اخبار داغ

پژوهشگر میراث فرهنگی مطرح کرد؛

عرضه نامناسب و ناآگاهی از بازاریابی مهم ترین علل ضعف در فروش صنایع دستی/ صنعت بسته بندی اشتغالزایی فراوانی به دنبال دارد

عرضه نامناسب و ناآگاهی از بازاریابی مهم ترین علل ضعف در فروش صنایع دستی/ صنعت بسته بندی اشتغالزایی فراوانی به دنبال دارد
محمدعلی ابراهیمی گفت: بسته‌بندی حلقه رابط محصول و خریدار است، بسیاری از کالاهای صنایع‌دستی که سال‌هاست افراد زیادی در زمینه تولید آنها مشغول به کار هستند اکنون به علت ناآگاهی از اصول بازاریابی و عرضه نامناسب فروش و بازار خوبی ندارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدعلی ابراهیمی، پژوهشگر میراث فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به فرارسیدن روز صنایع دستی بیان کرد: در سیستان و بلوچستان صنایع دستی به عنوان یکی از شناسه های فرهنگی و هنری، معرف فرهنگ و تجلی بخش هویـت ایرانـی اسـلامی در سطح ملی و بین المللی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون ,
وی ادامه داد: می توان صنایع دستی را به عنوان نوعی محصـول تولیـدی وابسته به صنعت و مربوط به ذوق هنری در مناطق مختلف جغرافیـایی استان تعریـف کرد و با توجه به این تعریف می توان گفت که نقش بازار، اقتصاد و کیفیت تولیدات از یک طرف و چگونگی عرضـه آنهـا از طـرف دیگـر، فرایند تولید و عرضه این محصولات را شکل می دهد.

پژوهشگر میراث فرهنگی اظهار کرد: رعایت مؤلفه های فرهنگی و هویت بخشی، نشانگر سلیقه، هویـت و فرهنـگ سیستان و بلوچستان است، درعین حال حفظ ویژگی های فرهنگی و هـویتی در طراحـی محصول بسته بندی صنایع دستی، با درک بهتر تجربیات سایر فرهنگ های خریداران، راه حـل هـای کـاربردی و مـؤثری در ایـن زمینه ارائه خواهد داد.

ابراهیمی گفت: امروزه به دلیـل اهمیت نقش بسته بندی در محافظت و هویت سازی به محصول، بخش اعظمی از روند تولید به آن اختصاص داده شده و لزوم بـه کـارگیری آن به گونه ای که شایسته محصول باشد، غیرقابل انکار است.

ضعف در فروش به علت ناآگاهی از بازاریابی

پوهشگر میراث فرهنگی گفت: بسته‌بندی حلقه رابط محصول و خریدار است، بسیاری از کالاهای صنایع‌دستی که سال‌هاست افراد زیادی در زمینه تولید آنها مشغول به کار هستند اکنون به علت ناآگاهی از اصول بازاریابی و عرضه نامناسب فروش و بازار خوبی ندارند.

وی ادامه داد: در حالیکه صنایع‌دستی خارجی و تولیدات صنعتی و کپی‌برداری شده به علت بسته‌بندی‌های شکیل که در اکثر موارد کیفیت آنها از خود محصول بیشتر است، از اقبال خوبی برخوردار بوده و استقبال روزافزون مردم از این دست کالاها نشان‌دهنده اهمیت و توجه خریدار به بسته‌بندی کالاست.

پژوهشگر میراث فرهنگی عنوان کرد: بسته‌بندی یکی از ابزارهای اصلی مارکتینگ، فروش و موفقیت محصول است که نقش مهمی را به عنوان بیرونی‌ترین لایه در برقراری ارتباط با مصرف‌کننده در فروشگاه‌ها و نقشی استراتژیک در ایجاد انگیزه برای خرید آن ایفا می‌کند.

ابراهیمی تصریح کرد: بنابراین در دوره‌ای که استفاده از روش های روز برای به دست آوردن بازار و معرفی کالا و فروش آن به سرعت در حال پیشرفت است، نمی‌توان بدون به‌کارگیری شیوه‌های مختلف تبلیغات و بسته‌بندی به رقابت با دیگر محصولات پرداخت.

وی بیان کرد: باید توجه داشت ظرف سفالی را نمی‌توان در بسته‌بندی بدون ضربه‌گیر و یک صنایع‌دستی بافندگی را نمی‌توان در بسته‌بندی نایلونی عرضه کرد و به این علت باید به ویژگی‌های محصول برای عرضه توجه داشت.

پژوهشگر میراث فرهنگی گفت: محافظت از محصول، برند و ارتباط با مشتری جزو وظایف بسته‌بندی است، زیرا دیگر چیزی جدا از محصول نیست به طوریکه هزینه آن جزء قیمت تمام شده محصول محاسبه می‌شود.

ابراهیمی افزود: بسته بندی درعین حال که باید به لحاظ فیزیکـی نگـهدارنـده و محافظ محصول باشد و به لحاظ بصری باید با حفظ هویت محصـول، دارای جــذابیت بصــری بــا رویکــردی متفــاوت و تأثیرگــذار باشــد.

تاثیر بسته بندی در صنایع دستی

وی اظهار کرد: زمانی که تصمیم می گیریم کالایی را برای خود یا به عنوان هدیه از بازار تهیه کنیم، اولین چیزی که به آن توجه می کنیم و خواه و ناخواه به چشم مان می آید، ظاهر آن است، مخصوصا در مواردی که زیبایی یا بهداشت حرف اول را می زند.

پژوهشگر میراث فرهنگی عنوان کرد: اما زمانی که قرار است کالایی را برای هدیه دادن انتخاب کنیم جدا از مساله کاربردی بودن، همیشه نحوه ارائه یا بسته بندی آن، اهمیت قابل توجهی دارد. یک بسته بندی مناسب درزمان هدیه دادن ارزش ظاهری و باطنی هدیه ی ما را بیشتر خواهد کرد و در مخاطب مان تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

ابراهیمی بیان کرد: صنایع دستی ایران معمولا اشیایی هستند که مواد اولیه آن ها به دلیل سختی در حصولشان قیمت بالایی دارند، از این رو بسته بندی هایی که برای آنها طراحی می شود، باید دارای ویژگی هایی متناسب باارزش آن ها باشد.

وی اظهار کرد: از وظایف اولیه بسته بندی حفاظت از شئی مورد نظر است، مثلا مواد غذایی مانند کلوچه سیستانی یا انبه و محصولات گرمسیری بلوچستانی باید تا مرحله خرده فروشی از خراب شدن و آسیب دیدن محافظت شوند، یا محصولاتی که از نظر مادی و معنوی دارای ارزش زیادی هستند، باید به منظور حفظ آنها از ضربه های احتمالی در بسته بندی های مناسب جای گذاری شوند.

برندینگ؛ عامل شناخته شدن محصول

پژوهشگر میراث فرهنگی گفت: در بسته بندی محصول امضای شرکت تولیدکننده یا تامین کننده محصول پای آن است و می تواند در شناخته شدن هر چه بیشتر برند کمک بزرگی کند تا آنجا که مخاطب تنها با دیدن بسته بندی تشخیص بدهد شئی مورد نظر تولید کدام هنرمند و صنعتگر یا کارگاه و کارخانه است.

ابراهیمی عنوان کرد: بسته بندی باید تناسب با ماهیت کالا و زینت بخشی به محیط داشته باشد، اگر کالایی که ارائه می دهیم، اصیل و سنتی یا هنری باشد بسته بندی آن نیز باید در همین راستا طراحی شده باشد.

وی ادامه داد: نمی توان برای محصولی فرهنگی مانند قالیچه ابریشمی یا زیورالات گران بهای سیستان وبلوچستان از بسته بندی مشابه کالای دیجیتال استفاده کرد، در این گونه بسته بندی ها، می توان از چوب درخت گز یا نخل و پارچه خُمک دوزی یا سوزن دوزی شده یا دیگر منسوجات سنتی و اصیل استان حتی خارج استان استفاده کرد تا عاملی بر زیباتر دیده شدن باشد.

پژوهشگر میراث فرهنگی افزود: از آنجا که صنایع دستی استان جزء کالاهای هنری و با ارزش به شمار می روند، به همین دلیل باید در طراحی بسته بندی آن ها به دنبال ایمنی محصولی که قرار است درآن جای بگیرد باشیم، مثلا ظروف سفالی سیستان، کلپورگان، هلنچوگان، کوه میتک و... شکنندگی بالایی دارند و بسته بندی باید به گونه ای طراحی شود تا محصول در آن ثابت بماند و در عین حال که مستحکم باشد، می بایست در وزن آن ها نیز دقت شود تا آزاردهنده نباشد.

ابراهیمی بیان کرد: شاخصه دیگری که باید به آن توجه شود قابلیت حمل محصول است، بسته بندی باید کمکی باشد به افزایش این قابلیت و نه پیچیده کردن این موضوع، از آنجا که معمولا کالاها در قفسه فروشگاه ها نگهداری می شوند، بسته بندی باید گونه ای طراحی شود که نگهداری و چیدمان آنها در قفسه ها سهل و ممکن باشد.

وی ادامه داد: تولید محصولاتی که با محیط زیست سازگاری دارند، از جمله مسئولیت های اجتماعی هر کسب و کار تولیدی است، این مسئولیت به ویژه در بخش صنایع دستی بار سنگین تری بردوش متولیان آن می گذارد، زیرا حمایت از صنایع دستی حمایت از فرهنگ و سنت بوده و از شاخصه های هر فرهنگ والایی حفاظت از محیط زیست است و در طراحی بسته بندی صنایع دستی می توانیم از چوب گز و نخل و پارچه و شال که قابلیت بازیافت دارند استفاده و از به کار بردن پلاستیک خودداری کنیم.

صنعت بسته بندی اشتغالزایی فراوانی به دنبال دارد

پژوهشگر میراث فرهنگی گفت: اگر طرحی دقیق و زیبا درخور هنر ایرانی به هنرمندان و صنعتگران ارائه شود، حق صنایع دستی ادا می شود، ضمن اینکه هنر بسته بندی خود تبدیل به صنعتی بزرگ می شود که اشتغالزایی فراوانی را برای استان دربر خواهد داشت.

ابراهیمی عنوان کرد: هزینه تمام شده بسته بندی به نوع کالا، وضعیت عرضه و تقاضا، تیراژ تولید، کشش بازار و ... بستگی دارد که در اکثر موارد بین 2 تا 18 درصد قیمت فروش قابل احتساب بوده و منطقی است.

وی بیان کرد: بسته‌بندی‌ها و برچسب‌ها، می‌توانند توسط بازاریابان برای ترغیب مشتریان بالقوه برای خرید محصول استفاده شود، طراحی بسته یک نمود بیرونی ثابت و مهم برای سال‌های متمادی ‌است، ارتباطات بازاریابی و طراحی‌های گرافیکی برای نما دادن به بسته و در اکثر موارد به عنوان نقطه اصلی فروش بکار برده شده‌اند.

پژوهشگر میراث فرهنگی افزود: ایمنی بسته بندی نقشی مهم و اساسی در کاهش ریسک امنیتی برای سلامت محموله دارد، بسته‌ها با پوشش مقاومتی مناسب بهتر می‌توانند در کاهش آسیب و هم‌چنین جلوگیری از دستبرد به محصول مطلوب واقع شوند.

انتهای پیام/
 
,
,
,
,
,
,
, ضعف در فروش به علت ناآگاهی از بازاریابی , ضعف در فروش به علت ناآگاهی از بازاریابی ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, تاثیر بسته بندی در صنایع دستی, تاثیر بسته بندی در صنایع دستی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, برندینگ؛ عامل شناخته شدن محصول, برندینگ؛ عامل شناخته شدن محصول,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, صنعت بسته بندی اشتغالزایی فراوانی به دنبال دارد, صنعت بسته بندی اشتغالزایی فراوانی به دنبال دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه