اخبار داغ

همراهی شور و شعور حسینی هیات های عزاداری یزد در ایام شیوع بیماری کرونا

همراهی شور و شعور حسینی هیات های عزاداری یزد در ایام شیوع بیماری کرونا
هیات های عزاداری استان یزد در دهه اول محرم امسال نشان دادند که شورو شعور حسینی را با یکدیگر داشته و ضمن رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در برگزاری مراسمات، درزمینه آزادی زندانیان و راه اندازی مراکز واکسیناسیون اقدام کردند و ولایت پذیری خود به همگان نشان دادند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، عزاداری های محرم در دوسال گذشته و با شیوع بیماری کرونا، مورد بحث و نظر افراد زیادی در جامعه بوده و هست، عده ای به صورت کلی مخالف برگزاری مراسمات عزاداری هستند و عده ای دیگر مخالف برگزار نشدن مراسمات عزاداری، اما در این میان ستاد ملی کرونا که طیف گسترده و متنوعی از افراد عضو آن هستند در نهایت مجوز برگزاری مراسمات عزاداری را درصورت رعایت پروتکل های بهداشتی داده و دستورالعملی بدین منظور صادر کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

مصوبات سختگیرانه ستاد ملی کرونا در زمینه برگزاری هیات های عزاداری

, مصوبات سختگیرانه ستاد ملی کرونا در زمینه برگزاری هیات های عزاداری,

دستورالعملی که طبق گفته افراد صاحب نظر بهداشتی و مسئولین هیات های عزاداری سختگیرانه  بوده است اما به دنبال اعلام حمایت و سخنرانی مقام معظم رهبری مبنی بر لازم الاجرا بودن دستورات ستاد ملی کرونا برای همگان، بچه هیاتی های سراسر کشور علیرغم سختی های فراوان مراسمات عزادارای ابا عبدالله الحسین را تعطیل نکرده و هیات ها را طبق پروتکل های اعلامی برگزار کردند.

,

اما در میان عزاداری های هیات های استان یزد که همیشه در سطح کشور مورد توجه بوده و جز مراسماتی بوده که با استقبال گسترده هموطنان روبه رو شده و حتی حجم گسترده ای از هم وطنان برای شرکت در مراسمات سنتی عزاداری به یزد سفر میکردند مورد توجه بسیاری از افراد در سطح کشور قرار گرفت و منتظر بودند تا بدانند هیات های یزد چه تصمیمی در شرایط کرونا میگیرند.

,

, ,

کرونا و هیات های عزاداری سنتی یزدی

, کرونا و هیات های عزاداری سنتی یزدی,

در سال 99که به عنوان اولین سالی بود که کرونا در کشور شیوع پیدا کرده بود تعدادی از هیات های عزاداری یزد با شعار محرم امسال  همراه با شعور حسینی خواهد بود، هیات های عزاداری چندین ساله که بعضا به یک قرن هم می رسید را تعطیل و تعدادی از آنها مبالغی که صرف برگزاری هیات ها می شد را به آزادی زندانیان غیر عمد اختصاص دادند و تعدادی دیگر از هیات های عزادارای مراسمات خود را در صحن امامزادگان ورزشگاههای و.. برگزار ودر عین حال برنامه هایی مانند آزادی زندانیان ، رزمایش های کمک های مومنانه و... را برگزار کردند.

,

, ,

هیات های عزاداری پیشقدم اجرای پروتکل های بهداشتی

, هیات های عزاداری پیشقدم اجرای پروتکل های بهداشتی,

 اما برای محرم 1400به نظر میرسید بسیاری از هیات ها متوجه شده بودند که به وجود بیماری کرونا شاید تا سالها، تعطیلی مراسمات عزای ابا عبدالله الحسین بهترین اقدام نباشد و امکان برگزاری مراسمات عزا با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی را داشت این موضوعی است که فرمانده نیروی انتظامی استان یزد به آن اذعان واز هیات های عزاداری استان به علت رعایت پروتکل های بهداشتی رسما تقدیر وتشکر کرد.

,

حتی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی در گفتگو با یزدرسا با اعلام اینکه نگرانی از بابت هیات های عزاداری در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی نداریم تصریح کرد: خوشبختانه هیئت‌های مذهبی و مردم عزادار استان همکاری خوبی در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی داشتند و این موارد را به خوبی مورد توجه قرارداده اند.

,

وی ادامه داد: حتی خود رؤسای هیئتات مذهبی استان درخواست جلسه با علوم پزشکی استان را داشتند و اعلام کردند که در رعایت پروتکل‌ها و مصوبه ستاد کرونا پیشقدم هستند و همکاری‌های لازم و خوبی در این زمینه داشته‌اند.

,

, ,

راه اندازی مراکز واکسیناسیون در حسینیه های یزد

, راه اندازی مراکز واکسیناسیون در حسینیه های یزد,

در این میان هیات های عزاداری سعی کردند هم مراسمات عزاداری را با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار تا بدخواهان ابا عبدالله الحسین نتوانند از این موضوع سو استفاده کنند و هم در کنار آن سعی کردند در شرایط کرونایی به کمک دانشگاه علوم پزشکی آمده و به مردم خدمت رسانی کنند در همین راستا فضای حسینیه های خود را تبدیل به مراکز واکسیناسیون کرده اند.

,

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اعلام این موضوع اظهار داشت: برخی هیئت‌های مذهبی، درخواست داشتند که در بحث امور بهداشتی و رعایت شیوه‌نامه‌ها در جمع عزاداران و هدایت  آنها در زمینه فاصله‌گذاری فیزیکی مشارکت داشته باشند و حتی یکی از هیئات مذهبی استان، ساختمان خود را در اختیار طرح واکسیناسیون قرار داده است که امروز این مرکز افتتاح خواهد شد.

,

در این زمینه حسینی مسئول دبیرخانه حسینیه ایران در گفتگو با یزدرسا، نیز با اشاره به نقش هیات های مذهبی در زمان شیوع بیماری کرونا گفت: از ابتدای شیوع کرونا در استان یزد، بانیان روضه و هیئت های مذهبی اولین گروهی بودند که به کمک مردم آمدند و در تجهیز مراکز درمانی و تهیه بسته‌های معیشتی گام‌های بزرگی برداشتند که این امر نشانگر شور و شعور حسینی در حسینیه ایران است.

,

وی ادامه داد: در استان یزد ببش از هزار هیات مذهبی وجود دارد که اقداماتی انجام شده است که در صورت نیاز دانشگاه علوم پزشکی فضاهای آن در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد تابتوانند هم برای واکسیناسیون ودر صورت لزوم بستری بیماران استفاده نمایند.

,

, ,

اما بودند بعضی از هیات هایی که در این ایام پروتکل های بهداشتی در مراسمات عزاداری خود رعایت نکردند که با تذکر دادستانی و مراکز ذیرصلاح خود روبه رو شدند و درعین حالی بازخورد منفی جامعه به رفتار آنها، این هیات ها را مجبور کرد سریعا پروتکل های بهداشتی را در فضای هیات های ابا عبدالله الحسین حکم فرما نمایند تا سلامت مردم تضمین شود.

,

در این میان هیات های عزاداری یزد شور وشعور حسینی به بهترین نحو ممکن به جامعه منتقل کرده ونشان دادند به مانند یاران امام حسین (ع) زمان شناس هستند، آنها در امسال نیز برنامه آزادی زندانیان جرایئم غیر عمد را با شدت و قوت بیشتری ادامه داده و هیات های بزرگ در این زمینه پیش قدم شده  و در راستای آزادی زندانیان اقدام کردند.

,

تعطیلی تعداد محدودی از هیات های عزاداری ربطی به بیماری کرونا نداشت/افکار عمومی دلایل واقعی را می دانند

, تعطیلی تعداد محدودی از هیات های عزاداری ربطی به بیماری کرونا نداشت/افکار عمومی دلایل واقعی را می دانند,

در نهایت مراسمات دهه اول محرم هر چند به علت شرایط بیماری کرونا در جامعه به مانند گذشته با سینه زنی های عظیم و همچنین تعطیلی مراسماتی مانند علم گردانی و نخل گردانی همراه بود اما همراه بود با بروز صحنه هایی که از نشان بصیرت و زمان شناسی بالای عزاداران حسینی بود و به افراد مغرض اثبات کردند می توان هم مراسمات عزاداری را با رعایت پروتکل های بهداشتی داشت و هم کمک حال مردم و کادر بود و وظیفه اجتماعی خود را انجام داد.

,

به نظر میرسد دلایل عدم برگزاری مراسمات  توسط تعداد محدودی ازهیات های عزاداری یزدی را باید در دلایل دیگری جستجو کرد که هیچ ارتباطی به بیماری کرونا وشرایط جامعه نداشته و ندارد و افکار عمومی خود بهترین قاضی در زمینه قضاوت این موضوع بوده که چرا برخی از هیات ها علیرغم اینکه مشاهده کردند که می توان مراسمات عزاداری را با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار کرد آن را تعطیل کردند و در عین برگزاری دقیق با رعایت پروتکل های بهداشتی که اکثر هیات ها  انجام داند بهترین مثال نقض برای رد ادعاهای آن تعداد محدود می باشد.

, به نظر میرسد دلایل عدم برگزاری مراسمات  توسط تعداد محدودی ازهیات های عزاداری یزدی را باید در دلایل دیگری جستجو کرد که هیچ ارتباطی به بیماری کرونا وشرایط جامعه نداشته و ندارد و افکار عمومی خود بهترین قاضی در زمینه قضاوت این موضوع بوده که چرا برخی از هیات ها علیرغم اینکه مشاهده کردند که می توان مراسمات عزاداری را با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار کرد آن را تعطیل کردند و در عین برگزاری دقیق با رعایت پروتکل های بهداشتی که اکثر هیات ها  انجام داند بهترین مثال نقض برای رد ادعاهای آن تعداد محدود می باشد., به نظر میرسد دلایل عدم برگزاری مراسمات  توسط تعداد محدودی ازهیات های عزاداری یزدی را باید در دلایل دیگری جستجو کرد که هیچ ارتباطی به بیماری کرونا وشرایط جامعه نداشته و ندارد و افکار عمومی خود بهترین قاضی در زمینه قضاوت این موضوع بوده که چرا برخی از هیات ها علیرغم اینکه مشاهده کردند که می توان مراسمات عزاداری را با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار کرد آن را تعطیل کردند و در عین برگزاری دقیق با رعایت پروتکل های بهداشتی که اکثر هیات ها  انجام داند بهترین مثال نقض برای رد ادعاهای آن تعداد محدود می باشد.,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه