اخبار داغ

کارشناس اقتصادی بررسی کرد:

کالابرگ یا پرداخت نقدی، نظام یارانه‌ای کشور چگونه باشد؟

کالابرگ یا پرداخت نقدی، نظام یارانه‌ای کشور چگونه باشد؟
کارشناس اقتصادی گفت: نوع نظام پرداخت یارانه در کشور باید به گونه‌ای باشد که تورم و افزایش نقدینگی را به دنبال نداشته باشد و به باور من کالابرگ به نقدینگی دامن نمی‌زند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین جوشقانی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز، نظام یارانه‌ای کشور را کاملاً ناعادلانه توصیف کرد و در این رابطه گفت: این نظام به طور کلی با فلسفه عدالت در تضاد است ، چون هرکسی که توانمندتر و دارایی‌های بیشتری دارد بیشتر از فواید یارانه بهره می‌برد. مثلاً فردی که خودروی آنچنانی دارد و از کالاهای لوکس استفاده می‌کند از یارانه بهره بیشتری می‌برد و برایش فرقی هم ندارد سایرین چه زجر و مشکلاتی متحمل می‌شود، درصورتی که در بسیاری از نقاط محروم کشور مردم به خاطر کمبود درآمد و منابع مالی کافی سالی یکبار هم مسافرت نمی‌روند یا حتی ماهی یک بار هم گوشت و مرغ خریداری نمی‌کنند اما یک فرد ثروتمند به دلیل اینکه بر همه کالاها یارانه پرداخت شده است به راحتی خریداری می‌کند و لذتش را می‌برد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
وی افزود: به باور من باید نظام یارانه و ارزی کشور اصلاح می‌شد و تا به امروز هم که ادامه داشته کالاً امری اشتباه و زیان‌بار بوده است. ساختار نظام رفاهی کشور باید به گونه‌ای باشد که بتواند فقرا را به طور دقیق شناسایی کند و یارانه‌ای که قرار است خرج افراد ثروتمند و غنی شود، صرف آموزش، پوشاک، خوراک، رفاه و اشتغال افراد ضعیف و فقیر شود.
,
 
,
کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ارز ترجیحی شرایط رقابتی در بازار را تحت تأثیر خود قرار داده بود، عنوان داشت: به دلیل اینکه به برخی از واحدها و واردکنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گرفت، طبیعتاً بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان بخش خصوصی و غیردولتی توان رقابت با محصولات وارداتی و افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت می‌کردند، نداشتند. حتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهایی وارد کشور می‌شد که در داخل مشابه‌اش وجود داشت و نیازی به واردات آن کالا اصلاً نبود اما متأسفانه به خاطر رانت ایجاد شده این کالاها وارد می‌شدند.
,
 
,
جوشقانی بیان داشت: به طور کلی ارز ۴۲۰۰ تومانی مزیت‌های رقابتی را از بین برده بود، درصورتی که باید تولیدات کشور رقابتی باشد و همه باید در یک شرایط برابر و یکسان و به دور از رانت بتوانند به رقابت با یکدیگر بپردازند.
,
 
,
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به پدیده قاچاق هم اشاره کرد و در این رابطه متذکر شد: قاچاق پدیده‌ای است که واقعاً به اقتصاد کشور و نظام تولید و توزیع آسیب وارد کرده و به باور من یکی از دلایل مهم و تأثیرگذار در تصمیم دولت برای اصلاح نظام یارانه‌ای و ارزی کشور، مقابله با پدیده قاچاق کالا و ارز است و قطعاً این تصمیمات می‌تواند البته به شرط دقت نظر و کار کارشناسی با پدیده قاچاق مقابله کند.
,
 
,
این کارشناس اقتصادی در پایان در رابطه با نوع نظام پرداخت یارانه در کشور گفت: نوع نظام پرداخت یارانه در کشور باید به گونه‌ای باشد که تورم و افزایش نقدینگی را به دنبال نداشته باشد و به باور من کالابرگ به نقدینگی دامن نمی‌زند.
,
 
,
انتهای پیام/*
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه