اخبار داغ

با معرفی برگزیدگان؛

طوبی زرین هنرهای تجسمی فجر اهدا شد

طوبی زرین هنرهای تجسمی فجر اهدا شد
مراسم پایانی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با معرفی برگزیدگان رشته‌های مختلف در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون هنری وزارت ارشاد، عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، سیدعباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره پانزدهم، دبیران بخش‌ها و هنرمندانی همچون محمدرضا میری، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مسعود نجابتی و جمع کثیری از هنرمندان پیشکسوت و علاقمندان و هنرمندان حاضر در جشنواره برگزار شد.

در اختتامیه این دوره از جشنواره برای نخستین بار جایزه ویژه «جهاد تبیین» از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان برگزیده اهدا خواهد شد. در بخش ویژه «جهاد تبیین»، یک هنرمند برگزیده و یک هنرمند شایسته تقدیر معرفی می‌شود که نفر برگزیده مانند سایر برگزیدگان، تندیس ویژه و جایزه نقدی دریافت می‌کند و نفر شایسته تقدیر نیز همانند دیگر تقدیرشدگان لوح تقدیر و جایزه نقدی دریافت خواهد کرد. داوری بخش ویژه «جهاد تبیین» توسط استادانی چون مسعود نجابتی، محمد حسین نیرومند و سید مسعود شجاعی طباطبایی انجام شده است.

نمایشگاه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیری سید عباس میرهاشمی از ۷ تا ۲۸ بهمن ماه در فرهنگستان هنر برپا بود.

در ابتدای مراسم، سیدعباس میرهاشمی ضمن خیرمقدم به حضار و تبریک اعیاد شعبانیه گفت: خدا را شاکرم جشنواره تجسمی فجر آخرین بخش‌های فصل پانزدهم را طی می‌کند که از سوی بزرگان عرصه هنر یعنی حبیب‌الله صادقی و عبدالرحیم سیاهکارزاده، ۱۵ سال زحمت کشیدند و این جشنواره را به ودیعه گذاشتند و ما وظیفه داریم ادای دین کنیم به کسانی که توقع رشد این جشنواره دارند.

وی افزود: سعی داشتیم رویه این دوره جشنواره در محتوا و فرم، خودش را به انچه وظیفه دارد نزدیک کند و به همین دلیل قالب‌های جدیدی را طراحی کردیم. همچنین قالب‌های متفاوتی را در نظر گرفتیم تا در گستره جغرافیایی ادای دین به هنرهای تجسمی کنیم.

میرهاشمی با بیان اینکه ۴ هزار هنرمند آثار خود را در جشنواره تجسمی فجر به امانت گذاشتند، درباره بخش استانی جشنواره گفت: مهمترین بخش ما که شاید بدهی جشنواره به استان‌ها بود که تجسم هنر نام دارد و تلاش شد همه استان‌ها در جریان کار قرار بگیرند و ما در همه استان‌ها نمایشگاه داشتیم و این اتفاقی بود که ما را خوش‌بین به آینده تجسمی می‌کند. همچنین از حوزه بین‌الملل غافل نبودیم و اثار بین‌المللی جشنواره را با بخش لبخندآفرینان جهان میزبانی کردیم. در بخش به افق امید، بحث جهاد تبیین را داشتیم که آثاری در این حیطه ارائه شد و فصل دوم این بخش با محوریت عکس در قالب نمایشگاه آینه در آینه ۲ در موزه هنرهای معاصر تهران ارائه شد.

دبیرکل جشنواره در پایان از همراهی و مساعدت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری وزارتخانه تشکر کرد و افزود: تیم کوچک دبیرخانه‌ای داریم اما با قدم‌ها و توان‌های خوب و توانستیم به مدد انها جشنواره‌ای خوب برگزار کنیم‌.

فجر به مَثابه آرمان بلند، یگانه و شکوهمند انقلاب اسلامی است

در ادامه، عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، صمن تبریک اعیاد شعبانیه بیان کرد: تلاقی آئین پایانی پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را با این اعیاد مبارک، به فال نیک می‌گیرم، همچنین فرصت را مغتنم شمرده و پیشاپیش عِید بزرگ نیمه شعبان، موسم میلاد با سر سعادت قطب عالم امکان، خُرّمی دوران، حضرت صاحب العصر و الزمان (عج) را تهنیت و شادباش عرض می‌کنم. با این امید که در هنگامه ظهور، توفیق حضور در خیل یاران و هم‌رکابانشان را داشته باشیم.

وی گفت: ساحت هنر از دیرباز تاکنون، تجلی‌گاه ناب معارف، مبانی و آرمان‌های بلند و معناساز انسانی و بستر مستعدی برای پالایش و تعالی فرهنگ، افکار و اندیشه‌های جاری در جوامع بوده است. اکنون، نقش بی‌بدیل و آینده‌ساز هنر در نمایش قله‌های پیشرفت، افتخار، رشد و شکوفایی ملّت‌ها و ترسیم حرکت در امتداد افق این قُلل رفیع، بر کمتر کسی پوشیده است. زبان هنر به عنوان بلیغ‌ترین و رساترین سیاق ممکن برای بیان حقایق و معانی ناب دینی و معرفتی، هماره در متن توجه اهالیِ خوش‌قریحه و هنردوست سرزمین هنرپرورمان ایران، قرار داشته و دستمایه‌ی هنرنمایی‌های سِحرانگیز و چشم‌نواز هنرمندان توانمند و متعهد ایران اسلامی واقع شده است.

سهرابی تاکید کرد: فجر به مَثابه آرمان بلند، یگانه و شکوهمند انقلاب اسلامی، تبلور اندیشه‌های متعالیِ پیر و مرادِ روشن‌ضمیرمان بوده و در امتداد آن با هدایتِ های داهیانه و رهبری حکیمانه فرزند خلفش، پیوندی استوار و ناگسستنی دارد.
وی همچنین گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر در قامت بزرگترین آوردگاه هنرمندان این ساحت، در گستره ملّی، همواره کوشیده است تا بستر مناسبی برای ارائه‌ی بهترین و برجسته‌ترین آثار هنری در رشته‌های: نگارگری، خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، گرافیک، مجسمه‌سازی، سفال و سرامیک، تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور و هنرهای جدید باشد تا عرصه‌ای مهیّا برای ترغیب و تشویق رقابت سالمِ هنری و امکانی درخورِ شأن به منظور هرچه بهتر دیده شدن تلاش‌ها و تکاپوهای آحاد هنرمندان در نگارخانه‌ای به وسعت ایران اسلامی، میسّر شود. اینجانب، رجاء واثق دارم که جشنواره هنرهای تجسمی فجر در کنار دیگر جشنواره‌های هنری متعلق به همه مردم ایران بوده و از ظرفیت‌های لازم برای عرض اندام حدأکثری عموم هنرمندان با علایق و سلایق گوناگون برخوردار است.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی توضیح داد: پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ضمن اهتمام به رسالت، مأموریت و اهداف عالی خود، کوشید تا بیش از همیشه، شرایط و زیرساخت‌های لازم برای تحقق عدالتِ فرهنگی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ارزنده عموم هنرمندان سراسر کشور را به منظور جلوه‌نماییِ ایشان، فراهم آورد و برای نخستین بار در طول همه‌ی ادوار گذشته، زمینه حضور و مشارکتِ ۳۱ استان کشور در بِستر این رویدادِ ملّی را میسّر کند تا از این رهگذر، بر اهمیتِ گردشِ چرخه‌ی اقتصاد هنر و بهبود وضعیتِ اقتصادی هنرمندان این عرصه تأکید ورزد.

وی بیان کرد: آثار نمایش‌یافته در فجر پانزدهم از یک سو نمایانگر افق‌های روشن رشد، پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی و از سوی دیگر تبلور روحیه ی ایثار، مقاومت و حماسه‌آفرینی ملّت بزرگ ایران بودند. بی‌تردید، موفقیت و سربلندی جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گام پانزدهم، مرهون بصیرت، آگاهی و هوشمندی هنرمندان شریف و غیرتمند سرزمین عزیز مادری‌مان ایران است که با حضور و همراهی پرشور خود در این رخداد هنری، برگ زرین دیگری را در دفتر خوش‌نقش و نگارِ هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی ایران ورق زدند.

سهرابی همچنین گفت: خداوند مهربان را شاکریم که توفیق و تفضّل مداوم خود را شامل حالمان ساخت تا برای نخستین بار در تاریخ برگزاری جشنواره‌های هنری فجر، مفتخر به اعطای «جایزه ویژه جهاد تبیین» به هنرمندان برگزیده، از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم. امید است که این توفیقِ مبارک، زمینه‌ساز ورود و عملگری مضاعف و موثرِ هنرمندان عزیزمان در میدان خطیر جهاد تبیین باشد. اکنون، می‌توان امیدوار بود که جشنواره هنرهای تجسمی فجر با کوله‌باری ارزنده از تجارب و اندوخته‌های هنریِ برآمده از دوره پانزدهم، با رویکردی خلاقانه و ایده‌های نو به سوی رخداد شانزدهم گام بردارد.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در پایان از همراهی‌های صمیمانه و دلگرم‌کننده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری وی تشکر کرد.

در ادامه کلیپی برای درگذشتگان هنرهای تجسمی با عنوان یاد یاران پخش شد.

تجلیل از مفاخر هنرهای تجسمی

در ادامه نوبت به بخش تقدیر و تجلیل از مفاخر هنرهای تجسمی رسید و کلیپی برای معرفی این اساتید پیشکسوت پخش شد.

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون هنری، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی و سیدعباس میرهاشمی دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روی صحنه آمدند و از محمدعلی کشاورز هنرمند و پژوهشگر عرصه تجسمی، رضا بدرالسماء هنرمند نگارگر، فرهاد جمشیدی هنرمند تصویرساز، محمدکاظم حسنوند هنرمند نقاش، محمدعلی جدیدالاسلام هنرمند عکاس، محمدعلی موحدیان عطار هنرمند طراحی گرافیک، تاها بهبهانی هنرمند مجسمه‌ساز تجلیل به عمل آمد.

تاها بهبهانی به دلیل کسالت در مراسم حضور نداشت که طاهر شیخ‌الحکمایی به جای او این جایزه را دریافت کرد.

در ادامه، کتاب سال کارتون و کاریکاتور و کتاب پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

جشنواره‌های فجر امسال به وضوح مردمی بودند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک ولادت امام حسین (ع)، حضرت عباس و سیدالساجدین (ع) گفت: خوشحالم آخرین جشنواره فجر در سال‌جاری با حضور گرم هنرمندان تجسمی در حال برگزاری است. ما جشنواره‌های متعددی را در سال جاری برگزار کردیم که آخرین جشنواره و این مراسم به نام هنرمندان بزرگ تجسمی در حال برگزاری است. شاخصه اصلی این جشنواره‌های فجر، مردمی بودن آنها بود، چراکه پیش از اینکه دولتی باشند، متعلق به مردم بودند و الحق جشنواره‌های فجر مردمی‌ترین جشنواره‌ها در تمام دنیاست.
وی بیان کرد: جشنواره‌های فجر امسال به وضوح نشان داد مردمی هستند چون با حضور مردم شکل عینی به خود گرفت و همه را تحت تاثیر قرار داد و همه را مجبور به تحسین کرد. سپاس اولم را نثار مردم عزیز کشورم می‌کنم که با همه وجود پشت آثار و هنرمندان‌شان ایستادند. سپاس دومم را نثار اهالی فرهنگ و هنرمندان بزرگوار می‌کنم و از همه هنرمندان در خاضعانه تقدیر و تشکر می‌کنم که برای حضور لبیک گفتند و به همین دلیل، چراغ جشنواره‌های فجر امسال، نسبت همه دوران خدا را شکر روشن‌تر بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عدالت فرهنگی اشاره کرد و افزود: ما در تمامی جشنواره‌های فجر عدالت فرهنگی را دیدیم؛ در جشنواره فیلم فجر با سینماسیار تا دل کویر و شهر زلزله‌زده خوی رفتیم، جشنواره تئاتر فجر با تلاش‌های همکاران در نواحی مختلف برگزار شد و جشنواره تجسمی فجر نیز در ۳۱ استان محقق شد که معنای حقیقی عدالت فرهنگی را جلوه می‌کند.

وی بیان کرد: حضور درخشان جوانان هنرمند در همه بخش‌های جشنواره‌های فجر، از ویژگی چهارم این جشنواره‌ها بود و حضوری قوی و پررنگ و امیدآفرین داشتند که امتیازی ویژه بود. از هنرمندان هنرهای تجسمی تشکری ویژه می‌کنم که با تواضع و حضوری همه‌جانبه در ۳۱ استان حضور داشتند و این میزان از حضور بی‌سابقه بود. ما مدیون هنرمندان تجسمی در رشته‌های مختلف هستیم، چراکه در برخی از این رشته‌ها پر است از هنرمندان مجهول القدر که ما موظفیم اینها را به مردم معرفی کنیم.

اسماعیلی با تاکید بر بحث اقتصاد هنر گفت: تمامی بخش‌های این حوزه فوق‌العاده است و از کلان برنامه‌های خودم در ارشاد موضوع اقتصاد هنر را قرار داده بودم که هر روز می‌گذرد، به تحقق آن امیدوارتر می‌شوم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با یاد هنرمندان درگذشته به ویژه زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی، گفت: استاد صادقی کاری بزرگ را با همراهی همسرشان انجام دادند و تابلوی یکصد و ده متری را از تاریخ کشور تصویر کردند که جای تقدیر ویژه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از خانواده‌های زنده‌یادان حبیب الله صادقی و عبدالرحیم سیاهکارزاده تجلیل کرد.

معرفی برگزیدگان

در پایان مراسم، برگزیدگان پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش‌های تجسم هنر و طوبای زرین و بخش ویژه جهاد تبیین به شرح زیر اعلام شدند.

بخش ویژه قله‌ها

تقدیرشده‌ها:

رشته خوشنویسی: مصطفی عابدینی از آبیک

رشته عکاسی: روح الله جوانی از اصفهان

رشته کاریکاتور: محمدعلی رجبی از نطنز

رسته نگارگری: رضا بدرالسماء از اصفهان

برگزیده این بخش از رشته طراحی گرافیک انتخاب شد و محمدصابر شیخ‌رضایی این عنوان را از آن خود کرد.

مسعود نجابتی، سیدمحمدرضا میری و سیدعباس میرهاشمی جوایز این بخش را اهدا کردند.

برگزیده‌های طوبای زرین

بخش تصویرسازی

دو نفر بدون رتبه‌بندی الهام زمانی از مشهد و سیدرسول میردامادی از کرج تقدیر شدند. مجید ذاکری از تهران برگزیده این بخش اعلام شد.

بخش حجم

احمد رنجبر رفیع از کرج، زهرا شهامت‌پور از تهران و امیرحسین میرقیصری از قم مورد تقدیر قرار گرفتند و برگزیده این بخش مجتبی شاکری از کاشان اعلام شد.

بخش خوشنویسی

محمد بازیار از گنبد، احمد دانش مراغی از مراغه و رحمان غلامی از همدان شایسته تقدیر و حامد فقیهی از قم برگزیده این بخش اعلام شدند.

بخش طراحی گرافیک

علی پیشدار از بندرعباس و محمد متقی‌منش از اهواز شایسته تقدیر و محمد ترک از اهواز برگزیده این بخش شدند.

بخش عکاسی

امیر عنایتی از تربت حیدریه و سعید قاسمی از اهر شایستگان تقدیر و امین برنجکار از شیراز برگزیده این بخش اعلام شدند.

بخش کاریکاتور

شایسته تقدیر: حسین رحیم خانی و سالار عشرت‌خواه از تبریز

برگزیده: عباس محمدجو از قم

بخش نقاشی

شایسته تقدیر: علیرضا حسینی صدر از تبریز و سجاد گمار از تویسرکان

برگزیده: آذر امیدی از تهران

بخش نگارگری

شایسته تقدیر: روح الله پروین از قم، زینب رجبی از تهران و ژیلا شیری از تهران

برگزیده: زینب شاهی از تهران

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه