اخبار داغ

دستور ویژه آیت الله رئیسی برای حمایت از تولید؛

طرح «پایش» کلیه بنگاه‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل آغاز می‌شود

طرح «پایش» کلیه بنگاه‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل آغاز می‌شود
بر اساس دستور رئیس قوه قضاییه، طرح «پایش» کلیه بنگاه‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل در سراسر کشور، باید ظرف یک ماه آینده اجرا شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیت ‎الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح امروز (دوشنبه ۱۳ اردیبهشت) شورای عالی قوه قضاییه، با تسلیت ایام شهادت مولی الموحدین حضرت علی (ع) و لیالی قدر اظهار داشت: پیام شب قدر برای همه بندگان خدا در سراسر عالم پیام توجه به مقام ولایت کبری و وجود مقدس نبی مکرم اسلام و امیرالمؤمنین و اولیای الهی و آیات نورانی قرآن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: شرط درک عظمت و فضیلت شب قدر، معرفت نسبت به مقام حضرت زهرا (س) است که به معنای آن است که یک شب با ولایت محمدی و فاطمی زیستن، از یک عمر در این دنیا نفس کشیدن و زیر سایه حکومت‌های اموی و عباسی و حکومت‌های جائر زندگی کردن برتر است.  
,
 
,
آیت ‎الله رئیسی در ادامه متذکر شد که «اگر قرار بود انسان در تعیین سرنوشت خود نقشی نداشته باشد، قطعاً به درک فضایل شب قدر و شب زنده داری و استغفار و راز و نیاز با خدا و تفکر در این شب با فضیلت دعوت نمی‌شد».
,
 
,
رئیس قوه قضاییه مهم‌ترین محور سیره و سلوک امام علی (ع) را «عدالت» عنوان کرد و گفت: عدالت مولای متقیان علی (ع) آنقدر زبانزد خاص و عام بود که تاریخ در توصیف ایشان نوشت؛ آن حضرت در محراب به خاطر اجرای عدالت به شهادت رسیدند.
,
 
,
نظام اسلامی دنبال آن است که قانونگذاری و اجرا و قضاوتش بر پایه عدالت علوی باشد
,
آیت ‎الله رئیسی با تأکید بر لزوم تبعیت و پیروی شیعیان و محبان امیرالمؤمنین از سیره و سلوک آن حضرت، گفت: نظام اسلامی به دنبال آن است که در برنامه ‎ها و دستورالعمل‎‌ها و رفتارهایش از علی (ع) تبعیت کند و قانونگذاری و اجرا و قضاوتش بر پایه عدالت علوی باشد.
,
 
,
ممکن است اجرای عدالت به کام چپاول‌گران و ظالمان و متجاسران به قانون تلخ باشد، ولی به کام مردم شیرین خواهد بود
,
رئیس دستگاه قضا با بیان این‎که امروز عدالت در جامعه با تضمین حقوق مردم تحقق می ‎یابد، ادامه داد: ممکن است اجرای عدالت به کام چپاول‌گران و ظالمان و متجاسران به قانون تلخ باشد، ولی به کام مردم شیرین خواهد بود.  
,
 
,
آیت ‎الله رئیسی با تأکید بر این که پیروی از امیرالمؤمنین (ع) ایجاب می‌کند همه افکار و رفتار ما مبتنی بر حق و عدل باشد، خاطر نشان کرد: هر کسی که در گوشه‎‌ای از نظام اسلامی خدمت می‎‌کند باید بهره‌مند از عدالت باشد و به هیچ عنوان نباید اجازه داده شود که تصمیم و رأی و اقدامی غیرعادلانه باشد.  
,
 
,
عقب ماندگی‌های اجرای عدالت در گام نخست انقلاب باید در گام دوم به گونه‌‎ای جبران شود که مردم طعم شیرین عدالت را احساس کنند
,
 
,
رئیس قوه قضاییه گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری در گام نخست انقلاب عقب ماندگی‌هایی نسبت به اجرای عدالت و احساس عدالت داشته‌‎ایم که این‌ها باید در گام دوم به گونه‌‎ای جبران شوند که برای مردم ملموس باشد.
,
 
,
آیت‎ الله رئیسی افزود: دستگاه قضا و همکاران ما و همه خادمان در نظام اسلامی باید تلاش کنند تصمیم‌‎سازی‎‌ها، تصمیم گیری‎‌ها و احکام و اقدامات‎‌شان بر مبنای اصل مهم و اساسی عدالت باشد تا تلاش دشمنان برای ایجاد ناامیدی که برخی سوءمدیریت‌‎ها هم در آن تأثیر دارد، خنثی شده و امید به آینده جایش را بگیرد.
,
 
,
رئیس قوه قضاییه قانونگرایی را مهم‌ترین شاخصه عدالت دانست و گفت: نزدیک‎‌ترین راه دسترسی به عدالت اجرای قانون است و همه باید قانونگرایی را یک فضیلت و ارزش بدانند و کسی به خود جرأت قانون‌گریزی ندهد.
,
 
,
آیت الله رئیسی در ادامه بهره‎‌مندی از ماه مبارک رمضان و شب‎‌های قدر برای خودسازی و ظرفیت‌‎سازی را نیز مورد تأکید قرار داد و با بیان این که بهترین قلوب، باظرفیت‌‎ترین قلوب است، از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان کسی یاد کرد که با ظرفیت‎‌سازی در خودش ظرفیت‎‌های جهان اسلام را نیز شکوفا کرد.
,
 
,
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم حاج قاسم را به خوبی معرفی کنیم باید بگوییم او یک انسان اثرگذار و شخصیتی با ظرفیت و ظرفیت‎‌ساز بود که توانست منشاء بسیاری از فتوحات و توفیقات دنیای اسلام در برابر دشمنان اسلام باشد.
,
 
,
همه مسئولان تقنین و اجرا و قضا مخاطب فرامین حکیمانه رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید هستند
,
رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش به فراز‌هایی از بیانات مهم روز گذشته مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید و رفع موانع آن اشاره کرد و گفت که همه دست اندرکاران تقنین و اجرا و قضا باید خود را مخاطب فرامین حکیمانه رهبری و ملزم به اجرای آن بدانند.   
,
 
,
آیت الله رئیسی افزود: برای اجرای دستورات رهبر معظم انقلاب در پشتیبانی از تولید، همه کسانی که کارگاه‌‎ها و کارخانه‌‎های واگذار شده را تملک کرده‌اند، موظفند تلاش کنند چراغ تولید در این واحد‌ها روشن و پرفروغ بماند.
,
 
,
رئیس قوه قضاییه افزود: اگر کسی یک بنگاه تولیدی را در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی تحویل گرفته، باید به حرکت چرخ‌های تولید در آن مجموعه سرعت ببخشد تا تولید در کشور رونق یابد.
,
 
,
آیت الله رئیسی در همین راستا به بانک‎‌های تملک‎‌کننده کارخانه‌‎ها و کارگاه‎‌ها هشدار داد که تولید را محور قرار دهند و با استفاده از همه امکانات و ظرفیت‎‌هایی که دارند اجازه ندهند تحت هیچ شرایطی تولید در این واحد‌ها مختل و متوقف شود.
,
 
,
رئیس قوه قضاییه گفت: بررسی‎‌هایی که در سفر‌های استانی داشتیم و گزارش‌‎های واصله حاکی از آن است که ده‎‌ها بنگاه اقتصادی و تولیدی که توسط بانک‌‎ها تملک شده‎‌اند، از رونق افتاده و تعطیل یا نیمه‎‌تعطیل شده‌اند که بانک‎‌ها باید برنامه ریزی کنند و این واحد‌ها را به چرخه تولید برگردانند.
,
 
,
آیت الله رئیسی تصریح کرد: اقدام کسانی که با گرفتن واحد‌های تولیدی و تعطیل کردن آن و بیکار کردن صد‌ها کارگر، تجهیزات و اراضی این کارخانه‎‌ها و کارگاه‎‌ها را فروخته و یا دنبال این کار هستند، خیانت و قابل تعقیب قانونی است.
,
 
,
رئیس دستگاه قضا گفت: اقدامات کسانی که دنبال سوءاستفاده از امکانات و اراضی واحد‌های تولیدی هستند، قابل گذشت نیست و دادستان‌ها و بازرسان با همکاری دولتی‎‌ها موضوع را به‎‌طور جدی دنبال کنند و مانع از چنین اقداماتی شوند.
,
 
,
آیت الله رئیسی با بیان این‎که تولید برای ما مسأله محوری است، به همکاران قضایی و نظارتی دستگاه قضا تأکید کرد حمایت از کارآفرینان و سرمایه‌‎گذاران در بخش‌‎هایی که خصوصی‎‌سازی شده و رفع موانع و مشکلات آن‌ها را در دستور کار قرار دهند.  
,
دستور رئیس قوه قضائیه برای پایش بنگاه‎های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل سطح کشور در عرض یکماه/ در مناطق درگیر با بحران آب، وزیر نیرو صادقانه برای مردم وضعیت را تشریح کند / بهترین نوع مدیریت در جریان امور قرار دادن مردم است چرا که با کمبود‌ها می‎سازند، اما تبعیض و بی‎عدالتی را تحمل نمی‎کنند/ دستور رئیس قوه قضائیه برای برکناری مدیر مجتمعی که یک هفته مراجعه کننده‎ای را به حضور نپذیرفت
,
 
,
آیت‎الله رئیسی با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب درباره لزوم راه اندازی بنگاه‌ها و کارخانجات تعطیل شده به واسطه تملک افراد سودجو، دستور داد «ظرف یک ماه طرح پایش بنگاه‎های تولیدی با سه هدف شناسایی بنگاه‎های تعطیل قابل احیا، شناسایی بنگاه‎های نیمه‎فعال نیازمند حمایت قضایی و شناسایی و برخورد کیفری با متخلفان و عاملان تعطیلی کارخانجات در سراسر کشور اجرا شود».
,
 
,
بر اساس دستور رئیس قوه قضاییه مقرر شد برای اجرای این طرح و پیگیری مشکلات مربوط به این واحد‌های تولیدی، کارگروه مشترکی با مسئولیت دادستانی کل کشور و عضویت سازمان بازرسی و دادستانی رئیس دستگاه قضا صورت گیرد.
,
 
,
در بخش دیگری از این جلسه امروز شورای عالی قوه قضاییه درباره جایگاه و نقش شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا سخن گفت و اظهار داشت: بخشی از مسائلی که در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح می‌شود، جنبه «اطلاع و هماهنگی» دارد که در این موارد اعضای شورا نقش تصویب کننده ندارند و بخش دیگری از موارد مسائلی است که «نیاز به هماهنگی یا مصوبه سران سه قوه» دارد.
,
 
,
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش به موضوع بحران آب در برخی استان‌ها اشاره کرد و به شورای عالی آب، وزیر نیرو و مدیران کل این وزارتخانه توصیه کرد هم مسائل را برای مردم به خوبی تبیین کنند تا مردم با آن‌ها همراهی نمایند و هم برای حل مشکلات اقدام جدی نمایند.
,
 
,
آیت الله رئیسی گفت: بهترین نوع مدیریت این است که مردم در جریان امور قرار گیرند؛ چرا که مردم با کمبود‌ها می‎سازند، اما تبعیض و بی‎عدالتی را تحمل نمی‎کنند.
,
 
,
رئیس دستگاه قضا همچنین با اشاره به نقش تأمین معیشت نیروی انسانی در سلامت نظام اداری به مسئولان بخش‌های اداری و مالی قوه قضاییه متذکر شد همه توان خود را برای بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی پرسنل نجیب قوه قضاییه به‎کارگیرند.
,
 
,
حجت الاسلام موحدی رئیس دادسرای انتظامی قضات نیز از استقرار یک تیم بازرسی پنهان در یکی از مجتمع‎های تهران خبر داد و گفت: در طول یک هفته استقرار این هیات، مدیر مجتمع مذکور یکبار هم از اتاق خود بیرون نیامده و یک مراجعه کننده را نیز نپذیرفته است، از نظر نظارت بر آرا و احکام صادر شده هم کاملا بدون توجه اقدام شده است.
,
 
,
رئیس قوه قضائیه در واکنش به این گزارش از دادستان انتظامی قضات خواست با موارد این چنینی بدون اغماض و با فوریت برخورد کنند و افزود که «حتماً رئیس مجتمعی که یک هفته به هیچ بخشی سرکشی نکرده باید از کار مدیریتی کنار گذاشت.»
,
 
,
رئیس قوه قضاییه بر لزوم توجه به نظارت بر بخش‌های قضایی نیز تأکید کرد و گفت: ما به همکاران خود در سراسر کشور اعتماد داریم، اما اعتماد جای کنترل را نمی‌گیرد، همانطور که کنترل جای اعتماد را نمی‌گیرد و تداوم اعتماد در گرو نظارت مستمر است و هر جا تخلفی بود باید با آن برخورد شود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه