پیشنهاد لغو طرح ترافیک به عنوان عاملی برای محدود کردن سفرهای شهری که بارها مطرح شد، بلاتکلیف رها شد و به نظر می رسد در یکی دو مورد تصمیماتی مقطعی و بدون راهبرد خاصی در مورد لغو یا عکس آن گرفته شد که در هر حال نتوانست باری از دوش ماجرا بردارد.

,

با این احوال وقتی به واسطه سهل انگاری و ساده انگاری مسئولان و تهیه نقشه های خوش آب و رنگ تر بصورت غیر مستقیم راه های سفر را برای مردم باز گذاشتند تا به جایی که بنا به اعلام کارشناسان آمار سفر در نوروز 1400 حدود 80 درصد از سال 99 و 18 درصد از سال 98 بیشتر شده بود؛  این میزان مرگ و میر باید به اذهان عموم مردم خطور می کرد،  با این وجود آیا می توان از گذشته درس گرفت و به نظم و نسقی نسبی در ستادی پایبند بود که برای مقابله با بیماری و حفاظت از جان این مردم تشکیل شده است.؟

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه