اخبار داغ

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور مطرح کرد

صفر تا صد دلایل گرانی و کمبود مرغ در بازار/ سایه بی ثباتی اقتصاد بر تولیدکنندگان

صفر تا صد دلایل گرانی و کمبود مرغ در بازار/ سایه بی ثباتی اقتصاد بر تولیدکنندگان
برومند چهار آیین گفت: کمبود عرضه در بازار مرغ و افزایش سرسام آور قیمت نهاده های دامی علت اصلی گرانی مرغ در روزهای اخیر است،
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برومند چهار آیین، مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: قیمت جوجه یک روزه به مرز 9 هزار تومان رسیده و قیمت واکسن، سویا، ریزمغذی، روغن، کنستانتره، حمل و نقل و دستمزد کارگران به طور وحشتناکی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: قیمت رسمی کنجاله سویا سه هزار و دویست تومان بوده که به سه هزار و پانصد تومان رسیده، هر کیلو ذرت هزار و هفتصد تومان بوده که به هزار و نهصد تومان رسیده، دستمزدها در سال جاری با رشد 37 درصدی، هزینه حمل نسبت به سال گذشته با افزایش 31 درصدی روبرو بوده، قیمت واکسن، ریزمغذی و کنسنانتره هم چهار برابر سال گذشته شده است.

به گفته این مقام مسئول، هر سال بهار تقاضای خرید مرغ در بازار کاهش می یابد این در حالی است که در سال جاری تقاضای خرید مرغ به شدت افزایش یافته است، چون قدرت خرید مردم کم شده توان خرید گوشت قرمز، قارچ، میگو و ماهی به شدت کم شده بنابراین آنها به سمت استفاده بیشتر از مرغ روی آورده اند، چراکه مرغ هنوز ارزانترین کالا برای تامین پروتئین افراد است که به تبع با افزایش تقاضا قیمت ها نیز افزایش یافته اند.

کاهش وزن گیری مرغ با افزایش گرما

وی اضافه کرد: از طرف دیگر با توجه به گرم تر شدن هوا، چون سالن های مرغداری بسته است، توان این که درجه حرارت را به حد مطلوب تولید برسانیم، نیست چون 70 درصد سالن های مرغداری کشور این توان را ندارند به همین دلیل با افزایش شدت گرما وزن گیری مرغ ها کاهش پیدا می کند چون خصوصیات فیزیولوژی مرغ به گونه ای است که به اندازه تامین انرژی اش غذا می خورد بنابراین وزن گیری کمی می کند.

چهار آیین گفت: با توجه به این موضوع با وجود این که جوجه ریزی در واحدهای تولیدی اندکی کاهش یافته است، ولی در هر قطعه مرغ شاهد آن هستیم که 300 گرم کاهش وزن صورت می گیرد که اگر این عدد را به صورت ماهانه محاسبه کنیم چیزی حدود 35 هزار تن کاهش تولید داریم.

وی با بیان این که تولیدکنندگان در شرایط بی ثباتی به سر می برند، به همین دلیل انتظار ندارند برای این شرایط بی ثبات یک قیمت ثابت در نظر گرفته شود، اذعان کرد: روزانه بین 6 هزار و پانصد تا هفت هزار تن مرغ در کشور مصرف می شود که ماهیانه 230 هزار تن و در اوج مصرف از بهمن ماه تا عید 300 هزار تن مرغ به مصرف می رسد، در وضعیت فعلی نیز به همین میزان مرغ در بازار توزیع می شود لکن تقاضا به شدت افزایش یافته است.

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور اضافه کرد: هر چند به ازای هر خانوار از 24 میلیون خانوار حدود 5 تا 10 کیلو گرم مرغ منجمد (4 یا 5 قطعه) در یخچال ها و فریزرها ذخیره شده که معادل 250 هزار تن است، در حالی که این میزان باید جزو ذخایر استراتژیک کشور باشد و در سردخانه ها نگه داری شود تا در مواقع ضروری به کار آید.

کاهش 10 درصدی میزان جوجه ریزی مرغ مادر

به گفته وی، 10 درصد میزان جوجه ریزی مرغ مادر کشور کمتر شده است، به طوری که هر ماه باید 850 هزار قطعه جوجه ریزی مرغ مادر صورت گیرد، ولی در ماه های مهر تا بهمن ماه سال گذشته کمتر از این بوده که این امر کمتر از نیازهای واقعی کشور است، به این دلیل که واحدهای مرغ مادر به دلیل ارزان فروشی جوجه یک روزه (به قیمت 500 تا هزار تومان) ورشکست شده اند، چون هزینه های تمام شده به مراتب بیش از این بود.

چهارآیین افزود: برخی از این واحدهای تصمیم گرفتند در این شرایط جوجه ریزی کمی داشته  یا اصلا نداشته باشند؛ این کاهش 10 درصدی جوجه ریزی در 6 ماهه دوم سال گذشته که الان جوجه هایش به بازار می آید باعث شده که جوجه ریزی کم باشد.

وی خاطرنشان کرد: قیمت معقول جوجه یک روزه چهار هزار و دوست تا چهار هزار و پانصد تومان است، بنابراین اگر در بازار شاهد قیمت های 9 هزار تومانی هستیم، باید بدانیم مابه التفاوت افزایش قیمت این محصول به جیب دلالان می رود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون ,
,
,
,
,
,
, کاهش وزن گیری مرغ با افزایش گرما, کاهش وزن گیری مرغ با افزایش گرما,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, کاهش 10 درصدی میزان جوجه ریزی مرغ مادر, کاهش 10 درصدی میزان جوجه ریزی مرغ مادر,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه