اخبار داغ

رئیس مرکز افکارسنجی «ایسپا»:

اختلاف رأی رئیسی با بقیه نامزدها بسیار زیاد است

اختلاف رأی رئیسی با بقیه نامزدها بسیار زیاد است
مجموع گرایش اصولگرا و اصلاح‌طلب در آخرین نظرسنجی تلفنی به زیر ۲۰درصد رسیده که البته ممکن است در نظرسنجی حضوری مقداری از این بالاتر باشد در حالی‌که سال ۹۶ و نزدیک انتخابات این عدد حدود ۴۳درصد بوده‌است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزنامه جام جم گفت‌وگویی با مهدی رفیعی‌بهابادی رئیس مرکز افکار سنجی ایسپا درباره آخرین وضعیت رای‌دهندگان، میزان مشارکت و نتیجه نظرسنجی‌ها انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظر می‌گذرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

۲ دلیل عمده عدم مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰

,

- شرکت نکردن در انتخابات دلایل متعدد دارد اما دو دلیل نسبت به بقیه موارد اهمیت بیشتری دارد و پاسخگویانی که می‌گویند ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم به آن استناد می‌کنند.

,

- اولین عامل، وضعیت نامناسب اقتصادی و دومین دلیل نیز نبود چشم‌انداز مثبت و امیدواری برای بهبود وضعیت در دولت آینده است.

,

- وضعیت بد اقتصادی وجود دارد و ناامیدی از بهبود اوضاع هم به آن اضافه شده‌است. از این‌رو بخش مهمی از کسانی که مشارکت نمی‌کنند، معتقدند هر فردی که انتخاب شود بازهم تفاوتی ندارد.

,

نامزدها چشم‌انداز مثبتی برای بهتر شدن وضعیت موجود ارائه کنند

,

- ناامیدی از وضع موجود نیز تنها در صورتی بهبود پیدا می‌کند که نامزدها چشم‌انداز مثبتی درباره بهتر شدن وضعیت موجود ارائه کنند.

,

- اگر در این ایام تبلیغات، ناامیدی به واسطه برنامه نامزدها کم شود شاید شرایط فرق کند. اما صحنه فعلی انتخابات چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

,

مردم دیگر با برنامه‌های پوپولیستی نامزدها اغوا نمی‌شوند

,

- در حال حاضر برنامه‌های پوپولیستی دیگر بین مردم خواهان ندارد و این گونه موضوعات در وضعیت فعلی اثرگذار نیست.

,

- در حال حاضر شعارهای بزرگی داده می‌شود و مثلا می‌گویند در ظرف چند ماه کارهای بزرگی می‌کنیم اما اینها دیگر برای مردم باورپذیر نیست، چرا که از سال‌های گذشته این موضوعات را شنیده و دیده‌اند که چنین مسائلی دیگر شدنی نیست، بنابراین مردم با برنامه‌های پوپولیستی نامزدها اغوا نمی‌شوند.

,

- مردم در حال حاضر باید باور کنند یک کاندیدا شعار نمی‌دهد و پیشنهادهای واقعی برای اصلاح وضع موجود دارد، لذا شعار دادن درباره کارهای نشدنی نمی‌تواند افراد را برای رای دادن ترغیب کند.

,

۸۰درصد رای‌دهندگان کاری به جناح‌ها ندارند

,

- در حال حاضر یکی از نتایجی که ما در نظرسنجی‌ها به آن رسیده‌ایم این است که میزان تمایل مردم به گرایش‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا به‌شدت کاهش پیدا کرده‌است.

,

- مجموع گرایش اصولگرا و اصلاح‌طلب در آخرین نظرسنجی تلفنی به زیر ۲۰درصد رسیده که البته ممکن است در نظرسنجی حضوری مقداری از این بالاتر باشد در حالی‌که سال ۹۶ و نزدیک انتخابات این عدد حدود ۴۳درصد بوده‌است.

,

- این موضوع نشان می‌دهد تفاوت الان با سال ۹۲ این است که بخشی از مردم چشم‌انداز و امید مثبتی برای تغییر ندارند.

,

اختلاف رأی آقای رئیسی با بقیه بسیار زیاد است

,

- با توجه به فضای رقابتی که تاکنون وجود نداشته‌است احتمال ایجاد فضای دوقطبی را ضعیف می‌دانم؛ چرا که اختلاف رأی آقای رئیسی با بقیه بسیار زیاد است و فضای رقابت فعلی داغ نیست.

,

- گرایش کماکان به سمت آقای رئیسی است و تقریبا نصف کسانی که هنوز در مورد گزینه انتخابی به قطعیت نرسیده‌اند، آقای رئیسی را مطرح می‌کنند.

,

- شواهد نشان می‌دهد حتی کسانی که نسبت به نامزدها دچار تردید هستند، رای‌شان فعلا بیشتر به سمت آقای رئیسی است.

,

انتهای پیام/ک

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه