اخبار داغ

کارشناس مسائل بین‌الملل:

آنچه در افغانستان رخ داد، آبروریزی بزرگ برای آمریکا بود

آنچه در افغانستان رخ داد، آبروریزی بزرگ برای آمریکا بود
فواد ایزدی گفت: بدون تردید این اتفاقی که در افغانستان افتاد یک شکست برای ایالات متحده آمریکا بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، فواد ایزدی استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار یزدرسا پیرامون تحولات اخیر در افغانستان گفت: آمریکایی‌ها در افغانستان شکست خوردند و این شکست هم مربوط به امسال نیست، بلکه خیلی سال قبل شکست خوردند؛ البته آن‌ها سخت‌شان بود که این شکست را بپذیرند و از افغانستان خارج شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی با اشاره به اینکه شکست آمریکا در مقابل گروهی مانند طالبان به نوعی آبروریزی برای آمریکایی‌ها بود، اظهار داشت: البته برخی از جریان‌هایی که مخالف حضور آمریکا در منطقه هستند، به طالبان کمک‌هایی می‌کردند و اگر آن کمک‌ها نبود شاید این موفقیت‌ها برای طالبان به وجو نمی‌آمد.

,

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شکست این کشور در افغانستان را اعلام کرد، یادآور شد: این اتفاقی که در افغانستان افتاد و برای آمریکا فاجعه شد، بر اساس تحلیل غلط آن‌ها بود و حتی رئیس ستاد کل ارتش آمریکا گفت برآورد ما این بود که ارتش و حکومت افغانستان می‌تواند یکی دو سال در برابر طالبان مقاومت کند و اصلا برآوردشان این نبود که بعد از 11 روز ارتش و دولت از هم می‌پاشد.

,

ایزدی با بیان اینکه آمریکایی‌ها دو تریلیون دلار در افغانستان هزینه کردند، عنوان کرد: برآورد طالبان نسبت به قدرت ارتش افغانستان از برآورد آمریکایی‌ها درست‌تر بود؛ طالبان پیش‌بینی واقع‌بینانه‌ای نسبت به ارتش افغانستان و دولت اشرف غنی داشت و از دو سال قبل چنین وضعیتی را انتظار می‌کشیدند.

,

وی تأکید کرد: بدون تردید این اتفاقی که در افغانستان افتاد یک شکست برای آمریکا بود و مشخص شد که آمریکایی‌ها وقتی در برابر گروهی مثل طالبان توان ایستادگی ندارند مقابل یک ارتش منظم در منطقه هم نخواهند داشت.

,

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: آنچه در افغانستان رخ داد حاوی یک درس مهم بود و آن اینکه آمریکایی‌ها زبان زور را می‌فهمند و روش برخورد با آمریکا نیز همین است.

,

صدرالحسینی خاطرنشان کرد: آنچه در افغانستان رخ داده این است که تفکر غرب گرایی در افغانستان نابود شده است چرا که نماد آن اشرف غنی بود که نهایتا از کشور فرار کرد و البته طبیعی است که برخی غرب‌گرایان در ایران هم از این مسئله ناراحت باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه