اخبار داغ

نائب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس:

انتقال آب به تهران در گرو حفظ اکوسیستم و حق‌آبه رودخانه کرج است/ وزارت نیرو ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب ۵۸ روستای چالوس را پشت گوش انداخت!

انتقال آب به تهران در گرو حفظ اکوسیستم و حق‌آبه رودخانه کرج است/ وزارت نیرو ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب ۵۸ روستای چالوس را پشت گوش انداخت!
علیرضا عباسی گفت: وزیر نیرو اعلام کرد در ۵۸ روستای چالوس تصفیه خانه فاضلاب درست شده است اما ما به شواهدی از این آمار دست پیدا نکرده ایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، هجدهم خرداد ۱۴۰۰ بود که فردین حکیمی مدیرکل محیط زیست استان البرز در گفتگو با خبرنگار تیتریک، اعلام کرد؛  بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی در دهه ۸۰، باید در روستاهای حوزه آبریز رودخانه کرج، شبکه جمع آوری فاضلاب راه اندازی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
به سراغ رئیس مجمع نمایندگان استان البرز رفتیم تا بررسی کنیم چرا این موضوع محقق نشده و عملا ۵۸ روستای چالوس از داشتن تصفیه خانه فاضلاب محروم بوده و در پائین دست رودخانه در حال حاضر صرفا دو روستای پورکان و سرودار از این شبکه برخوردار هستند.
,
 
,
علیرضا عباسی نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: اگر چه سدهای کرج و طالقان در استان البرز، آب کشاورزی و شرب استان های قزوین، تهران و البرز را تامین می کنند اما تنها ۲۲ درصد آب مورد نیاز از منابع سطحی تغذیه می شوند.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد آب مورد نیاز البرز از چاه تامین می شود، افزود: برداشت بی رویه از چاه های آب، در مناطق دشتی استان به ویژه فردیس، اشتهارد و نظرآباد موجب وقوع فرونشست شده است، در گذشته چاه ها با عمق ۳۰ متر و امروز با عمق ۳۰۰ متر به آب می رسند.
,
 
,
عباسی با اشاره به اینکه آب سرمایه ملی بوده و در قالب کمک به هم نوع آب پایتخت هم می تواند از رودخانه کرج تامین شود، اظهار داشت: آنچه اهمیت دارد این است که باید اکوسیستم محیط زیستی چالوس حفظ شود.
,
 
,
نماینده مردم کرج در مجلس تصریح کرد: وزارت نیرو به واسطه انتقال آب سالم از کرج به تهران تونلی را احداث کرده بودند تا آب سد کرج را به تصفیه خانه ششم تهران ببرند، اما عملا با این کار آبی دیگر از رودخانه کرج عبور نمی کرد.
,
 
,
نائب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: وزارت نیرو علت احداث تونل را پساب رستوران ها و روستاها اعلام کرده بود چرا که آلودگی هایی داشتند و باید مانع آن می شدند. سوال ما هم از وزیر نیرو همین بود که چرا مصوبه دهه ۸۰ برای راه اندازی تصفیه خانه روستاها اجرا نمی شود.
,
 
,
عباسی افزود: بررسی های زیست محیطی نشان می دهد باید ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه کرج عبور کند در حالی که وزارت نیرو تنها ۶۰ میلیون متر مکعب برای رودخانه کرج در نظر گرفته بود و این موضوع معنایی جز نابودی رودخانه کرج نداشت. 
,
 
,
وی اظهار داشت: البرز با مشکل ریزگرد دست و پنجه نرم می کند و با تصمیم وزارت نیرو رودخانه کرج و چهارمین جاده گردشگری دنیا یعنی چالوس، به یک کانون ریزگرد تبدیل می شد و گونه های جانوری و گیاهی از بین می رفت، همچینن شاهد تخریب محیط زیست هم می بودیم.
,
 
,
عباسی تصریح کرد: حق آبه رودخانه کرج باید درست تامین شود، البته با توجه به اینکه آب انتقالی به تهران هم باید سالم باشند عملا رستوران ها و روستاهای مسیر رودخانه باید تصفیه خانه فاضلاب داشته باشند. سوال من از وزیر نیرو این بود که مصوبه را چقدر انجام دادید؟
,
 
,
وی گفت: وزیر توضیح داد که در ۵۸ روستا تصفیه خانه درست شده است اما ما به شواهدی از این آمار اعلام شده دست پیدا نکرده ایم، وزیر نیرو باید به این سوال پاسخ بدهد، چرا که انتقال آب از کرج به تهران در گرو ساخت تصفیه خانه فاضلاب برای روستاها و حفظ حق آبه رودخانه کرج است.
,
 
,
نائب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خاتمه خاطرنشان داشت: پیگیر ساخت تصفیه خانه ها از وزارت نیرو هستیم، البته آمار و ارقام متناقض است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه