اخبار داغ

گزارشی از یک کار خوب؛

"ملک فالیز" آسارا، روستایی که جاجیم‌بافی را در البرز احیاء کرد/ اشتغال بدونِ مهاجرتِ ۱۲ زن خانه‌دار با یک هنر ۶ هزار و ۵۰۰ ساله

"ملک فالیز" آسارا، روستایی که جاجیم‌بافی را در البرز احیاء کرد/ اشتغال بدونِ مهاجرتِ ۱۲ زن خانه‌دار با یک هنر ۶ هزار و ۵۰۰ ساله
تار و پودی از جنس رنگ، نقش و اصالت از میراث کهنی به نام جاجیم این روها در روستای ملک فالیز آسارا همچنان خودنمایی می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، تار و پودی از جنس رنگ، نقش و اصالت از میراث کهنی به نام جاجیم این روزها در روستای ملک فالیز آسارا همچنان خودنمایی می کند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
یکی از زنانی که به این هنر روی آورده است در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ جاجیم طرح های فراوانی دارد از پنج گل، ۱۰ گل گرفته تا لوزی تا دیگر طرح ها.
,
 
,
عزیزی ادامه می دهد؛ جاجیم بافی تنوع رنگ بسیار زیادی دارد و زمانی که شروع به کار می کنید حس و حال خوبی را به بافنده می دهند و به عنوان یک هنر لذت بخش است.
,
 
,
دست بافت ها با تلاش، ذوق و دست رنج زنان روستایی چشم نوازی کرده و هر مخاطب علاقه مند به هنر اصیل جاجیم بافی و نقش و رنگ را هم به خود جذب خواهد کرد.
,
 
,
, ,
 
,
عظیم نژاد مسئول کارگاه در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ خوشبختانه هنر جاجیم را کاربردی و از آن برای ساخت کوسن، آباژور و دیگر وسائل تزئینی استفاده کردیم.
,
 
,
زنان روستایی از فعالیت در کارگاه جاجیم ابراز خوشحالی کرده و از اینکه توانسته اند این هنر بسیار قدیمی را زنده نگاه دارند به خود می بالند، هنری که نباید فراموش شود.
,
 
,
رودکی مسئول بسیج خواهران روستای ملک فالیز به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ اولین روستایی هستیم در آسارا که هنر جاجیم بافی را ادامه داده و شرایط را برای زنان مهیا کردیم.
,
 
,
با راه اندازی این کارگاه ۱۲ زن خانه دار مشغول به کار شدند تا علاوه بر اینکه هنر جاجیم بافی را می آموزند بتوانند چرخ زندگی خود را بدون مهاجرت از روستا بچرخانند.
,
 
,
, ,
 
,
قدمت جاجیم به ۶ هزار و ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی گردد و نسل امروز آمده است تا این سرمایه گرانبها را احیاء و آن را به آیندگان برای حفظ این هنر منتقل کند.
,
 
,
البته زنان روستای ملک فالیز مطالباتی دارند، آنها برای آنکه بتوانند کارگاه را سرپا نگاه دارند بایداز آن حمایت شود تا بتواند به کار خود ادامه داده و به تعطیلی کشیده نشود.
,
 
,
این مجموعه ۳ ماه پیش به بهره برداری رسید و موج بافی برای اولین بار در استان البرز در روستای ملک فالیز احیاء شد. در این کارگاه ۵۰ نوع کار تولید و به روانه بازار می شود.
 
,
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه