اخبار داغ

چه کسی صلاحیت انتخاب شدن دارد؟

معیارهای انتخاب اصلح از دیدگاه مقام معظم رهبری (۴)

معیارهای انتخاب اصلح از دیدگاه مقام معظم رهبری (۴)
انتخابات جلوه‌ای واقعی از دخالت مردم در سرنوشت کشور می‌باشد؛ اما اینکه چه کسی صلاحیت انتخاب شدن دارد مسأله‌ای حائز اهمیت است. در این راستا نظرات مقام معظم رهبری به‌عنوان دیده‌بان بصیر انقلاب می‌تواند راه گشا باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به گزارش صبح توس، انقلاب اسلامی ایران و جمهوری اسلامی در عصر حاضر سبکی جدید از حاکمیت را بر اساس مردم‌سالاری دینی به دنیا عرضه کرد که در آن نقش مردم، نقشی واقعی و اصیل بوده و از ابتدای برپایی این نظام مقدس تاکنون اصالت خود را حفظ کرده است. باوجود فراز و نشیب‌های فراوان همراهی مردم یکی از برگ‎‌های برنده نظام و اعتماد به مردم یکی از ارکان جمهوری اسلامی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, صبح توس,

اما رکن دیگر، هدایت‌های الهی امام خمینی قدس سیره و مقام معظم رهبری می‌باشد که همانند قبله‌نما جهت حرکت نظام را تعیین می‌نمایند.

انتخابات در این نظام جلوه‌ای واقعی از دخالت مردم در سرنوشت کشور می‌باشد؛ اما اینکه چه کسی صلاحیت انتخاب شدن و نمایندگی مردم را دارد نیز درخور توجه و مسأله‌ای حائز اهمیت است. در این راستا نظرات مقام معظم رهبری به‌عنوان دیده‌بان بصیر انقلاب می‌تواند راه گشا باشد. لذا بادید بیانات معظم له مبنای کار قرار گرفت که ۱۱۰ معیار و وظیفه برای نمایندگان مجلس استخراج شد. البته شایان توجه است که شرح وظایف نمایندگان نیز برای افرادی که قرار است انتخاب کنند می‌تواند به‌عنوان معیاری در انتخاب قرار گیرد چراکه در جمهوری اسلامی وظایف به‌گونه‌ای تعریف‌شده که ایمان و اعتقاد به انجام‌وظیفه در کنار تخصص، نقشی تعیین‌کننده دارد و تخصص به‌تنهایی راه گشا و مفید نخواهد بود.

این معیارها هم برای کسانی که می‌خواهند خود را در معرض انتخاب قرار دهند و هم برای کسانیکه می‌خواهند انتخاب کنند می‌تواند سرلوحه‌ی انتخاب نهایی باشد. ۱۱۰ معیار از متن بیانات مقام معظم رهبری از سال ۱۳۶۸ تاکنون به دست آمد که به‌طورکلی می‌توان آن را در ده بخش تقسیم نمود:

 

بخش چهارم:

۷۰- رفع اشکالات عمومی‌تر محسوس‌تر و مرارت بار تر

در میان گرفتاری‌ها و مشکلات عمومی شناخت فوریت‌ها و اولویت‌ها هنر بزرگ مجلس شورای اسلامی است. مشکلات عمومی‌تر محسوس‌تر مرارت بار تر را باید جست و به رفع آن‌ها همت گماشت. مسأله اشتغال مسأله ارزش پول ملی مسأله امنیت مسأله گرانی و مسائل چند دیگری هست که برای پرداختن ب آن از همه فرصت‌ها باید مغتنم شمرد. خطای بزرگ ان است که این خواسته‌های حقیقی مردم به دست غفلت سپرده شود و خواسته‌های جناحی و حزبی و شخصی به‌جای مصالح ملی بنشیند.

 

۷۱- نگاه بنیانی به حفظ ارزش‌های اسلامی در برنامه‌ریزی‌ها

جهت‌گیری کلی مجلس باید در سمت‌وسوی هدف‌ها و شعارها و ارزش‌های متعالی اسلام باشد. این نکته اگرچه با توجه به اینکه مجلس عصاره ملت مسلمان و انقلابی و محصول انقلاب اسلامی است سخن تازه‌ای نیست و توصیف افتخارآمیز «اسلامی» در دنباله نام مجلس شورا خود گویای طبیعت وجهت ان است لیکن در وضع کنونی کشور که بحمدالله حرکت سازندگی با شتاب و استحکام در حال اوج‌گیری است توجه و اعتنا به این خصوصیت نقش و اهمیت تازه‌ای می‌یابد. شاید یکی از عوارض دوران سازندگی در نظام‌های ارزشی ان است که برخی از افراد ساده‌اندیش و ظاهربین را از نقش عامل ایمان و عقیده و اصول پایه‌ای نظام غافل می‌سازد و این پندار غلط را بر آنان مسلط می‌کند که گویا با ورود به مراحل پیشرفت سازندگی کشور دوران شعارهای مقدس و ارزش‌های اصیل به سر آمده است. این تصور باطل همراه با برخی انگیزه‌های مادی و شخصی موجب ان می‌شود که این‌گونه اشخاص را باریشه انکار کنند. برای پیشگیری از این پدیده خطرناک بر زبدگان ملت است که در همه برنامه‌ریزی‌ها به نقش بنیانی ارزش‌های اسلام و انقلاب تکیه‌ای حقیقی – و نه زبانی و ظاهری- نشان دهند.

 

۷۲- تلاش برای کارایی و تأثیرگذاری مجلس

مجلس مهم‌ترین مظهر مردم‌سالاری دینی است بنابراین از جایگاه خودتان غفلت نکنید. توجه داشته باشید اینجا کجاست و مجلس شورای اسلامی یعنی چه. اهمیت تصمیم و موضع‌گیری را در این مجلس مورد غفلت قرار ندهید. اینجا مرکز و قله و به تعبیری ویترین مجموعه نظام اسلامی است که جلوی چشم قرار دارد. ما به این قانع نیستیم که مجلس شورای اسلامی داریم. تقریباً بیست‌وپنج سال است که مجلس شورای اسلامی داریم. ما باید سازوکاری پیدا کنیم که مجلس روزبه‌روز در همین جهت صحیح و به سمت اهداف رشد کند و پیش برود کارایی و تأثیرش در کشور زیاد شود تا بتواند به‌طور واقعی اثرگذاری کند و حرکت کلی کشور را با ایجاد قوانین و با نظارت‌های بجا و با موضع‌گیری‌های درست روزبه‌روز پیشرفته‌تر و متعالی‌تر کند بخصوص که دشمنان نظام اسلامی همواره یک مجلس بی نقش را خواسته‌اند مجلسی که تأثیری نداشته باشد یا تأثیر منفی داشته باشد.

 

۷۳- نوآوری و خلاقیت

ما با این نیت و عزم راسخی که در ملتمان وجود دارد با این آمادگی‌ای که امروز بحمدالله در دولتمان و در مسئولینمان و با مجلس تازه‌نفسی که بر سرکار است و نمایندگانی که امروز در مجلس‌اند؛ که بحمدالله همه در جهت ارزش‌های اسلامی حرکت می‌کنند و با امید پشتیبانی این ملت می‌توانیم این کشور را بازهم پیش ببریم مشروط بر اینکه مسئولان نواری را ابتکار را خلاقیت را در روش‌های گوناگون برای خودشان یک وظیفه بدانند وسعی کنند آنچه را که در طول این سی سال شروع‌شده است انجام‌گرفته است یا نیمه کار مانده است به شکوفایی برسانند.

 

۷۴- پافشاری بر تصمیمات کارشناسی

اگر مجلس مجلسی باشد که خود نماینده و کمیسیون فکر کند و تشخیص دهد و روی آن پا بفشارد و دولت را به دنبال خود بکشد آن‌وقت این مجلس، مجلس کارآمدی خواهد بود که می‌تواند کشور را به بهترین وجهی اداره کند. این عرضی است که ما مکرر با برادران و خواهران نماینده در میان گذاشتیم و حالا هم به شما عرض می‌کنیم.

 

۷۵- نظارت جدی بر عملکرد دولت

همکاری از دو سو میان دستگاه‌های قانون‌گذاری و اجرا می‌تواند راه پیشرفت کشور را هموار و حرکت‌های سازنده را روان و شتابان سازد. بدیهی است که این به معنای کوتاهی ورزیدن در وظیفه نظارتی مجلس نیست. مجلس باید بذل اعتماد خود به کارگذاران عالی دولت را مرهون ملاک‌های: تعهد و تدین کارایی و کارشناسی وفاداری به‌نظام و به مردم قرار دهد و در نظارت قانونی بر عملکرد آنان جدی باشد.

 

۷۶- رعایت حد وسط در ارتباط با دستگاه‌های دولتی

ارتباط با دستگاه‌های اجرایی باید منطقی و قانونی و انسانی باشد. نه بایستی اخم و قهر کرد و بنا را بر پرخاشگری و بهانه‌گیری و اذیت کردن گذاشت و نه بایستی از آن‌طرف دچار رودربایستی و رفیق‌بازی و بده بستان شد باید کاملاً مراقبت کرد که خط وسط و صراط مستقیم جستجو شود و طبق ان عمل گردد در این صورت کارها درست خواهد شد.

 

۷۷- مبارزه حقیقی با فساد

یک کار دیگری که در وظایف نظارتی مجلس مهم است، مسئله مبارزه با فساد{مهم است}. نگذاریم کانونهای چرکین شکل بگیرد که علاج انها مشکل باشد. اگر نظارت درستی باشد، گاهی اوقات در قدمهای اول جلوی آن را نگرفتیم و این بیماری پیشرفته شد و این زخم ناسور شد، ان وقت علاج ان مشکل میشود، سخت میشود؛ اگر به علاج هم برسد- که بیم این هست که به خاطر همین عواقب به علاج نرسد- با سختی و با دشواری و با تحمل خسارتها خواهد رسید؛ از اول جلوی آن را باید گرفت. خوشبختانه در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی در نظام، این تجربه را هم ما داریم.

 

۷۸- استفاده از کارشناسان مطمئن و انقلابی

کارشناس باید شناخته‌شده باشد باید مورد اعتماد باشد باید به انگیزه و عشق اسلامی و انقلابی و میهنی او اطمینان حاصل‌شده باشد و بدخواه نباشد. با استفاده از چنین کارشناسانی با تأمل و فکر و مطالعه روی طرح‌ها و لوایح و مشورت صحیح و واقعی که صحنه مجلس و کمیسیون‌ها جای مشورت واقعی است باید شما بهترین قوانین را پیدا و تصویب کنید و به دولت بگویید که این بهترین راه را مشی کند. مردم هم وقتی این را ببینند خشنود می‌شوند.

 

۷۹- دوری از اغراض شخصی و سیاسی

مجلس شورای اسلامی نقطه امید نظام و مظهر اقتدار و اختیار ملت است. جایگاه مقدسی است که همیشه و در همه احوال می‌تواند و می‌باید رأی و اراده ملت مسلمان و انقلابی را به کرسی بنشاند و مصلحت مردم را در شکل مقررات لازم الاتباع در بافت و رفتار نظام و حکومت تضمین کند. خانه مردم و ملجأ دولت مردمی و مظهر ارزش‌های اسلام ناب محمدی ۶ و به تعبیر امام حکیم و فقیدمان عصاره فضایل ملت است. در این مجلس دور شدن از فضایل و پایبند شدن به اغراض شخصی و گروهی و آلوده شدن به هواهای سیاسی و نفسانی از هرکس که باشد مردود و محکوم است. در این مجلس رأی باید تابع معرفت و بحث باید دور از تنازع و جدال باشد. در هر موضع‌گیری و هر سخنی باید رضای خدا و مصلحت انقلاب و خواست و نیاز مردم در نظر گرفته شود. همواره در این مجلس معدود افرادی بوده‌اند که از این تکالیف غفلت ورزیده و راه کج کرده‌اند و شاید امروز نیز باشند لیکن اکثریت قاطع نمایندگان محترم که بحمدالله در همه دوره‌ها و امروز درراه راست اسلام و انقلاب حرکت می‌کرده‌اند و می‌کنند باید پاس نعمت بزرگ جمهوری اسلامی را بدارند و در اعمال و آراء و گفتار خود خدا را حاضر و ناظر بدانند و مصلحت انقلاب و کشور را با هیچ‌چیز دیگر معاوضه ننمایید. البته مجلس همواره باید به وظایف قانونی خود عمل و از حق قانونی خود استفاده کند اما هم نمایندگان محترم و هم مردم رشید ما قادرند تفاوت میان عمل به تکلیف قانونی و عمل بر طبق غرض شخصی و سیاسی را درک کنند.

 

۸۰- پرهیز از مسائل فرعی و حاشیه‌ای

آنچه مردم از مسئولین – بخصوص رده‌های بالاتر – توقع دارند این است که باهم تعامل داشته باشند همکاری داشته باشند وحدت داشته باشند هم در سطوح میانه و هم در سطوح بالابر اولویت‌های کشور تمرکز داشته باشد مسائل اصلی را جلو بیندازند سرگرم مسائل فرعی و حاشیه‌ای نشوند کار و تلاش بی‌وقفه انجام بدهند.

 

۸۱- هدر نرفتن وقت مجلس

یکی از مسائل مربوط به بایدها و نبایدهای این مجلس این است که ذره‌ذره‌ی وقت ان قیمت دارد. وقت نباید هدر برود. بدین‌صورت که مثلاً در وقت معین سر این مأموریت حضور نداشته باشیم یا در هنگام مباحثات داخل نباشیم. فرض کنید درحالی‌که شخصی به دفاع از مسأله ای می‌پردازد و دیگری رد می‌کند ما برای خودمان مشغول مطالعه یا مذاکره باشیم یا فرصت نمایندگی برای کارهای غیر نمایندگی مغتنم بشماریم. من عرض می‌کنم: شغل نمایندگی اعزاز مشاغل دیگر و قیمت و وقت مجلس حتی از تحصیل علم بالاتر است چه برسد به تحصیل مال یا تأمین آتیه! در داخل مجلس همه اهتمام باید به کاری باشد که در صحن مجلس یا در داخل کمیسیون می‌گذرد. این اساس قضیه است. حضور باید تأمین باشد و حتماً همه در مجلس حاضر باشند مگر اینکه اضطراری باشد. خدای متعال هم در نماز و روزه اضطرار را به شکلی قبول فرموده است. آن بحث دیگری است. در غیر موارد اضطراری همه نمایندگان در سر مأموریتشان حاضر می‌شوند درحالی‌که استراحت کرده‌اند و برای لایحه موردبحثشان پیش مطالعه کرده‌اند و آماده‌اند که راجع به لایحه دولت یا طرحی که در مجلس مطرح است منصفانه از روی کمال بینش و دقت و با استفاده از نظرات کارشناسی نظری بدهد و تصمیمی بگیرد. باید مجلس این‌گونه باشد. یک دقیقه از وقت این مجلس نباید هدر برود. این قبیل مسائل جزو شئون نمایندگی مجلس و چیزهایی است که عزت عظمت و قرار گرفتن مجلس در موضع حکمت وابسته به این‌هاست که اگر این رعایت نشود مجلس از آن پایگاه خواهد افتاد.

 

۸۲-حضور کامل و سرگرم نشدن به کار دیگر

شکر نعمت نمایندگی در ان است که قدر ان دانسته شود و نماینده در همه این دوران همه توان و ظرفیت خود را در خدمت ان قرار دهد. سرگرم شدن به هر کاری که در این وظیفه خلل وارد آورد ناروا و ناسپاسی است. حضور کامل در همه جلسات عام و خاص مجلس لازمه حتمی این وظیفه گذاری است.

 

۸۳- خود را وقف کردن و به دنبال برنامه‌ریزی مادی نبودن

این چهار سال مسئولیت را از دورانی که بناست برای آینده مادی زندگی‌تان منشأ سودی باشد خارج کنید. ممکن است انسان شصت سال هفتادسال هشتاد سال عمر کند در طول عمرش هم برای آینده خود فکر و تمهید و مقدمه سازی داشته باشد- فلان چیز را بخریم فلان چیز را نگه‌داریم- ولی این چند سال که وزیر هستیم از دوره‌یی که باید به فکر خود باشیم خارج کنیم. وکالت مجلس هم همین‌طور است این چند سال را از آن دوره خارج کنید. خیال خودتان را راحت کنید نخواهید پایه زندگی آینده مادی را در این چند سال بچینید. شما برای خدا این چهار سال را وقف کنید- مثل‌اینکه انسان مالی زمینی را خانه را وقف می‌کند- و بگویید برای زندگی و آینده خودمان نمی‌خواهیم از این چهار سال و از این موقعیت استفاده کنیم خدای متعال هم متقابلاً چشم شمارا روشن می‌کند هر طور که به مصلحت شما باشد. خدای متعال کریم و اکرم از شماست- اکرم الاکرمین است- شما چیزی را درراه خدا دادید محال است که او در مقابلش چیزی به شما ندهد.

 

۸۴- پرهیز از سفرهای بیهوده

وقت گذاشتن برای مجلس خیلی مهم است. همین‌جا راجع به سفرها نکته‌ای عرض کنم. البته من گزارش خیلی درستی از مسئله ندارم لیکن باید جهت‌گیری را کاهش سفرهای خارجی قرارداد. البته سفرهای داخلی آنجایی که بخصوص مربوط به حوزه انتخابیه است مقوله دیگری است اما رغبت زیاد به مسافرت مطلوب و پسندیده نیست مواظب باشید مجلس در چنین دام‌هایی گرفتار نشود برای شما مشکلات درست خواهد کرد. ترویج فرهنگ اشرافی گری و تجمل و سفرهای پرهزینه و بیهوده خارجی از کیسه مردم دور از شأن نمایندگی و عامل گسیخته شدن پیوند نماینده با مردم است.

 

۸۵- گزینش هوشمندانه عالمانه دقیق و بدون ملاحظات سیاسی

در همه نظامات جمهوری اسلامی در قوه مجریه در قوه مقننه در قوه قضائیه در نیروهای مسلح در نهادهای گوناگون این اصل شایسته‌سالاری باید رعایت شود. شایسته گزینی؛ گزینش باید بر طبق معیارها و صلاحیت‌ها باشد نه بر طبق امیال و چیزهایی شخصی. این در اسلام خودش یک اصل است. تمام این تغییرها و تبدیل‌هایی که در اسلام وجود دارد بر اساس این است. در تشخیص‌ها در گزینش اشخاص و در گزینش مسئولان باید خدا را در نظر بگیرد. گزینش باید گزینش هوشمندانه عالمانه و دقیق باشد. این‌ها جزو وظایف حتمی است. آن‌کسی را که شما سرکار می‌آورید آن‌کسی را که شما به او اعتراض می‌کنید آن‌کسی را که شما از او سؤال می‌کنید آن‌کسی را که شما استیضاح می‌کنید یک مسئول در نظام اسلامی است که قدرت و توانایی و امکانات خود را از شما دارد. در اینکه این توانایی را به چه کسی بدهید چگونه تصمیم‌گیری کنید چگونه تشخیص بدهید بایستی دقیق هوشمندانه و بدون ملاحظه این‌وآن عمل کنید. تقسیم‌بندی جناح‌ها به چپ و راست و مدرن و سنتی و غیره حرف است. این‌ها حقایق نیست. حقیقت عبارت است از آن تکلیف و مسئولیتی که شما دارید. آن مهم است. آن چیزی است که گریبان ما را می‌گیرد. آن چیزی است که ما رابه پاسخگویی در مقابل خدا وادار می‌کند.

 

۸۶- نطق تصویب و رد در جهت عمل به وظیفه

اگر می‌خواهید برای خدا کارکنید قیامتان قعودتان امضایتان نطقتان تصویبتان ردتان برای انجام‌وظیفه باشد. چون برای انجام‌وظیفه است پس در دیوان الهی ثبت می‌شود همه‌چیز را احصاء می‌کنند چیزهایی که ما یادمان می‌رود. وقتی ما نهایت احتیاج راداریم با سود و بهره آن را به ما تحویل می‌دهند پس ما ضرری نکرده‌ایم. جز این هر کاری بکنیم سرمان کلاه رفته است من هم همین‌طورم شما همین‌طورید هیچ فرقی هم بین ما ازاین‌جهت نیست.

 

۸۷- رجوع به تشخیص خود در تصمیات

وقتی‌که ما میگوییم نمایندگان مجلس مستقل باشند یعنی به تشخیص خودشان نگاه کنند. البته از کارشناسان باید مدد بگیرید. کارشناسان هم در وزارتخانه‌ها و هم در دانشگاه‌ها و هم در خود مجلس هستند. بحمدالله امروز ما کارشناس کم نداریم.

 

۸۸- حفظ صفا و پاکی

بدانید هیچ جا نه در کشورهای غربی و نه در کشورهای شرقی که همه‌اش دیگر حالا مثل هم است نه در کشورهای اسلامی و نه غیر اسلامی نمایندگان مجلس‌ها به صفا و پاکی و مردمی بودن و مسئولیت شناسی و خلوص نمایندگان ما در این مجلس عظیم‌الشان شورای ایلامی نیستند. این‌ها خیلی خوب هستند منتها باید خودشان این را پیش از دیگران حفظ کنند. نکند چهار آدم جاهل عصبانی و بی‌توجه به مسئولیت حرکتی بکنند و مجموعه پاک و مطهری را زیر سؤال ببرند.

 

۸۹- عدالت‌خواهی

مردم همیشه طرف دار نمایندگانی باایمان خدمتگزار عدالت‌خواه امین و تلاشگر درراه عزت و استقلال کشورند و هر دوره کسانی را که دارای این ویژگی‌ها دانسته‌اند به نمایندگی برگزیده‌اند. به اعتماد مردم ارج نهید و از ویژگی‌ها در مجلس پاسداری کنید.

 

۹۰- فریفته راه‌حل‌های خیالی نشدن

از طرف دیگر نماینده نباید مفتون هم بشود. بعضی‌ها مفتون و فریفته می‌شوند و دهنشان بازمی‌ماند! این‌ها آدم‌های ساده‌لوحی هستند که راه‌حل‌های خیالی اقتصادی یا سیاسی یا امنیتی‌ای که با آب‌وتاب و بارنگ و لعاب گوناگون عرضه می‌شود آن‌ها را ازخودبی‌خود می‌کند! مهروموم‌ها تجربه می‌کنند اما آخرش خود و دیگران را به خاک سیاه می‌نشانند! بنابراین مفتون هم نباید بشوند بلکه به دنبال راه‌حل مستقل راه‌حل برخاسته از شرایط خاص این ملت و این کشور و راه‌حل ارائه‌شده از سوی اسلام باشند.

 

۹۱- خودآگاهی از موقعیت و خطر

امروز خودآگاهی یکی از مهم‌ترین نیازهای مسئولان کشور ماست. باید بفهمند دشمن از کجا حمله می‌کند. نشناختن موقعیت و خطر همان ناخودآگاهی است که این خود خطر بسیار بزرگی است. من امروز احساس می‌کنم مردم ما دارای خودآگاهی‌اند اما بعضی از نخبگان ما خودآگاهی ندارند. امروز یکی از ضرورت‌های مهم این است که مسئولان و نخبگان سیاسی و دست‌اند کاران اداره امور در همه قوای سه‌گانه و سایر ارکان این کشور خودآگاهی داشته باشند بفهمند کجا قرار دارند دشمن کجاست و هدف او چیست و راه مقابله با آن کدام است.

 

۹۲- آینه عزت و اقتدار ملی

مسأله مهم دیگر جایگاه سیاسی مجلس است. شما نماینده و عصاره و خلاصه ملت هستید. موضع‌گیری شما در مسائل سیاسی و بین‌الملل به یک معنا حاکی از موضع‌گیری ملت ایران است. این موضع‌گیری دو گونه می‌تواند باشد: گاهی می‌تواند دشمن را به دخالت بیشتر امیدوار کند او را نسبت به‌نظام اسلامی گستاخ و طلبکار و فزون‌طلب و به زیاده‌خواهی تشویق کند می‌تواند هم درست به‌عکس باشد احساس کند که در ملت ایران و نمایندگان او صلابت ایستادگی بر سر منافع ملی و مصالح ملی و ناسازگاری باکسانی وجود دارد که همه همتشان این است که منافع ملی را به بازیچه بگیرند و راهی برای سیطره بر این ملت پیدا کنند. شما نماینده این ملتید. این ملت را در انتخابات می‌بینید در تظاهرات و راه‌پیمایی‌ها می‌بینید در درخواست‌ها و مطالبات می‌بینید این ملت کیست و چیست. مجلس باید آینه تمام نمای اقتدار ملی و مقابله با سلطه جویان و سیطره خواهان جهانی و بین‌المللی باشد.

 

۹۳- حافظ عزت ملت و اسلام

بین مجلس شورای اسلامی و آحاد نمایندگان فرق هست؛ یعنی اگر ما از مجلس شورای اسلامی ستایش می‌کنیم- که جای ستایش هم دارد- این بدین معنا نیست که این ستایش‌ها مال همه اعضا و نمایندگان مجلس است. نماینده بایدها و نبایدهایی دارد. بعضی نمایندگان به این بایدها و نبایدها خیلی پایبندند و بعضی به‌طور متوسط پایبندند. شاید بعضی هم خدای‌ناکرده کمتر پایبند باشند. این بایدها و نبایدها را در امر نمایندگی باید در نظر گرفت. یکی از آن‌ها این است که نماینده مجلس چون نماینده این ملت عزیز است باید عزت این ملت را حفظ کند. نماینده مجلس نباید خدای‌ناکرده یک‌وقت در مقابل کسانی که با این نظام دل همراه ندارند یا فلان آدم طاغوتی که یک شاهی صنار پول در جیبش است- احیاناً فرض کنید در قضایای انتخابات یک خرج بیخود هم کرده است- سر فرود آورد. یا در مسافرت به حوزه انتخابی یا فلان نقطه دیگر (احیاناً عرض می‌کنم. این مسائل ممکن است گاهی پیش اید) به‌جای اینکه شمارا در حسینیه حزب‌الله و خانه فلان شهید ببینند خبردار شوند که به خانه فلان آدمی که با انقلاب نظام اسلامی و با اصل اسلام هیچ رابطه‌ای ندارد یا رابطه خوبی ندارد رفته‌اید. این حفظ عزت اسلام نیست.

 

ادامه دارد…

,

اما رکن دیگر، هدایت‌های الهی امام خمینی قدس سیره و مقام معظم رهبری می‌باشد که همانند قبله‌نما جهت حرکت نظام را تعیین می‌نمایند.

,

انتخابات در این نظام جلوه‌ای واقعی از دخالت مردم در سرنوشت کشور می‌باشد؛ اما اینکه چه کسی صلاحیت انتخاب شدن و نمایندگی مردم را دارد نیز درخور توجه و مسأله‌ای حائز اهمیت است. در این راستا نظرات مقام معظم رهبری به‌عنوان دیده‌بان بصیر انقلاب می‌تواند راه گشا باشد. لذا بادید بیانات معظم له مبنای کار قرار گرفت که ۱۱۰ معیار و وظیفه برای نمایندگان مجلس استخراج شد. البته شایان توجه است که شرح وظایف نمایندگان نیز برای افرادی که قرار است انتخاب کنند می‌تواند به‌عنوان معیاری در انتخاب قرار گیرد چراکه در جمهوری اسلامی وظایف به‌گونه‌ای تعریف‌شده که ایمان و اعتقاد به انجام‌وظیفه در کنار تخصص، نقشی تعیین‌کننده دارد و تخصص به‌تنهایی راه گشا و مفید نخواهد بود.

,

این معیارها هم برای کسانی که می‌خواهند خود را در معرض انتخاب قرار دهند و هم برای کسانیکه می‌خواهند انتخاب کنند می‌تواند سرلوحه‌ی انتخاب نهایی باشد. ۱۱۰ معیار از متن بیانات مقام معظم رهبری از سال ۱۳۶۸ تاکنون به دست آمد که به‌طورکلی می‌توان آن را در ده بخش تقسیم نمود:

,

 

,

بخش چهارم:

, بخش چهارم:,

۷۰- رفع اشکالات عمومی‌تر محسوس‌تر و مرارت بار تر

, ۷۰- رفع اشکالات عمومی‌تر محسوس‌تر و مرارت بار تر,

در میان گرفتاری‌ها و مشکلات عمومی شناخت فوریت‌ها و اولویت‌ها هنر بزرگ مجلس شورای اسلامی است. مشکلات عمومی‌تر محسوس‌تر مرارت بار تر را باید جست و به رفع آن‌ها همت گماشت. مسأله اشتغال مسأله ارزش پول ملی مسأله امنیت مسأله گرانی و مسائل چند دیگری هست که برای پرداختن ب آن از همه فرصت‌ها باید مغتنم شمرد. خطای بزرگ ان است که این خواسته‌های حقیقی مردم به دست غفلت سپرده شود و خواسته‌های جناحی و حزبی و شخصی به‌جای مصالح ملی بنشیند.

,

 

,

۷۱- نگاه بنیانی به حفظ ارزش‌های اسلامی در برنامه‌ریزی‌ها

, ۷۱- نگاه بنیانی به حفظ ارزش‌های اسلامی در برنامه‌ریزی‌ها,

جهت‌گیری کلی مجلس باید در سمت‌وسوی هدف‌ها و شعارها و ارزش‌های متعالی اسلام باشد. این نکته اگرچه با توجه به اینکه مجلس عصاره ملت مسلمان و انقلابی و محصول انقلاب اسلامی است سخن تازه‌ای نیست و توصیف افتخارآمیز «اسلامی» در دنباله نام مجلس شورا خود گویای طبیعت وجهت ان است لیکن در وضع کنونی کشور که بحمدالله حرکت سازندگی با شتاب و استحکام در حال اوج‌گیری است توجه و اعتنا به این خصوصیت نقش و اهمیت تازه‌ای می‌یابد. شاید یکی از عوارض دوران سازندگی در نظام‌های ارزشی ان است که برخی از افراد ساده‌اندیش و ظاهربین را از نقش عامل ایمان و عقیده و اصول پایه‌ای نظام غافل می‌سازد و این پندار غلط را بر آنان مسلط می‌کند که گویا با ورود به مراحل پیشرفت سازندگی کشور دوران شعارهای مقدس و ارزش‌های اصیل به سر آمده است. این تصور باطل همراه با برخی انگیزه‌های مادی و شخصی موجب ان می‌شود که این‌گونه اشخاص را باریشه انکار کنند. برای پیشگیری از این پدیده خطرناک بر زبدگان ملت است که در همه برنامه‌ریزی‌ها به نقش بنیانی ارزش‌های اسلام و انقلاب تکیه‌ای حقیقی – و نه زبانی و ظاهری- نشان دهند.

,

 

,

۷۲- تلاش برای کارایی و تأثیرگذاری مجلس

, ۷۲- تلاش برای کارایی و تأثیرگذاری مجلس,

مجلس مهم‌ترین مظهر مردم‌سالاری دینی است بنابراین از جایگاه خودتان غفلت نکنید. توجه داشته باشید اینجا کجاست و مجلس شورای اسلامی یعنی چه. اهمیت تصمیم و موضع‌گیری را در این مجلس مورد غفلت قرار ندهید. اینجا مرکز و قله و به تعبیری ویترین مجموعه نظام اسلامی است که جلوی چشم قرار دارد. ما به این قانع نیستیم که مجلس شورای اسلامی داریم. تقریباً بیست‌وپنج سال است که مجلس شورای اسلامی داریم. ما باید سازوکاری پیدا کنیم که مجلس روزبه‌روز در همین جهت صحیح و به سمت اهداف رشد کند و پیش برود کارایی و تأثیرش در کشور زیاد شود تا بتواند به‌طور واقعی اثرگذاری کند و حرکت کلی کشور را با ایجاد قوانین و با نظارت‌های بجا و با موضع‌گیری‌های درست روزبه‌روز پیشرفته‌تر و متعالی‌تر کند بخصوص که دشمنان نظام اسلامی همواره یک مجلس بی نقش را خواسته‌اند مجلسی که تأثیری نداشته باشد یا تأثیر منفی داشته باشد.

,

 

,

۷۳- نوآوری و خلاقیت

, ۷۳- نوآوری و خلاقیت,

ما با این نیت و عزم راسخی که در ملتمان وجود دارد با این آمادگی‌ای که امروز بحمدالله در دولتمان و در مسئولینمان و با مجلس تازه‌نفسی که بر سرکار است و نمایندگانی که امروز در مجلس‌اند؛ که بحمدالله همه در جهت ارزش‌های اسلامی حرکت می‌کنند و با امید پشتیبانی این ملت می‌توانیم این کشور را بازهم پیش ببریم مشروط بر اینکه مسئولان نواری را ابتکار را خلاقیت را در روش‌های گوناگون برای خودشان یک وظیفه بدانند وسعی کنند آنچه را که در طول این سی سال شروع‌شده است انجام‌گرفته است یا نیمه کار مانده است به شکوفایی برسانند.

,

 

,

۷۴- پافشاری بر تصمیمات کارشناسی

, ۷۴- پافشاری بر تصمیمات کارشناسی,

اگر مجلس مجلسی باشد که خود نماینده و کمیسیون فکر کند و تشخیص دهد و روی آن پا بفشارد و دولت را به دنبال خود بکشد آن‌وقت این مجلس، مجلس کارآمدی خواهد بود که می‌تواند کشور را به بهترین وجهی اداره کند. این عرضی است که ما مکرر با برادران و خواهران نماینده در میان گذاشتیم و حالا هم به شما عرض می‌کنیم.

,

 

,

۷۵- نظارت جدی بر عملکرد دولت

, ۷۵- نظارت جدی بر عملکرد دولت,

همکاری از دو سو میان دستگاه‌های قانون‌گذاری و اجرا می‌تواند راه پیشرفت کشور را هموار و حرکت‌های سازنده را روان و شتابان سازد. بدیهی است که این به معنای کوتاهی ورزیدن در وظیفه نظارتی مجلس نیست. مجلس باید بذل اعتماد خود به کارگذاران عالی دولت را مرهون ملاک‌های: تعهد و تدین کارایی و کارشناسی وفاداری به‌نظام و به مردم قرار دهد و در نظارت قانونی بر عملکرد آنان جدی باشد.

,

 

,

۷۶- رعایت حد وسط در ارتباط با دستگاه‌های دولتی

, ۷۶- رعایت حد وسط در ارتباط با دستگاه‌های دولتی,

ارتباط با دستگاه‌های اجرایی باید منطقی و قانونی و انسانی باشد. نه بایستی اخم و قهر کرد و بنا را بر پرخاشگری و بهانه‌گیری و اذیت کردن گذاشت و نه بایستی از آن‌طرف دچار رودربایستی و رفیق‌بازی و بده بستان شد باید کاملاً مراقبت کرد که خط وسط و صراط مستقیم جستجو شود و طبق ان عمل گردد در این صورت کارها درست خواهد شد.

,

 

,

۷۷- مبارزه حقیقی با فساد

, ۷۷- مبارزه حقیقی با فساد,

یک کار دیگری که در وظایف نظارتی مجلس مهم است، مسئله مبارزه با فساد{مهم است}. نگذاریم کانونهای چرکین شکل بگیرد که علاج انها مشکل باشد. اگر نظارت درستی باشد، گاهی اوقات در قدمهای اول جلوی آن را نگرفتیم و این بیماری پیشرفته شد و این زخم ناسور شد، ان وقت علاج ان مشکل میشود، سخت میشود؛ اگر به علاج هم برسد- که بیم این هست که به خاطر همین عواقب به علاج نرسد- با سختی و با دشواری و با تحمل خسارتها خواهد رسید؛ از اول جلوی آن را باید گرفت. خوشبختانه در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی در نظام، این تجربه را هم ما داریم.

,

 

,

۷۸- استفاده از کارشناسان مطمئن و انقلابی

, ۷۸- استفاده از کارشناسان مطمئن و انقلابی,

کارشناس باید شناخته‌شده باشد باید مورد اعتماد باشد باید به انگیزه و عشق اسلامی و انقلابی و میهنی او اطمینان حاصل‌شده باشد و بدخواه نباشد. با استفاده از چنین کارشناسانی با تأمل و فکر و مطالعه روی طرح‌ها و لوایح و مشورت صحیح و واقعی که صحنه مجلس و کمیسیون‌ها جای مشورت واقعی است باید شما بهترین قوانین را پیدا و تصویب کنید و به دولت بگویید که این بهترین راه را مشی کند. مردم هم وقتی این را ببینند خشنود می‌شوند.

,

 

,

۷۹- دوری از اغراض شخصی و سیاسی

, ۷۹- دوری از اغراض شخصی و سیاسی,

مجلس شورای اسلامی نقطه امید نظام و مظهر اقتدار و اختیار ملت است. جایگاه مقدسی است که همیشه و در همه احوال می‌تواند و می‌باید رأی و اراده ملت مسلمان و انقلابی را به کرسی بنشاند و مصلحت مردم را در شکل مقررات لازم الاتباع در بافت و رفتار نظام و حکومت تضمین کند. خانه مردم و ملجأ دولت مردمی و مظهر ارزش‌های اسلام ناب محمدی ۶ و به تعبیر امام حکیم و فقیدمان عصاره فضایل ملت است. در این مجلس دور شدن از فضایل و پایبند شدن به اغراض شخصی و گروهی و آلوده شدن به هواهای سیاسی و نفسانی از هرکس که باشد مردود و محکوم است. در این مجلس رأی باید تابع معرفت و بحث باید دور از تنازع و جدال باشد. در هر موضع‌گیری و هر سخنی باید رضای خدا و مصلحت انقلاب و خواست و نیاز مردم در نظر گرفته شود. همواره در این مجلس معدود افرادی بوده‌اند که از این تکالیف غفلت ورزیده و راه کج کرده‌اند و شاید امروز نیز باشند لیکن اکثریت قاطع نمایندگان محترم که بحمدالله در همه دوره‌ها و امروز درراه راست اسلام و انقلاب حرکت می‌کرده‌اند و می‌کنند باید پاس نعمت بزرگ جمهوری اسلامی را بدارند و در اعمال و آراء و گفتار خود خدا را حاضر و ناظر بدانند و مصلحت انقلاب و کشور را با هیچ‌چیز دیگر معاوضه ننمایید. البته مجلس همواره باید به وظایف قانونی خود عمل و از حق قانونی خود استفاده کند اما هم نمایندگان محترم و هم مردم رشید ما قادرند تفاوت میان عمل به تکلیف قانونی و عمل بر طبق غرض شخصی و سیاسی را درک کنند.

,

 

,

۸۰- پرهیز از مسائل فرعی و حاشیه‌ای

, ۸۰- پرهیز از مسائل فرعی و حاشیه‌ای,

آنچه مردم از مسئولین – بخصوص رده‌های بالاتر – توقع دارند این است که باهم تعامل داشته باشند همکاری داشته باشند وحدت داشته باشند هم در سطوح میانه و هم در سطوح بالابر اولویت‌های کشور تمرکز داشته باشد مسائل اصلی را جلو بیندازند سرگرم مسائل فرعی و حاشیه‌ای نشوند کار و تلاش بی‌وقفه انجام بدهند.

,

 

,

۸۱- هدر نرفتن وقت مجلس

, ۸۱- هدر نرفتن وقت مجلس,

یکی از مسائل مربوط به بایدها و نبایدهای این مجلس این است که ذره‌ذره‌ی وقت ان قیمت دارد. وقت نباید هدر برود. بدین‌صورت که مثلاً در وقت معین سر این مأموریت حضور نداشته باشیم یا در هنگام مباحثات داخل نباشیم. فرض کنید درحالی‌که شخصی به دفاع از مسأله ای می‌پردازد و دیگری رد می‌کند ما برای خودمان مشغول مطالعه یا مذاکره باشیم یا فرصت نمایندگی برای کارهای غیر نمایندگی مغتنم بشماریم. من عرض می‌کنم: شغل نمایندگی اعزاز مشاغل دیگر و قیمت و وقت مجلس حتی از تحصیل علم بالاتر است چه برسد به تحصیل مال یا تأمین آتیه! در داخل مجلس همه اهتمام باید به کاری باشد که در صحن مجلس یا در داخل کمیسیون می‌گذرد. این اساس قضیه است. حضور باید تأمین باشد و حتماً همه در مجلس حاضر باشند مگر اینکه اضطراری باشد. خدای متعال هم در نماز و روزه اضطرار را به شکلی قبول فرموده است. آن بحث دیگری است. در غیر موارد اضطراری همه نمایندگان در سر مأموریتشان حاضر می‌شوند درحالی‌که استراحت کرده‌اند و برای لایحه موردبحثشان پیش مطالعه کرده‌اند و آماده‌اند که راجع به لایحه دولت یا طرحی که در مجلس مطرح است منصفانه از روی کمال بینش و دقت و با استفاده از نظرات کارشناسی نظری بدهد و تصمیمی بگیرد. باید مجلس این‌گونه باشد. یک دقیقه از وقت این مجلس نباید هدر برود. این قبیل مسائل جزو شئون نمایندگی مجلس و چیزهایی است که عزت عظمت و قرار گرفتن مجلس در موضع حکمت وابسته به این‌هاست که اگر این رعایت نشود مجلس از آن پایگاه خواهد افتاد.

,

 

,

۸۲-حضور کامل و سرگرم نشدن به کار دیگر

, ۸۲-حضور کامل و سرگرم نشدن به کار دیگر,

شکر نعمت نمایندگی در ان است که قدر ان دانسته شود و نماینده در همه این دوران همه توان و ظرفیت خود را در خدمت ان قرار دهد. سرگرم شدن به هر کاری که در این وظیفه خلل وارد آورد ناروا و ناسپاسی است. حضور کامل در همه جلسات عام و خاص مجلس لازمه حتمی این وظیفه گذاری است.

,

 

,

۸۳- خود را وقف کردن و به دنبال برنامه‌ریزی مادی نبودن

, ۸۳- خود را وقف کردن و به دنبال برنامه‌ریزی مادی نبودن,

این چهار سال مسئولیت را از دورانی که بناست برای آینده مادی زندگی‌تان منشأ سودی باشد خارج کنید. ممکن است انسان شصت سال هفتادسال هشتاد سال عمر کند در طول عمرش هم برای آینده خود فکر و تمهید و مقدمه سازی داشته باشد- فلان چیز را بخریم فلان چیز را نگه‌داریم- ولی این چند سال که وزیر هستیم از دوره‌یی که باید به فکر خود باشیم خارج کنیم. وکالت مجلس هم همین‌طور است این چند سال را از آن دوره خارج کنید. خیال خودتان را راحت کنید نخواهید پایه زندگی آینده مادی را در این چند سال بچینید. شما برای خدا این چهار سال را وقف کنید- مثل‌اینکه انسان مالی زمینی را خانه را وقف می‌کند- و بگویید برای زندگی و آینده خودمان نمی‌خواهیم از این چهار سال و از این موقعیت استفاده کنیم خدای متعال هم متقابلاً چشم شمارا روشن می‌کند هر طور که به مصلحت شما باشد. خدای متعال کریم و اکرم از شماست- اکرم الاکرمین است- شما چیزی را درراه خدا دادید محال است که او در مقابلش چیزی به شما ندهد.

,

 

,

۸۴- پرهیز از سفرهای بیهوده

, ۸۴- پرهیز از سفرهای بیهوده,

وقت گذاشتن برای مجلس خیلی مهم است. همین‌جا راجع به سفرها نکته‌ای عرض کنم. البته من گزارش خیلی درستی از مسئله ندارم لیکن باید جهت‌گیری را کاهش سفرهای خارجی قرارداد. البته سفرهای داخلی آنجایی که بخصوص مربوط به حوزه انتخابیه است مقوله دیگری است اما رغبت زیاد به مسافرت مطلوب و پسندیده نیست مواظب باشید مجلس در چنین دام‌هایی گرفتار نشود برای شما مشکلات درست خواهد کرد. ترویج فرهنگ اشرافی گری و تجمل و سفرهای پرهزینه و بیهوده خارجی از کیسه مردم دور از شأن نمایندگی و عامل گسیخته شدن پیوند نماینده با مردم است.

,

 

,

۸۵- گزینش هوشمندانه عالمانه دقیق و بدون ملاحظات سیاسی

, ۸۵- گزینش هوشمندانه عالمانه دقیق و بدون ملاحظات سیاسی,

در همه نظامات جمهوری اسلامی در قوه مجریه در قوه مقننه در قوه قضائیه در نیروهای مسلح در نهادهای گوناگون این اصل شایسته‌سالاری باید رعایت شود. شایسته گزینی؛ گزینش باید بر طبق معیارها و صلاحیت‌ها باشد نه بر طبق امیال و چیزهایی شخصی. این در اسلام خودش یک اصل است. تمام این تغییرها و تبدیل‌هایی که در اسلام وجود دارد بر اساس این است. در تشخیص‌ها در گزینش اشخاص و در گزینش مسئولان باید خدا را در نظر بگیرد. گزینش باید گزینش هوشمندانه عالمانه و دقیق باشد. این‌ها جزو وظایف حتمی است. آن‌کسی را که شما سرکار می‌آورید آن‌کسی را که شما به او اعتراض می‌کنید آن‌کسی را که شما از او سؤال می‌کنید آن‌کسی را که شما استیضاح می‌کنید یک مسئول در نظام اسلامی است که قدرت و توانایی و امکانات خود را از شما دارد. در اینکه این توانایی را به چه کسی بدهید چگونه تصمیم‌گیری کنید چگونه تشخیص بدهید بایستی دقیق هوشمندانه و بدون ملاحظه این‌وآن عمل کنید. تقسیم‌بندی جناح‌ها به چپ و راست و مدرن و سنتی و غیره حرف است. این‌ها حقایق نیست. حقیقت عبارت است از آن تکلیف و مسئولیتی که شما دارید. آن مهم است. آن چیزی است که گریبان ما را می‌گیرد. آن چیزی است که ما رابه پاسخگویی در مقابل خدا وادار می‌کند.

,

 

,

۸۶- نطق تصویب و رد در جهت عمل به وظیفه

, ۸۶- نطق تصویب و رد در جهت عمل به وظیفه,

اگر می‌خواهید برای خدا کارکنید قیامتان قعودتان امضایتان نطقتان تصویبتان ردتان برای انجام‌وظیفه باشد. چون برای انجام‌وظیفه است پس در دیوان الهی ثبت می‌شود همه‌چیز را احصاء می‌کنند چیزهایی که ما یادمان می‌رود. وقتی ما نهایت احتیاج راداریم با سود و بهره آن را به ما تحویل می‌دهند پس ما ضرری نکرده‌ایم. جز این هر کاری بکنیم سرمان کلاه رفته است من هم همین‌طورم شما همین‌طورید هیچ فرقی هم بین ما ازاین‌جهت نیست.

,

 

,

۸۷- رجوع به تشخیص خود در تصمیات

, ۸۷- رجوع به تشخیص خود در تصمیات,

وقتی‌که ما میگوییم نمایندگان مجلس مستقل باشند یعنی به تشخیص خودشان نگاه کنند. البته از کارشناسان باید مدد بگیرید. کارشناسان هم در وزارتخانه‌ها و هم در دانشگاه‌ها و هم در خود مجلس هستند. بحمدالله امروز ما کارشناس کم نداریم.

,

 

,

۸۸- حفظ صفا و پاکی

, ۸۸- حفظ صفا و پاکی,

بدانید هیچ جا نه در کشورهای غربی و نه در کشورهای شرقی که همه‌اش دیگر حالا مثل هم است نه در کشورهای اسلامی و نه غیر اسلامی نمایندگان مجلس‌ها به صفا و پاکی و مردمی بودن و مسئولیت شناسی و خلوص نمایندگان ما در این مجلس عظیم‌الشان شورای ایلامی نیستند. این‌ها خیلی خوب هستند منتها باید خودشان این را پیش از دیگران حفظ کنند. نکند چهار آدم جاهل عصبانی و بی‌توجه به مسئولیت حرکتی بکنند و مجموعه پاک و مطهری را زیر سؤال ببرند.

,

 

,

۸۹- عدالت‌خواهی

, ۸۹- عدالت‌خواهی,

مردم همیشه طرف دار نمایندگانی باایمان خدمتگزار عدالت‌خواه امین و تلاشگر درراه عزت و استقلال کشورند و هر دوره کسانی را که دارای این ویژگی‌ها دانسته‌اند به نمایندگی برگزیده‌اند. به اعتماد مردم ارج نهید و از ویژگی‌ها در مجلس پاسداری کنید.

,

 

,

۹۰- فریفته راه‌حل‌های خیالی نشدن

, ۹۰- فریفته راه‌حل‌های خیالی نشدن,

از طرف دیگر نماینده نباید مفتون هم بشود. بعضی‌ها مفتون و فریفته می‌شوند و دهنشان بازمی‌ماند! این‌ها آدم‌های ساده‌لوحی هستند که راه‌حل‌های خیالی اقتصادی یا سیاسی یا امنیتی‌ای که با آب‌وتاب و بارنگ و لعاب گوناگون عرضه می‌شود آن‌ها را ازخودبی‌خود می‌کند! مهروموم‌ها تجربه می‌کنند اما آخرش خود و دیگران را به خاک سیاه می‌نشانند! بنابراین مفتون هم نباید بشوند بلکه به دنبال راه‌حل مستقل راه‌حل برخاسته از شرایط خاص این ملت و این کشور و راه‌حل ارائه‌شده از سوی اسلام باشند.

,

 

,

۹۱- خودآگاهی از موقعیت و خطر

, ۹۱- خودآگاهی از موقعیت و خطر,

امروز خودآگاهی یکی از مهم‌ترین نیازهای مسئولان کشور ماست. باید بفهمند دشمن از کجا حمله می‌کند. نشناختن موقعیت و خطر همان ناخودآگاهی است که این خود خطر بسیار بزرگی است. من امروز احساس می‌کنم مردم ما دارای خودآگاهی‌اند اما بعضی از نخبگان ما خودآگاهی ندارند. امروز یکی از ضرورت‌های مهم این است که مسئولان و نخبگان سیاسی و دست‌اند کاران اداره امور در همه قوای سه‌گانه و سایر ارکان این کشور خودآگاهی داشته باشند بفهمند کجا قرار دارند دشمن کجاست و هدف او چیست و راه مقابله با آن کدام است.

,

 

,

۹۲- آینه عزت و اقتدار ملی

, ۹۲- آینه عزت و اقتدار ملی,

مسأله مهم دیگر جایگاه سیاسی مجلس است. شما نماینده و عصاره و خلاصه ملت هستید. موضع‌گیری شما در مسائل سیاسی و بین‌الملل به یک معنا حاکی از موضع‌گیری ملت ایران است. این موضع‌گیری دو گونه می‌تواند باشد: گاهی می‌تواند دشمن را به دخالت بیشتر امیدوار کند او را نسبت به‌نظام اسلامی گستاخ و طلبکار و فزون‌طلب و به زیاده‌خواهی تشویق کند می‌تواند هم درست به‌عکس باشد احساس کند که در ملت ایران و نمایندگان او صلابت ایستادگی بر سر منافع ملی و مصالح ملی و ناسازگاری باکسانی وجود دارد که همه همتشان این است که منافع ملی را به بازیچه بگیرند و راهی برای سیطره بر این ملت پیدا کنند. شما نماینده این ملتید. این ملت را در انتخابات می‌بینید در تظاهرات و راه‌پیمایی‌ها می‌بینید در درخواست‌ها و مطالبات می‌بینید این ملت کیست و چیست. مجلس باید آینه تمام نمای اقتدار ملی و مقابله با سلطه جویان و سیطره خواهان جهانی و بین‌المللی باشد.

,

 

,

۹۳- حافظ عزت ملت و اسلام

, ۹۳- حافظ عزت ملت و اسلام,

بین مجلس شورای اسلامی و آحاد نمایندگان فرق هست؛ یعنی اگر ما از مجلس شورای اسلامی ستایش می‌کنیم- که جای ستایش هم دارد- این بدین معنا نیست که این ستایش‌ها مال همه اعضا و نمایندگان مجلس است. نماینده بایدها و نبایدهایی دارد. بعضی نمایندگان به این بایدها و نبایدها خیلی پایبندند و بعضی به‌طور متوسط پایبندند. شاید بعضی هم خدای‌ناکرده کمتر پایبند باشند. این بایدها و نبایدها را در امر نمایندگی باید در نظر گرفت. یکی از آن‌ها این است که نماینده مجلس چون نماینده این ملت عزیز است باید عزت این ملت را حفظ کند. نماینده مجلس نباید خدای‌ناکرده یک‌وقت در مقابل کسانی که با این نظام دل همراه ندارند یا فلان آدم طاغوتی که یک شاهی صنار پول در جیبش است- احیاناً فرض کنید در قضایای انتخابات یک خرج بیخود هم کرده است- سر فرود آورد. یا در مسافرت به حوزه انتخابی یا فلان نقطه دیگر (احیاناً عرض می‌کنم. این مسائل ممکن است گاهی پیش اید) به‌جای اینکه شمارا در حسینیه حزب‌الله و خانه فلان شهید ببینند خبردار شوند که به خانه فلان آدمی که با انقلاب نظام اسلامی و با اصل اسلام هیچ رابطه‌ای ندارد یا رابطه خوبی ندارد رفته‌اید. این حفظ عزت اسلام نیست.

,

 

,

ادامه دارد…

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه