اخبار داغ

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با دانا خبر داد:

اعلام برنامه وزارت صمت برای حذف قرعه‌کشی فروش خودرو تا چند روز آینده/ با حذف حاشیه سود، بازار خودرو به ثبات می‌رسد

اعلام برنامه وزارت صمت برای حذف قرعه‌کشی فروش خودرو تا چند روز آینده/ با حذف حاشیه سود، بازار خودرو به ثبات می‌رسد
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه برنامه وزارت صمت برای ساماندهی بازار خودرو افزایش تولید است، گفت: باید منتظر اعلام رسمی وزیر صمت در روزهای آینده برای حذف قرعه‌کشی فروش خودرو باشیم.
[

روح الله جانی عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره وعده وزارت صمت برای حذف قرعه‌کشی فروش خودرو، اظهار کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارائه توضیحاتی در مورد سامان‌دهی صنعت خودرو، تاکید کرد که به دنبال راهکار افزایش تولید خودرو برای رسیدن به این هدف است که دنبال خواهد شد.

وی اشاره کرد: در برنامه وزارت صمت این‌گونه مطرح شده که با افزایش تولید و پوشش نیاز واقعی بازار توسط خودروسازان، قرعه‌کشی حذف خواهد شد؛ البته برای رسیدن به این هدف باید در نظر داشته باشیم که مواد اولیه تولیدات خودرو با قیمت آزاد از بازار داخلی خریداری می‌شود؛ بنابراین منطقی است که دولت اجازه دهد فروش این محصولات به‌صورت غیر دستوری و با قیمت بازار آزاد و با توجه به بهای تمام شده عرضه شود.

عباسپور گفت: اگر دولت اجازه دهد خودرو با قیمت آزاد به فروش برسد؛ با حذف شورای رقابت از بحث قیمت گذاری دستوری تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار آزاد از بین خواهد رفت. با حذف تفاوت قیمت، جذابیت سرمایه‌گذاری برای خرید خودرو کاهش می‌یابد. امروز افراد خودرو را به طمع سود می‌خرند ولی با حذف این سود، بازار به یک ثبات نسبی دست خواهد یافت.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ ,
,
,
,
,

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: تا زمانی که این روند ادامه دارد و بین قیمت کارخانه و بازار اختلاف ۱۰۰ میلیونی تومانی هست، التهابات بازار خودرو بر طرف نخواهد شد.

وی ادامه داد: حذف قیمت دستوری باعث کاهش، سود حاشیه بازار خواهد شد، البته خودرو باید با قیمتی واقعی به دست مصرف‌کننده برسد. با کاهش این حاشیه سود و تأثیر آن در کاهش تقاضا به‌سادگی می‌توان قرعه‌کشی را حذف و خودرو را به‌صورت مستقیم به مصرف‌کننده فروخت.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس توضیح داد: دو نرخی بودن خودرو باعث شده مردم خودرو را بر اساس نیاز خرید نکنند و با نگاه سرمایه‌ای بخرند تا سود کسب کنند؛ مثلاً با نگاهی به آمار می‌بینیم که در سال‌های گذشته (قبل از سال ۹۷)  با وجود اینکه التهابی در بازار وجود نداشت و قیمت متعادل بود، اما تقاضا برای خرید به جهت سرمایه‌گذاری وجود نداشت.

,
,
,
,
,

عباسپور گفت: بخش عمده‌ای از افزایش قیمت خودرو در بازار در دو سال گذشته، به دلیل کاهش ارزش پول ملی بود؛ زمانی که پراید حدود ۲۶ میلیون قیمت داشت، دلار هم ۳ هزار تومان بود. اکنون با کاهش ارزش پول ملی تولید خودرو گران تمام می‌شود و باعث شده قیمت پراید به ۱۴۰ میلیون تومان برسد.

وی با بیان اینکه با کاهش نرخ ارز قیمت خودرو نیز با کاهش زیادی مواجه خواهد شد، ادامه داد: سیاست‌های کلی نظام پولی و مالی در صورت اصلاح به سمت این روند حرکت می‌کند؛ باید منتظر اعلام رسمی وزیر صمت در روزهای آینده برای طرح حذف قرعه‌کشی باشیم تا ببینیم که دقیقاً چه سیاستی از سوی دولت دنبال خواهد شد و چه روشی را جایگزین می‌کنند.

,
,
,



انتهای پیام/

,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه